Is jouw website bestand tegen klant-fu?

Arjan JonkerWebteksten5 Comments

Dit weten maar weinigen van mij, maar ik heb zwarte band in Taekwon-do. Taekwon-do is een Koreaanse zelfverdedigingskunst. Ooit was ik zelfs Nederlands Kampioen.

Hier, zie mij in vol ornaat, naast mijn vrienden:

Vlnr: Gregory, Joey, Vincent en ik. Dit was ooit, in 2008.

Vlnr: Gregory, Joey, Vincent en ik. Dit was ooit, in 2008.

Ik heb mijn band al jaren geleden in de wilgen gehangen. (Maar vergis je niet: ik leg je nog zó neer als het moet. Jahaaa, pas op hoor.)

Wat betekent 'Taekwon-do'?
  • Tae = voet
  • Kwon = hand/vuist
  • Do = de weg

‘Taekwon-do’ betekent dus letterlijk ‘de weg van de hand en voet’.

Nu bestudeer ik al jaren klant-fu

Want jouw bezoekers zijn daar MEESTERS in:

Ze komen op je website, en gaan direct volop in de aanval. Je krijgt ze links en rechts om je oren: hun vragen en bezwaren.

Beantwoord hun vragen niet, ontkracht hun bezwaren niet, en ze geven zich nooit over; ze worden nooit klant.

Dit zijn de 5 dodelijkste technieken van klant-fu:

  1. Heb jij wat ik nodig heb?
  2. Waarom zou ik bij jou kopen?
  3. Waarom ben je zo duur?
  4. Hoezo ben jij te vertrouwen?
  5. Waarom zou ik nú kopen?

De meeste websites gaan bij de eerste oplawaai al knock-out. Zo niet, gaan ze bij de tweede aanval alsnog gestrekt.

Het blijft me verbazen: hoeveel bedrijven niet eens duidelijk weten te maken wie of wat ze zijn. En welk probleem ze oplossen. Dan ben je weerloos tegen klant-fu.

Webtekst-do is dé verdediging tegen klant-fu

Het zijn je webteksten die de aanvallen van je potentiële klanten moeten pareren. Je website moet zichzelf kunnen verdedigen. Anders is ‘ie kansloos.

Dat wil zeggen: anders heb jij geen (grote) kans op klanten.

En wat is ook alweer de beste verdediging?

Juist: de aanval. Je website moet zó bedreven zijn in webtekst-do, dat ‘ie genadeloos terugslaat. Niet alleen iedere vraag pareren, maar het antwoord zó sterk onderbouwen dat bezoekers om hun oren krijgen:

‘Wat?! Jij twijfelt aan mijn kwaliteit? Jij twijfelt aan mijn betrouwbaarheid? Je vindt me te DUUR?! HIER! En DAAR! Pak aan!’

Je bezoeker moet weerloos zijn tegen jouw counters. Zodat ‘ie groggy zich alleen nog maar kan overgeven: hij kan niet anders meer dan jouw klant worden.

Webtekst-do is de weg van SEO, tekst & argumentatie

De weg van vindbaar zijn, aanspreken en overtuigen. Het is deze weg die leidt tot meer klanten en meer omzet voor je bedrijf. En jazeker: dat is een kunst.

Het bandensysteem van webtekst-do

Taekwon-do kent een bandensysteem: wit, geel, groen, blauw, rood en uiteindelijk zwart. Van beginner tot expert.

Voor webtekst-do houd ik deze banden aan. Bij iedere kleur hoort een cruciale eigenschap van jouw website-teksten:

  • Witte band: je hebt een website en er zijn webteksten; je doet mee
  • Gele band: je website is vindbaar op belangrijke zoektermen (SEO)
  • Groene band: je webteksten zijn duidelijk over wat je bent en te bieden hebt
  • Blauwe band: je webteksten bevatten goede argumenten
  • Rode band: je argumenten zijn goed onderbouwd
  • Zwarte band: je webteksten zijn goed geschreven: aantrekkelijk en leesbaar

Het systeem moet nog een nauwkeurige uitwerking krijgen. Dat doe ik in de komende weken.

Welke band webtekst-do heeft jóuw website?

Laat je url in een comment hieronder achter, en over 2 weken vertel ik je hoe bedreven jouw website is in webtekst-do. En hoeveel kans je dus heb de klant-fu van je bezoekers te weerstaan.

Wat jij daaraan hebt? Dat je precies weet in welk aspect van webtekst-do je website verder getraind moet worden. Oftewel: gratis tips om je webteksten te verbeteren!

Ik trek de grens bij 3 websites, dus wacht niet te lang…

5 Comments on “Is jouw website bestand tegen klant-fu?”

      1. Super Arjan, ik ben erg benieuwd of we gestrekt gaan of dat we een paar aanvallen kunnen pareren.

  1. Hoi Arjan, de afgelopen tijd ben ik al flink met mijn webteksten bezig geweest, maar ik denk dat er nog meer te verbeteren valt. Dat hoor ik dan graag van een expert zoals jij. Kijk eens op http://www.denijsart.com. Ik ben benieuwd.
    Hartelijke groet,
    Richard de Nijs

    1. Ha Richard,

      Helaas ben je te laat met je aanmelding; er zijn al 3 anderen die hun website door mij willen laten beoordelen. Maar ik ben altijd bereid om even vrijblijvend te sparren over je website en webteksten. Stuur me anders even een mailtje! Dan geef ik je globaal mijn indruk.

      Groet, Arjan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *