• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

23 webtekstblunders om nooit meer te maken

In 2014 publiceerde ik 2 artikelen met veelgemaakte webtekstblunders. In dit artikel heb ik ze alle 23 samengebundeld (en ietwat geactualiseerd). Mede met dank aan alle inzenders van tĂłen.

Welke maak jij zelf?

Allereerst: wat is een webtekstblunder?

  • Uitgeholde cliché’s en nietszeggende slogans die geen enkele emotie raken bij je lezer
  • Open deuren die keer op keer onnodig opnieuw ingetrapt worden
  • Ongebruiksvriendelijke teksten die het je bezoeker ongemakkelijk maken

Kortom: teksten die geen enkel effect sorteren bij je doelgroep. Die zorgen dat ze onverrichter zake je website verlaten. Kortom: webteksten die je direct van je website moet trekken.

(O, en als je denkt dat ik hier iemand voor schut wil zetten: een aantal maakte ik voorheen zelf ook. Ze zijn ter vermaeck, zéker. Maar vooral ter leringh.)

Komen ze:*

* Klik op een blunder voor toelichting en voorbeelden.

1. Klik hier

Google-score: 60.000.000

‘Klik hier’ was nog handig in de begintijd van internet: toen snapte nog niet iedereen dat een onderstreepte tekst een link aanduidde. Maar inmiddels weten we wel hoe het werkt.

Bezoekers scannen webpagina’s, en hun oog blijft hangen op dingen die opvallen. Links vallen op, omdat ze een andere kleur hebben en meestal onderstreept zijn.

Je helpt je bezoeker dan ook door met kernwoorden aan te geven wat ze krijgen als ze op de link klikken. Dus niet ‘Klik hier voor artikelen over webteksten’, maar ‘Lees meer artikelen over webteksten’.

Ook Google hecht waarde aan je linkteksten. Als de tekst overeenkomt met het onderwerp op de pagina waarnaar je verwijst, kom je hoger.

Kortom: verzin een linktekst met woorden met inhoud. Voor je bezoeker, en voor je vindbaarheid.

Klik liever NIET hier!

Klik liever NIET hier!

2. Jong en dynamisch

Google-score: 3.440.000

Dit is het ‘unique selling point’ van bijna elk nieuw bedrijf dat z’n eerste website laat maken. Dan is er altijd wel iemand die vindt dat dat in de webteksten moet. Maar je komt ‘m ook tegen bij bedrijven die al langer bestaan.

Blijkbaar bekt het wel lekker. Maar het zegt de lezer echt helemaal niets.

En zelfs åls je een jong en dynamisch bedrijf hebt, waarom is dat belangrijk voor mij??? Wat héb ik daaraan, als ik jullie klant word?

Nadat je als onschuldig websurfer voor de tigste keer gestruikeld bent over dit vreselijke cliché, voel je je vooral oud en stram


Bedrijven hebben de eeuwige jeugd?

Bedrijven hebben de eeuwige jeugd?

3. Bij ons bent u aan het juiste adres

Google-score: 2.790.000

Alleen gerechtvaardigd als iemand voor de deur staat en vraagt: “Ben ik hier juist bij bedrijf x?” Dan kun je antwoorden: “Ja hoor! U bent aan het juiste adres!” Dan is zo’n bevestiging fijn.

In alle andere gevallen is dit een storend cliché dat op zich helemaal niets zegt. Bewijs je kwaliteit en onderscheidend vermogen. Dan beslist je klant wel of jij inderdaad de juiste partij bent om zaken mee te doen.

Oh gelukkig. Ik was al bang dat deze fietsenzaak auto's verkocht...

Oh gelukkig. Ik was al bang dat deze fietsenzaak auto’s verkocht…

4. Kwaliteit hoog in het vaandel

Google-score: 1.731.000

De open deur der open deuren. Stel dat je kwaliteit níet in het vaandel hebt. Dan heb je als dienstverlener/leverancier toch sowieso geen bestaansrecht? Ik zie het gesprek met een potentiële klant al voor me:

“Biedt u ook kwaliteit?”

“Nee. Dat staat niet in ons vaandel.”

Of:

“Biedt u ook kwaliteit?”

“Jazeker. Maar daar betaalt u natuurlijk wel extra voor.”

Kwaliteit waar ik niet bij kan.

Kwaliteit waar ik niet bij kan.

5. Welkom!

Google-score: 1.674.600

Moet ik hier nog woorden aan vuil maken?

Help ondernemers met een titel die hun probleem benoemt. En jezelf door slimme zoekwoorden te gebruiken, zodat je gevonden wordt.

“Welkom” zegt helemaal niets; je bezoekers niet, maar ook Google niet. En zorgt er al helemaal niet voor dat bezoekers zich meer “welkom” voelen dan wanneer het er niet staat.

(Een websitebezoek heeft sowieso niets te maken met een “echt” bezoek in de “echte” wereld. Niemand verwacht onderhoudende gesprekken of een lekkere kop koffie. Websitebezoekers willen alleen maar heel snel weten of jij hun probleem kan oplossen.)

Zie je, heb ik er tĂłch weer woorden aan vuil gemaakt. :-(

Toegegeven, 'welkom' is niet het grootste probleem van deze website...

Toegegeven, ‘welkom’ is niet het grootste probleem van deze website…

6. De klant is koning

Google-score: 1.070.000

Een bedrijf dat beweert dat de klant op de eerste plaats komt, verdient ieders wantrouwen. Dan zit het waarschijnlijk niet goed met de klantvriendelijkheid.

Waarschijnlijk is het meer de interne missie: “Kom op! We gaan nu eindelijk eens de klant koning maken!”

Of ze maken simpelweg een webtekstblunder, maken zich schuldig aan een platgetrapt cliché. Dat kan ook.

Vet. Als nu mijn vrouw óók zo over mij gaat denken...

Vet. Als nu mijn vrouw óók zo over mij gaat denken…

7. Bij ons bent u in goede handen

Google-score: 506.000

De intentie van deze webtekstblunder is goed: een gevoel van veiligheid bieden. ‘Wees maar gerust, wij zorgen voor je. Wij zorgen ervoor dat je probleem opgelost wordt. Geen zorgen. Bij ons is je drukwerk in goede handen.’

Dat kun je dan wel beweren, maar dat hoor ik zo váák. Ik wil dat helemaal niet meer horen. Ik wil met allerlei bewijzen van jullie kwaliteit overtuigd worden dat ik bij jullie moet zijn: tevreden klanten, certificaten, USP’s, etc.

Sla me dĂĄĂĄrmee om de oren, maar nĂ­et met cliché’s die mij helemaal niet (meer) doen.

Dank u.

Ja? Jullie hebben ervoor gestudeerd en zo?

Ja? Jullie hebben ervoor gestudeerd en zo?

8. Niet meer weg te denken

Google-score: 483.000

Heel veel zaken zijn blijkbaar niet meer weg te denken. Sociale media, digitale vaardigheden, online marketing… Het is niet dat het niet klopt. Het is gewoon dat het zo’n loze kreet is. Want ĂĄls iets inderdaad niet meer weg te denken is, hoef je dat niet nog eens te bevestigen voor je lezer.

*GAAP* Maak me wakker wanneer er iets staat wat ik nog nĂ­et wist.

*GAAP* Maak me wakker wanneer er iets staat wat ik nog nĂ­et wist.

9. Wij zijn proactief

Google-score: 450.000

Definitie van proactief: ‘niet reagerend, maar anticiperend’. Prima betekenis. Maar het woord is inmiddels zó uitgehold, dat het voor mij geen enkele betekenis meer heeft. Iedereen is proactief sinds het woord in de jaren ’90 in zwang kwam.

Er zijn zo veel betere manieren om te laten zien dat je proactief bent, zonder dat je het woord zelf gebruikt. Laat je klanten bijvoorbeeld vertellen hoe jij al met de oplossing kwam vóórdat zij ĂŒberhaupt het probleem zagen. Zoiets.

Show, don’t tell!

Da's nog eens een proactieve belofte!

Da’s nog eens een proactieve belofte!

10. Kijk rustig rond

Google-score: 426.000

Van dezelfde categorie als “welkom”: alsof bezoekers toestemming nodig hebben om een website te bekijken. Alsof bezoekers dat wíllen! Nee: bezoekers willen niet nadenken, niet zoeken, niet rondkijken. Die willen oplossingen. En die moet jij ze tonen.

Aan de andere kant: wel lekker minimalistisch, zo'n homepage...

Aan de andere kant: wel lekker minimalistisch, zo’n homepage…

11. Persoonlijk

Google score: zo’n 400.000 in allerlei varianten

Dit is slechts schijnbaar onderscheidend. Ieder goed bedrijf sluit aan op de ‘persoonlijke’ voorkeuren en wensen van hun klanten. Dat heet gewoon goede marketing.

Sluit je als bedrijf niet aan bij de wensen van je doelgroep, dan verkoop je ook niets. Simpel.

Open deur, dus.

In dat geval: gratis! :-)

In dat geval: gratis! :-)

12. Ambitieus

Google-score: 381.000

Dit is vooral een webtekstblunder in vacatureteksten (ongetwijfeld ook offline). Maar ook op veel websites van ondernemers zie ik de tekst voorbijkomen.

In vacatureteksten valt het dus in ieder geval niet meer op. Je kunt het er clichĂ©matig lekker ingooien, maar verwacht niet dat sollicitanten dan denken: ‘O! DĂ­t bedrijf is tenminste ambitieus! Nou, dan ga ik hiervoor, hoor!’

En op je ondernemerswebsite? Prima dat je groei-intenties hebt. Maar vermoei mijn internetervaring er niet mee


Zonde. Ik was op zoek naar jong en dynamisch.

Zonde. Ik was op zoek naar jong en dynamisch.

13. Liefde en passie

Google-score: 238.000

Laat me zéker je liefde voor je vak zien, en overtuig me van je kennis en kunde. Maar alleen als het me helpt voor jou te kiezen. Want in beginsel, het spijt me, ben ik alleen geïnteresseerd in mijn eigen probleem, zie je?

Heel oppervlakkig van me, ik weet het. Maar als jij je bij het schrijven je teksten laat leiden door je liefde, kennis en kunde, daar oprecht in bent, laat je het me automatisch zien. Pak je me. Prikkel je me. En overtuig je me voor jou te kiezen. Ongetwijfeld.

'Ik, ik, ik.' Je denkt nooit aan wat IK wil. :'(

‘Ik, ik, ik.’ Je denkt nooit aan wat IK wil. :'(

14. (Veel) meer informatie

Google-score: 102.000

Informatie krijgen we al te veel. Ik wil oplossingen. Punt.

Veel beter zou zijn: 'Daar doet u met enkele klikken een aanvraag.' Want dĂĄt wil ik: gemak.

Veel beter zou zijn: ‘Daar doet u met enkele klikken een aanvraag.’ Want dĂĄt wil ik: gemak.

15. Actief meedenken

Google-score: 60.000

Deze hoor je ook heel vaak in een pitch: ‘wij denken actief met de klant mee (om de beste resultaten te realiseren)’. Heb je weleens geprobeerd om passief mee te denken?

Waarom kunnen we met z’n allen niet gewóón meedenken? ‘Ik denk mee’ is al actief genoeg. Maar zelfs dan nog steeds een nietszeggend clichĂ©.

Vermijd het woord ‘meedenken’ gewoon maar helemaal


Ik zou het pas knap vinden als jullie nĂ­et actief meedenken...

Ik zou het pas knap vinden als jullie nĂ­et actief meedenken…

16. Breed palet aan diensten

Google-score: 44.800

Ik vind het héél vermoeiend als een bedrijf opschept over hoeveel diensten ze wel niet hebben voor mij. Meestal ben ik toch maar op zoek naar één dienst, één oplossing. En als er zo veel diensten zijn, hoe weet ik dan welke bij mij past?

Het is eigenlijk alleen leuk voor de ondernemer zelf: dat hij veel kan. Dan kan hij dus ook veel verschillende klanten helpen.

Maar voor klanten is het specifieke van belang, niet het algemene.

Als je een ‘breed palet’ hebt, maak je je dienstverlening direct abstract voor je bezoeker. Benoem alle concrete problemen waarmee je mensen kunt helpen. Aan welke dienst die gekoppeld zijn, merkt je klant dán wel weer.

'And maybe here there is a service. And that service has a little friend, right here...'

‘And maybe here there is a service. And that service has a little friend, right here…’

17. De klant centraal

Google-score: 22.720

Hier zegt de ondernemer: ik luister naar mijn doelgroep zodat ik mijn diensten en producten beter kan maken en op mijn klanten kan afstemmen. Dat is al heel lang niet meer bijzonder; de klant verwacht niet anders.

Als je beweert 'multidimensionaal' te werk te gaan...weet ik direct al dat ik niet centraal sta. Want: waar héb je het in godsnaam over? Heb ik daar om gevraagd?!

Als je beweert ‘multidimensionaal’ te werk te gaan…weet ik direct al dat ik niet centraal sta. Want: waar hĂ©b je het in godsnaam over? Heb ik daar om gevraagd?!

18. Persoonlijke aandacht

Google-score: 14.290

Geen idee of dit ooit wĂ©l onderscheidend was. Ook geen idee wat dit precies betekent. Show, don’t tell, zou ik zeggen.

Als dat onderscheidend is in de recruitment-branche, dan ben ik benieuwd hoe anderen dat doen...

Als dat onderscheidend is in de recruitment-branche, dan ben ik benieuwd hoe anderen dat doen…

19. Onafhankelijk en vernieuwend

Google-score: 5.930

Een gek paar, dat opvallend vaak voorkomt. Blijkbaar willen veel ondernemers ‘onafhankelijk’ en tegelijkertijd ‘vernieuwend’ zijn. En dit zijn dan vooral financieel adviseurs, verzekeraars en dat soort dienstverleners.

Nu kan ik er nog wel inkomen dat je als financieel adviseur je onafhankelijkheid wilt benoemen. Toch een belangrijk puntje voor veel nieuwe klanten. Bewijs het daarna wél even.

Maar ‘vernieuwend’? Hoe dan? En wederom: wat heb ik daarmee te maken? Word ik daar beter van? What’s in it for me???

Let ook op het brede palet en persoonlijke advies...is dĂĄt vernieuwend...?

Let ook op het brede palet en persoonlijke advies…is dĂĄt vernieuwend…?

20. Persoonlijke, individuele begeleiding

Google-score: 6

Een niche-ergernis van inzender DaniĂ«lle Clasen-Bos van Instituut D&C (fysiotherapie). Zij schreef toentertijd: “Is dat niet het hele doel van fysiotherapie?” Nou ja, volgens mij is het probleem dat dat juist NIET het doel is. Het doel, en dus het uitgangspunt, is toch dat ik weer op de been kom? Van mijn kwetsuur afkom?

Daarnaast bevat de constructie natuurlijk ook weer dat woord ‘persoonlijk’, alsof dat bijzonder is.

Het uitgangspunt is toch dat ik weer beter wordt...?

Het uitgangspunt is toch dat ik weer beter wordt…?

21. Ons bedrijf is opgericht etc.

Google-score: ?

Kon deze precieze constructie met Google niet vinden, maar er zijn websites die op een dergelijke manier openen. In biografie-stijl. Denk vooral aan corporate websites met een opening als:

“Ons bedrijf is opgericht in 1935 en was toentertijd gevestigd in Epe. Door groei moesten we verhuizen naar Monnikendam. Toen kwam de fusie en daarna nog 3 verhuizingen. Toen namen we meer personeel aan. Dit leidde tot nog meer groei. Bla. En nog meer bla waar u niet op zit te wachten. Toch nóg meer bla.”

Niemand is geĂŻnteresseerd in de geschiedenis van je bedrijf. Ze zijn alleen in je geĂŻnteresseerd voor zover je hun probleem kunt oplossen.

22. Geen contactgegevens

Google-score: ?

Niet zozeer een tekstuele ergernis, als wel een ergerlijke gewoonte van sommige bedrijven om hardnekkig géén telefoonnummer, géén direct e-mailadres en géén adresgegevens weer te geven.

Zodat je je als bezoeker afvraagt: is dit wel te vertrouwen? En eigenlijk al bijna zeker weet dat je nooit een reactie krijgt op zo’n ingevuld contactformulier.

Kost je conversie. Klaar.

23. Klik daar

Google-score: ?

We begonnen met ‘klik hier’, en eindigen met ‘klik daar’. De cirkel is rond. ;-)

Deze valt dus in het rijtje ‘ongebruiksvriendelijkheid’.

Dan lees je bijvoorbeeld een zin als deze: ‘Wij hanteren zeer scherpe tarieven. Klik in het menu hiernaast op ‘Tarieven’ om onze tarieven te zien.’

Ook vaak gezien: ‘Klik op de foto hieronder voor het fotoalbum van het jaarlijkse personeelsuitje.’

Hoe moet het dan wel? Nou, bijvoorbeeld: ‘Bekijk foto’s van het jaarlijkse personeelsuitje.’ Je kunt natuurlijk óók een plaatje hebben met link naar het fotoalbum, maar verwijs in een tekst nóóit naar een andere plek op de website waar mensen moeten klikken!

Een hele lange zin om mij iets totaal overbodigs te vertellen. 20 woorden ballast.

Een hele lange zin om mij iets totaal overbodigs te vertellen. 20 woorden ballast.

Welke heb ik gemist?

Aan welke webteksten erger JIJ je het meest op internet, die je hier nog niet tegenkomt?

Laat ze hieronder achter, in een reactie. :-)

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Waarom ik webbouwer had moeten wordenHoe preuts is Google?
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?