• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

De beste tagline ooit. Serieus

26 februari 2016/18 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

One ZIN to rule them all – deel 4

Ik eet graag repen van Tony’s Chocolonely. Vanwege de bijzondere manier waarop hun repen gemaakt worden. Van alle chocolafabrikanten hebben zij iets wat écht onderscheidend is. Maar helaas weten ze dat in hun webteksten nog niet uit te buiten. (‘Uitbuiten’…slechte woordkeuze in dit verband, trouwens; zo wordt duidelijk waarom). Jammer, want hun boodschap en missie zijn het waard…

Je kent de wikkel wel uit de winkel

Je kent de wikkel wel uit de winkel

‘Tony’s Chocolonely’. Klinkt mooi, maar als je ze niet kent denk je waarschijnlijk: ‘Wattuh?’ De naam op zich zegt namelijk niets concreets over wat zij bieden. Als je op hun website komt en je scant het bovenste gedeelte (wat alle bezoekers doen), word je niet snel wijzer:

Bovenste gedeelte van de website van Tony's Chocolonely

Bovenste gedeelte van de website van Tony’s Chocolonely

Wat missen zij? Yep: een goede tagline. En ik weet een hele, hele goeie voor hen. Die ze nog zelf bedacht hebben ook. Het is hun eigen formulering van hun missie:

“Op weg naar 100% slaafvrije chocolade”

Bam!

Wist jij dat zij de enige slaafvrije chocoladereep maken? Ik voordat ik ze kende ook niet. Ik schrok ervan. Alle andere chocola die jij, ik, wij allemaal ooit gegeten hebben, is mede tot stand gekomen door slavernij! En ik maar denken dat het grootste probleem is dat boeren geen eerlijke prijs krijgen voor hun cacao (‘Fair trade’).

Maar deze schokkende boodschap en tegelijkertijd prachtige missie staat nu verstopt tussen andere webteksten op hun homepage:

Homepage van Tony's Chocolonely

Homepage van Tony’s Chocolonely

Zie jij ‘m? Even zoeken, toch?

De ideale tagline

Aartjan van Erkel, auteur van Verleiden op internet, geeft in zijn boek richtlijnen voor de ideale tagline. Eens zien in hoeverre ‘Op weg naar 100% slaafvrije chocolade’ aan die regels voldoet:

  1. Hou het kort: 6 woorden = kort! Check.
  2. Wees concreet: de missie van Tony is pijnlijk concreet, zou ik zeggen… Check.
  3. Wees objectief: het is geen mening dat slavernij nog bestaat. Het is een feit. Check.
  4. Maak duidelijk waarom de bezoeker bij jou moet zijn, en niet bij je concurrent: Tony maakt zelf een reep die wél 100% slaafvrij is. Zij zijn de enige. Check.
  5. Gebruik in je tagline een belangrijk zoekwoord voor Google: chocolade! Check.

100% op de schaal van Van Erkel

De ideale tagline, dus. Misschien wel de beste ooit, gezien de maatschappelijke implicaties.

Maar er is meer

Op aanraden van diezelfde Aartjan van Erkel heb ik het boek Made to Stick gelezen van Chip & Dan Heath. In dat boek bespreken zij waarom sommige ideeën onvergetelijk zijn. Ook zij hebben een model gemaakt om een boodschap te toetsen. Laten we de ongebruikte tagline van Tony’s Chocolonely ook eens langs hun lat leggen:

  1. Eenvoudig: eenvoudige ideeën worden beter onthouden. ‘100% slaafvrije chocolade’ is eenvoudig zat. Check.
  2. Onverwachts: als je door iets verrast wordt, onthoud je het beter. Ik wist niet dat bij de productie van chocola slavernij komt kijken, en volgens mij weten maar weinigen dat. Check.
  3. Concreet: hoe concreter, hoe beter iets onthouden wordt. Dit punt overlapt met Van Erkels regels voor de tagline. Check.
  4. Geloofwaardig: hoewel de tagline op zich niet genoeg is om het te geloven, kun je je moeilijk voorstellen dat je zoiets verzint. Bovendien staat de website vol met bewijs voor deze stelling. Check.
  5. Emotioneel: als een boodschap emoties oproept, wordt het beter onthouden. Wat de regel impliceert, roept bij mij heel veel emotie op: boosheid, schaamte, etc. Check.
  6. Verhaal: als er een verhaal achter zit, zet je mensen óók aan tot het ondernemen van actie. Hoewel die ene regel geen compleet verhaal vertelt, kun je de verhalen erachter wel heel goed voorstellen. Door die ene regel heb ik in ieder geval hun reep gekocht, dus het zette mij aan tot actie. Check.

Bullseye

2 bronnen met nogal wat autoriteit, en volgens beide bronnen een 100% schot in de roos.

Dus, Tony’s Chocolonely: 2,5 jaar geleden (toen ik dit artikel voor het eerst publiceerde) waren jullie bezig met een nieuwe website (zie ook de comments hieronder). Die website is er nog steeds niet. Laat staan de tagline onder jullie logo. Zorg dat jullie ‘m alsnog gebruiken! Hij is veel te waardevol om te verstoppen.

Meer mensen zullen direct jullie missie zien en begrijpen. En zo bereiken jullie die des te sneller.

PS: Bezoek de website van Tony’s Chocolonely en bestel die reep! (Geloof me: even heerlijk als eerlijk!)

PPS: Toentertijd heb ik even contact gehad met Tony’s Chocolonely over dit artikel. Helaas leidde dat niet tot een samenwerking, maar wél stuurden ze me een gratis reep die ik gesmolten uit mijn brievenbus viste. 😂

Tags: tagline
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/beste-tagline-ooit.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-02-26 09:13:252022-04-14 15:11:07De beste tagline ooit. Serieus
Ook interessant voor jou
10 voorbeelden van top-taglines
12 taglines van lezers beoordeeld
3 tips voor de webteksten van SpaansLerenRegioLeiden.nl
De tagline-wizard: in 3 stappen naar je tagline

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

18 antwoorden
  1. Tony's Chocolonely
    Tony's Chocolonely zegt:
    10 september 2013 op 09:20

    Fijn compliment, we blozen er van. En dank voor de goede tip. We zijn inderdaad bezig met het aanpassen van onze website. Niemand kan straks meer om onze tagline heen!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      10 september 2013 op 10:24

      Wat gaaf! Een reactie van Tony zelf! :)

      Het compliment is op z’n zachtst gezegd verdiend. Natuurlijk koos ik ook niet voor niets om juist jullie website publiek te behandelen. Ik draag jullie werk een warm hart toe, en op deze manier sla ik 2 vliegen in 1 klap: ik help jullie een stukje verder, en promoot direct slaafvrije chocolade!

      Ben heel benieuwd naar jullie nieuwe website…

      (PS: mag ik ‘m niet alvast even zien, en mijn tips erop loslaten…? #durftevragen!)

    • Helmert van Reenen
      Helmert van Reenen zegt:
      8 december 2015 op 10:01

      Groot lover van storytelling en groot fan van Tony’s repen. Helaas zie ik na ruim twee jaar nog dezelfde website zonder de ijzersterke tagline…
      Hoe zit dat? Hulp nodig bij nieuwe website? Ik ben jullie graag van dienst!

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        8 december 2015 op 11:01

        Ja, Helmert, eens! Doe d’r eens wat aan! Doe ik direct de teksten. :-)

        • Helmert van Reenen
          Helmert van Reenen zegt:
          8 december 2015 op 11:06

          Zin in… Dat wordt smullen!!
          Let je wel op dat je teksten niet té verslavend worden? ;)

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            8 december 2015 op 11:07

            Haha! Chocola is al verslavend genoeg, dunkt me. ;)

  2. Helmert van Reenen
    Helmert van Reenen zegt:
    8 december 2015 op 10:01

    Groot lover van storytelling en groot fan van Tony’s repen. Helaas zie ik na ruim twee jaar nog dezelfde website zonder de ijzersterke tagline…
    Hoe zit dat? Hulp nodig bij nieuwe website? Ik ben jullie graag van dienst!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 december 2015 op 11:01

      Ja, Helmert, eens! Doe d’r eens wat aan! Doe ik direct de teksten. :-)

      • Helmert van Reenen
        Helmert van Reenen zegt:
        8 december 2015 op 11:06

        Zin in… Dat wordt smullen!!
        Let je wel op dat je teksten niet té verslavend worden? ;)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          8 december 2015 op 11:07

          Haha! Chocola is al verslavend genoeg, dunkt me. ;)

  3. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    26 februari 2016 op 11:19

    Nog steeds staat de tagline niet prominent op de website. Tony Chocolonely, deze man is een geschenk voor jullie. Een topschrijver die passie heeft voor jullie product. Serieus, daar mag je jaloers op zijn. Gebruik hem!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      26 februari 2016 op 12:20

      *bloos* Dank je, Nils…

      • Nils van der Knaap
        Nils van der Knaap zegt:
        26 februari 2016 op 12:23

        Gaat je een reep chocola kosten als ze naar me luisteren ;)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          26 februari 2016 op 14:16

          Haha! Die staat.

  4. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    26 februari 2016 op 11:19

    Nog steeds staat de tagline niet prominent op de website. Tony Chocolonely, deze man is een geschenk voor jullie. Een topschrijver die passie heeft voor jullie product. Serieus, daar mag je jaloers op zijn. Gebruik hem!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      26 februari 2016 op 12:20

      *bloos* Dank je, Nils…

      • Nils van der Knaap
        Nils van der Knaap zegt:
        26 februari 2016 op 12:23

        Gaat je een reep chocola kosten als ze naar me luisteren ;)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          26 februari 2016 op 14:16

          Haha! Die staat.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
3 lessen in schaarste van mijn dochtersWanneer ‘welkom’ op je website wél mag :-)
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?