Heeft jouw bedrijf wel bestaansrecht?
Heeft je bedrijf wel bestaansrecht? Vat deze vraag niet als beledigend op. Ik twijfel niet aan jouw kwaliteit, of de behoefte aan jouw dienst of product. Die vraag is wél ontzettend belangrijk. Waardevolle webteksten beginnen met die vraag! Of eigenlijk: met 3 vragen. En je moet echt even de tijd nemen om die vragen te beantwoorden. Dat deed ik eigenlijk pas toen ik 3 maanden geleden besloot me met Waardevolle Webteksten bezig te houden!
Dit zijn de 3 vragen die ik bedoel (en nogmaals: neem daar de tijd voor want het zijn de allerbelangrijkste vragen die je jezelf als ondernemer kunt stellen!):
- Waarom besta ik als bedrijf?
- Zijn er anderen die hetzelfde bieden?
- Zo ja, waarin onderscheid ik mij?
Prikkelender geformuleerd:
- Welk probleem los ik op, bestaat dat probleem en zo ja, wie heeft dat probleem? (doelgroep!)
- Is mijn product (Zijn mijn diensten) uniek?
- Zo niet, wat maakt MIJ uniek? (Waarom moeten klanten bij mij zijn en nergens anders?)
Kun jij die vragen nu direct beantwoorden? Eigenlijk zou elke ondernemer zich deze vragen moeten stellen vóórdat ‘ie begint. Maar kom op, heb jij dat gedaan? Ik niet.
Ik ben in 2006 maar gewoon begonnen als tekstschrijver, en ik zou wel zien. Bood ik iets unieks? Volgens mij niet.
Pas met Waardevolle Webteksten ben ik onderscheidend. Niet omdat ik me op een niche richt, want er zijn er veel meer die zijn gespecialiseerd in SEO-webteksten. Moeilijk te bewijzen dat ik ‘beter’ ben dan elk ander.
Ik onderscheid mij wél omdat ik gratis 3 maatwerk tips geef voor de homepage van de aanvrager. Tips waar ik een 0,5 uur tot 1 uur mee bezig ben.
Dat doet geen enkele andere webtekstschrijver mij na. En verrek: het werkt. Ik krijg de ene na de andere aanvraag. En het heeft me al meerdere klanten opgeleverd. Niet gek voor de 1e 3 maanden.
Het is dus nooit te laat om bovenstaande vragen te beantwoorden. En als je de goede antwoorden hebt, vooral op die 3de vraag, kun je jouw webteksten pas écht verleidelijk maken.
Want: dan hebben bezoekers een hele goede reden om voor jou te kiezen, en niet voor die ander.
Dit is dus mijn opdracht aan jullie: ga op zoek naar het antwoord op de vraag waarin jij je onderscheidt. Trek daar gewoon een paar weken voor uit, als dat nodig is.
Vraag het je klanten, je partner, je kinderen, vrienden en familie. Want soms weten zij het antwoord beter dan jijzelf!
Pas wel op: maar al te snel kom je uit op holle cliché’s en open deuren als
- ‘wij leveren kwaliteit’
- ‘ik bied maatwerk’
- ‘mijn aanpak is persoonlijk’
- etc.
Niemand kan zich daar (meer) mee onderscheiden, want iedereen beweert dit.
Succes met jouw zoektocht naar de antwoorden! En als je wilt: vertel me hieronder waarom en waarin JIJ uniek bent als ondernemer en/of met je product/dienst…