Laat jij je website door Google bepalen?!
Sommige (veel?) mensen hebben iets tegen Google. Sommige (veel?) mensen zijn zelfs tegen Google. De zoekmachine heeft te veel invloed, te veel macht. Vinden velen.
Tja.
Daar zit wat in, wanneer ruim 9 van de 10 internetgebruikers zoekt via dezelfde website. Google bepaalt ten dele ons wereldbeeld.
Logisch dat we Google onze website laten bepalen dan, toch?
Of niet…?
Google heeft zó veel macht, dat het lijkt alsof sommige (veel?) mensen denken dat de zoekmachine een zelfstandige entiteit is. Eén groot zelflerend brein dat opereert búiten ons allen om. Een brein dat dicteert hoe een website gebouwd en hoe SEO-teksten geschreven moeten worden (want het doet immers niets anders dan websites beoordelen en rangschikken).
Het is waar
Het is waar dat Google leert. Het is waar dat Google (be)oordeelt. Het is waar dat Google rangschikt.
Maar het is pertinent ONWAAR dat Google dat allemaal zelfstandig doet, als ware het alwetend.
Wacht ff. Waarom héb ik het hier eigenlijk over?
Omdat ik onlangs weer een discussie had met een klant over mijn SEO-teksten, uiteraard gebaseerd op een Google-zoekwoordenonderzoek.
(Voor de duidelijkheid: ik baseer zowel websitestructuren als webteksten op deze onderzoeken.)
Hij zei:
‘Ik wil niet dat Google bepaalt hoe mijn website eruit ziet.’
Yikes.
Ziedaar de klassieke denkfout over Google en SEO, die je nog steeds vaak tegenkomt, zélfs bij online marketeers en contentspecialisten.
Deze denkfout ontstaat wanneer je inderdaad denkt dat Google zelfstandig opereert.
Waar – denk je – haalt Google zijn data vandaan?
Die sleuteltermen die ik achterhaal door een zoekwoordenonderzoek…heeft Google die zelf bedacht?
Die zoekvolumes – hoe vaak per maand er gezocht wordt op een bepaalde term – genereert Google die zélf?
Nee. Natuurlijk niet.
Wij, met z’n allen, voeden Google met miljarden zoekopdrachten per dag
Wanneer we op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten, vertonen we zoekgedrag. Een goed zoekwoordenonderzoek brengt dat gedrag aan het licht. Zodat we daarop kunnen inspelen met onze websites.
NIET omdat we bovenaan in Google willen komen. Maar omdat we onze bezoekers op hun wenken willen bedienen!
(Naïef, ik weet het. Voor sommigen (velen?) is ‘bovenaan in Google komen’ wel dégelijk het hoogste doel.)
Een praktijkvoorbeeld:
Stel, je begint een webshop in onderzetters.
Wat vinden je klanten belangrijk aan onderzetters? Naar welke specifieke onderzetters is (de meeste) vraag?
Ziehier een fractie van wat het zoekwoordenonderzoek zou opleveren:
Uit deze paar gegevens kun je nu al concluderen dat:
- Er maandelijks behoorlijk wat vraag is naar onderzetters
- Onderzetters met foto populair zijn
- Mensen specifiek zoeken naar onderzetters voor glazen (naast bijvoorbeeld voor pannen)
- Dat er ook merkspecifiek gezocht wordt
- Dat er naar onderzetters die eruitzien als of gemaakt zijn van een boomstam weinig vraag is
Google is een bril
Een bril die je op kunt zetten om door de ogen van je doelgroep naar je eigen aanbod én website te kijken. Ik voorspel je: dan zie je opeens haarscherp wat er schort aan hoe je website is opgebouwd en je webteksten zijn geschreven. Keer op keer maak ik dat mee.
Dáárom noem ik mezelf ‘SEO-tekstschrijver‘. Omdat ik alleen nog maar op deze manier wil schrijven.
Het is dus niet Google die je website bepaalt…
…het is je bezoeker die je website bepaalt. En geloof me: dat is de énige ‘entiteit’ die je website zou moeten mogen bepalen.
OK. Point taken.
Wát?! Heb ik jóu mening bijgesteld over SEO?! Deze dag zal me lang bijblijven. ;-P
Wát?! Heb ik jóu mening bijgesteld over SEO?! Deze dag zal me lang bijblijven. ;-P
Ik doe zelf ook heus wel een beetje aan SEO, hoor. Met tegenzin. Het is ook een mannen-vrouwendingetje. Techniek vind ik niet leuk. Maar je punt dat het niet Google is, maar de zoektermen die je bestudeert, dat is iets nuttigs om je te realiseren. Inderdaad, ook ik heb uit politieke of andere overwegingen soms een soort vijandbeeld van Google.
Ik merk bij veel collega-tekstschrijvers dezelfde bezwaren over techniek. Het punt is dat je niet meer onder de techniek uitkomt als je webteksten schrijft.
En ja, ik vind het idd wél leuk. Een zoekwoordenonderzoek zie ik als een speurtocht. Eentje die ervoor zorgt dat ik veel zekerder schrijf, omdat ik wéét dat ik de doelgroep aanspreek. Het ontslaat me echter allerminst van de taak om creatief te schrijven; ik mag nooit slaafs de zoekwoorden verwerken in een verder bloedeloze tekst. En eerlijk is eerlijk, dát is altijd nog een uitdaging als je lijsten keywords hebt opgeduikeld.
Ik doe zelf ook heus wel een beetje aan SEO, hoor. Met tegenzin. Het is ook een mannen-vrouwendingetje. Techniek vind ik niet leuk. Maar je punt dat het niet Google is, maar de zoektermen die je bestudeert, dat is iets nuttigs om je te realiseren. Inderdaad, ook ik heb uit politieke of andere overwegingen soms een soort vijandbeeld van Google.
Ik merk bij veel collega-tekstschrijvers dezelfde bezwaren over techniek. Het punt is dat je niet meer onder de techniek uitkomt als je webteksten schrijft.
En ja, ik vind het idd wél leuk. Een zoekwoordenonderzoek zie ik als een speurtocht. Eentje die ervoor zorgt dat ik veel zekerder schrijf, omdat ik wéét dat ik de doelgroep aanspreek. Het ontslaat me echter allerminst van de taak om creatief te schrijven; ik mag nooit slaafs de zoekwoorden verwerken in een verder bloedeloze tekst. En eerlijk is eerlijk, dát is altijd nog een uitdaging als je lijsten keywords hebt opgeduikeld.