• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Wil jij net zo agressief verkopen als Booking.com?

8 mei 2014/3 Reacties/in Online marketing /door Arjan Jonker

bookingGoede column van Eric Tiggeler in Tekstblad: over sites als Booking.com die bezoekers constant op de huid zitten om ze aan te zetten zo snel mogelijk te boeken.

Dat doen ze zo: ‘27 andere mensen bekijken tegelijkertijd dezelfde kamer! Soortgelijke kamers zijn in de afgelopen 24 uur al 10 keer geboekt! Er zijn nog maar 2 kamers beschikbaar!’

Daarbij kreten in het rood als ‘De door ons aangeboden kamers zullen waarschijnlijk snel uitverkocht zijn!’ en ‘Laatste reservering: 5 minuten geleden!’.

booking

Tiggeler voelde zich op- en weggejaagd, en koos veel liever voor een rustige website, van een hotel zelf, die ‘vriendelijk’ en ‘feitelijk’ is. Zonder ‘hete conversieadem in je nek’. En daar ging ‘ie boeken.

Onlangs was Booking.com nog negatief in het nieuws: ‘Booking.com misleidt klanten’. Omdat zij op de website beweren dat er bijvoorbeeld nog maar één kamer vrij is, terwijl op andere websites óók kamers aangeboden worden in datzelfde hotel of appartement.

Tja.

Grijs gebied.

Want Booking.com heeft in hún voorraad wel degelijk nog maar 1 kamer beschikbaar. Het zou raar zijn als ze klanten doorverwijzen naar de concurrent. Toch?

Ondertussen ontrafelde website marketingfacts.nl de beïnvloedingsmethode van Booking.com. Ze gebruiken een 3-trapsraket:

  • Eerst geruststellen (laagste prijs, gratis annuleren, etc.)
  • Dan schaarste en dus urgentie creëren (de laatste kamers!)
  • Goede nazorg (bevestigen dat de klant de juiste keuze heeft gemaakt, zodat ze hun boeking bevestigen)

En wie hielp Booking.com hun overtuigingskracht door middel van webteksten te versterken? Webtekstgoeroe Aartjan van Erkel, die ‘geheime experimenten’ uitvoerde voor Booking.com zodat bezoekers sneller gaan boeken. Welke experimenten? Daar mag hij van ‘enge advocaten’ niets over zeggen.

Voor wie kies jij?

Tiggeler met zijn afkeer van al die schreeuwerige verkooptrucs, of Aartjan van Erkel die daar juist héél blij van wordt?

Ik weet zeker dat bijna iedereen nu denkt: Tiggeler! Want instinctief is dat de ‘good guy’ in dit verhaal.

Ik wil ook voor Tiggeler kiezen.

Ik wil kiezen voor rust, verkoop zonder voet tussen de deur, geen druk op consumenten maar overtuiging zonder verkooptactiek.

Maar dat doe ik niet.

Want dat werkt gewoonweg niet. In ieder geval: niet goed genoeg. De beïnvloedingsprincipes die Booking.com toepast levert oneindig meer klanten op dan ‘rust’ en ‘vriendelijkheid’.

Ik pas dezelfde technieken toe wanneer ik webteksten voor mijn klanten schrijf

Puntje bij paaltje laten we ons allemaal beïnvloeden door ons onderbewuste brein. Ongewild zijn we allemaal vatbaar voor die schreeuwerige technieken van Booking.com.

Tiggeler heeft het over een ‘onzichtbare groep gebruikers die afhaakt’. Die groep is er ongetwijfeld, maar is klein. En die groep is dan misschien niet vatbaar voor de verkoopretoriek van een vakantiesite, maar zeker weten wél wanneer het om andere producten gaat. Gadgets, kleding, eten, etc.

We vallen allemaal voor verkooptechnieken, en zijn ons daar slechts in een enkel geval bewust van. En zelfs als we ons er bewust van zijn, weerstaan we de verleiding niet.

Accepteer het nou maar gewoon

Het is ook niet erg.

Tenminste: zolang degene die de trucjes toepast oprecht is. Oftewel: daadwerkelijk een goed product verkoopt. De tactieken van Booking.com zouden allang niet meer werken als ze hun klanten flutvakanties aansmeerden.

Jouw product hélpt je klanten toch? Is het dan niet in hun eigen belang als je hun onderbewuste beïnvloedt om voor jouw product te kiezen?

Tiggeler zegt: ‘Ik wil niet opgejaagd mijn vakantie boeken. In alle rust accommodaties bekijken is een groot deel van de voorpret.’

Maar ik haat vakanties boeken. Ik haat 20 sites afzoeken naar de goedkoopste/aantrekkelijkste/meest geschikte reis. Ik wíl een Booking.com die me als een kuddedier opjaagt naar een vakantie die mijn onbewuste brein mij opdringt. Ik wíl dat ze me zo snel mogelijk laten boeken. Dan ben ik ervan af.

En zo boek ik altijd de vakantie die ik nét niet wil…

(Daarom zoekt en boekt mijn vrouw. Zij weerstaat die verkooptechnieken veel beter dan ik. En ze vindt het leuk. Verbijsterend genoeg.)

Tags: usp
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-05-08 16:31:112020-05-15 10:21:54Wil jij net zo agressief verkopen als Booking.com?
Ook interessant voor jou
Hoe maak je lucht onweerstaanbaar?
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
Zijn sales belangrijker dan eerlijkheid?
Waarom ik nies, jij nicht
Bronzen, Zilveren en Gouden verkoopargumenten:
Ook jij bent te bescheiden

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

3 antwoorden
  1. Hans Moolenbel
    Hans Moolenbel zegt:
    9 mei 2014 op 11:06

    Wat is er tegen de methode Booking.com als het werkt? En dat doet het kennelijk.
    Het is toch de potentiële klant zijn keus om daar voor te kiezen en zich wel of niet te laten opjagen?
    Makkelijk gezegd: ga naar de website van het hotel om te boeken, maar hoe maak je een keus?
    Ik ken niet alle hotels bijv. op mijn route naar het zuiden.
    Alleen bij bemiddelaars krijg ik ze op een rij en kan ik vergelijken.
    Om dan vervolgens bij het hotel zelf te boeken, is natuurlijk mogelijk.
    Maar dat is vergelijkbaar met: bij een gespecialiseerde winkel je keus maken en dan bij MediaMarkt kopen.
    En dat zou een kleine ondernemer toch niet moeten promoten.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      9 mei 2014 op 11:35

      Er is pas iets mis mee als ze liegen of misleiden om te verkopen! En wat dat betreft bevinden ze zich wel degelijk in een grijs gebied. Zoals iemand op Facebook opmerkte:

      “Van een bepaald type kamers zijn er altijd maar twee of drie beschikbaar, omdat ze allemaal een andere benaming hebben. Denk aan “Luxury, Budget, Budget+, BudgetXXL”-kamers.

      Zolang ieder type er maar drie heeft, creëer je een psychologische schaarste. Best briljant. Maar is het misleiding? De ene kamer scheelt haast niets van de ander, terwijl het toch allemaal anders wordt genoemd..”

      Dus zeg het maar? Wanneer gaan ze over de streep?

      Alleen je laatste opmerking snap ik niet: bij een gespecialiseerde winkel je keus maken, en dan bij MediaMarkt kopen… Promoot ik dat?

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Luieremmeradvies voor je websiteWaarom ik blij word van ontevreden klanten
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?