Succesvolle website bouwen? Begin bij de basis!

Arjan JonkerInternet Marketing, Leesbaarheid, Webteksten9 Comments

Hoeveel webbouwers gebruiken het niet als verkoopargument:

“Ik bouw uw unieke website!” 

Enkele voorbeelden:

Webstones ontwerpt unieke websites...

Webstones ontwerpt unieke websites…

Tim de Buurman bouwt voordelig jouw unieke website...

Tim de Buurman bouwt voordelig jouw unieke website…

Bij Dall.nl laat jij je unieke website maken, die óók nog eens je visitekaartje is...

Bij Dall.nl laat jij je unieke website maken, die óók nog eens je visitekaartje is…

Veel ondernemers dénken ook dat ze een unieke website willen. Dus op zich niet vreemd dat deze en vele andere webbouwers daar op inspelen.

Op Yulook.nl verzamelen ze zelfs unieke websites. Daar lees ik deze tekst:

Unieke websites. Je vindt ze op Yulook.nl.

Unieke websites. Je vindt ze op Yulook.nl.

Lees vooral deze zin:

Hier tonen we de meest spectaculaire en vooruitstrevende sites, maar ook sites die er uit springen qua inhoud, uniek zijn en apart, de grenzen opzoeken of wat dan ook.

Welnu:

  • Uniek qua inhoud: JA (door een goed blog, bijvoorbeeld)
  • Uniek qua design: NEE

Unieke websites, die zien er bijvoorbeeld zo uit:

Camping de Meerpaal heeft absoluut een unieke website. Maar of ze daar blij mee moeten zijn?

Camping de Meerpaal heeft absoluut een unieke website. Maar of ze daar blij mee moeten zijn?

De website is niet minder dan PRACHTIG ontworpen. Werkelijk uniek.

Geen enkele andere website is vergelijkbaar…en daar zit dus juist het probleem.

Mijn vrouw en ik waren op zoek naar een locatie voor onze vakantie. Deze camping werd warm aanbevolen. De informatie die wij zochten, konden we heel lang niet vinden.

Als je op het camping-deel van de website komt, word je ergens onderaan de pagina gezet. Het duurt lang voordat je door hebt dat je óók naar boven kunt scrollen, waar de informatie links en rechts te vinden is. Wij hebben ons rotgezocht.

De website van Camping de Paal is echt heel mooi, uniek en spannend (want: je weet niet wat je tegenkomt). Maar dat is nu juist het ding: websites hóren niet ‘spannend’ te zijn. Anders gezegd:

Succesvolle websites zijn eenheidsworst

Als je van dit blog één regel onthoudt, laat het dan bovenstaande kop zijn. Ik herhaal ‘m gewoon ff:

Succesvolle websites zijn eenheidsworst.

Daarmee bedoel ik dat ze allemaal voldoen aan een bepaalde basis, die ervoor zorgt dat de website voor bezoekers makkelijk te gebruiken is.

Los van de inhoud, los van jouw fantastische dienst of product, los van de waanzinnige blogartikelen die je schrijft:

Je website moet door een bezoeker DIRECT te gebruiken zijn. Je bezoeker moet intuïtief op je website kunnen navigeren, lezen, informatie vinden, formulieren invullen, etc.

Op internet is voor de bruikbaarheid van je website een woord uitgevonden: usability.

2 definities van usability:

  1. Letterlijk `in staat zijn om iets te gebruiken`. In dit verband gebruikt hoe gebruikersvriendelijk internetsites of andere interactieve producten zijn.
  2. De mate waarin een interactief systeem de gebruiker in staat stelt effectief, efficiënt en comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak te voltooien. Kort gezegd de gebruiksvriendelijkheid van websites.

Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/usability 

‘Comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak voltooien.’ Mooier kan ik het niet zeggen.

Elke bezoeker die op je website komt heeft een eigen taak of doel: hij of zij wil informatie halen, iets kopen, zich abonneren op je nieuwsbrief, reageren op je blog, etc.

Sommige doelen ontstaan pas wanneer ze op je website zijn: door je wervelende waardevolle webteksten raken ze bijvoorbeeld overtuigd om iets te bestellen. Nou…dan moet wel direct duidelijk zijn wáár. Ze moeten ook direct je telefoonnummer kunnen vinden als ze je willen bellen.

Kortom: bezoekers moeten met kinderlijke eenvoud hun taak of doel kunnen voltooien.

Onze taak op de website van Camping de Paal was in eerste instantie informatie vinden, over de accommodaties, over de omgeving, over de tarieven… Die taken werden ons té moeilijk gemaakt. Het was enkel te danken aan enthousiaste verhalen van anderen die er al geweest waren dat we de moeite namen op de website te blijven en te zoeken tot we vonden. De meeste bezoekers zijn echter niet opgewarmd, en haken al veel eerder af.

Basismodel voor een Succesvolle Website

Er is dus een bepaalde fundering, een basismodel, waaraan je website moet beantwoorden voordat je online überhaupt succesvol kunt zijn. Omdat bezoekers pas dán je website snappen. Zodat ‘ie kan zijn wat ‘ie moet zijn: het absolute hart van je (online) marketing. Want dat ís je website:

Of je nu een folder of visitekaartje weggeeft, of je nu adverteert of koude acquisitie pleegt, iedereen die voor het eerst kennis met je maakt, kijkt even op je website vóórdat ‘ie besluit je klant te worden.

Daaruit volgt de volgende conclusie:

Als je website niet deugt, deugt je marketing niet

Maar als je website voldoet aan de basis, ben je klaar voor online ondernemen anno 2014.

Wat ik daarmee bedoel is dit:

Vroeger (en zo gaat het nu te vaak nog steeds) kocht je eens in de 3-4 jaar een nieuwe website. Die liet je dan bouwen hoewel je niet precies wist wat je wilde, je liet je leiden en was samen met de webbouwer een maand (of 2) intensief bezig met de ontwikkeling ervan. En na oplevering was je er misschien een maand blij mee, om er vervolgens jaren niet naar om te kijken. (Ja, je wist nog wel dat je website er wás, maar wat je er nu aan hád?)

Die tijden zijn voorbij.

Anno 2014 ben je je bewust van wat succesvol online ondernemen is: je past je huidige website ingrijpend aan óf je laat een nieuwe bouwen, maar het resultaat is dat je een stevige fundering hebt. Oftewel: een website die in de basis goed is en daardoor min of meer al online succesvol. In plaats van over 3 jaar een nieuwe te kopen, ga je je huidige website in de gaten houden. Je gaat meten. Je gaat verbeteren. Je zorgt ervoor dat je website langzaam maar zeker geoptimaliseerd en dus succesvol(ler) wordt.

En als je dat niet zelf kunt, láát je dat doen. Een waardevollere investering in je marketing kan ik niet bedenken.

Dát is de toekomst van internet. Ondernemers die hier NU mee beginnen, hebben straks een voorsprong op concurrenten die dit bewustzijn nog niet hebben.

En hoe ziet dat basismodel er dan uit?

Dat wil ik je graag laten zien.

Ik heb wat ik geleerd heb over succesvolle websites vertaald in een blauwdruk, die je direct kunt gebruiken. Waarmee je naar je webbouwer kunt gaan en zeggen: dít wil ik (in de basis dan). Zo hoef je je dus nooit meer door een ander te laten leiden. Voortaan weet je zelf wel wat voor website je wilt.

Het Basismodel voor een Succesvolle Website vind je in mijn gelijknamige E-book. Hieronder kun je het downloaden. Gratis.

Zie het als een gloednieuwe start van je online aanwezigheid. Of op z’n minst een bevestiging dat jouw basis deugt.

Download Nu mijn Gratis E-book:
Basismodel voor een Succesvolle Website

Vul je naam en e-mail in om het boek direct te downloaden.*

[mc4wp_form]
Gratis E-book van Waardevolle Webteksten: Basismodel voor een Succesvolle Website

*Als je het boek download, kom je op mijn mailinglijst. Dan ontvang je iedere week een artikel met tips om je webteksten ingrijpend te verbeteren. Je kunt je uiteraard op ieder gewenst moment weer uitschrijven.

– door 

9 Comments on “Succesvolle website bouwen? Begin bij de basis!”

  1. Beste Arjan,

    Ik vraag mij af of met goede/ misschien betere teksten een standaard website, zoals ik gebruik bij Exto http://www.artslook.nl voldoet aan basis-eisen… of dat een nieuw te bouwen website beter is.

    Misschien zijn er binnen de website van exto (speciaal voor kunstenaars) nog meer mogelijkheden. In ieder geval kan ik de indeling anders maken. bv. menu naar links etc.

    Wat vind je daar van? Naast de website heb ik nog een blog waarbij je mij al een paar waardevolle tips gegeven hebt.

    Met vriendelijke groeten,

    Rita Koolstra

    1. Beste Rita,

      dank voor je reactie! Ik heb direct even naar je website gekeken.

      Zouden betere teksten werken op een website als die van jou? Natuurlijk scheelt het altijd, maar je website voldoet nu niet aan de basis.

      Sowieso moet je menu naar links. Dat lees je ook in mijn e-book. ;)

      Waar het vooral misgaat, zijn de talloze verschillende lettertypes, -groottes en -kleuren die je nu gebruikt. Daardoor weet mijn oog niet waar het rusten moet. Waar het moet kijken, wat belangrijk is.

      Zelfs in het menu worden verschillende groottes gebruikt, waardoor het heel rommelig en onduidelijk wordt.

      Dus: een rustiger tekstbeeld en het verplaatsen van het menu zou al heel veel schelen. Blijft staan dat de website visueel niet aantrekkelijk is. Tekst is belangrijker dan beeld, maar toch zou ik aanraden om een website te nemen die er meer ‘2014’ uitziet. Ik denk dat jouw professionaliteit dat verdient…

      Geeft dit je houvast? :)

    2. Op jouw vraag of een website binnen een grotere website werkt… Ik zeg: niet doen.

      Het probleem is dat je dan meestal, zoals ook in jouw geval, het logo van de overkoepelende site moet plaatsen. Dan is het voor de bezoeker direct al verwarrend: die denken dat jouw bedrijf Exto heet.

      De controle die je op je website hebt is altijd beperkt. Meestal moet je je houden aan regels om bijvoorbeeld de eenheid te bewaken.

      Daar staat wellicht tegenover dat Exto veel bezoekers trekt, die op de een of andere manier ook op jouw website kunnen komen.

      Welke voor- en nadelen ervaar je zelf, Rita?

  2. Dank je wel voor het antwoord.

    Voordelen zijn er zeker, denk-ik, van Exto.. de foto’s zijn gemakkelijk te plaatsen, er komt direct een watermerk op etc.

    Hij trekt veel bezoekers, zoals je zegt.

    Ik kan mijn eigen pagina nog wel een stuk rustiger maken.. ga ik vandaag aan beginnen en het logo van exto hoeft er niet op..

    maar dan staat het menu weer rechts.. had ik tot gisteren.. :)

    Ik heb wel eens een website laten maken door een hobby-ist, maar dat was nog erger.. voordat hij begreep wat ik wilde en dan ook altijd weer dingen die ik niet wilde, maar niet veranderd konden worden.

    Dus ik ben ook huiverig voor ‘website-makers’ afgezien nog daarvan of ik het echt wel kan betalen.

    Zal ik eerst eens jouw e-book doornemen, hiermee veel teksten veranderen, dan het pakket en nog meer veranderen en dan nog eens kijken of ik een andere website (evt. er bij) kan kopen?

    Wat denk jij van deze volgorde, of kan ik beter direct een andere website kopen?

    1. Poeh…lastig om je daar advies over te geven, Rita!

      Zoals je beschrijft heeft dat Exto duidelijke voordelen voor jou, zoals dat automatische watermerk.

      Ik zal je dan ook zeker niet adviseren om direct een grote investering in een nieuwe website te doen. Daarvoor ken ik je bedrijf, je ambities en je plannen niet goed genoeg.

      Maar met je huidige website kun je natuurlijk altijd zelf aan de slag. Probeer in ieder geval iets te doen aan het onrustige tekstbeeld. Dan heb je al heel wat bereikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *