Meer bezoekers op je website krijgen?
Dat is helemaal niet belangrijk (laat staan moeilijk)
Als het over websites gaat, gaat het meestal maar over 1 ding: meer bezoekers op je website krijgen. Daar heb ik 2 dingen over te zeggen, die je niet verwacht:Â
- Dat is helemaal niet zo ingewikkeld als veel internetprofessionals het maken. Oftewel: bezoekers trekken, zoekmachineoptimalisatie (SEO), etc. is helemaal niet zo moeilijk.
- Het is helemaal niet zo belangrijk! Veel, véél belangrijker is dat je website overtuigt en voldoet aan de verwachting van bezoekers!
De inhoud van dit artikel kan je ook helpen als je een webbouwer of tekstschrijver selecteert voor je nieuwe website. Je kunt dan betere keuzes maken.
1. Meer bezoekers op je website krijgen is helemaal niet zo ingewikkeld
Bezoekers trekken is een kwestie van je website promoten. En daar zijn heel veel mogelijkheden voor. Zó veel wegen die naar Rome leiden:
- Zoekmachineoptimalisatie: een goed zoekwoordenonderzoek leidt tot doelgroepgerichte SEO-teksten die je website steeds beter vindbaar maken. Zéker als je je in een niche begeeft, zéker als je weinig concurrenten hebt, zéker als je website dynamisch is door een goedgeschreven blog.
- Google Adwords, of Facebook Advertiser: koop je bezoekers, voor een paar cent of paar euro per bezoeker. Een goede campagne levert gegarandeerd traffic op.
- Social media: promoot je website op Linkedin, Facebook, Twitter en alle andere platforms waarop je je begeeft. Als je interessante inhoud deelt, trek je veel bezoekers.
- Direct verkeer: promoot ook offline je website. Test het maar eens na een netwerkbijeenkomst: als je veel visitekaartjes hebt uitgedeeld, zie je een piek in je bezoekersstatistieken.
Via (een combinatie van) bovenstaande methodes trek je binnen de kortste keren honderden bezoekers per maand naar je website. En dat aantal kan uitgroeien tot duizenden (of zelfs meer), als je consequent goede inhoud plaatst die interessant is voor jouw doelgroep.
Kortom: doe er niet zo moeilijk over. Die bezoekers komen wel, desnoods door bezoek te forceren middels Adwords of Advertising.
Het belangrijkste wat je moet weten is: je hebt helemaal niets aan die bezoekers als je website waardeloos is. Daarom punt 2:
2. Meer bezoekers op je website krijgen is helemaal niet zo belangrijk!
Of je nu 1 of 1.000 bezoekers per dag op je website krijgt, je hebt er helemaal niets aan als je website
- Niet voldoet aan de verwachting van de bezoeker
- Niet overtuigt
Ik ken verschillende ondernemers die een Adwords-campagne voeren.
Hun klacht: ik krijg wel bezoekers op mijn website door Adwords, maar die zijn ook snel weer weg.
Hun vraag: wat doe ik verkeerd?
Het antwoord in de meeste gevallen: wat mensen krijgen als ze klikken, is niet wat de Adwords-advertentie beloofde.
Een Adwords-advertentie is een ultrakorte tekst. In enkele woorden worden mensen geprikkeld te klikken: gratis zus of zo, grootste assortiment in dit of dat, etc. Iemand klikt, en verwacht dan ook direct het gratis aanbod of dat grootste assortiment voorgeschoteld te krijgen.
Daar gaat het heel vaak mis: de advertentie verwijst meestal naar de home-pagina, het algemene instappunt van elke website. De bezoeker wordt dan gedwongen alsnog zélf te zoeken naar datgene wat ‘ie al verwachtte toen hij klikte. En daar heeft niemand zin in. Dus is zo’n bezoeker snel weer weg.
Over overtuigen op je website (in plaats van informeren), schreef ik in mijn vorige artikel al.
Denk dus een stap verder dan het aantal bezoekers op je website! Denk na over hoe je die bezoekers gaat overtuigen met een onweerstaanbare website!