• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

De call to action: 5 tips en een prachtvoorbeeld

12 februari 2016/20 Reacties/in Online marketing, Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Laat ik beginnen met het prachtvoorbeeld van een call to action: de stoplichtknop. Waarmee je als fietser of voetganger laat weten: ‘Hé, hier sta ik te wachten!’ Door het indrukken kun je sneller oversteken. Heel handig.

Het stoplichtknopje. Simply irresistible...

Het stoplichtknopje. Simply irresistible…

En waarom is dit een prachtvoorbeeld van een call to action? Simpel: IEDEREEN drukt op die knop. Iedere voetganger, iedere fietser. Hoe komt dat? In dit artikel heb ik 5 tips gedestilleerd voor de ideale call to action op jouw website. Voer ze door, en wellicht wordt jouw actieknop net zo onweerstaanbaar als het stoplichtknopje.

Voor degenen die niet precies weten wat een call to action is:

Een call to action zet bezoekers aan te klikken

Elke website – nee, iedere webpagina – moet een call to action hebben: een knop die de bezoeker oproept iets te dóen. Een offerte aanvragen, bijvoorbeeld. Of een afspraak maken. Een e-book downloaden. Iets wat je bezoeker helpt over te steken: het liefst van potentiële klant naar betalende klant.

Helaas: niet alle call to actions zijn succesvol. Geen of weinig bezoekers klikken erop. Het succes van de knop hangt af van een aantal factoren, die ik terugzie in het stoplichtknopje.

5 redenen waarom het onmogelijk is om niet op het stoplichtknopje te drukken

  1. Een kraakheldere functie. Iedereen weet precies waar het knopje voor dient: het stoplicht laten weten dat je er bent, waardoor het licht eerder op groen springt.
  2. Het juiste aanbod op het juiste moment. Je wilt zo snel mogelijk oversteken, dus een knopje dat jouw wachttijd verkort, is op dat moment erg handig.
  3. Snelle levering. Je hoeft niet (lang) te wachten op het gewenste resultaat.
  4. 100% gratis. Het knopje vraagt niets terug voor de dienst die het levert, dus is er geen enkele belemmering om ‘m niet in te drukken. Stel je voor dat je er eerst 5 cent in moest gooien… Zou je ‘m dan nog gebruiken, als rechtgeaarde Hollander? (Ik hoop dat ik ambtenaren nu niet op ideeën breng…)
  5. Geen verborgen agenda; geen addertjes. Ook achteraf krijg je geen rekening voor gebruik, en er kleven geen andere voorwaarden of nadelen aan vast. Kortom: er is geen tegenprestatie. Drukken is risicoloos.

Ziehier direct de 5 beste tips die ik je kan geven voor jouw call to action. Hoe meer van bovenstaande kenmerken je toepast, hoe groter de kans dat bezoekers gaan klikken.

Hieronder leg ik elke tip onder de loep, en vertaal die naar de digitale knop op jouw website.

1. Maak de functie van je call to action kraakhelder

Een tekst op een goede call to action is niet ingewikkeld. De bezoeker moet direct begrijpen wat hij krijgt als hij klikt. Stel dat achter de knop een formulier zit om een afspraak te maken. Zet dat dan op die knop: ‘Maak nu een afspraak’ of ‘Afspraak maken’.

Gebruik geen abstracte tekst als ‘Kom snel langs!’. Daarmee maak je de boodschap verwarrend; de bezoeker zou zich af kunnen vragen wat er achter de knop zit: ‘Een adres, misschien? En kan ik dan gewoon langskomen zonder afspraak?’

Laat bezoekers vooral niet denken, en zorg voor een heldere opdracht of belofte!

De call to action op de homepage van MailChimp: kraakhelder.

De call to action op de homepage van MailChimp: kraakhelder.

2. Bied de juiste call to action op het juiste moment

Je website is als een verkoopgesprek: in een virtuele dialoog probeer je bezoekers te verleiden klant te worden. In een echt verkoopgesprek vraag je een potentiële klant niet je product te bestellen, voordat hij weet wat hij koopt. Je weet immers dat de kans dat hij ‘ja’ zegt een stuk kleiner is. Je wacht het juiste moment af. Doe online hetzelfde.

Dit verschilt overigens sterk per product of dienst: sommige producten willen mensen zó graag hebben, dat ze zo snel mogelijk op die knop willen klikken. En sommige call to actions zijn zó laagdrempelig en waardevol, dat je ‘m direct onder de neus van je bezoeker kunt duwen.

Maar zeker voor betaalde diensten geldt dat bezoekers eerst genoeg vertrouwen moeten hebben om klant te worden. Dat moet je dan eerst bouwen.

Misschien komt de ‘Vraag een offerte aan’-knop dus pas wanneer de bezoeker eerst langs 2 andere pagina’s geleid is, en genoeg opgewarmd is voor een prijsaanvraag. Het kan zelfs zijn dat ze eerst vaker op je website moeten zijn geweest, bijvoorbeeld op je blog, voordat ze je genoeg vertrouwen om contact te zoeken.

Anders gezegd: zet het stoplichtknopje niet 100 meter vóór het stoplicht, maar pas op de plek waar de fietser stilstaat, nádat hij op natuurlijke wijze het fietspad heeft gevolgd tot de oversteekplek.

Call to action op de homepage van Your Life|Balance. Niet 'Volg het Voedingsplan'; dat zou te vroeg zijn. Eerst bekijken, meer weten, en dáárna pas kopen.

Call to action op de homepage van Your Life|Balance. Niet ‘Volg het Voedingsplan’; dat zou te vroeg zijn. Eerst bekijken, meer weten, en dáárna pas kopen.

3. Vertel je bezoeker hoe lang hij moet wachten

Je bezoeker zit met vragen en potentiële bezwaren voordat hij zijn gegevens ‘durft’ achter te laten. ‘Komt mijn offerteaanvraag wel aan?’ ‘Zijn mijn gegevens veilig?’ ‘Word ik gebeld?’ En vooral: ‘Hoe lang duurt het?’ Hoe lang voordat hij z’n offerte heeft. Hoe lang voordat jij contact opneemt. Etc.

Vermeld dus simpelweg hoe lang het duurt. Dat je offerteaanvragen binnen 24 uur beantwoordt. Dat een e-book direct in zijn e-mailbox verschijnt nadat hij zich ingeschreven heeft. Dat je dezelfde dag nog belt. Whatever. Daarmee geef je een aantal bezoekers dat laatste zetje om op die knop te drukken.

Als ondernemers na het klikken veel tijd kwijt zijn, bijvoorbeeld door een lang formulier in te vullen of een enquête te doorlopen, vermeld dat dan bij de knop! Niemand heeft daar namelijk écht zin of tijd voor. Het helpt dan als je van tevoren weet wat je te wachten staat. Staat er bijvoorbeeld op de knop ‘Doe de test!’, zet daar dan onder ‘De test duurt ongeveer 5 minuten’. De bezoeker weet dan waar hij aan toe is, en kan beter beslissen of hij daar nu tijd voor neemt. Ook daarmee verlaag je de drempel.

Een duidelijke belofte. Nu nog nakomen! ;-)

Een duidelijke belofte. Nu nog nakomen! ;-)

4. Maak het klikken op je call to action zo ‘gratis’ mogelijk

Voor een bezoeker is het natuurlijk makkelijker op een knop te drukken, als dat hem helemaal niets kost: geen geld, geen tijd. Een gratis e-book is heel aantrekkelijk omdat bezoekers die ‘m downloaden, van tevoren weten dat zij er niets aan kwijt zijn. Zelfs het invullen van het webformulier duurt een fractie van een minuut, want meestal is alleen een e-mailadres nodig.

Ook een offerteaanvraag of een afspraak maken is op vrijwel elke website gratis. In die gevallen loont het ook om het woord ‘vrijblijvend’ toe te voegen, zodat de bezoeker weet dat hij nergens aan vastzit.

Natuurlijk hoeft niet iedere call to action een gratis aanbod in te houden. Maar als je op je website van plan bent bezoekers direct in een betalende klant om te zetten, moet je wel héél zeker weten dat het aanbod aantrekkelijk, en de behoefte groot genoeg is. Als je flatscreens van Samsung verkoopt voor een scherpe prijs, kun je daar vrij zeker van zijn. Maar de meeste ondernemers hebben die luxe niet.

Gratis bouquetreeks-e-boeken. Wat wil je nog meer? ;-)

Gratis bouquetreeks-e-boeken. Wat wil je nog meer? ;-)

5. Maak duidelijk wat je van de ondernemer wil

Als een aanbod té aantrekkelijk lijkt, kan je bezoeker weleens achterdochtig worden: ‘Kan ik zomaar tips aanvragen, zonder daar iets voor te moeten doen of betalen? Dat vertrouw ik niet.’

Zorg dat je die achterdocht direct de kop indrukt door bij de call to action duidelijk te vermelden wat je terugvraagt van de ondernemer: moet hij lid worden van je nieuwsbrief? Val je hem na het geven van de tips lastig met allerlei aanbiedingen? Verwoord dat zo duidelijk mogelijk (en tegelijkertijd een beetje subtiel 😉). Zet er ook bij dat hij zich op ieder moment kan afmelden.

Het is overigens helemaal niet gek dat bezoekers achterdochtig zijn, zeker niet wanneer ze hun gegevens moeten achterlaten. Vertel daarom in je webteksten ook wat je met die gegevens doet: ‘Ik gebruik uw e-mailadres alleen om u interessante artikelen te sturen.’ Zo’n eenvoudige zin maakt jouw call to action ook weer nét iets laagdrempeliger, waardoor je meer kliks kunt verwachten.

‘Klikken is risicoloos.’ Dát gevoel moet je bezoeker krijgen.

Let op de tekst bij het sterretje. Gewoon eerlijk, toch? Overigens ook verplicht wanneer je op deze manier een mailinglijst wilt opbouwen.

Let op de tekst bij het sterretje. Gewoon eerlijk, toch? Overigens ook verplicht wanneer je op deze manier een mailinglijst wilt opbouwen.

Bonustip (of niet…): de pop-up!

O, gruw. Pop-ups. Elk fatsoenlijk mens haat zo’n ding, toch? We klikken websites met een pop-up direct weg, niet? WIJ zouden onze bezoekers dat nóóit aandoen, hè?

Dat vindt iedereen. Zeggen ze. Maar er is iets vreemds mee: iedere ondernemer die ik ken, ziet het aantal inschrijvingen voor z’n nieuwsbrief met 10-tallen, zo niet 100-en procentpunten toenemen. Pop-ups werken. Als een tierelier. Toch kan ik het niet over m’n hart verkrijgen om er eentje op mijn site te gooien. Nóg niet… (Er zijn tegenwoordig best mooie oplossingen voor wat bezoekersvriendelijkere pop-ups.)

Boem! In your face: de pop-up

Boem! In your face: de pop-up

Reageer gratis op dit artikel!

PS: dat is een call to action. 😉

Tags: bezoekers, conversie
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/call-to-action-tips-voorbeeld.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-02-12 09:52:262022-04-26 15:29:51De call to action: 5 tips en een prachtvoorbeeld
Ook interessant voor jou
Meer bezoekers op je website krijgen?
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
23 conversie-killende webtekstblunders
3 lessen in schaarste van mijn dochters
Abonnees werven voor je nieuwsbrief: hoe het NIET moet (en hoe dan wél)
Hoe ik als vermoeide ouder verleid werd (en 2 tips waardoor je baby direct beter slaapt!)

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

20 antwoorden
  1. Mieke de Beer-Koomen (@miekekoomen)
    Mieke de Beer-Koomen (@miekekoomen) zegt:
    20 maart 2015 op 13:15

    RT @arjan_jonker: Een #calltoaction op je #website! Ja, die moet je hebben. En zo maak je ‘m zo onweerstaanbaar mogelijk: http://t.co/4fakq…

  2. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    12 februari 2016 op 13:01

    Moet….reageren….CtA… te… sterk….

    Goed onderwerp Arjan. De Call to Action is een van de meest onderschatte website teksten. Een wijziging kan veel verandering in resultaat betekenen.

    Kleine tip van mijn kant: Door woorden als ‘mijn’ of ‘jouw’ te gebruiken maak je het nog persoonlijker. Het lijkt alsof het al van de bezoeker is en je dus iets verliest als je niet reageert.
    Denk aan ‘Download mijn e-book direct’ ipv ‘Download nu’.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      12 februari 2016 op 14:39

      Dank voor de aanvulling, Nils. Een goeie, ook. Ga daar zelf ook mee testen. Op mijn nieuwe website, denk ik. …als die ooit van de grond komt. ;-)

      • Nils van der Knaap
        Nils van der Knaap zegt:
        12 februari 2016 op 14:44

        Ach, als ik een loodgieter zou zijn dan zouden bij mij alle kranen lekken.

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          12 februari 2016 op 15:11

          Ja, nou, dat accepteer ik dus niet van mezelf. Gelukkig werkt mijn website in de huidige vorm ook prima, maar er zijn een hele hoop tips en adviezen die ik rondstrooi, die ik zelf niet of niet goed genoeg toepas. Doorn in mijn oog. Ik ga er wat aan doen. Snel. Hoop. Ik.

          • Nils van der Knaap
            Nils van der Knaap zegt:
            12 februari 2016 op 16:04

            Haha, ja dat herken ik wel hoor. Ik pas zo af en toe ook wat aan en dat lucht dan ook wel op. Binnenkort maar eens HTTPS installeren op mijn eigen site :)

            Als je hulp nodig hebt met je site, schiet mij dan maar even aan. Ik kan altijd (free of charge) even met je meekijken.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            12 februari 2016 op 16:19

            Dank voor je aanbod! Het is met name tijdgebrek, hoor. In mijn hoofd heb ik aardig scherp wat ik wil. Maar: als ‘ie bijna klaar is, zal ik zeker een aantal mensen vragen om er even naar te kijken. :-)

  3. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    12 februari 2016 op 14:39

    Dank voor de aanvulling, Nils. Een goeie, ook. Ga daar zelf ook mee testen. Op mijn nieuwe website, denk ik. …als die ooit van de grond komt. ;-)

    • Nils van der Knaap
      Nils van der Knaap zegt:
      12 februari 2016 op 14:44

      Ach, als ik een loodgieter zou zijn dan zouden bij mij alle kranen lekken.

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        12 februari 2016 op 15:11

        Ja, nou, dat accepteer ik dus niet van mezelf. Gelukkig werkt mijn website in de huidige vorm ook prima, maar er zijn een hele hoop tips en adviezen die ik rondstrooi, die ik zelf niet of niet goed genoeg toepas. Doorn in mijn oog. Ik ga er wat aan doen. Snel. Hoop. Ik.

        • Nils van der Knaap
          Nils van der Knaap zegt:
          12 februari 2016 op 16:04

          Haha, ja dat herken ik wel hoor. Ik pas zo af en toe ook wat aan en dat lucht dan ook wel op. Binnenkort maar eens HTTPS installeren op mijn eigen site :)

          Als je hulp nodig hebt met je site, schiet mij dan maar even aan. Ik kan altijd (free of charge) even met je meekijken.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            12 februari 2016 op 16:19

            Dank voor je aanbod! Het is met name tijdgebrek, hoor. In mijn hoofd heb ik aardig scherp wat ik wil. Maar: als ‘ie bijna klaar is, zal ik zeker een aantal mensen vragen om er even naar te kijken. :-)

  4. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    13 februari 2016 op 21:38

    Ik zit even te denken.. maar je MOET oversteken, toch? Het is volgens mij geen echt call to action, je hebt gewoon geen keuze..

    • Nienke Tode-Gottenbos
      Nienke Tode-Gottenbos zegt:
      14 februari 2016 op 10:29

      Maar je hebt toch de keuze om wel of niet op die knop te drukken? Je kunt ook gewoon blijven wachten tot het ‘vanzelf’ op groen springt, maar dat doet niemand… #stoplichtfilosofie

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        15 februari 2016 op 07:58

        Haha! Ja, gaaf: een filosofische discussie over het stoplichtknopje. Je hebt natuurlijk gelijk, Kitty; dat is een groot verschil met een knop op een website. Maar je hébt de keuze om wel of niet te drukken, zoals Nienke zegt.

        Hoe dan ook: het knopje wordt wel degelijk gepresenteerd als een call to action, compleet met afbeelding hoe je moet drukken. Het is zo onweerstaanbaar omdat het resultaat van drukken 100% in lijn ligt met jouw belang: oversteken. Daarom is het ook eigenlijk de ideale call to action, niet? Wat zal de conversieratio zijn? Dat zou best weleens 100% kunnen zijn. Toch iets om naar te streven voor onze eigen websites… ;-)

  5. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    13 februari 2016 op 21:38

    Ik zit even te denken.. maar je MOET oversteken, toch? Het is volgens mij geen echt call to action, je hebt gewoon geen keuze..

    • Nienke Tode-Gottenbos
      Nienke Tode-Gottenbos zegt:
      14 februari 2016 op 10:29

      Maar je hebt toch de keuze om wel of niet op die knop te drukken? Je kunt ook gewoon blijven wachten tot het ‘vanzelf’ op groen springt, maar dat doet niemand… #stoplichtfilosofie

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        15 februari 2016 op 07:58

        Haha! Ja, gaaf: een filosofische discussie over het stoplichtknopje. Je hebt natuurlijk gelijk, Kitty; dat is een groot verschil met een knop op een website. Maar je hébt de keuze om wel of niet te drukken, zoals Nienke zegt.

        Hoe dan ook: het knopje wordt wel degelijk gepresenteerd als een call to action, compleet met afbeelding hoe je moet drukken. Het is zo onweerstaanbaar omdat het resultaat van drukken 100% in lijn ligt met jouw belang: oversteken. Daarom is het ook eigenlijk de ideale call to action, niet? Wat zal de conversieratio zijn? Dat zou best weleens 100% kunnen zijn. Toch iets om naar te streven voor onze eigen websites… ;-)

  6. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    14 februari 2016 op 16:03

    Ik bedoel: je hoeft nauwelijks te worden overtuigd van het nut..

  7. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    14 februari 2016 op 16:03

    Ik bedoel: je hoeft nauwelijks te worden overtuigd van het nut..

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Laat jij je website door Google bepalen?!3 lessen in schaarste van mijn dochters
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?