Webteksten die ik nooit meer wil lezen
Sinds 16 augustus, de dag dat mijn website âliveâ ging, heb ik meer dan 100 websites kritisch bekeken. En meer dan 300 tips weggegeven om webteksten te verbeteren. Dan zie je veel. En ik moet toegeven: soms lees ik dingen in webteksten die me ergeren. Omdat ik nu eenmaal weet dat webteksten daardoor veel aan kracht verliezen. Ik wil ondernemers daarvoor behoeden. En ik hoop dat jij me wilt helpen, want ik heb je hulp nodig.
De gratis tips die ik geef richt ik op wat mij het meest in het oog springt. Vaak is dat:
- Het ontbreken van een tagline
- Het bedenken van slimmere titels
- Scanbaar maken van lappen tekst
- Het ontbreken van een call to action
Tips geven is erg leuk: ik weet dat de kennis die ik deel voor veel ondernemers echte eye-openers zijn. (Want dat gold ook voor mij, toen ik ontdekte wat je kunt bereiken met goede SEO-teksten.)
Ik krijg ook heel veel ontzettend leuke reacties van ondernemers die mijn tips hebben ontvangen.
Maar ik moet ook eerlijk zijn: soms lees ik dingen op websites waar ik niet meer zo goed tegen kan. Waar mân tenen van krommen. Waarbij ik mân wenkbrauwen frons uit frustratie.
Ligt aan mij: beroepsdeformatie! Ik kan het de website-eigenaar echt niet kwalijk nemen, want het lijkt zo logisch om bijvoorbeeld âWelkom op mijn websiteâ te schrijven. (Jawel, daar is âie weer: de hardnekkige demon âwelkomâ.)
Maar er zijn veel meer zinnen die mijn ergernis opwekken. Ik noem er 4:
- âKijk rustig rond op onze websiteâ (392.000 resultaten in Google):Â Van dezelfde categorie als âwelkomâ: alsof bezoekers wachten op toestemming om een website te gebruiken.
- âWij hebben kwaliteit hoog in het vaandelâ (1.070.000 resultaten in Google): De open deur der open deuren. Stel dat je kwaliteit nĂet in het vaandel hebt. Dan heb je als dienstverlener toch sowieso geen bestaansrecht?
- âWij onderscheiden ons door persoonlijke aandachtâ (3.460 resultaten in Google): Geen idee of dit ooit wĂ©l onderscheidend was. Ook geen idee wat dit precies betekent. âShow, donât tellâ, zou ik zeggen.
- âWij stellen de klant centraalâ (344.000 resultaten in Google):Â Hier zegt de ondernemer: ik luister naar mijn doelgroep zodat ik mijn diensten en producten beter kan maken en op mijn klanten kan afstemmen. Dat is al heel lang niet meer bijzonder; de klant verwacht niet anders.
Ik weet dat ik zeker niet de enige ben die me erger aan nutteloze webteksten, clichĂ©âs en open deuren, die op veel websites gebracht worden als onderscheidend en vernieuwend.
Maar ik wil niet negatief zijn: iedere ondernemer heeft er de beste bedoelingen mee. En ik wil al helemaal niet denigrerend zijn; nog niet zo heel lang geleden had ik die teksten zelf ook kunnen gebruiken. Nu weet ik beter en vind ik mijn kennis vanzelfsprekend, maar dat geldt niet voor iedereen.
Daarom wil ik er een positieve draai aan geven: ik wil de meest ergerlijke webtekstblunders verzamelen, en die op mijn weblog publiceren. Een handig lijstje dat ondernemers kunnen gebruiken om deze tekstuele valkuilen te ontwijken wanneer ze met hun website bezig zijn.
En daar heb ik jouw hulp bij nodig: welke uitgeholde clichĂ©âs of open deuren kom jij in webteksten vaak tegen? Laat ze hieronder in een reactie achter, of mail ze naar arjan@waardevollewebteksten.nl, mĂ©t de reden waarom ze je zo ergeren!
PS: Het kan even duren voordat ik genoeg reacties heb verzameld voor een goed blogartikel: mijn bereik is nog niet zĂł overweldigend dat ik direct kan rekenen op 100-en reacties. Wil je me ook hierbij helpen? Dat kan door dit artikel zo veel mogelijk op social media te delen, zodat zo veel mogelijk mensen op de hoogte zijn van deze actie! Hieronder staan socialmedia-knoppen om dat heel eenvoudig te doen. Alvast bedankt!
PPS: Dit idee is gejat van geïnspireerd op een fantastisch blogartikel van Jeanet Bathoorn: Jeukwoorden in je Twitter bio. Zou ik ook direct even lezen, want misschien krijgen mensen ook wel jeuk van jouw Twitter-bio!
‘Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving.’ Met enige verbeeldingskracht zijn ze wel weg te denken ;-)
Dank, Peter. Jouw inbreng heeft ook een mooie Google-score: 4.460 resultaten. :)