Wat zet je in je homepage-titel?

Arjan JonkerSEO, Webteksten17 Comments

Hé, ondernemer, je kop staat me niet aan!

Nee, nee, ga nou niet weg. Ik wil je niet beledigen. Het gaat me om de kop van je homepage. Wat zet je dáár nou eigenlijk in?

Want je homepage-titel, dat is zo’n beetje de belangrijkste tekst op je hele website. Ga maar na: je homepage is de voordeur. Een groot deel van je bezoekers komt op die manier binnen (kijk je Analytics er maar eens op na). Dus het bordje wat op die deur hangt, dóet ertoe.

Helaas, bij de meeste ondernemers gaat het dáár al mis. Dat wil ik eerst even laten zien, met:

De 3 meestgemaakte fouten in de homepage-titel

1. Welkom
Mijn allereerste artikel op dit blog – we schrijven augustus 2013 – ging hier al over. En ik was absoluut niet de eerste die erover schreef. Maar nog steeds komen we welkom werkelijk overal online tegen:

Welkom op mijn website!

Waaróm ‘welkom’ geen goed idee is? Lees dat eerste artikel van mij. Dan weet je het.

2. Home
Simpelweg ‘Home’ als titel is nog nietszeggender dan ‘welkom’. Ook deze zie ik nog té vaak:

3. Creativiteit
Huh? Creativiteit een fout? Jazeker, wanneer die ten koste gaat van duidelijkheid. Je homepage-titel is geen slogan. Nogmaals: het moet direct duidelijk maken wie of wat je bent. Dus laat je bezoekers niet nadenken!

Enkele ‘creatieve’ of zogenaamd ‘pakkende’ titels die ik tegenkwam:

  • ‘Do less with more focus’
  • ‘Brengt tekst tot leven’
  • ‘Laat je bedrijf opstijgen’

Eerlijk: weet jij nu met wie of wat je te maken hebt? Alleen de middelste: dat zal vast een tekstschrijver of tekstbureau zijn. Maar is het nou een tekstschrijver of tekstbureau?

Wat je dan wél in je homepage-titel moet zetten

Heel simpel: wie of wat ben je? Zo specifiek mogelijk, in maximaal 6 á 7 woorden. Bijvoorbeeld:

  • Een CV-monteur in Den Haag
  • Een SEO-tekstschrijver in Amsterdam
  • Een platform voor beginnende ZZP’ers
  • Een business coach voor het MKB
  • Een administratiekantoor voor multinationals

Echt waar: simpelweg deze aanduidingen als kop gebruiken is – hoewel hartstikke sáái – veel duidelijker voor je bezoekers.

En niet alleen voor je bezoekers: óók voor zoekmachines! Want geloof me, je doelgroep gebruikt deze hele simpele, specifieke termen om naar jóu te zoeken online. Oftewel: je wordt er vindbaarder van.

Nu jij:

Kijk eens naar je eigen kop. Uhm, die van je homepage dus. Reflecteer op wat het je bezoekers vertelt. Vraag je af of ze bij de eerste indruk (toch een hele belangrijke) direct zien of jij de oplossing voor hun probleem hebt.

Neem de title-challenge:deel jóuw huidige homepage-titel hieronder. Je mag er direct een nieuwe, verbeterde bijzetten. En anders verzin ik ‘m voor je. Gratis! 😉


17 Comments on “Wat zet je in je homepage-titel?”

  1. Interessant, Arjan. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Alleen, als ik naar mijn eigen homepage kijk is het een rommeltje. Dat vind ik al langer, maar met het oog op die kop, wordt het extra duidelijk. Want de kop waar ik wat aan kan veranderen zit vrij laag. Naast mijn bedrijfsnaam helemaal bovenaan, staat tekst (die ik eigenlijk ook zou willen veranderen), daaronder een inschrijfformulier, dat ik het liefst helemaal weg heb. En daaronder pas de kop.

    Hier staat:
    Sterk Zakelijk Schrijven: zo, dat het goed voelt

    Met jouw suggestie zou ik daar van kunnen maken: Schrijfcoach en tekstschrijver.
    Alleen staat iets dergelijks dus al helemaal bovenaan, met: Teksten, Schrijfcoaching en -training. Omdat ik geen goede tagline kon verzinnen heb ik het maar zo gedaan. Waarbij ik wel dat -training wil vervangen door schrijftraining.
    Maar dan zegt de nieuwe kop haast hetzelfde.

    In die zin kun je jouw suggestie ook omdraaien: bij de plek voor de tagline zeggen wat je doet en dan de kop meer ingaan op de waarde die je biedt. Wat is jouw reactie daarop?

    1. Nee, ik ben wat dat betreft een purist:

      – je tagline vertelt wat de waarde van jou/jouw website is voor je bezoeker
      – je titel vertelt wie of wat je bent

      Dus waar leiden ál jouw diensten uiteindelijk toe? Sterkere zakelijke teksten, of iets in die richting. Net zoals ik koos voor ‘Verbeter je webteksten. Ingrijpend’. Want of men mij nu inhuurt als tekstschrijver, of bij mij een schrijfcursus volgt, of mijn blog leest, uiteindelijk is dát het resultaat. :)

    1. Daar is dan weer helemaal niets mis mee! Waarom? Omdat je bezoeker ‘m daar verwacht. Het is de conventie geworden.

      Doe je het niet, moet je bezoeker weer zoeken hoe hij teruggaat naar home. En dat wil hij – en dus jij – niet. ;)

  2. Hai Arjan,

    Dank voor je tip! Ik ben benieuwd of ik op de goede weg ben met titel en tagline van mijn website https://www.ontspannenwerken.nu.

    Mijn tagline zegt: Ontspannen werken helpt bedrijven bij stress, burn-out, verzuim, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

    Bij mij staat linksboven op mijn homepage mijn logo/bedrijfsnaam:

    Linea Directa
    Ontspannen werken

    Daaronder staat:

    Meer vitaliteit > Minder verzuim
    (die heb ik ter verduidelijking al eerder toegevoegd;-)

    en dan:

    Stress, spanningsklachten en burn-out zijn belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer werkgevers investeren daarom in vitaliteit en ontspanning. En dat loont, want vitale en ontspannen werknemers presteren beter en verzuimen minder.

    Als ervaren ontspannings- en mindfulnesstrainer en gecertificeerd TouchPro-stoelmasseur help ik bedrijven aan fitte en veerkrachtige medewerkers die duurzaam inzetbaar zijn (dit staat vet omdat dit aangeeft wie ik ben en wat bedrijven aan me hebben).

    Daar weer onder staat dan nog wat meer gespecificeerd welke diensten ik aanbied.

    Verbetertips zijn welkom…

    Hartelijke groet,
    Jolanda Touw

    1. Ha Jolanda,

      Laten we eerst even de terminologie scherpstellen:

      – een tagline is een regeltje tekst onder/naast je logo. Wat je aangeeft als jouw tagline is in werkelijkheid je meta-titel, zie ik (de titel die je ziet in de zoekresultaten van Google)
      – je titel is de h1-kop van je webpagina. Bij jou is dat ‘Meer vitaliteit > Minder verzuim’

      Je tagline (wat nu dus technisch gezien je meta-titel is) is niet eens zo gek. Alleen moet ‘ie véél korter. Niet meer dan een woord of 7! En ik zou het meer gooien op wat het bedrijven oplevert. Bijvoorbeeld: ‘minder zieke werknemers’

      Je titel zegt nu eigenlijk wat het je klanten oplevert. Maak daar dus van wie of wat je bent. In jouw geval, eeeeh…verzuimcoach o.i.d.? Wat is de overkoepelende naam voor alles wat je te bieden hebt?

      Succes! Groet, Arjan

  3. Hey Arjan! Leuk weer van je te horen in wederom een nuttig artikel. Hoe zit dat met mijn titel?

    VITALITEITS- EN PROCESMANAGEMENT

    VITAAL PERSONEEL, EFFECTIEVERE PROCESSEN, HOGERE PERFORMANCE

    Mag wat concreter zeker? :-)

    1. Dank, Patrick! Ja, ik ben terug, maar zonder belofte over regelmaat van schrijven. ;)

      Jouw titel geeft niet aan wie of wat je bent. Want je ‘bent’ immers geen ‘vitaliteits- en procesmanagement’. Wellicht wél vitaliteitscoach en/of procesmanager? De huidige titel kun je gebruiken voor een dienstenpagina (verkooppagina).

      Dus: vraag jezelf af hoe je doelgroep jou noemt, en dus hoe ze naar jou zoeken. Dát is wat je in de titel van je homepage zet.

      En tja, ‘vitaal personeel’, ‘effectievere processen’, ‘hogere performance’? Als dat is wat je doelgroep wil, is er niet veel mis mee. Mits je in de tekst wel concreter maakt wat je er precies mee bedoelt, en wat het je klanten oplevert.

      Kun je hier verder mee? :)

  4. Fijn weer van je te horen Arjan!
    Ik heb last van tunnelvisie, lastig om over eigen dienst te schrijven. En dan natuurlijk nog discussie met partners…

    “Communicatie-oplossingen waarmee u uw bereik vergroot.”

    hm nu ik dit zo opschrijf moet het in ieder geval worden:
    Communicatie-oplossingen waarmee u uw doelgroep bereikt.
    Maar dat kan vast nog scherper , ik ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.

    https://m2c.company/

    1. Goed om weer terug te zijn! :-)

      De titel die je noemt is ok voor een dienstenpagina. Maar niet jullie homepage.

      Jullie zijn een onlinemarketingbureau? Of een communicatiebureau? Kies wat jullie zijn. En zet dát in de titel van je homepage. Eventueel kun je nog iets toevoegen: in Amsterdam, voor het MKB, voor meer omzet, etc.

      Dus vooral: niet te moeilijk doen!

  5. Dank je wel Arjan. Dat moeilijk doen komt voort uit het feit dat zowel de communicatiedame (ik dus) als de vormgever en de IT er zich erin willen herkennen, maar het gaat om de behoefte van de klant. Je hebt me weer even op het goede pad gezet!

    1. Ja, precies! Het gaat altijd fout als (personen van) het bedrijf zich erin wil(len) herkennen.

      Wat iedere organisatie nodig heeft, is één (eind)verantwoordelijke voor de website, die pal voor de klant gaat staan. En zo dwars door alle bullshit (vergeef me de krachtterm, maar dat ís het nu eenmaal) heen kijkt. :)

  6. Welkom bij Famepla-Magazijn & Werkplaatsinrichting – Famepla

    Het is meer een combinatie van alle punten die je opnoemt . Brand maar los met je suggestie (s) !

    1. Ok…allereerst: schrap ‘welkom’! Lees: https://waardevollewebteksten.nl/23-webtekstblunders/

      Vervolgens: schrap je bedrijfsnaam. Die zien mensen wel in het logo.

      Blijft dus over: ‘Magazijn & Werkplaatsinrichting’. Dat is wat jullie dóen, maar niet wat jullie zíjn.

      Wat jullie zijn, als ik jullie homepage zo zie, is volgens mij ‘Leverancier van werkplekmeubilair’. Tadááá! :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *