Arjan JonkerLeesbaarheid, Webteksten28 Comments

Het meest onleesbare blogartikel ooit Dit artikel lees je niet uit. Gegarandeerd. Omdat ik het geschreven heb zoals vele webteksten – in meer of mindere mate – ook geschreven zijn. Nou, je hebt ‘m nu wel door, hè? Dit artikel bevat geen enkele structuur. En dus is de leesbaarheid nihil. Webteksten moeten scanbaar zijn Omdat je bezoeker echt niet van A tot Z jouw verkoopverhaal gaat lezen. Hij heeft wel wat beters te doen. Hij is heus wel een béétje van goede wil: hij komt immers voor een oplossing van een probleem waar ‘ie mee zit. Hij geeft je in ieder geval een paar seconden. Een paar seconden om te bewijzen dat jij de juiste partij bent voor die oplossing. Dus hij gaat je website scannen. Hij zoekt visuele ankers: woorden, zinsdelen en andere elementen met afwijkende opmaak. Belangrijke punten waarop het oog even blijft hangen. Zorg dus voor visuele ankers: Alinea’s Witregels Titels en tussenkoppen Opsommingen Vetgedrukte woorden en zinsdelen Plaatjes Met deze middelen geef je je lezer houvast. Legioenen websites geven die houvast niet Veel ondernemers prakken hun webteksten lekker ongestructureerd op hun website. Impliciet zeggen zij tegen de bezoeker: ‘En nou lekker lezen! Ga maar heel veel moeite voor mij doen.’ En de bezoeker zegt op zijn beurt: ‘Ja dóei! Jíj moet moeite doen voor míj.’ En hij heeft groot gelijk. Net als jij. Groot gelijk dat je allang dóei hebt gezegd tegen dit artikel. Ik schrijf nu voor spek en bonen Geen enkele zichzelf respecterende internetgebruiker die de moeite neemt honderden woorden te lezen die achter elkaar zijn geplakt, zonder enig houvast. Of ben je er nog? Ben je me zó van goede wil dat je tot hier bent gekomen? Dan kan ik alleen maar mijn oprechte dankbaarheid uitspreken. Dan heb ik blijkbaar veel krediet bij je opgebouwd. Hieronder krijg je hetzelfde artikel Maar dan met alle toeters en bellen: gestructureerd. Scanbaar. Bezoekersvriendelijk, dus. Gewoon, voor het contrast. Denk je dat dit artikel over the top is? Zeker. Zó bont kom je het niet vaak tegen. Maar sommige websites komen gevaarlijk dicht in de buurt. Kijk onderaan maar eens naar wat voorbeelden die ik verzamelde. Niet om deze bedrijven voor gek te zetten, maar om ze te helpen. Als je er nog bent: mijn oprechte dank voor het geduld. Maar onthoud: de gemiddelde bezoeker van jouw website heeft dat geduld absoluut niet…


Het meest onleesbare blogartikel ooit

meest-onleesbare-blogartikel-ooit

Dit artikel lees je niet uit. Gegarandeerd. Omdat ik het geschreven heb zoals vele webteksten – in meer of mindere mate – ook geschreven zijn.

Nou, je hebt ‘m nu wel door, hè? Dit artikel bevat geen enkele structuur. En dus is de leesbaarheid nihil.

Webteksten moeten scanbaar zijn

Omdat je bezoeker echt niet van A tot Z jouw verkoopverhaal gaat lezen. Hij heeft wel wat beters te doen.

Hij is heus wel een béétje van goede wil: hij komt immers voor een oplossing van een probleem waar ‘ie mee zit. Hij geeft je in ieder geval een paar seconden. Een paar seconden om te bewijzen dat jij de juiste partij bent voor die oplossing.

Dus hij gaat je website scannen.

Hij zoekt visuele ankers: woorden, zinsdelen en andere elementen met afwijkende opmaak. Belangrijke punten waarop het oog even blijft hangen.

Zorg dus voor visuele ankers:

  • Alinea’s
  • Witregels
  • Titels en tussenkoppen
  • Opsommingen
  • Vetgedrukte woorden en zinsdelen
  • Plaatjes

Met deze middelen geef je je lezer houvast.

Legioenen websites geven die houvast niet

Veel ondernemers prakken hun webteksten lekker ongestructureerd op hun website.

Impliciet zeggen zij tegen de bezoeker: ‘En nou lekker lezen! Ga maar heel veel moeite voor mij doen.’

En de bezoeker zegt op zijn beurt: ‘Ja dóei! Jíj moet moeite doen voor míj.’

En hij heeft groot gelijk. Net als jij. Groot gelijk dat je allang dóei hebt gezegd tegen dit artikel.

Ik schrijf nu voor spek en bonen

Geen enkele zichzelf respecterende internetgebruiker die de moeite neemt honderden woorden te lezen die achter elkaar zijn geplakt, zonder enig houvast.

Of ben je er nog?

Ben je me zó van goede wil dat je tot hier bent gekomen? Dan kan ik alleen maar mijn oprechte dankbaarheid uitspreken. Dan heb ik blijkbaar veel krediet bij je opgebouwd.

Hieronder krijg je hetzelfde artikel

Maar dan met alle toeters en bellen: gestructureerd. Scanbaar. Bezoekersvriendelijk, dus. Gewoon, voor het contrast.

Denk je dat dit artikel over the top is?

Zeker. Zó bont kom je het niet vaak tegen. Maar sommige websites komen gevaarlijk dicht in de buurt. Kijk onderaan maar eens naar wat voorbeelden die ik verzamelde. Niet om deze bedrijven voor gek te zetten, maar om ze te helpen.

Als je er nog bent: mijn oprechte dank voor het geduld. Maar onthoud: de gemiddelde bezoeker van jouw website heeft dat geduld absoluut niet


 

Structuurloze webtekst

Toegegeven: er is een titel, en je kunt een alinea-indeling onderscheiden. Maar zonder witregels heeft zo’n indeling geen nut.

 

Wel witregels. Maar geen titel of pakkende tussenkoppen. Dat stoort.

Wel witregels. Maar geen titel of pakkende tussenkoppen. Dat stoort.

 

Lap tekst

Nog zo’n lap tekst. Zelfs als je specifiek op zoek bent naar de besproken methode, is lezen onaantrekkelijk.

 

Er is een soort opsomming, maar zonder opsommingstekens gaat het effect grotendeels verloren.

Er is een soort opsomming, maar zonder opsommingstekens gaat het effect grotendeels verloren.

 

Ook bij korte teksten kan structuurloosheid voor gemiste kansen zorgen.

Ook bij korte teksten kan structuurloosheid voor gemiste kansen zorgen. Dit bedrijf heeft namelijk een duidelijke specialisatie: adviseren over Oracle-licenties. Jammer dat ze daar niets mee doen in een sterke titel. Of minimaal door die woorden vetgedrukt te maken. Slechts héél weinig websites maken trouwens gebruik van vetgedrukte woorden en zinsdelen.

Hoe staat het met je eigen webteksten?

Zijn die scanbaar genoeg? Zo niet, heb je nu houvast om daar iets aan te doen. Houvast. Een mooi cadeau. Geef het door aan je bezoekers.

28 Comments on “”

    1. Dank voor het delen van het andere artikel, Hans!

      Ja, zit nog altijd in mijn achterhoofd: op jouw blog gastbloggen. Het komt een keer, maar wanneer…? ;)

  1. hahaha, ik moest heel hard lachen. Je hebt er ook wel een paar mooie voorbeelden uitgepikt, websites anno 1995. :)

    1. Ha! Zo zien ze er wel een beetje uit, ja. Maar goed, dat hoeft niet te betekenen dat ze ‘slecht’ zijn. Denk aan een website als Marktplaats. Sommige van de meest ‘verouderde’ websites, zijn tegelijkertijd de meest succesvolle.

      1. Zeker, we hadden het er laatst nog over: een mooie website is vaak geen goede website (conversie).

  2. Haha. Dacht nog dat het wel mee zou vallen met dat onleesbare, maar hoe waar. Slim om onleesbaar en lekker leesbaar én scanbaar tegenover elkaar te zetten.

  3. Lekkere rake klappen op schrift gezet Arjan Misschien schrijven we over een paar jaar alleen maar in plaatjes Wel zo makkelijk je hebt geen punten en komma’s nodig je hoeft je ook niet druk te maken om het kofschip Tekst is toch niet echt mijn ding blijkt :)

    1. Ha! Een tekst volledig geschreven in emoticons. Dat is misschien wel het ultieme doel. Het schijnt al bijna als taal beschouwd te kunnen worden. Dus: keep on dreaming! ;-)

  4. Jij dacht dat jouw onleesbare stuk niet te lezen was? Best wel dus :).

    Leuke uitdaging voor je om een echt onleesbaar stuk te schrijven…. Daar zijn helaas ook voorbeelden genoeg van te vinden. Zelfs als er genoeg witregels, kopjes etc in staan.

      1. Nououou, die zijn niet zozeer onleesbaar als wel nietszeggend. Onleesbaar zou ik meer zien als ellenlange zinnen, veel bijzinnen, moeilijke woorden. Dat soort werk.

          1. ehm, nou goed dan :). Weet je dat dat best wel lastig is?

  5. Jeeeeijjj, you’re back! En hoe! Moest zo mijn best doen voor je blog dat ie wel blijft hangen hoor :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *