23 webtekstblunders om nooit meer te maken
In 2014 publiceerde ik 2 artikelen met veelgemaakte webtekstblunders. In dit artikel heb ik ze alle 23 samengebundeld (en ietwat geactualiseerd). Mede met dank aan alle inzenders van tĂłen.
Welke maak jij zelf?
Allereerst: wat is een webtekstblunder?
- Uitgeholde clichĂ©âs en nietszeggende slogans die geen enkele emotie raken bij je lezer
- Open deuren die keer op keer onnodig opnieuw ingetrapt worden
- Ongebruiksvriendelijke teksten die het je bezoeker ongemakkelijk maken
Kortom: teksten die geen enkel effect sorteren bij je doelgroep. Die zorgen dat ze onverrichter zake je website verlaten. Kortom: webteksten die je direct van je website moet trekken.
(O, en als je denkt dat ik hier iemand voor schut wil zetten: een aantal maakte ik voorheen zelf ook. Ze zijn ter vermaeck, zéker. Maar vooral ter leringh.)
Komen ze:*
* Klik op een blunder voor toelichting en voorbeelden.
1. Klik hier
Google-score: 60.000.000
âKlik hierâ was nog handig in de begintijd van internet: toen snapte nog niet iedereen dat een onderstreepte tekst een link aanduidde. Maar inmiddels weten we wel hoe het werkt.
Bezoekers scannen webpaginaâs, en hun oog blijft hangen op dingen die opvallen. Links vallen op, omdat ze een andere kleur hebben en meestal onderstreept zijn.
Je helpt je bezoeker dan ook door met kernwoorden aan te geven wat ze krijgen als ze op de link klikken. Dus niet âKlik hier voor artikelen over webtekstenâ, maar âLees meer artikelen over webtekstenâ.
Ook Google hecht waarde aan je linkteksten. Als de tekst overeenkomt met het onderwerp op de pagina waarnaar je verwijst, kom je hoger.
Kortom: verzin een linktekst met woorden met inhoud. Voor je bezoeker, en voor je vindbaarheid.
2. Jong en dynamisch
Google-score: 3.440.000
Dit is het âunique selling pointâ van bijna elk nieuw bedrijf dat zân eerste website laat maken. Dan is er altijd wel iemand die vindt dat dat in de webteksten moet. Maar je komt âm ook tegen bij bedrijven die al langer bestaan.
Blijkbaar bekt het wel lekker. Maar het zegt de lezer echt helemaal niets.
En zelfs åls je een jong en dynamisch bedrijf hebt, waarom is dat belangrijk voor mij??? Wat héb ik daaraan, als ik jullie klant word?
Nadat je als onschuldig websurfer voor de tigste keer gestruikeld bent over dit vreselijke clichĂ©, voel je je vooral oud en stramâŠ
3. Bij ons bent u aan het juiste adres
Google-score: 2.790.000
Alleen gerechtvaardigd als iemand voor de deur staat en vraagt: âBen ik hier juist bij bedrijf x?â Dan kun je antwoorden: âJa hoor! U bent aan het juiste adres!â Dan is zoân bevestiging fijn.
In alle andere gevallen is dit een storend cliché dat op zich helemaal niets zegt. Bewijs je kwaliteit en onderscheidend vermogen. Dan beslist je klant wel of jij inderdaad de juiste partij bent om zaken mee te doen.
4. Kwaliteit hoog in het vaandel
Google-score: 1.731.000
De open deur der open deuren. Stel dat je kwaliteit nĂet in het vaandel hebt. Dan heb je als dienstverlener/leverancier toch sowieso geen bestaansrecht? Ik zie het gesprek met een potentiĂ«le klant al voor me:
âBiedt u ook kwaliteit?â
âNee. Dat staat niet in ons vaandel.â
Of:
âBiedt u ook kwaliteit?â
âJazeker. Maar daar betaalt u natuurlijk wel extra voor.â
5. Welkom!
Google-score: 1.674.600
Moet ik hier nog woorden aan vuil maken?
Help ondernemers met een titel die hun probleem benoemt. En jezelf door slimme zoekwoorden te gebruiken, zodat je gevonden wordt.
âWelkomâ zegt helemaal niets; je bezoekers niet, maar ook Google niet. En zorgt er al helemaal niet voor dat bezoekers zich meer âwelkomâ voelen dan wanneer het er niet staat.
(Een websitebezoek heeft sowieso niets te maken met een âechtâ bezoek in de âechteâ wereld. Niemand verwacht onderhoudende gesprekken of een lekkere kop koffie. Websitebezoekers willen alleen maar heel snel weten of jij hun probleem kan oplossen.)
Zie je, heb ik er tĂłch weer woorden aan vuil gemaakt. :-(
6. De klant is koning
Google-score: 1.070.000
Een bedrijf dat beweert dat de klant op de eerste plaats komt, verdient ieders wantrouwen. Dan zit het waarschijnlijk niet goed met de klantvriendelijkheid.
Waarschijnlijk is het meer de interne missie: âKom op! We gaan nu eindelijk eens de klant koning maken!â
Of ze maken simpelweg een webtekstblunder, maken zich schuldig aan een platgetrapt cliché. Dat kan ook.
7. Bij ons bent u in goede handen
Google-score: 506.000
De intentie van deze webtekstblunder is goed: een gevoel van veiligheid bieden. âWees maar gerust, wij zorgen voor je. Wij zorgen ervoor dat je probleem opgelost wordt. Geen zorgen. Bij ons is je drukwerk in goede handen.â
Dat kun je dan wel beweren, maar dat hoor ik zo vĂĄĂĄk. Ik wil dat helemaal niet meer horen. Ik wil met allerlei bewijzen van jullie kwaliteit overtuigd worden dat ik bij jullie moet zijn: tevreden klanten, certificaten, USPâs, etc.
Sla me dĂĄĂĄrmee om de oren, maar nĂet met clichĂ©âs die mij helemaal niet (meer) doen.
Dank u.
8. Niet meer weg te denken
Google-score: 483.000
Heel veel zaken zijn blijkbaar niet meer weg te denken. Sociale media, digitale vaardigheden, online marketing… Het is niet dat het niet klopt. Het is gewoon dat het zo’n loze kreet is. Want ĂĄls iets inderdaad niet meer weg te denken is, hoef je dat niet nog eens te bevestigen voor je lezer.
9. Wij zijn proactief
Google-score: 450.000
Definitie van proactief: âniet reagerend, maar anticiperendâ. Prima betekenis. Maar het woord is inmiddels zĂł uitgehold, dat het voor mij geen enkele betekenis meer heeft. Iedereen is proactief sinds het woord in de jaren â90 in zwang kwam.
Er zijn zo veel betere manieren om te laten zien dat je proactief bent, zonder dat je het woord zelf gebruikt. Laat je klanten bijvoorbeeld vertellen hoe jij al met de oplossing kwam vóórdat zij ĂŒberhaupt het probleem zagen. Zoiets.
Show, donât tell!
10. Kijk rustig rond
Google-score: 426.000
Van dezelfde categorie als âwelkomâ: alsof bezoekers toestemming nodig hebben om een website te bekijken. Alsof bezoekers dat wĂllen! Nee: bezoekers willen niet nadenken, niet zoeken, niet rondkijken. Die willen oplossingen. En die moet jij ze tonen.
11. Persoonlijk
Google score: zoân 400.000 in allerlei varianten
Dit is slechts schijnbaar onderscheidend. Ieder goed bedrijf sluit aan op de âpersoonlijkeâ voorkeuren en wensen van hun klanten. Dat heet gewoon goede marketing.
Sluit je als bedrijf niet aan bij de wensen van je doelgroep, dan verkoop je ook niets. Simpel.
Open deur, dus.
12. Ambitieus
Google-score: 381.000
Dit is vooral een webtekstblunder in vacatureteksten (ongetwijfeld ook offline). Maar ook op veel websites van ondernemers zie ik de tekst voorbijkomen.
In vacatureteksten valt het dus in ieder geval niet meer op. Je kunt het er clichĂ©matig lekker ingooien, maar verwacht niet dat sollicitanten dan denken: âO! DĂt bedrijf is tenminste ambitieus! Nou, dan ga ik hiervoor, hoor!â
En op je ondernemerswebsite? Prima dat je groei-intenties hebt. Maar vermoei mijn internetervaring er niet meeâŠ
13. Liefde en passie
Google-score: 238.000
Laat me zéker je liefde voor je vak zien, en overtuig me van je kennis en kunde. Maar alleen als het me helpt voor jou te kiezen. Want in beginsel, het spijt me, ben ik alleen geïnteresseerd in mijn eigen probleem, zie je?
Heel oppervlakkig van me, ik weet het. Maar als jij je bij het schrijven je teksten laat leiden door je liefde, kennis en kunde, daar oprecht in bent, laat je het me automatisch zien. Pak je me. Prikkel je me. En overtuig je me voor jou te kiezen. Ongetwijfeld.
14. (Veel) meer informatie
Google-score: 102.000
Informatie krijgen we al te veel. Ik wil oplossingen. Punt.
15. Actief meedenken
Google-score: 60.000
Deze hoor je ook heel vaak in een pitch: âwij denken actief met de klant mee (om de beste resultaten te realiseren)â. Heb je weleens geprobeerd om passief mee te denken?
Waarom kunnen we met zân allen niet gewóón meedenken? âIk denk meeâ is al actief genoeg. Maar zelfs dan nog steeds een nietszeggend clichĂ©.
Vermijd het woord âmeedenkenâ gewoon maar helemaalâŠ
16. Breed palet aan diensten
Google-score: 44.800
Ik vind het héél vermoeiend als een bedrijf opschept over hoeveel diensten ze wel niet hebben voor mij. Meestal ben ik toch maar op zoek naar één dienst, één oplossing. En als er zo veel diensten zijn, hoe weet ik dan welke bij mij past?
Het is eigenlijk alleen leuk voor de ondernemer zelf: dat hij veel kan. Dan kan hij dus ook veel verschillende klanten helpen.
Maar voor klanten is het specifieke van belang, niet het algemene.
Als je een âbreed paletâ hebt, maak je je dienstverlening direct abstract voor je bezoeker. Benoem alle concrete problemen waarmee je mensen kunt helpen. Aan welke dienst die gekoppeld zijn, merkt je klant dĂĄn wel weer.
17. De klant centraal
Google-score: 22.720
Hier zegt de ondernemer: ik luister naar mijn doelgroep zodat ik mijn diensten en producten beter kan maken en op mijn klanten kan afstemmen. Dat is al heel lang niet meer bijzonder; de klant verwacht niet anders.
18. Persoonlijke aandacht
Google-score: 14.290
Geen idee of dit ooit wĂ©l onderscheidend was. Ook geen idee wat dit precies betekent. Show, donât tell, zou ik zeggen.
19. Onafhankelijk en vernieuwend
Google-score: 5.930
Een gek paar, dat opvallend vaak voorkomt. Blijkbaar willen veel ondernemers âonafhankelijkâ en tegelijkertijd âvernieuwendâ zijn. En dit zijn dan vooral financieel adviseurs, verzekeraars en dat soort dienstverleners.
Nu kan ik er nog wel inkomen dat je als financieel adviseur je onafhankelijkheid wilt benoemen. Toch een belangrijk puntje voor veel nieuwe klanten. Bewijs het daarna wél even.
Maar âvernieuwendâ? Hoe dan? En wederom: wat heb ik daarmee te maken? Word ik daar beter van? Whatâs in it for me???
20. Persoonlijke, individuele begeleiding
Google-score: 6
Een niche-ergernis van inzender DaniĂ«lle Clasen-Bos van Instituut D&C (fysiotherapie). Zij schreef toentertijd: âIs dat niet het hele doel van fysiotherapie?â Nou ja, volgens mij is het probleem dat dat juist NIET het doel is. Het doel, en dus het uitgangspunt, is toch dat ik weer op de been kom? Van mijn kwetsuur afkom?
Daarnaast bevat de constructie natuurlijk ook weer dat woord ‘persoonlijk’, alsof dat bijzonder is.
21. Ons bedrijf is opgericht etc.
Google-score: ?
Kon deze precieze constructie met Google niet vinden, maar er zijn websites die op een dergelijke manier openen. In biografie-stijl. Denk vooral aan corporate websites met een opening als:
âOns bedrijf is opgericht in 1935 en was toentertijd gevestigd in Epe. Door groei moesten we verhuizen naar Monnikendam. Toen kwam de fusie en daarna nog 3 verhuizingen. Toen namen we meer personeel aan. Dit leidde tot nog meer groei. Bla. En nog meer bla waar u niet op zit te wachten. Toch nĂłg meer bla.â
Niemand is geĂŻnteresseerd in de geschiedenis van je bedrijf. Ze zijn alleen in je geĂŻnteresseerd voor zover je hun probleem kunt oplossen.
22. Geen contactgegevens
Google-score: ?
Niet zozeer een tekstuele ergernis, als wel een ergerlijke gewoonte van sommige bedrijven om hardnekkig géén telefoonnummer, géén direct e-mailadres en géén adresgegevens weer te geven.
Zodat je je als bezoeker afvraagt: is dit wel te vertrouwen? En eigenlijk al bijna zeker weet dat je nooit een reactie krijgt op zoân ingevuld contactformulier.
Kost je conversie. Klaar.
23. Klik daar
Google-score: ?
We begonnen met âklik hierâ, en eindigen met âklik daarâ. De cirkel is rond. ;-)
Deze valt dus in het rijtje âongebruiksvriendelijkheidâ.
Dan lees je bijvoorbeeld een zin als deze: âWij hanteren zeer scherpe tarieven. Klik in het menu hiernaast op âTarievenâ om onze tarieven te zien.â
Ook vaak gezien: âKlik op de foto hieronder voor het fotoalbum van het jaarlijkse personeelsuitje.â
Hoe moet het dan wel? Nou, bijvoorbeeld: âBekijk fotoâs van het jaarlijkse personeelsuitje.â Je kunt natuurlijk óók een plaatje hebben met link naar het fotoalbum, maar verwijs in een tekst nóóit naar een andere plek op de website waar mensen moeten klikken!
Welke heb ik gemist?
Aan welke webteksten erger JIJ je het meest op internet, die je hier nog niet tegenkomt?
Laat ze hieronder achter, in een reactie. :-)