• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

31 maart 2022/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker
Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is essentieel om je website vindbaar te maken door je doelgroep. Én – belangrijker nog – om je website en webteksten doelgroepgericht in te richten.

Dus hoe dóe je een zoekwoordenonderzoek? Ik heb een kort stappenplan voor je gemaakt, inclusief een (eenvoudig) voorbeeld.

Wat is een zoekwoordenonderzoek? | Betekenis

Een zoekwoordenonderzoek (ook wel: zoekwoordenanalyse) is een onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep. Je doelgroep zoekt online naar jouw producten, diensten en/of kennis. Daarvoor gebruiken ze zoekwoorden (ook wel: keywords of kernwoorden). Met de juiste tools kun je die zoekwoorden achterhalen, in kaart brengen en vertalen naar doelgroepgerichte SEO-teksten.

De meeste zoekwoordenonderzoeken richten zich op Google: welke zoekwoorden gebruikt men daar, en welke zijn voor jou interessant? Maar je kunt ook zoekwoordenanalyses doen naar andere zoekmachines, zoals YouTube of Bing. Of webshops als Amazon en bol.com. En social media zoals Instagram of Pinterest.

Waarom zou je een zoekwoordenanalyse doen?

Je doet een zoekwoordenanalyse omdat je wilt weten welke zoekwoorden je moet gebruiken op je website. De woorden die mensen gebruiken in zoekmachines als Google, verraden immers wat je doelgroep wil weten over jou en/of je producten en diensten.

Vervolgens kun je je webteksten zo goed mogelijk schrijven op wat je doelgroep wil weten. Je beantwoordt dan immers vragen waarvan je zeker weet, dat je doelgroep die stelt. Zo heb je ook een grotere kans dat ze voor jou kiezen.

Een ander groot voordeel van een zoekwoordenonderzoek is natuurlijk dat je zo je website vindbaar(der) kunt maken via Google én andere zoekmachines.

Kortom: een zoekwoordenanalyse is een onmisbaar onderdeel van je online marketing.

Hoe doe je zelf een zoekwoordenonderzoek?

Het is mogelijk om zelf een zoekwoordenonderzoek te doen. Als je zin én tijd hebt voor het uitvoeren van zo’n analyse, help ik je graag op weg. En wel met een kort stappenplan met voorbeeld.

Dus hier gaan we: hoe maak je een zoekwoordenanalyse? We beginnen bij het begin:

1. Verplaats je in je doelgroep

Iedere goede zoekwoordenanalyse begint bij je doelgroep: hoe zoeken zij naar jou of je aanbod online?

Dat kun je ze natuurlijk vragen. Óf je kunt het zelf inschatten.

Neem hier ongeveer 5 tot 10 minuten de tijd voor, en noteer alle zoektermen die (mogelijk) door jouw doelgroep gebruikt worden. Noteer ook synoniemen en dergelijke.

Tip: ga niet direct hele zinnen opschrijven. Begin kernachtig, met zoektermen die uit maximaal 2 á 3 woorden bestaan.

Voorbeeld
Je bent bruidsfotograaf. Dan zou je doelgroep wellicht kunnen zoeken op:

  • foto’s bruiloft
  • bruiloftsfotografie
  • foto’s maken huwelijk
  • bruidsfotograaf amersfoort
  • huwelijksfotograaf

Etcetera. Deze lijst mag gerust uiteindelijk bestaan uit 10-tallen of zelfs 100-en zoektermen.

2. Kies een tool

Vervolgens heb je een goede zoekwoordenonderzoek-tool nodig. Online kun je er een hoop vinden. Eén addertje onder het gras: de goede tools zijn niet gratis.

Degene die ikzelf gebruik kost zo’n 60 euro per maand. Maar dat geld heb ik er graag voor over. Want zonder kan ik mijn werk niet doen.

Vroeger kon je wel de zoekwoordplanner van Google Adwords gratis gebruiken. Die tijden zijn helaas voorbij; tegenwoordig moet je ook online adverteren via het programma, om ‘m te mogen gebruiken.

Tools die je (deels) gratis kunt gebruiken zijn:

  • Ubersuggest
  • Keyword Tool
  • Also Asked

3. Test zoektermen op zoekvolume

Tool uitgekozen? Dan mag je er nu lekker mee ‘spelen’: vul de zoektermen in die je bij stap 1 hebt bedacht. En kijk wat het oplevert.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk het zoekvolume. Oftewel: het aantal keer dat een zoekterm ingetikt wordt in Google. Voor zover ik weet, geven alle tools het zoekvolume per maand.

Zit er géén zoekvolume op een zoekterm? Dan gebruikt je doelgroep die term dus niet. En hoef je ‘m ook niet te gebruiken in je teksten.

Voorbeeld
Op ‘bruidsfotograaf amersfoort’ wordt 140x per maand gezocht. (Bron: Keyword Tool)

Dus als jij een kraampje hebt met het product ‘bruidsfotograaf amersfoort’, lopen er iedere maand 140 potentiële klanten langs.

Jouw taak? Ervoor te zorgen dat jouw kraampje opvalt tussen andere kraampjes die hetzelfde bieden (vindbaar zijn in Google, dus!).

 

4. Verwerk de gevonden zoektermen in je webteksten

Heeft de klant jouw ‘kraampje’ (je website dus) gevonden? Dan moet je vervolgens natuurlijk je aanbod zó aantrekkelijk presenteren (= copywriting), dat de klant bij jóu gaat kopen, en niet doorloopt naar het volgende kraampje.

Je moet de gevonden zoektermen dus zo goed mogelijk verwerken in je webteksten. Hoe je dit doet? Dat lees je in mijn artikel ‘Wat zijn SEO-teksten?‘.

Is dat alles?

Nee. Een zoekwoordenanalyse behelst meer dan het eenvoudige stappenplan hierboven. Het voert te ver om dat in dit blog uit de doeken te doen.

Bovendien, daar heb ik hele cursussen voor ontwikkeld. Voor degenen die het écht willen leren. 😉

Zoekwoordenonderzoek laten doen

Kom je er zelf niet uit? Dan kun je natuurlijk je zoekwoordenonderzoek ook laten doen door iemand met veel kennis en ervaring op dit gebied.

Wanneer klanten mij hun SEO-teksten laten schrijven, doe ik altijd éérst een zoekwoordenanalyse. Zonder wil ik niet meer schrijven. Anders weet ik immers niet welke vragen de doelgroep stelt. Dan schrijf ik blind.

De kosten voor een zoekwoordenonderzoek lopen uiteen. Heb jij een eenmanszaak, bijvoorbeeld als boekhouder? Dan heeft een professional 2 tot 4 uur nodig voor het onderzoek. Maar heb je een webshop, met 10-tallen of zelfs 100-en producten? Dan zijn er dagen tot misschien wel weken nodig voor een grondige analyse.

Uiteindelijk is het altijd de investering waard. Want een website en webteksten ingericht op het zoekgedrag van je doelgroep = heel veel relevante bezoekers en dus heel veel (extra) verkoopkansen. Een goede zoekwoordenanalyse verdient zichzelf onvermijdelijk terug.

Overige vragen over zoekwoordenonderzoek

Hoeveel zoekwoorden moet ik per pagina gebruiken?

Dat hangt af van het zoekwoordenonderzoek. Is het zoekgedrag naar jouw product, dienst of onderwerp heel uitgebreid en divers? Dan zul je veel zoekwoorden op je pagina gebruiken. Is het zoekgedrag daarentegen beperkt? Dan zul je weinig zoekwoorden gebruiken.

Je hoeft er in ieder geval NIET op te letten dat je zoekwoorden verplicht een x-aantal keer ‘moet’ herhalen. Dat is een SEO-techniek die (gelukkig!) niet (meer) werkt.

Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent?

Er zijn verschillende methodes om te onderzoeken welke zoekwoorden je concurrent gebruikt. De meest eenvoudige is uiteraard: simpelweg hun website bekijken en alle zoekwoorden noteren.

Maar let op: je weet dan nog niet of ze ook de juiste zoekwoorden gebruiken. Oftewel: de woorden die jullie doelgroep daadwerkelijk gebruikt om naar jullie te zoeken. Dat weet je pas na een gedegen zoekwoordenanalyse.

Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?

Pas na een zoekwoordenonderzoek weet je welke zoekwoorden je doelgroep het meest gebruikt om naar jou, je producten/diensten of je kennis te zoeken. Sla deze stap daarom nóóit over wanneer je webteksten schrijft.

Is jou nu duidelijk hoe je een zoekwoordenonderzoek doet?

Heb ik alles duidelijk uitgelegd? Of heb je nog vragen? Laat het weten in de comments hieronder. 👇

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/hoe-doe-je-zoekwoordenonderzoek.jpg 400 700 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2022-03-31 13:39:092022-03-31 13:40:27Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Wat zijn SEO-teksten?Wat zijn SEO-teksten?
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?