De lelijkste website ooit
Ben je webdesigner? Beeld je dan de website in die tegen al je principes ingaat. De website die je nóóit zou maken.
Ben je SEO-tekstschrijver? Beeld je dan de webteksten in die alle regels overtreden. De webteksten die je nóóit zou schrijven.
Ben je ondernemer? Beeld je dan de website in die geen greintje rekening houdt met je doelgroep. De website die je nóóit zou willen.
Een website, kortom, waarvoor je je zou schamen, wíe je ook bent. Die je je grootste concurrent niet toewenst. Een website waarmee je al je geloofwaardigheid zou verliezen – webprofessional óf ondernemer.
En werp dan eens een blik op déze website:
O, en geloof me: de live website is nog véél erger. Kijk gerust even; de rest van dit blog wacht wel even.
Ok
Bekomen van de schrik? Om de belangrijkste vraag die je nu hebt te beantwoorden:
Ja, dit is een échte website van een écht bedrijf. Een bedrijf in autoleasing (voor het geval je dat gemist hebt ;-).
Een website die is achtergebleven in een tijd die nooit bestaan heeft, toch? Totaal onbruikbaar, toch? Die je direct wegklikt zodra je ‘m ziet, toch?
Die Ling heeft het allemaal niet begrepen, niet? Welnu…
Bereid je voor op de volgende schok:
- Deze website heeft prijzen gewonnen
- Deze website trekt 100.000 unieke bezoekers per maand
- Deze website is van het succesvolste autoleasingsbedrijf van Groot-Brittannië
En als slagroom op deze bizarre taart: Seth Godin, internationaal zo’n beetje de grootste goeroe op onlinemarketing-gebied, prees deze website als een ‘best practice’.
Toegegeven: tussen de gewonnen prijzen zat een aantal voor ‘lelijkste’ en ‘vreselijkste’ website. Die snappen we, hè? ;-) Maar óók een aantal voor ‘beste’ website.
(Bron van bovenstaande informatie: How I use publicity stunts to promote my online car leasing business. Daar lees je ook het verhaal van Ling, de onderneemster achter LingsCars.com.)
Dus daar ga je
Je bezocht dit blog en/of andere vaak. Je zoog alle tips en adviezen over webteksten schrijven gretig op, als een spons. Je was erdoor verzadigd. En hier komt Ling, en die knijpt je grondig uit. Elke druppel kennis die je voor zekerheid aannam. Alles wat je dácht te weten over websites: het glipt door je vingers als water.
Het toont maar weer eens aan dat harde regels simpelweg niet bestaan. Het maakt niet uit wat anderen van je website vinden. Het geeft geen mieter welke goedbedoelde adviezen men je ook geeft. Uiteindelijk is er slechts één allesoverheersende vraag die de waarde van je website bepaalt:
Het allerbelangrijkste, het enige criterium:
Werkt je website?
Is het antwoord ‘ja’? Dan is het goed.
O, en vergis je niet: Lings website verdient al die prijzen voor ‘beste website’. Als je door alle om aandachtschreeuwende elementen heen kijkt, ontdek je voordeel na voordeel, USP na USP.
Ze speelt perfect in op wat haar klanten willen, terwijl de entertainmentwaarde huizenhoog is. Een lach achter iedere pixel. Elk brokje content is, kortom, waardevol.
Ling heeft de Britse carleasingindustrie volledig op z’n kop gezet. Hoe? Door haar überklantgerichte bedrijfsvoering. En dankzij haar eerlijkheid. Om welke ze gehaat wordt door haar concurrenten.
Haar website is – gek genoeg – de ultieme uiting van haar ondernemersfilosofie. En daar boekt ze mega-successen mee.
Anders gezegd: we kunnen met z’n allen nog heel wat leren van Ling.
PS: bekijk ook even de broncode van de website… 😂