Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordenonderzoek is essentieel om je website vindbaar te maken door je doelgroep. Én – belangrijker nog – om je website en webteksten doelgroepgericht in te richten.
Dus hoe dóe je een zoekwoordenonderzoek? Ik heb een kort stappenplan voor je gemaakt, inclusief een (eenvoudig) voorbeeld.
Waarom zou je een zoekwoordenanalyse doen?
Je doet een zoekwoordenanalyse omdat je wilt weten welke zoekwoorden je moet gebruiken op je website. De woorden die mensen gebruiken in zoekmachines als Google, verraden immers wat je doelgroep wil weten over jou en/of je producten en diensten.
Vervolgens kun je je webteksten zo goed mogelijk schrijven op wat je doelgroep wil weten. Je beantwoordt dan immers vragen waarvan je zeker weet, dat je doelgroep die stelt. Zo heb je ook een grotere kans dat ze voor jou kiezen.
Een ander groot voordeel van een zoekwoordenonderzoek is natuurlijk dat je zo je website vindbaar(der) kunt maken via Google én andere zoekmachines.
Kortom: een zoekwoordenanalyse is een onmisbaar onderdeel van je online marketing.
Hoe doe je zelf een zoekwoordenonderzoek?
Het is mogelijk om zelf een zoekwoordenonderzoek te doen. Als je zin én tijd hebt voor het uitvoeren van zo’n analyse, help ik je graag op weg. En wel met een kort stappenplan met voorbeeld.
Dus hier gaan we: hoe maak je een zoekwoordenanalyse? We beginnen bij het begin:
1. Verplaats je in je doelgroep
Iedere goede zoekwoordenanalyse begint bij je doelgroep: hoe zoeken zij naar jou of je aanbod online?
Dat kun je ze natuurlijk vragen. Óf je kunt het zelf inschatten.
Neem hier ongeveer 5 tot 10 minuten de tijd voor, en noteer alle zoektermen die (mogelijk) door jouw doelgroep gebruikt worden. Noteer ook synoniemen en dergelijke.
Tip: ga niet direct hele zinnen opschrijven. Begin kernachtig, met zoektermen die uit maximaal 2 á 3 woorden bestaan.
2. Kies een tool
Vervolgens heb je een goede zoekwoordenonderzoek-tool nodig. Online kun je er een hoop vinden. Eén addertje onder het gras: de goede tools zijn niet gratis.
Degene die ikzelf gebruik kost zo’n 60 euro per maand. Maar dat geld heb ik er graag voor over. Want zonder kan ik mijn werk niet doen.
Vroeger kon je wel de zoekwoordplanner van Google Adwords gratis gebruiken. Die tijden zijn helaas voorbij; tegenwoordig moet je ook online adverteren via het programma, om ‘m te mogen gebruiken.
Tools die je (deels) gratis kunt gebruiken zijn:
3. Test zoektermen op zoekvolume
Tool uitgekozen? Dan mag je er nu lekker mee ‘spelen’: vul de zoektermen in die je bij stap 1 hebt bedacht. En kijk wat het oplevert.
Het allerbelangrijkste is natuurlijk het zoekvolume. Oftewel: het aantal keer dat een zoekterm ingetikt wordt in Google. Voor zover ik weet, geven alle tools het zoekvolume per maand.
Zit er géén zoekvolume op een zoekterm? Dan gebruikt je doelgroep die term dus niet. En hoef je ‘m ook niet te gebruiken in je teksten.
4. Verwerk de gevonden zoektermen in je webteksten
Heeft de klant jouw ‘kraampje’ (je website dus) gevonden? Dan moet je vervolgens natuurlijk je aanbod zó aantrekkelijk presenteren (= copywriting), dat de klant bij jóu gaat kopen, en niet doorloopt naar het volgende kraampje.
Je moet de gevonden zoektermen dus zo goed mogelijk verwerken in je webteksten. Hoe je dit doet? Dat lees je in mijn artikel ‘Wat zijn SEO-teksten?‘.
Is dat alles?
Nee. Een zoekwoordenanalyse behelst meer dan het eenvoudige stappenplan hierboven. Het voert te ver om dat in dit blog uit de doeken te doen.
Bovendien, daar heb ik hele cursussen voor ontwikkeld. Voor degenen die het écht willen leren. 😉
Zoekwoordenonderzoek laten doen
Kom je er zelf niet uit? Dan kun je natuurlijk je zoekwoordenonderzoek ook laten doen door iemand met veel kennis en ervaring op dit gebied.
Wanneer klanten mij hun SEO-teksten laten schrijven, doe ik altijd éérst een zoekwoordenanalyse. Zonder wil ik niet meer schrijven. Anders weet ik immers niet welke vragen de doelgroep stelt. Dan schrijf ik blind.
De kosten voor een zoekwoordenonderzoek lopen uiteen. Heb jij een eenmanszaak, bijvoorbeeld als boekhouder? Dan heeft een professional 2 tot 4 uur nodig voor het onderzoek. Maar heb je een webshop, met 10-tallen of zelfs 100-en producten? Dan zijn er dagen tot misschien wel weken nodig voor een grondige analyse.
Uiteindelijk is het altijd de investering waard. Want een website en webteksten ingericht op het zoekgedrag van je doelgroep = heel veel relevante bezoekers en dus heel veel (extra) verkoopkansen. Een goede zoekwoordenanalyse verdient zichzelf onvermijdelijk terug.
Overige vragen over zoekwoordenonderzoek
Hoeveel zoekwoorden moet ik per pagina gebruiken?
Dat hangt af van het zoekwoordenonderzoek. Is het zoekgedrag naar jouw product, dienst of onderwerp heel uitgebreid en divers? Dan zul je veel zoekwoorden op je pagina gebruiken. Is het zoekgedrag daarentegen beperkt? Dan zul je weinig zoekwoorden gebruiken.
Je hoeft er in ieder geval NIET op te letten dat je zoekwoorden verplicht een x-aantal keer ‘moet’ herhalen. Dat is een SEO-techniek die (gelukkig!) niet (meer) werkt.
Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent?
Er zijn verschillende methodes om te onderzoeken welke zoekwoorden je concurrent gebruikt. De meest eenvoudige is uiteraard: simpelweg hun website bekijken en alle zoekwoorden noteren.
Maar let op: je weet dan nog niet of ze ook de juiste zoekwoorden gebruiken. Oftewel: de woorden die jullie doelgroep daadwerkelijk gebruikt om naar jullie te zoeken. Dat weet je pas na een gedegen zoekwoordenanalyse.
Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?
Pas na een zoekwoordenonderzoek weet je welke zoekwoorden je doelgroep het meest gebruikt om naar jou, je producten/diensten of je kennis te zoeken. Sla deze stap daarom nóóit over wanneer je webteksten schrijft.
Is jou nu duidelijk hoe je een zoekwoordenonderzoek doet?
Heb ik alles duidelijk uitgelegd? Of heb je nog vragen? Laat het weten in de comments hieronder. 👇