Wat zijn SEO-teksten?
SEO-teksten zijn teksten voor je website, die geschreven zijn op basis van het zoekgedrag van je doelgroep. Daardoor vinden meer relevante bezoekers jouw website. En zijn ze eerder geneigd om iets te doen op je website (bijvoorbeeld iets kopen, contact opnemen of een reactie te plaatsen).
SEO-teksten zijn dus vĂ©Ă©l meer dan âteksten geschreven voor zoekmachines, om hoger in Google te komenâ. Met het eerste deel van die omschrijving ben ik het volledig oneens:
Een webtekst moet je nooit, maar dan ook NOOIT âvoor zoekmachines schrijvenâ. Iedere tekst moet geschreven zijn voor je doelgroep, PUNT.
Voor mij is een goede SEO-tekst de ultieme doelgroepgerichte tekst. Gebaseerd op het zoekgedrag van die doelgroep. Dat je achterhaalt met een gedegen zoekwoordenanalyse.
En ja, dat levert óók een goede positie in Google op. Maar dat is het logische gevolg ervan, en niet het doel op zich.
Voorbeeld van een goede SEO-tekst
Wat is dan een voorbeeld van een goede SEO-tekst, zoals ik die bedoel? Dat laat ik graag in 3 stappen zien, van zoekwoordenanalyse tot tekst.
Stap 1: Zoekwoordenanalyse
Een zoekwoordenanalyse is een onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep. Want jouw doelgroep zoekt op dit moment naar jou via Google. Naar jouw producten of diensten, of naar een onderwerp waar jij veel kennis over hebt.
Ze gebruiken daarvoor verschillende zoektermen (ook wel: keywords). Wat zij in Google stoppen, kunnen we er ook weer uit halen. Hoe? Met de juiste tools.
Voor dit artikel gaat het te ver om precies te laten zien hoe ik een zoekwoordenanalyse doe. En welke tools ik daarbij gebruik. Voor dit voorbeeld houden we het simpel:
Stel dat je afwasborstels verkoopt, en je wilt bloggen om meer bezoekers naar je website te trekken. Dan kun je bijvoorbeeld schrijven over âafwassen met de handâ. Want, zo is je redenering, als je mensen daarbij helpt, kopen ze meer afwasborstels.
Maar goedâŠwĂĄt moet je dan precies schrijven? Anders gezegd: wat wil je dĂłelgroep precies lezen? Welnu:
Vul de zoekterm in Google in, en je ziet direct dat de zoekmachine gaat aanvullen:
Aha! Je doelgroep vraagt zich blijkbaar af:
- Kan ik beter afwassen met de hand, of met een vaatwasser?
- Als ik met de hand ga afwassen, in welke volgorde moet ik dat dan doen? Heb je een stappenplan voor me?
- Is afwassen met de hand goedkoper dan in de vaatwasser? Wat zĂjn precies de kosten van afwassen met de hand?
- Moet ik handschoenen dragen als ik ga afwassen?
- Hoe kan ik afwassen met 1 hand?
5 vragen over afwassen met de hand, potentieel 5 verschillende artikelen voor je blog. Ăf je schrijft Ă©Ă©n lang artikel over dit onderwerp. Kan ook.
Let op: een zoekwoordenanalyse gaat normaal veel dieper dan dit, en is dus veel uitgebreider.
Stap 2: Tekststructuur maken
Heb je eenmaal het zoekgedrag van je doelgroep goed in kaart? Dan kun je dat gebruiken om een logische, doelgroepgerichte tekststructuur te maken.
Laten we ervan uitgaan dat je ervoor kiest om van de gevonden zoekvragen bij Stap 1 Ă©Ă©n artikel te schrijven. Dan zou dit je structuur kunnen zijn:
- Titel: Afwassen met de hand: voordelen en stappenplan
- Tussenkop 1: Kun je beter afwassen met de hand of een vaatwasser?
- Tussenkop 2: Stappenplan voor afwassen met de hand
Daâs toch geen hogere wiskunde, hĂš? đ
Stap 3: Schrijven
Alles wat je nu nog hoeft te doen, is de tekststructuur uit Stap 2 invullen met de eigenlijke tekst. Of beter gezegd: deze vragen van je doelgroep retegoed beantwoorden!
Niet geremd door enige kennis over afwassen met de hand (lang leve de vaatwasser đ), heb ik er deze tekst van gemaakt:
VoilĂ ! Ziedaar een goede SEO-tekst, geschreven op relevante vragen van jĂłuw doelgroep. En dus NIET een tekst âgeschreven voor Googleâ, waarin hoogstens bepaalde keywords enkele keren zijn herhaald.
Plaats de tekst op je blog, en laat Google zân werk doen.
(Toegegeven: bovenstaande tekst kan nog véél beter. De antwoorden kunnen nog veel beter uitgewerkt worden. En misschien is het veel slimmer om hier 2 artikelen van te maken. Maar goed, het ging om het voorbeeld. Ik hoop dat ik de essentie goed genoeg heb uitgelegd.)
Hoe schrijf je zelf goede SEO-teksten?
Je schrijft zelf goede SEO-teksten door de juiste schrijfmethode te leren. Dat betekent leren hoe je
- zelf een diepgaande zoekwoordenanalyse doet,
- die analyse omzet in een goede tekststructuur en
- die structuur invult met toegankelijke, doelgroepgerichte webteksten.
Wil je een stevige basis hiervoor? Overweeg dan eens mijn Cursus SEO-teksten Schrijven.
Enkele SEO-termen uitgelegd
Wat zijn keywords?
âKeywordsâ zijn de woorden die jouw doelgroep gebruikt in Google, om te zoeken naar jouw producten of diensten. Bijvoorbeeld âboekhouder amsterdamâ of âperforator 4 gaatsâ. Zelf noem ik âkeywordsâ het liefst âzoektermenâ, omdat mensen meestal meerdere woorden gebruiken in hun zoekopdracht.
Wat zijn metatags?
âMetatagsâ zijn stukjes HTML-code, waaruit je website is opgebouwd. Deze metatags geven belangrijke informatie door aan zoekmachines. Bijvoorbeeld welke titel ze moeten weergeven in de zoekresultaten (dit noemen we de âmetatitelâ). Of welke omschrijving ze moeten tonen in de zoekresultaten (dit noemen we de âmeta-omschrijvingâ).
Wat zijn metateksten?
âMetatekstenâ geven aan zoekmachines als Google door hoe jouw webpagina weergegeven moet worden in de zoekresultaten. Je kunt de metatitel doorgeven (dat is de blauwe regel in Google), en de meta-omschrijving (dat zijn de 2 zwarte regels onder de metatitel). De metateksten zijn belangrijk: als je die goed schrijft, verleid je meer bezoekers om op jĂłuw zoekresultaat te klikken.
Is jou nu duidelijk wat een SEO-tekst is?
Heb ik alles duidelijk uitgelegd? Of heb je nog vragen? Laat het weten in de comments hieronder. đ