9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt

Arjan JonkerMeer bezoekers op je website krijgen, SEO14 Comments

Er wordt soms héél gewichtig gedaan over SEO. Voor de leek: zoekmachineoptimalisatie. Jargonvrij: hoger in Google komen.

Maar SEO is eigenlijk verrassend eenvoudig. Het is alleen veel werk. Als je met een populair product of veelgevraagde dienst hoog wilt scoren, moet je veel investeren om je website op die felbegeerde 1ste pagina met zoekresultaten te krijgen.

Toch zijn er ook ‘quick-wins’: dingen die je direct kunt doen om snel een paar plaatsjes te pakken in de befaamde ‘Google PageRank’.

Hieronder 9 quick-wins. Met voorbeelden hóe je dat doet in het WordPress-cms.

(Heb je geen WordPress? Ook dan is het mogelijk om deze tips uit te voeren. Je moet dan alleen zelf even uitzoeken hóe. ;) )

Disclaimer: deze tips vind je ook op 1.000.000.001 andere websites. Toch zijn er nog maar verrassend weinig mensen die dit weten. Dat rechtvaardigt mijn onoriginele blogpost (een beetje).

1. Geef elke pagina een goede SEO-titel

Maar al te veel websites maken geen of niet goed gebruik van de ‘<title>-tag’. Dit is de titel die Google laat zien als jouw pagina in zoekresultaten wordt weergegeven.

De woorden in die titel gebruikt Google uiteraard om te bepalen op welke zoektermen jouw pagina gevonden zal worden. Dus het is belangrijk om in je paginatitel de woorden te gebruiken waarop jij gevonden wilt worden.

Een goede titel instellen is in WordPress niet moeilijk: installeer de gratis SEO-plugin van Yoast, en je kunt per pagina de titel instellen:

SEO-tip 1: SEO-titel instellen

SEO-tip 1: SEO-titel instellen

2. Geef elke pagina een goede Meta-omschrijving

In diezelfde Yoast-plugin kun je ook een goede Meta-omschrijving invullen (invulvak onder ‘SEO-titel’). Dat is de korte tekst die Google laat zien ónder je paginatitel.

In een goede Meta-omschrijving gebruik je natuurlijk belangrijke zoekwoorden. Maar het moet meer zijn: het moet mensen verleiden om jouw website te bezoeken. Probeer in 156 tekens (meer laat Google niet zien) te bewijzen waarom jouw aanbod nét iets aantrekkelijker is dan het zoekresultaat erboven of –onder.

Neem een voorbeeld aan de Internet Marketing Universiteit: goede titel, uitstekende omschrijving.

SEO-tip 2: Goede Meta-omschrijving instellen

SEO-tip 2: Goede Meta-omschrijving instellen

3. Gebruik zoekwoorden in de bestandsnaam van je logo

Bijna alle websites die ik bekijk, geven hun logo de eenvoudige bestandsnaam ‘logo’ mee.

Een gemiste kans!

Google leest ook de bestandsnaam van je logo, dus heeft het zin om in de bestandsnaam woorden te gebruiken waarop je gevonden wilt worden. Niet te veel, natuurlijk. Als je een website hebt over boekhouding uitbesteden, noem je je plaatje dus ‘boekhouding-uitbesteden’.

Ingewikkelder kan ik het niet maken.

Ja, toch. Een beetje: herhaal de woorden in de alternatieve tekst en beschrijving van de afbeelding.

Ga naar je WordPress-cms, klik op Media, zoek het bestand dat gebruikt wordt als jouw logo op je website, geef dat een slimmere naam, en voeg de alternatieve tekst en beschrijving toe:

SEO-tip 3: bestandsnaam van je logo

SEO-tip 3: bestandsnaam van je logo

4. Geef je menu-items een titelattribuut mee

Naast de zichtbare naam van je menu-items, kun je ook nog een ‘titelattribuut’ meegeven. Dat is de tekst die je ziet wanneer je met je muis even boven een menu-item hangt:

SEO-tip 4: Het titelattribuut

SEO-tip 4: Het titelattribuut

Herhaal daarin weer een belangrijk zoekwoord, want ook deze tekst neem Google mee om jouw website te indexeren.

Ga naar je WordPress-cms, klik op ‘Weergave’ > ‘Menu’s’, klap een menu-item open, en vul je tekst in in het vak ‘Titelattribuut’:

SEO tip 4: Het titelattribuut

SEO tip 4: Het titelattribuut

5. Je belangrijkste zoekterm in je <h1> gebruiken

Eigenlijk een apart blogartikel waard: de <h1>-tag. Ik heb heel veel ondernemers de tip gegeven om die tag niet ongebruikt te laten op hun website. Dat gebeurt nog veel te vaak.

Want: de <h1>-tag geeft de titel aan van een individuele webpagina. Aan de woorden die tussen de <h1>-tag en zijn afsluitende </h1>-tag staan, hecht Google ontzettend veel waarde. De zoekmachine denkt: ‘Ah, dus dáár gaat deze webpagina over!’

Jammer: veel ondernemers gebruiken in de titel-positie van hun webpagina’s nutteloze en nietszeggende woorden, zoals ‘Welkom’…

Ga naar je WordPress-cms, klik op ‘Pagina’s’, open een willekeurige pagina, en kijk in de ‘Tekst’-omgeving van je WordPress teksteditor. Bovenaan moet je dan de <h1>-titel zien. Zo niet, maak ‘m!

SEO-tip 5: de <h1>-tag

SEO-tip 5: de < h1 >-tag

6. Je eerste alinea beginnen met je belangrijkste zoekterm

Google let extra op de eerste woorden van de eerste alinea op je webpagina.

Open dus bij voorkeur met je belangrijkste zoekwoorden.

7. Maak de zoekwoorden in je eerste alinea vet

Belachelijker eenvoudiger kan ik het niet maken: maak je belangrijkste zoekterm vet wanneer je die voor het eerst in je tekst (bij voorkeur dus de eerste alinea) gebruikt.

Telt Google ‘m weer nét iets zwaarder mee.

8. Je belangrijkste zoekterm gebruiken in minstens één tussenkop

Tussenkoppen geven je webteksten structuur. Gebruik ze dus sowieso.

Maar zorg ook dat in minstens één van die tussenkoppen je belangrijkste zoekterm herhaald wordt.

9. Je belangrijke zoekterm nog één keer herhalen in je laatste alinea

Gebruik belangrijke zoekwoorden ook nog even in je laatste alinea. Zo maak je de Google-cirkel mooi rond.

Let op: het is dus totaal onnodig om ‘zo vaak mogelijk’ je zoekterm(en) te herhalen. Vroeger kwam je daarmee hoger in Google. Nu krijg je daar strafpunten voor, en zak je er dus alleen maar door. Google laat zich écht niet (meer) voor de gek houden.

De tips zijn belachelijk eenvoudig. Maar geloof me: je concurrenten passen ze waarschijnlijk niet toe. Je kunt zomaar een voorsprong nemen als je even de moeite doet om ze te implementeren.

En nee, ik zeg niet dat je daarmee ‘bovenaan’ komt. Maar je wint er absoluut een paar plekken mee!

Succes!

– door 

14 Comments on “9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt”

  1. Fijn deze tips op een rijtje en helder uitgelegd!
    Maar als ik Yoast goed begrepen heb is de H1 tag voorbehouden aan de titel van je post, en zou je ‘m in je tekst niet meer moeten gebruiken. Zoals een hoofdstuk in een boek ook maar 1 hoofdstuktitel heeft.
    https://yoast.com/blog-headings-structure/
    Dus de eerste Kop in je tekst moet dan een H2 zijn.

    1. Dank je, Riet!

      En je hebt gelijk, hoor! (Alsof ik Yoast zou tegenspreken… ;) )

      Ik bedoel ook hetzelfde, alleen werkt een blogpost technisch nét weer ff anders dan een ‘gewone’ pagina in WordPress. Althans: bij mij. De titel die ik opgeef wordt niet automatisch als

      geplaatst op de pagina. Dat moet ik handmatig doen (en zo wil ik het ook). Bij mijn blogs is de titel die ik opgeef wél automatisch de

      (en zo wil ik het ook ;) ).

      Werkt het bij jou anders?

  2. Hoi Arjan! Dank voor het zeer goede artikel. Ben me wat aan het afschrijven voor de TVworkshop.com http://tvworkshop.com/. Werk ook met Yoast en met de nieuwe update geeft het goed aan hoe je moet schrijven en gebruik SEO. Blijf je volgen. Emile Leus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *