Abonnees werven voor je nieuwsbrief: hoe het NIET moet (en hoe dan wél)
Opzouten.
Ik laat me niet snel verleiden tot schelden in een e-mail. Maar vorige week kon ik mij niet inhouden, toen ik wéér een ongevraagde nieuwsbrief kreeg.
Kijk, iedere week krijg ik wel een nieuwsbrief waar ik mij nooit voor ingeschreven heb. Net als jij, waarschijnlijk. Behalve dat het niet mág, wekt het bij mij irritatie. Maar schelden? Dan moet je wel ver gaan.
Maar als je mij niet één keer, maar 5(!) keer op dezelfde dag(!) een ongevraagde nieuwsbrief stuurt, knapt er iets.
Uitschrijven moest bij deze nieuwsbrief per e-mail. Dus ik klik op de uitschrijflink, en schrijf één woord dat ik wilde meegeven aan deze onzalige verzender:
Opzouten.
Ik snap dat het verleidelijk is: spammen
Je start met een nieuwsbrief, en op je mailinglijst staan 0 abonnees. Hoe makkelijk is het om die te vullen met alle visitekaartjes die je ooit ontving. Hoe snel groeit je lijst als je alle e-mailadressen van je Outlook- of Gmail-contactenlijst importeert? Hoeveel mensen krijgen in één klap jouw boodschap als je je hele klantenbestand toevoegt?
Welk van de 3 bovengenoemde manieren om je mailinglijst te vullen is wettelijk toegestaan, denk je?
Welgeteld één: je mag klanten waarvoor je een betaalde dienst hebt geleverd, zónder expliciete toestemming op je mailinglijst dumpen.
Maar doe het niet!
Als je je klanten waardeert, tenminste. Als je ze niet wilt irriteren tot het punt dat ze denken: ‘Ik ga wel naar een ander.’
Het zijn je klanten. Ga ze in godsnaam niet spammen. Want dat is het: ongevraagde commerciële e-mailings verzenden aan klanten, contacten, Linkedin-connecties, Facebook-vrienden, Twitter-volgers, etc…spam, spam, onvervalste spam.
Hoe moet het dan wél?
Laten we het eerst even hebben over wat er mág, wettelijk gezien. Je mag iemand een commerciële boodschap per e-mail sturen wanneer die persoon:
- Van tevoren expliciete toestemming heeft gegeven
- Een klant van je is, aan wie je een betaalde dienst hebt geleverd
(Bron: E-mailstation.nl)
De 2de valt wat mij betreft dus ook af. Als je je klanten wilt behouden, tenminste.
Ook direct een mythe doorgeprikt: het is absoluut ONWAAR dat een ontvangen visitekaartje een vrijbrief is om die persoon op je mailinglijst te zetten!
Dan blijft dus de 1ste groep over: mensen die er zelf voor gekozen hebben om op je mailinglijst te staan. Zoals het hoort.
Maar hoe krijg je dan die expliciete toestemming? Oftewel:
Hoe krijg je inschrijvers voor je nieuwsbrief?
Bij mij ging het een jaar lang tergend langzaam.
Ik startte mijn mailinglijst op 17 augustus 2013, toen ik met Waardevolle Webteksten begon. Ik had mij voorgenomen te bloggen, en iedere week een nieuwsbrief te versturen wanneer ik weer een artikel had geplaatst.
Maar in den beginnen had ik 0 abonnees.
Op mijn website stond uiteraard een inschrijfveld voor mijn nieuwsbrief. Ik kan je vertellen: dat loopt niet storm zonder reputatie, zonder goed gevuld blog. En terecht, want als zender moet ik eerst bewijzen dat ik het waard ben om te volgen.
Ik bood een gratis ‘dienst’: 3 gratis tips op maat voor iedereen die dat maar wilde. In ruil daarvoor zette ik mensen op mijn mailinglijst? Nee. Bij het zenden van de tips vroeg ik of de ontvanger zich wilde inschrijven. Soms deden ze dat. Uit dankbaarheid, of uit interesse, hopelijk uit beide.
Met enige regelmaat kreeg ik ook ‘koude’ inschrijvingen op mijn nieuwsbrief, via mijn website. Dat voelt goed: mensen die je niet kent, die op je website komen en je artikelen lezen, en besluiten dat je interessant genoeg bent om te volgen.
Tussen augustus 2013 en september 2014 zag ik mijn mailinglijst groeien. Langzaam. Tergend langzaam.
In een jaar groeide mijn mailinglijst van 0 naar 170 abonnees
Regelmatig zie ik op andere websites dat die er 800 hebben. Of 8.000. Mijn 170 inschrijvers vallen daarbij in het niet. Toch?
Onzin.
Ik was dolblij met die 170. Want: elke inschrijving had ik verdiend.
Elke persoon op mijn lijst had er helemaal zelf voor gekozen om daarop te staan. Omdat ze wat ik te vertellen hebben niet willen missen. Hoe gaaf is dat?
En dat zag ik terug in het percentage dat daadwerkelijk mijn e-mails opende, het aantal kliks en het aantal uitschrijvingen:
Ongeveer 60% opende mijn nieuwsbrieven. Rond de 30% klikte daadwerkelijk door naar mijn artikelen op mijn website. En slechts incidenteel meldde iemand zich af.
Ter vergelijking: volgens de Email Benchmark lag in 2013 het gemiddelde openingspercentage van nieuwsbrieven op 23,86%, en het aantal kliks op 4,43%. (Bron: celebrate-media.com)
Mijn conversiepercentage ligt dus vele malen hoger dan bij de gemiddelde nieuwsbrief.
Nu groeit mijn mailinglijst sneller
De afgelopen 2 maanden kreeg ik meer dan 80 nieuwe inschrijvingen, dankzij een andere aanpak: mijn e-book, een waardevol lokkertje om mensen zo ver te krijgen dat ze zich abonneren.
Het voordeel is dat mijn mailinglijst nu veel sneller groeit.
Het nadeel is dat deze inschrijvers minder vaak echt geïnteresseerd zijn in mijn artikelen.
Ik krijg nu meer uitschrijvingen, en iets minder mensen die mijn nieuwsbrieven en artikelen daadwerkelijk lezen. Maar nog steeds zijn mijn percentages hoog: ik schommel tussen de 50 en 60% opens, en 20 tot 30% kliks.
Mijn aanpak is veranderd, maar nog steeds kiezen mijn abonnees er zelf voor om op mijn mailinglijst te komen.
Kortom: kwaliteit boven kwantiteit
Stop met het importeren van contacten in je mailinglijst. Hoe goed je die personen ook kent, of het nu familie, vrienden, klanten of zakelijke contacten zijn.
Hoe krijg je meer abonnees voor je nieuwsbrief?
Verdien ze. Dat voelt beter. Zowel voor jou als voor hen.
Verdien je abonnees, en pas dan kun je rekenen op trouwe volgers, die je e-mails openen, je artikelen lezen en reacties achterlaten. Pas dan verdien je sympathie, pas dan zijn lezers bereid om moeite voor je te doen (je artikelen delen, bijvoorbeeld, als ze het interessant vinden). Kortom: pas dan krijg je een waardevolle, duurzame relatie met je abonnees.
Pas dan heb je kans dat je klanten krijgt dankzij je blog/nieuwsbrief.
Doe je het anders en blijf je spammen? Dan loop je groot risico dat je ontvangers maar één ding denken als ze je nieuwsbrief ontvangen:
Opzouten.
RT @Krusemeijer: Je hebt zo ontzettend gelijk @arjan_jonker > Abonnees werven voor je nieuwsbrief: hoe het NIET moet (en hoe dan wél) http:…
Abonnees werven voor je #nieuwsbrief: hoe het NIET moet (en hoe dan wél): http://t.co/XIspgsaLyD
“als je mij niet 1 x, maar 5 x op dezelfde dag een ongevraagde nieuwsbrief stuurt, knapt er iets” http://t.co/LNYjKLoCdG @arjan_jonker
En zo is het ;)
Amen ;)
Leuk artikel!
Dank je, Sandra. Iets specifieks waarom je het zo leuk vindt? :)
Opzouten!!! ;)
Nee, grapje! Ik kan me er helemaal in vinden, ik vind ook dat je inschrijvingen moet verdienen. Ik vind het super irritant om mails te krijgen waar ik me niet voor heb ingeschreven.
Goed verhaal!
Je schrijft dat je lijst groeide na je e-book “lokker” (zoals je het zelf schetst) maar dat hier ook relatief meer uitschrijvers tussen zaten.
Was het zo dat mensen, om het e-book te downloaden, hun e-mail adres moesten achterlaten? En zo ja, wist men dan vooraf dat men na het downloaden van het e-book ook direct op de mailing lijst stond?
Meestal is dit namelijk niet zo en dan valt dit toch onder de noemer spam. Immers, men is primair geïnteresseerd is je e-book en niet noodzakelijkerwijs in de nieuwsbrief. Een helaas veel gebruikte methode om een maillijst te vullen.
Goed punt, Bert!
Het staat vermeld op mijn website, maar belangrijker nog: ze moeten de inschrijving bevestigen met een link die ze in hun e-mail krijgen. De zogenaamde ‘double opt-in’-methode.
Oftewel: iedereen weet precies waar ze zich voor inschrijven. ;)
Je hebt zo ontzettend gelijk, Arjan!
En als dat nou ook eens bij de schuldigen wil landen dan is het dubbele winst :)
Ik vermoedde al dat dit artikel wel bijval zou krijgen… ;)
Arjan,
Helemaal geweldig dit artikel.
Ik vind het niet erg om ooit in de zoveel tijd ongevraagd een nieuwsbrief te ontvangen omdat men steeds slimmer op de hoogte is van de ontvangende partij/persoon.
Echter, ik moet mij wel gemakkelijk kunnen uitschrijven, dus via 1 klik als het mij niet bevalt.
Wow, dan bij jij érg coulant, Ramon!
Ik kan maar weinig gevallen bedenken wanneer ik een ongevraagde nieuwsbrief waardeer. Misschien alleen als ik denk ‘ik wil nu een tv kopen’ en precies op dat moment krijg ik een mooi aanbod via e-mail dat ik niet kan afslaan. Oftewel: op een moment dat mijn behoefte zó naadloos aansluit op de e-mail dat ik er gewoon niet omheen kan. Maar die kans is verwaarloosbaar…
Het kan nog erger: drie keer op een dag dezelfde nieuwsbrief krijgen met bij elkaar rond de 400 emailadressen in CC, dus zichtbaar voor iedereen. Dan snap je het echt niet!
Ja, dat is idd doodzonde op doodzonde…
Dat is virtuele zelfmoord!
Misschien zag ie het online niet meer zitten… ;-)