De lelijkste website ooit

Arjan JonkerInternet Marketing, Verleiding25 Comments

Ben je webdesigner? Beeld je dan de website in die tegen al je principes ingaat. De website die je nóóit zou maken.

Ben je tekstschrijver? Beeld je dan de webteksten in die alle regels overtreden. De webteksten die je nóóit zou schrijven.

Ben je ondernemer? Beeld je dan de website in die geen greintje rekening houdt met je doelgroep. De website die je nóóit zou willen.

Een website, kortom, waarvoor je je zou schamen, wíe je ook bent. Die je je grootste concurrent niet toewenst. Een website waarmee je al je geloofwaardigheid zou verliezen – webprofessional óf ondernemer.

Ok

Bekomen van de schrik? Om de belangrijkste vraag die je nu hebt te beantwoorden:

Ja, dit is een échte website van een écht bedrijf. Een bedrijf in autoleasing (voor het geval je dat gemist hebt ;-).

Een website die is achtergebleven in een tijd die nooit bestaan heeft, toch? Totaal onbruikbaar, toch? Die je direct wegklikt zodra je ‘m ziet, toch?

Die Ling heeft het allemaal niet begrepen, niet? Welnu…

Bereid je voor op de volgende schok:

  • Deze website heeft prijzen gewonnen
  • Deze website trekt 100.000 unieke bezoekers per maand
  • Deze website is van het succesvolste autoleasingsbedrijf van Groot-Brittannië

En als slagroom op deze bizarre taart: Seth Godin, internationaal zo’n beetje de grootste goeroe op onlinemarketing-gebied, prees deze website als een ‘best practice’.

Toegegeven: tussen de gewonnen prijzen zat een aantal voor ‘lelijkste’ en ‘vreselijkste’ website. Die snappen we, hè? ;-) Maar óók een aantal voor ‘beste’ website.

(Bron van bovenstaande informatie: How I use publicity stunts to promote my online car leasing business. Daar lees je ook het verhaal van Ling, de onderneemster achter LingsCars.com.)

Dus daar ga je

Je bezocht dit blog en/of andere vaak. Je zoog alle tips en adviezen gretig op, als een spons. Je was erdoor verzadigd. En hier komt Ling, en die knijpt je grondig uit. Elke druppel kennis die je voor zekerheid aannam. Alles wat je dácht te weten over websites: het glipt door je vingers als water.

Het toont maar weer eens aan dat harde regels simpelweg niet bestaan. Het maakt niet uit wat anderen van je website vinden. Het geeft geen mieter welke goedbedoelde adviezen men je ook geeft. Uiteindelijk is er slechts één allesoverheersende vraag die de waarde van je website bepaalt:

Het allerbelangrijkste, het enige criterium:

Werkt je website?

Is het antwoord ‘ja’? Dan is het goed.

O, en vergis je niet:
Lings website verdient al die prijzen voor ‘beste website’. Als je door alle om aandachtschreeuwende elementen heen kijkt, ontdek je voordeel na voordeel, USP na USP.

Ze speelt perfect in op wat haar klanten willen, terwijl de entertainmentwaarde huizenhoog is. Een lach achter iedere pixel. Elk brokje content is, kortom, waardevol.

Ling heeft de Britse carleasingindustrie volledig op z’n kop gezet. Hoe? Door haar überklantgerichte bedrijfsvoering. En dankzij haar eerlijkheid. Om welke ze gehaat wordt door haar concurrenten.

Haar website is – gek genoeg – de ultieme uiting van haar ondernemersfilosofie. En daar boekt ze mega-successen mee.

Anders gezegd: we kunnen met z’n allen nog heel wat leren van Ling.

Met veel dank aan webdesigner Rob Vonk van Sparxnet, die me wees op LingsCars.com.

PS: bekijk ook even de broncode van de website… X-P

25 Comments on “De lelijkste website ooit”

  1. Damn. En ik maar denken: dit moet een grap zijn. En: wat een bende, hier wordt toch niemand blij van?

    Maar goed, je hebt een punt: er zijn altijd uitzonderingen en we moeten gewoon pragmatisch kijken naar dit soort dingen.

    Maar ik zou toch echt wel heel snel wegklikken als ik er niet vakmatig naar keek ;-)

    1. Tja, en toch, en toch…hoe langer ik naar die site kijk, hoe meer ik rondklik, hoe meer ik ‘m ga waarderen. Kijk ook ‘ns naar de pagina’s als je een auto gekozen hebt. Stiekem is het gewoon een retegoeie verkooppagina!

      1. Zo ver was ik nog niet eens gekomen. Ik kon geen chocola (waarvoor dank overigens :-P ) maken van alle toeters en bellen die overal aandacht van me vroegen. Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat dit echt zo goed werkt.

        1. Het werkt. Maar het succes is niet te kopiëren. Dit soort websites zijn eenlingen. Jij of ik zouden dit niet kunnen zonder onszelf volslagen belachelijk te maken.

          Dat is de kracht van Ling: zij en haar website zijn één en dezelfde.

  2. Parallel met Donald Trump ligt voor de hand. Lapte ook alle regels aan zijn laars, maar is nu wel de GOP-kandidaat.

  3. Ik heb hem al eens gezien. Dave Lorenz van etail had hier een tijd geleden een blog over. Ze doet ook hele extreme marketing. Google maar eens op Lings cars rocket. Maar als je goed kijkt zit er zit veel meer persoonlijkheid dan in nietzeggende en te gladde websites van concurrenten.

    1. Precies. En ja, die raket…staat ook op haar site.

      Haar hele marketing is simpelweg niet te dupliceren. Want dan moet je HAAR zijn; ze heeft zichzelf er 100% ingestopt.

      1. Volgens mij heb ik dit onderwerp serieus eens een keer op een lijstje gezet, maar nooit aan toe gekomen. Je bent me voor! (mede omdat ik al een paar jaar aan het slacken ben met mijn eigen blog ;) )

  4. OK. Maar hij is niet gericht op mij. Ik zou meteen wegklikken. Dus de doelgroep van deze site is een ander publiek dan ikzelf. Zeg maar, de autokampioen onder de websites.

    1. Ze zal zeker een heel aantal bezoekers wegjagen. Dat zal ze ook doen met haar andere stunts, zoals een grote legertruck met raket ergens langs een Britse snelweg.

      Punt is: ze heeft het eerlijkste carleasingbedrijf van GB. Daarmee wint ze een hoop sympathie bij een hele hoop mensen.

      Hoe dan ook: ze durft te kiezen. Net als wij. ;-)

  5. Wow. je had deze al laten zien. Je eerste mening is inderdaad wat een vreselijke site. Dit kan niet waar zijn.
    Maar denk er even een andere visuele template overheen en er blijft een verdomd goede website over.
    Begrijp die gewonnen prijzen wel. Totale informatie en totale openheid. En een gezonde dosis humor. Kunnen we wat van leren.

    Extreme marketing is ook opvallen in een zee van grijze muizen. Dat lukt haar aardig. Ze zal 50% van de bezoekers wegjagen maar de andere 50% zal haar onthouden. Vele andere leasesites zijn volledig uitwisselbaar en ben je na 2 minuten vergeten.

    Zoals Jack Sparrow zei in de Pirats of the Carabians toen iemand hem de slechte piraat noemde: “But at least you know me”

    1. En je weet ook wat er later in de film gebeurt: degene die hem de slechtste noemde, kwam op zijn mening terug: ‘That must be the best pirate I’ve ever seen.’ ‘So it would seem…’ ;-)

  6. Zo’n site zet je toch verder aan het denken over bedrijfsautenticiteit als je wat verder leest.

    We zijn allemaal bezig om te bedenken hoe een goede site er uit moet zien. Eindeloos op zoek naar de juiste gouden tip. Constant bezig met wat anderen misschien denken en hoe HET zou moeten.

    Ling niet.
    Dit is wat ze is ( ga ik vanuit). Puur zichzelf en puur haar bedrijfsfilosofie.
    En wat ze denkt schrijft ze op. Niets politiek correct of wat anderen denken.

    Lees maar eens wat verhalen onder About Ling. Zo of foetert ze nog wat na op de chineese regering en de Financial Times.

    Maar onderschat haar niet. ze weet stiekum veel meer over (Internet) marketing dan we denken. Lees het verhaal over Google Jacking maar eens. sterk staaltje Google kennis.

    Wees ook niet verbaasd als hier de komende week een reactie van haar komt op het artikel.

    1. Dat zou best heel gaaf zijn. ;-)

      Maar je hebt 100% gelijk: ze weet heel goed wat ze doet. Ik ben ook benieuwd of ze zelf haar website bouwt en onderhoudt, of dat er een andere slimmerik achter zit. Net als haar copywriting, want die is ook niet mis, hoor.

      Hoe dan ook, een bijzondere website en bijzondere dame.

      1. Ik heb ergens gelezen dat ze zichzelf html heeft aangeleerd en dat ze alles zelf doet. De filmpjes /graphics worden gemaakt door een van de medewerkers.
        Zoveel authenticiteit en directheid kan je volgens mij moeilijk uitbesteden.

  7. Wow, ja daar schrik je toch wel even van. Maar schrikken mijn kinderen hier ook van? Zoveel informatie welke in één keer op je afgeschoten wordt. Ik als oude 45 jarige rot zie al snel door de bomen het bos niet meer. Echter vraag ik mij af hoe een plus minus 18 jarige dit ziet … waarschijnlijk heel anders. Die leven op internet, om het zo maar te zeggen ” in the fastlane” en flitsen van het ene naar het andere scherm zonder hun doel uit het oog te verliezen …

    1. Goede vraag…het kan alle kanten op gaan. Haar doelgroep is in ieder geval niet tieners. ;-)

      Verder ziet de website er niet bepaald ‘2016’ uit, dus daar kan ze de jongere generatie snel verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *