• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Wat zijn SEO-teksten?

22 maart 2022/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker
Wat zijn SEO-teksten?

SEO-teksten zijn teksten voor je website, die geschreven zijn op basis van het zoekgedrag van je doelgroep. Daardoor vinden meer relevante bezoekers jouw website. En zijn ze eerder geneigd om iets te doen op je website (bijvoorbeeld iets kopen, contact opnemen of een reactie te plaatsen).

SEO-teksten zijn dus véél meer dan ‘teksten geschreven voor zoekmachines, om hoger in Google te komen’. Met het eerste deel van die omschrijving ben ik het volledig oneens:

Een webtekst moet je nooit, maar dan ook NOOIT ‘voor zoekmachines schrijven’. Iedere tekst moet geschreven zijn voor je doelgroep, PUNT.

Voor mij is een goede SEO-tekst de ultieme doelgroepgerichte tekst. Gebaseerd op het zoekgedrag van die doelgroep. Dat je achterhaalt met een gedegen zoekwoordenanalyse.

En ja, dat levert óók een goede positie in Google op. Maar dat is het logische gevolg ervan, en niet het doel op zich.

Voorbeeld van een goede SEO-tekst

Wat is dan een voorbeeld van een goede SEO-tekst, zoals ik die bedoel? Dat laat ik graag in 3 stappen zien, van zoekwoordenanalyse tot tekst.

Stap 1: Zoekwoordenanalyse

Een zoekwoordenanalyse is een onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep. Want jouw doelgroep zoekt op dit moment naar jou via Google. Naar jouw producten of diensten, of naar een onderwerp waar jij veel kennis over hebt.

Ze gebruiken daarvoor verschillende zoektermen (ook wel: keywords). Wat zij in Google stoppen, kunnen we er ook weer uit halen. Hoe? Met de juiste tools.

Voor dit artikel gaat het te ver om precies te laten zien hoe ik een zoekwoordenanalyse doe. En welke tools ik daarbij gebruik. Voor dit voorbeeld houden we het simpel:

Stel dat je afwasborstels verkoopt, en je wilt bloggen om meer bezoekers naar je website te trekken. Dan kun je bijvoorbeeld schrijven over ‘afwassen met de hand’. Want, zo is je redenering, als je mensen daarbij helpt, kopen ze meer afwasborstels.

Maar goed
wát moet je dan precies schrijven? Anders gezegd: wat wil je dóelgroep precies lezen? Welnu:

Vul de zoekterm in Google in, en je ziet direct dat de zoekmachine gaat aanvullen:

Voorbeeld van een zoekwoordenanalyse voor een SEO-tekst

Aha! Je doelgroep vraagt zich blijkbaar af:

  • Kan ik beter afwassen met de hand, of met een vaatwasser?
  • Als ik met de hand ga afwassen, in welke volgorde moet ik dat dan doen? Heb je een stappenplan voor me?
  • Is afwassen met de hand goedkoper dan in de vaatwasser? Wat zĂ­jn precies de kosten van afwassen met de hand?
  • Moet ik handschoenen dragen als ik ga afwassen?
  • Hoe kan ik afwassen met 1 hand?

5 vragen over afwassen met de hand, potentieel 5 verschillende artikelen voor je blog. Óf je schrijft één lang artikel over dit onderwerp. Kan ook.

Let op: een zoekwoordenanalyse gaat normaal veel dieper dan dit, en is dus veel uitgebreider.

Stap 2: Tekststructuur maken

Heb je eenmaal het zoekgedrag van je doelgroep goed in kaart? Dan kun je dat gebruiken om een logische, doelgroepgerichte tekststructuur te maken.

Laten we ervan uitgaan dat je ervoor kiest om van de gevonden zoekvragen bij Stap 1 één artikel te schrijven. Dan zou dit je structuur kunnen zijn:

  • Titel: Afwassen met de hand: voordelen en stappenplan
    • Tussenkop 1: Kun je beter afwassen met de hand of een vaatwasser?
    • Tussenkop 2: Stappenplan voor afwassen met de hand

Da’s toch geen hogere wiskunde, hù? 😉

Stap 3: Schrijven

Alles wat je nu nog hoeft te doen, is de tekststructuur uit Stap 2 invullen met de eigenlijke tekst. Of beter gezegd: deze vragen van je doelgroep retegoed beantwoorden!

Niet geremd door enige kennis over afwassen met de hand (lang leve de vaatwasser 😁), heb ik er deze tekst van gemaakt:

Afwassen met de hand: voordelen en stappenplan

Twijfel je tussen afwassen met de hand en de vaatwasser gebruiken? Wil je weten wat de voor- en nadelen zijn? Geen nood: wij zetten ze voor je op een rijtje. Daarna laten we zien in welke volgorde je het beste kunt afwassen.

Kun je beter afwassen met de hand of een vaatwasser?

Uiteindelijk kun je deze vraag alleen zelf beantwoorden. Wij geven de voor- en nadelen hieronder. Zo kun je zelf een goede afweging maken.

Voordelen
Met de hand afwassen is:

  • Goedkoper (0,20 cent per afwasbeurt, tegenover 0,40 cent met de vaatwasser)
  • Duurzamer (je verbruikt minder water en elektriciteit)
  • Schoner (in een vaatwasser blijven er altijd restjes achter)

Nadelen
Met de hand afwassen:

  • Kost meer tijd
  • Zorgt voor een rimpelige huid
  • Betekent ook dat je moet afdrogen
Stappenplan voor afwassen met de hand
  • Stap 1: Spoel de vaat af, zodat het ergste vuil weg is
  • Stap 2: Vul de gootsteen met warm water (niet te lauw, niet te heet)
  • Stap 3: Stop alvast al het bestek in het afwaswater
  • Stap 4: Was de overige vaat af met een schone afwasborstel, niet ouder dan 5 maanden
  • Stap 5: Was nu ook het bestek af
  • Stap 6: Droog de vaat af en stop het in de keukenkastjes
  • Stap 7: Gebruik het afwaswater ook om het aanrecht af te nemen

Voilà! Ziedaar een goede SEO-tekst, geschreven op relevante vragen van jóuw doelgroep. En dus NIET een tekst ‘geschreven voor Google’, waarin hoogstens bepaalde keywords enkele keren zijn herhaald.

Plaats de tekst op je blog, en laat Google z’n werk doen.

(Toegegeven: bovenstaande tekst kan nog véél beter. De antwoorden kunnen nog veel beter uitgewerkt worden. En misschien is het veel slimmer om hier 2 artikelen van te maken. Maar goed, het ging om het voorbeeld. Ik hoop dat ik de essentie goed genoeg heb uitgelegd.)

Hoe schrijf je zelf goede SEO-teksten?

Je schrijft zelf goede SEO-teksten door de juiste schrijfmethode te leren. Dat betekent leren hoe je

  1. zelf een diepgaande zoekwoordenanalyse doet,
  2. die analyse omzet in een goede tekststructuur en
  3. die structuur invult met toegankelijke, doelgroepgerichte webteksten.

Wil je een stevige basis hiervoor? Overweeg dan eens mijn Cursus SEO-teksten Schrijven.

Enkele SEO-termen uitgelegd

Wat zijn keywords?

‘Keywords’ zijn de woorden die jouw doelgroep gebruikt in Google, om te zoeken naar jouw producten of diensten. Bijvoorbeeld ‘boekhouder amsterdam’ of ‘perforator 4 gaats’. Zelf noem ik ‘keywords’ het liefst ‘zoektermen’, omdat mensen meestal meerdere woorden gebruiken in hun zoekopdracht.

Wat zijn metatags?

‘Metatags’ zijn stukjes HTML-code, waaruit je website is opgebouwd. Deze metatags geven belangrijke informatie door aan zoekmachines. Bijvoorbeeld welke titel ze moeten weergeven in de zoekresultaten (dit noemen we de ‘metatitel’). Of welke omschrijving ze moeten tonen in de zoekresultaten (dit noemen we de ‘meta-omschrijving’).

Wat zijn metateksten?

‘Metateksten’ geven aan zoekmachines als Google door hoe jouw webpagina weergegeven moet worden in de zoekresultaten. Je kunt de metatitel doorgeven (dat is de blauwe regel in Google), en de meta-omschrijving (dat zijn de 2 zwarte regels onder de metatitel). De metateksten zijn belangrijk: als je die goed schrijft, verleid je meer bezoekers om op jóuw zoekresultaat te klikken.

Is jou nu duidelijk wat een SEO-tekst is?

Heb ik alles duidelijk uitgelegd? Of heb je nog vragen? Laat het weten in de comments hieronder. 👇

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/wat-zijn-seo-teksten.jpg 400 700 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2022-03-22 09:52:282022-03-31 13:41:02Wat zijn SEO-teksten?

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Google bewijst: we deugen écht!Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?