Rapportage: 17-2-2014 tot 16-8-2014

Arjan JonkerInternet Marketing7 Comments

Een half jaar geleden stelde ik doelen. Met de belofte er een half jaar later op terug te komen en verslag uit te brengen: heb ik ze gehaald?

Belofte maakt schuld. Bovendien is dit een goed moment, aan de vooravond van Waardevolle Webteksten 2.0.

Deze week dus:

Rapportage 17-2-2014 tot 16-8-2014

Wat waren mijn doelen?

  1. Groei van bezoekersaantal op mijn website, naar minimaal 1.000 per maand
  2. Minimaal 250 aanvragen voor 3 tips
  3. Minimaal 200 nieuwsbriefabonnees
  4. Minimaal 1 nieuwe klant per week

1. Groei van bezoekersaantal op mijn website, naar minimaal 1.000 per maand

Deze doelstelling heb ik over de hele periode niet gehaald.

Er zijn 5.324 bezoekers geweest over een periode van 6 maanden. Gemiddeld 887 per maand.

 

waardevolle-webteksten-rapportage

Excuses voor het lelijke pijltje…

De laatste maanden haal ik de doelstelling wél: van de 5.324 kwamen er 1.277 tussen 17-7 en 16-8.

Maar tevreden ben ik niet. Het aantal organische bezoekers (bezoekers via Google) moet omhoog. Dat is ook een van mijn prioriteiten in het komende jaar: hoger in Google. Vooral op één bepaalde zoekterm: ‘webteksten’.

2. Minimaal 250 aanvragen voor 3 tips

Deze doelstelling heb ik ruim gehaald: ik heb 258 keer 3 tips weggegeven.

Het was nog wel even spannend: het afgelopen half jaar heb ik niet of nauwelijks reclame gemaakt voor de tips. Iets wat ik in het half jaar ervoor nog wél deed. Daardoor kwamen er een stuk minder aanvragen binnen: in plaats van 1 per dag 2 of 3 per week. Maar dat vond ik niet erg; ik was al bezig met de opvolger van mijn 3 tips: het E-book dat jullie vanaf maandag gratis kunnen downloaden.

3. Minimaal 200 nieuwsbriefabonnees

Ruim niet gehaald: tot op heden moet ik het doen met ‘slechts’ 171 abonnees.

 

waardevolle-webteksten-abonnees

Excuses voor de lelijke onderstreping…

Tja, dom van me. Had ik maar iedere aanvrager van 3 tips automatisch op mijn mailinglijst moeten zetten, zoals elke zichzelf respecterende internet marketeer.

En toch ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Want: elke abonnee die op mijn lijst staat, heeft er 100% zélf voor gekozen om op die lijst te staan. Daarom krijg ik ook zelden een uitschrijving.

Toch kies ik vanaf maandag een andere weg: in ruil voor mijn E-book kom je op mijn mailinglijst te staan. 101 gratis tips rechtvaardigen die ruil wel, vind ik. Bovendien: het betekent alleen maar dat je elke week nóg meer gratis tips krijgt. En je kunt je altijd weer uitschrijven.

Op deze manier hoop ik snel boven die 200 uit te komen. Vér boven die 200…

4. Minimaal 1 nieuwe klant per week

De belangrijkste doelstelling. Heb ik die gehaald? Ja. Met vlag en wimpel.

Iedere week heb ik minimaal 1 nieuwe klant binnengehaald via mijn website. 32, om precies te zijn. In 25 weken.

En nu? Wat brengt het komende half jaar?

Dat wordt spannend. Ik hoop op veel downloads van mijn E-books. Ik denk oprecht dat de inhoud waardevol is, voor jou. Ik hoop dat je de boeken niet alleen download, maar ook deelt met anderen. Een doelstelling voor het aantal downloads? Daar waag ik me nog even niet aan. We zien wel. Maar ik laat het je weten.

Er is eigenlijk maar één concrete doelstelling die ik het komende half jaar wil halen:

In de top 3 van Google komen met de zoekterm ‘webteksten’

Hoe bereik ik dat doel? Content, content, content! Ik blijf de komende maanden zo waardevol mogelijke informatie op een zo origineel mogelijke manier brengen.

(Goed, toegegeven: ik zorg natuurlijk ook voor zoekmachineoptimalisatie achter de schermen.)

Zie je: het gaat niet om ‘trucjes’ om snel te verkopen. Zo werkt internet niet (meer). Het gaat om moeite doen voor je doelgroep. Oprechte moeite. En zo hun respect en sympathie te winnen.

Bezoekers prikken er zó doorheen wanneer je alleen maar schrijft om veel bezoekers te trekken en die snel iets aan te smeren. Terwijl de gedeelde informatie waardeloos is. Dan gaan bezoekers snel weer weg – en blijven weg. Voor zover ik weet heb ik me daar nooit schuldig aan gemaakt; ik heb altijd geprobeerd waardevolle artikelen te schrijven. Gelukkig heb ik een redelijk aantal terugkerende bezoekers om dat te bevestigen.

Hoger in Google, dus. Over een half jaar. Dan hoor je van me of dat is gelukt.

Voor nu: op naar maandag. Op naar Waardevolle Webteksten 2.0!

– door 

7 Comments on “Rapportage: 17-2-2014 tot 16-8-2014”

  1. Wat je hier schrijft Arjan …

    Toch kies ik vanaf maandag een andere weg: in ruil voor mijn E-book kom je op mijn mailinglijst te staan. 101 gratis tips rechtvaardigen die ruil wel, vind ik. Bovendien: het betekent alleen maar dat je elke week nóg meer gratis tips krijgt. En je kunt je altijd weer uitschrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *