• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Waarom je in webteksten stellig moet zijn

21 november 2014/10 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

“Je bent veel verlegener dan je je voordoet op je blog.”

Ouch. Daar ging mijn online imago, dat ik hier zo zorgvuldig probeer op te bouwen. Het imago van de zelfverzekerde SEO-copywriter, die jullie ondernemers wel ff zal vertellen wat je wel en niet moet doen, op je website en met je webteksten.

Maar die bravoure had ik in real life op dat moment dus even niet. Alsof ze door me heen prikte, en dat voelde ik. Ik voelde me in één klap 30 jaar jonger…

Een verlegen jongetje

Een verlegen jongetje…nog lang niet de zelfverzekerde copywriter die jullie nu allemaal kennen…

Als puber had ik er echt last van: verlegenheid

Ik herinner me nog hoe het populairste meisje van de klas iets tegen me zei, en ik haar niet verstond uit verlegenheid. Ik durfde niet eens te vragen ‘Wat zei je?’, dus ik stamelde maar wat onbegrijpelijks terug terwijl ik naar mijn schoenen keek.

Way to go, Romeo.

Dat gebeurde in havo 2. Misschien markeerde dat wel een omslagpunt, want een jaar later deed ik iets wat absoluut niet in de aard van een verlegen middelbare scholier lag:

Ik stuurde een valentijnskaart naar het populairste meisje van havo 3. En ik schreef dwars tegen alle valentijnstradities in mijn naam erbij. Ik vroeg zelfs rechttoe rechtaan verkering.

Toegegeven: ze had er in een ludieke bui zelf om gevraagd. Ze had mij, plus zo’n beetje alle andere jongens in de klas, uitgedaagd haar een kaart te sturen. Ze bedoelde alleen natuurlijk niet een kaart met een oprechtige, stellige liefdesverklaring.

Afijn, ik dacht: als jij een kaart wilt, dan kun je ‘m krijgen


Ik weet nog hoe ik voor de PTT-brievenbus stond: wel doen? Niet doen? Ik kon nog terug. Kaart half in de bus
ik hoefde ‘m alleen nog maar los te laten. Point of no return. Nu of nooit. Nooit? Nu! Vingers van elkaar, kaart los, en met een onhoorbare plof lag ‘ie daar, tussen alle andere post die de volgende dag bezorgd zou worden.

F-ing hell. Ik had het gewoon gedaan.

Maar ja, dat was het makkelijke deel van mijn missie. De dag na valentijnsdag fietste ik met lood in m’n schoenen naar school. Ze had de kaart gekregen. Dat móest wel. Zou ze me uitlachen in m’n gezicht? Had mijn kaart al de ronde gedaan in de klas? Of
zou ze – ondenkbaar natuurlijk – ‘ja’ zeggen?

Hoe dan ook, ik had het gedurfd

De adrenalinerush bleek verslavend, want dat is hoe ik daarna alles aanpakte: ik kan iets heel eng vinden, me heel kwetsbaar voelen, en ik kan gigantisch op m’n bek gaan – maar ik dóe het wel. Want daar komen mooie dingen van. Daarmee kun je veel bereiken.

Mijn potentiële klant riep in eerste instantie mijn verlegen kant op. Dat gebeurt soms, als ik iemand ontmoet waar ik direct van onder de indruk ben, door de natuurlijk kracht die die persoon uitstraalt. Totdat we over webteksten gingen praten. Toen herpakte ik mijn zelfvertrouwen. Toen kwam mijn zelfverzekerde, stellige kant weer boven. Toen kon ik haar helpen met haar onzekerheid: haar webteksten.

Beide ben ik: de verlegen jongen én de zelfverzekerde copywriter

Hier krijgen jullie de zelfverzekerde, stellige copywriter. Dit is mijn domein, hier spreek ik over dingen waar ik meen verstand van te hebben.

Als ik over sliders schrijf, kies ik als titel ‘Verwijder die slider!’. En niet ‘Het is misschien beter om je slider te verwijderen, meestal’. Op een blog neem je stelling. In de comments is genoeg ruimte voor discussie. EĂ©n van de redenen waarom reacties zo belangrijk zijn.

Ik citeer graag even een mede-stellingnemer, Kitty Kilian van De Blogacademie:

“Ik durf wel te stellen dat driekwart van het succes van een tekst afhangt van het aplomb waarmee de schrijver durft te schrijven.”

Schrijven is durven. Als je goed wilt schrijven, tenminste.

Verder zijn wij net als jij:

“We overdrijven gewoon een beetje. We doen alsóf we dapper zijn.

Alsof we het allemaal zo goed weten.

Alsof je Ăłns niks hoeft te vertellen.

Dat heet stijl”

(Lees haar hele artikel hier)

En wat heeft dat dus met jou te maken?

Omdat jij op je website, in je webteksten, óók stellig moet zijn. Dat is immers jóuw domein.

Veel ondernemers die ik ontmoet, zijn heel stellig als ze over hun diensten praten en wanneer ze die verlenen.  Maar op hun website zijn ze – gek genoeg – juist verlegen. Of in ieder geval: zij hebben schroom. Schroom om in hun webteksten net zo direct te zijn als wanneer zij een verkoopgesprek voeren, bijvoorbeeld.

Dat zelfvertrouwen dat jij voelt wanneer je over je dienstverlening praat
waarom giet je dat niet over in je webteksten?

Gooi die schroom van je af!

En als je diep van binnen nog een verlegen jongetje bent, zoals ik, mag je dat af en toe best toegeven. Schrijven is ook kwetsbaar zijn. Zo word je een mens voor je lezers.

Maar
hoe liep het nou af met dat meisje?

Jij leest dit natuurlijk alleen nog maar omdat je de ontknoping van mijn verhaal wilt weten, toch? ;)

Vond dat meisje mij ook leuk? Kregen we verkering? Is ze nu mijn vrouw en leven we nog lang en gelukkig?

Nee, natuurlijk.

Toen ik de klas inliep, had ze alle kaarten die ze ontvangen had in haar hand, en was die aan het doorkijken. Alle kaarten
behalve één. Want zonder mij aan te kijken zei ze: “En van jĂłu heb ik niets gehad!” Zogenaamd verwijtend.

Ik wist genoeg.

Best chique van haar, eigenlijk, om het zo te doen. Natuurlijk wist zij ook wel dat ik haar niet geloofde. Maar het bespaarde mij een pijnlijke afwijzing, en haar een ongemakkelijk moment.

En omdat we onszelf nu eenmaal graag voor de gek houden, kon ik altijd nog doen alsof ze mijn kaart Ă©cht niet gehad had. Of dat ze mij misschien stiekem tĂłch leuk vond, maar dat gewoon niet durfde te zeggen, omdat zij óók heel verlegen was


Wie weet.

PS: Jaren later had ik meer succes bij het meisje dat inmiddels mijn vrouw is. Het begon met een sterk staaltje copywriting, al zeg ik het zelf. Maar dát is een verhaal voor een andere keer. (Oeh, cliffhanger! Ook al zo’n krachtig stijlmiddel. 😉)

Tags: copywriting
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-11-21 14:56:082022-03-09 15:18:12Waarom je in webteksten stellig moet zijn
Ook interessant voor jou
De Eerste Website Ooit: wat wij daarvan kunnen leren
Haal alsjeblieft kwaliteit uit je vaandel
Waarom ik niet naar de open dag van het crematorium ga
NIET welkom op mijn weblog
Hoe ik als vermoeide ouder verleid werd (en 2 tips waardoor je baby direct beter slaapt!)
Waarom ik blij word van ontevreden klanten

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

10 antwoorden
  1. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    21 november 2014 op 15:13

    Waarom je in je #webteksten stellig moet zijn: http://t.co/iN7wukLroW

  2. Cecile
    Cecile zegt:
    21 november 2014 op 17:24

    Leuk Arjan en heel erg herkenbaar :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 november 2014 op 09:36

      Dank, Cecile. Maar wat vind je precies herkenbaar? Afgewezen worden of stellig durven zijn in je webteksten? ;)

  3. Sandra
    Sandra zegt:
    22 november 2014 op 01:37

    Briljant!
    Op onmogelijk tijdstip thuis, maar toch jouw blog gelezen. En terecht…

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 november 2014 op 09:37

      Haha! Altijd leuk als iemand me ‘briljant’ noemt. :)

      Ben nu wel benieuwd waarĂłm je het stuk briljant vindt…

  4. Sandra
    Sandra zegt:
    22 november 2014 op 01:39

    Tijdstip lijkt trouwens veel erger dan het is. Jouw klok staat nog op zomertijd…

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 november 2014 op 09:37

      O ja? Hmmm…eens kijken of ik dat kan aanpassen…

  5. @PhoenixTweetsNL
    @PhoenixTweetsNL zegt:
    26 november 2014 op 14:28

    Waarom je in webteksten stellig moet zijn (en eerlijk tegelijk) http://t.co/C65PPbBAp7

  6. Jacob
    Jacob zegt:
    16 januari 2015 op 15:55

    Goeie Tip. Ga ik zeker meenemen. Zo zijn we niet opgevoed in Nederland altijd bescheiden blijven. Dat stemmetje zit zo vast in je hoofd.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 januari 2015 op 10:23

      Yep. Aan die Hollandse bescheidenheid heb ik eens een heel artikel gewijd: http://www.waardevollewebteksten.nl/ook-jij-bent-te-bescheiden/

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Zijn sales belangrijker dan eerlijkheid?De vloek die onze marketing om zeep helpt (en ook jij ontkomt er niet aan)
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?