10 voorbeelden van top-taglines

Arjan JonkerTagline, Webteksten38 Comments

One ZIN to rule them all

Heb je nog geen tagline op je website? Geloof me: dan mis je iets. Je wilt bezoekers toch op je website houden? Daar heb je luttele seconden voor. Een stuk of 7 tot 10. Binnen die seconden moeten die bezoekers íets zien wat hen op hun plek houdt.

Dáár is je tagline voor:

Je bezoekers raken, het liefst emotioneren, doordat ‘ie hen vertelt dat zij bij jou hun probleem kunnen oplossen of behoefte vervullen. En het liefst ook waarom jij ánders bent dan je concurrenten. Waarom we bij jou moeten zijn. Eén zin…nee…één Zin:


One Zin to rule them all, One Zin to find them,
One Zin to bring them all and on your website bind them.


Goed, flauw.

Maar je begrijpt de boodschap, toch?

Mijn tagline is:

‘Verbeter je webteksten. Ingrijpend

Ik vind ‘m niets meer aan. Ik begrijp nog steeds waarom ik die koos, maar hij gaat weg. Mijn website gaat sowieso deze zomer over de kop, vooral tekstueel. Die tagline, die verdwijnt als eerste.

Wil je me helpen?

Volgende week onthul ik minimaal 3 mogelijke taglines voor mijn website. Ik wil van jou weten welke jou het meeste raakt, op de meest positieve manier. Welke tagline is top, welke is té, en welke is niet té genoeg? Je zou me ontzettend helpen, dus bedankt alvast!

Natuurlijk doe ik er ook wat voor terug:

Laat in een comment (mag ook per mail, maar liever niet) jouw tagline achter. Als je er nog geen hebt, verzin ‘m! Volgende week bespreek ik alle ingezonden taglines op mijn blog en geef ik mijn mening en eventuele suggesties ter verbetering. En geen zorgen: daarna mag je die van mij afzeiken. ;-)

Ter inspiratie geef ik je hieronder 10 voorbeelden van top-taglines. Taglines die mij direct tackelden. Die direct bewondering bij mij teweeg brachten. Waar ik enthousiast van werd. Die me hoe dan ook ráákten. Hier komen ze:

10 top-taglines

1. ChrisRommers.nl

Via een ander blog werd ik gewezen op de website van Chris Rommers, een nieuwe ster aan het copywriters-firmament. Mijn petje af voor deze man. Wát een charmante teksten, wow! Internet kent z’n taalhelden, en Chris is er wat mij betreft nu al één van.

En het begint allemaal met zijn tagline. Eigenlijk 2: onder zijn naam staat ‘Webteksten+’. Mooi, ultrakort, en suggestief. Maar dan:

chris-rommers

Prachtig. En omdat ik het uit bewondering niet kan laten ook nog zijn volgende zin:

‘Webteksten schrijven is geen lolletje.’

Deze website klik je niet weg, al zou je het willen.

2. Tekstschrijver-Tim.nl

Een gouwe ouwe, en helaas een blog in ruste. Maar zijn openingszin staat nog steeds als een huis:

tekstschrijver-tim

Normaal gesproken moet je zo’n statement onderbouwen: Hoezo, de ‘beste’? Maar de vondst is goed genoeg om ermee weg te komen.

3. RoyIshak.nl

Over bewijs gesproken: Roy Ishak is misschien niet de eerste copywriter die bijhoudt wat zijn werk aan keiharde euro’s oplevert, maar wél de eerste die die cijfers toont. En wel in zijn tagline:

roy-ishak

IJzersterke opener, die zijn kwaliteit direct neerzet.

4. SchrijvenVoorInternet.nl

Hé! Nu kom ik erachter dat Aartjan van Erkel zijn tagline heeft veranderd. En die is niet top. Maar zijn vroegere wél:

‘Tips om je website onweerstaanbaar te maken’

De kracht zat ‘m in dat ene woord ‘onweerstaanbaar’. In ieder geval maakte die zin in één klap duidelijk wat je op zijn website kon vinden. God, deze man heeft de tagline in Nederland zo’n beetje uitgevonden, als je niet beter wist. Daarom ben ik érg teleurgesteld in zijn huidige:

schrijven-voor-internet

Jammer. Sorry, maar jammer. Ja: de tagline zegt precies wat hij je te bieden heeft. Schrijftrainingen, dus. Maar er zit totaal geen sjeu in. Geen kwinkslag. Geen onderscheidend vermogen. Alleen een cliché: méér verkopen. Ja, dat beweren we allemaal, Aartjan!

5. GoodFuckingDesignAdvice.com

Niet alleen de naam van dit bedrijf is briljant. De tagline ook:

good-fucking-design-advice-2

Ze benoemen hun specifieke doelgroep, en in combinatie met hun bedrijfsnaam weet je precies wat je kunt verwachten. (Bekijk ook de website: het ‘fucking’-concept hebben ze goed doorgevoerd. :-) )

6. Coolblue.nl

Hun tagline is meer een slogan, en dat is eigenlijk een zwakte:

coolblue

Het zegt niets over wie ze zijn en wat ze doen. Maar wél waarin ze zich onderscheiden: ze doen alles om je aan het lachen te maken. En dat lukt; hun website zit vol copy die je constant een glimlach bezorgt:

coolblue-2

En daarom maak ik een uitzondering: top-tagline. Maar ze moeten ‘m wel even vindbaarder maken. Voor dit artikel moest ik ‘m echt zoeken, daar rechts.

7. Reddit.com

Ook een geval apart. Want…zie jij de tagline van Reddit hier ergens:

reddit

Niet, hè? Maar hij zit hier, hoewel niet eens helemaal leesbaar:

reddit-3

Geen idee waarom ze die verstoppen. Het is namelijk een ijzersterke. En nog niet iedereen weet precies wat Reddit is. Alleen in Google kun je de volledige tagline lezen:

reddit-2

Mooi gevonden metafoor: het internet als één ultrakrant, met slechts één voorpagina. Als dát niet onderscheidend is…

8. Nu.nl

Als Reddit de voorpagina van heel het internet is, is Nu.nl dat van Nederland. Maar ze hebben voor een andere tagline gekozen, die ik ook (nog steeds) heel sterk vind:

nu-nl

‘Het laatste nieuws het eerst’: mooie contrastwerking, en absoluut onderscheidend.

9. WaybackMachine.org

wayback-machine

‘Internet Archive’. 2 woorden, en spot on. Deze organisatie bedacht zich al héél vroeg dat internet wel een heel vluchtig medium is, met websites die komen, veranderd worden en soms weer gaan. Ze hebben daarom van nagenoeg iedere website – ja, óók die van jou – momentopnames gemaakt door de jaren heen. Dus het is echt letterlijk een archief.

Wil je weten hoe jouw website er in 1998 uitzag? Of in 2001? 2004? Etc.? Tik je url in, en waan je járen terug in de tijd. Opgepast: instant weemoed.

10. Battle.net

Ik ben een gamer. Althans: als ik daar even de tijd voor heb of neem. En ik ben fan van de games van Blizzard Entertainment. Waarom? Lees de tagline:

battle-net

Miljoenen spelers. De meest epische game-ervaringen ooit. Dat klopt aardig, kan ik je vertellen. Ook sterk: direct de call to action eronder: ‘Create Account’.

Aan de slag!

Tijd om je eigen killer-tagline te delen of verzinnen! Laat ‘m bij voorkeur hieronder achter, maar mailen mag ook. Dan hoor je volgende week wat ik d’r van vind.

Succes! :-)

38 Comments on “10 voorbeelden van top-taglines”

  1. Persoonlijk houd ik wel van een tagline met een beetje humor of dubbele betekenis. Maar…humor kan gevaarlijk zijn en is erg subjectief.

    Mijn tagline voor Victor Webdesign is: “Websites tot in de puntjes…”. Daarvoor heb ik gekozen omdat ik perfectionistisch ben en graag iets tot in de puntjes verzorg. Bovendien, als ik ergens in de codering één puntje weglaat, kan het zijn dat de hele website niet functioneert.

    Voor jouw tagline is een persoonlijke touch wellicht gewenst. Die sfeer komt nu zo op mij over tenminste.Het eerste dat in mij opkwam was: “Beter webteksten, je hebt mijn woord.” Daarbij geef je het vertrouwen dat je werk werkt.

    Succes met kiezen/veranderen/verbeteren van je tagline. Ik ben heel benieuwd wat de opties zijn, wathet wordt en wat je van mijn eigen tagline vindt.

    1. Hé, helemaal geen gekke suggestie, Victor, bedankt! Ben je niet stiekem ook copywriter? ;-)

      En jouw tagline staat ook op de lijst voor volgende week!

  2. I see what you did there ;-)

    Want wie wil dat gratis advies nou missen? :-P

    Ik heb mijn tagline enkele maanden geleden aangepast, toen ik mijn website omgooide en mij minder als tekstschrijver en meer als online marketeer ging profileren. De tagline “Meer omzet met sterke webteksten”, zoals die nog in het boek ‘Bloggen doe je zo’ wordt vermeldt, is vervangen door “Haal meer omzet uit je website”.

    Nou?

  3. Hey Arjan, leuk stuk! Ik ben super benieuwd naar jouw eigen taglines. Je zou haast zeggen dat ik niet kan wachten, maar zoals zo vaak bewijst de praktijk het tegendeel ;-)

    Ik heb zelf een beetje zitten stoeien met een persoonlijke tagline, voor op mijn LinkedIn-profiel. Een functie-omschrijving vind ik namelijk maar saai, daarom gebruik ik liever een tag-line die net zo goed beschrijft wat ik doe. Op dit moment gebruik ik “Mailing verzenden? E-mail designen? Campagne ontwikkelen? Dat kan ik voor je realiseren!”. Die is wel voor verbetering vatbaar, dunkt me. Ik hoor daarover ook graag ook jouw mening!

    1. Vind ik een mooie variant: op je Linkedin-profiel wil je toch ook dat mensen direct weten waarvoor ze jou moeten hebben. Ik neem ‘m mee, Joël!

  4. ‘Het laatste nieuws het eerst’ heb ik ook gebruikt in 2010. Om mensen naar een actief Twitter account te lokken. En natuurlijk de optin / nieuwsbrief. Ik ben nog steeds aan het peinzen over mijn TAG-line. “welkom op mijn website” ? ;)
    “REmarkABLE Marketing” …. UGH. “tevreden klanten voor mijn tevreden klanten”

  5. Okee. Ik wil ook wel een betere. Kom maar op.
    ‘Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen’

    Vooral dat leren. Ugh. Daar begint elke slagzin tegenwoordig mee.

  6. Ik heb een startpagina gemaakt (www.zomdir.com) waarbij iedereen direct links kan toevoegen, wijzigen, promoten, demoten en verwijderen. Voor de Nederlandse variant gebruik ik nu “De soepele startpagina”, voor de Engelse variant “The dynamic directory”. Is het wat?

  7. Coole blog! Ik heb nu voor Get Social:
    Hét Social Media opleidingsinstituut waar je wel persoonlijke aandacht krijgt en echt vooruitgang boekt!

    Dat kan vast scherper!
    Dus ik doe graag mee.

  8. Leuke post Arjan :-) Ik ben van de taglines die héél saai meteen duidelijk maken wat je doet ;-) Omdat de meeste ondernemers (en grote bedrijven, en grote organisaties, en…) niet zo’n tagline hebben. Sjeu mag best in de tagline, maar niet als het ten koste gaat van de duidelijkheid. Ik kan iedereen aanraden om eens te Googlen op Clarity trumps persuasion.

    1. Als je moet kiezen tussen (1) wat je doet en (2) wat je onderscheidt, dan geef ik je gelijk. Duidelijkheid staat voorop. Alleen, waarom moet je kiezen? Het één sluit het ander niet uit. Een tagline die duidelijk is, is absoluut goed. Een tagline die duidelijk én onderscheidend is, is nog beter. In mijn optiek, tenminste. Groetjes, Roy

      1. Wat Roy zegt, Aartjan! Wij copywriters mogen de lat voor onszelf best hoger leggen, toch? Je vorige tagline vond ik én duidelijk, én niet saai.

  9. Een tagline wordt te vaak gebruikt als slogan. Andere hebben bijna niet uit te leggen spitsvondigheden.

    Net als Aart Jan stelt is het allerbelangrijkste om in een
    splitsecond duidelijk te maken wat je doet. ( ben IK hier goed)

    Soms zal dat dus een buitengewoon saaie zin zijn. ( Sales recruiter
    in Amsterdam)

    De + van Chris Rommers had ik totaal gemist. En als ik hem
    had gezien had ik even moeten nadenken wat het betekende.

    Slogans als Just do IT of taglines van andere grote merken
    kosten heel veel marketinggeld om ze bekend te maken en uit te leggen.

    De tagline is ook anders als je bedrijfsnaam beschrijvend
    is. Misschien heb je er dan juist helemaal geen nodig.

    Aanvullend kan je proberen je tagline te gebruiken om te
    selecteren en duidelijk te maken wat je doelgroep is ( voor MKB, voor ZZP, voor gemeentes etc)

    Of om de uniekheid van je aanbod te onderstrepen. ( 30
    minutes or it’s free)

    Ik zie hieronder een aantal taglines die misschien wel helemaal
    niet moeten worden veranderd. Voor de eigenaar oud, maar is dat ook voor de nieuwe bezoeker zo.

    Wij gebruiken zelf ITvoor het MKB. Kan er nog iets als diensten, services, support etc tussen zetten, maar voorlopig loopt deze beter.

    1. Dank voor je uitgebreide reactie, Gerard. En ik ben het met je eens! Duidelijkheid is de eerste vereiste (hoewel er dus ook uitzonderingen op die regel zijn). Maar zoals Roy Ishak hieronder zegt: het een hoeft het andere niet uit te sluiten. We kunnen én duidelijk, én spitsvondig, én onderscheidend tegelijk zijn, allemaal in een woord of 5 tot 7. Ik ga er in ieder geval voor.

      1. Niets op tegen zolang de spisvondigheid maar in een splitsecond door alle lezers wordt begrepen.

        Zo was iemand dol op zijn bedrijfsnaam Cre8it. Spitsvondig, maar of het echt verstandig is?

  10. Ha, komt dát even op een goed moment.
    Mijn huisstijl gaat op de schop en alles is mogelijk. Zelfs getwijfeld of mijn bedrijfsnaam Schrijven en Schrappen plaats moet maken voor mijn eigen naam. Hoe dan ook, die tagline… Toch ook een plaats om een belangrijk zoekwoord te verwerken. Ik ben benieuwd wat jij ervan zou maken!

  11. Deze tagline kwam ik net op de achterkant van een bedrijfauto tegen.

    Bewijst dat je in 3 woorden duidelijk kan maken wat je doet en 2 USP kan verwerken. Geeft ook nog een glimlach voor de spitsvondigheid.

    voorRAAD in verpakkingen

    1. Lose the ‘t’. En maak ‘m persoonlijker. Dan is de tagline namelijk vanuit het perspectief van je bezoeker:

      ‘Breng uw klus bij de klusser’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *