12 taglines van lezers beoordeeld
One ZIN to rule them all – deel 2
Vorige week vroeg ik jullie om je tagline in te zenden ter beoordeling en wellicht verbetering. Ik ben blij met de respons: 12 dappere zielen durfden het aan. Stof genoeg voor een waardevolle bespreking van wat een tagline krachtig maakt. Dus bedankt!
Ná de bespreking van de ingezonden tacklezinnen onthul ik mijn éigen mogelijke nieuwe taglines!
Voordat ik begin eerst terug naar de basis:
Waarom is je tagline eigenlijk zo belangrijk?
Op je website moet je zo snel mogelijk 3 brandende vragen van je bezoekers beantwoorden:
- Waar ben ik?
- Wat kan ik hier doen?
- Waaróm zou ik het doen?
De eerste vraag beantwoord je met je logo: dit is de website van bedrijf x. De tweede en derde vraag moeten beantwoord worden door je tagline.
Het artikel van vorige week heeft een leuke, kleine discussie losgemaakt over de criteria waaraan je tagline verder moet voldoen. Onder andere Aartjan van Erkel, die ik bekritiseerde om zijn eigen tagline, reageerde. Zijn credo: duidelijkheid vóór alles. Liever een saaie maar duidelijke tagline, dan eentje die (geforceerd) creatief is, maar te veel aan de interpretatie of verbeelding van de bezoeker overlaat. Aartjan gaf het advies om eens te googelen op ‘clarity trumps persuasion’, dus dat heb ik dan maar even gedaan. Ik kwam op marketingexperiments.com terecht, waarop je het volgende leest:
“While marketers invest the majority of their time and budgets on areas deeper down in the funnel, MarketingExperiments research has found that most of the gain from optimizing a website occurs in the first seven seconds of users’ experience.
Millions of dollars are won or lost in these first few moments a visitor spends on your site.”
Als het waar is wat hier wordt beweerd, is je tagline van een niet te overschatten waarde.
Maar hoe maak je een goede tagline?
In zijn boek gaf Aartjan een aantal punten waaraan je je zo veel mogelijk moet houden wanneer je je tagline schrijft. 5 zijn relevant voor dit artikel:
- Hou het kort: één of slechts enkele woorden (maximaal 7)
- Wees concreet: geen abstracte woorden als ‘professioneel’, ‘oplossingen’, etc.
- Wees objectief: zeg alleen dat je de ‘beste’ bent wanneer je dat kunt bewijzen
- Onderscheid je: waarom ben jij ánders/beter dan je concurrenten?
- Vindbaarheid: gebruik een belangrijk zoekwoord waarop je gevonden wilt worden
(Bron: Verleiden op internet)
Daar hoort dus wel een criterium bij, eentje die Aartjan zelf het belangrijkste vindt:
- Duidelijkheid eerst: je bezoeker moet niet hoeven nadenken. Die 2 vragen (wat en waarom) móeten beantwoord worden.
Kijken we naar de ‘duidelijke maar saaie’ tagline van Aartjan zelf, dan beantwoord die inderdaad vraag 2 en 3:
- Wat kun je bij hem doen? –> Beter leren schrijven.
- Waaróm zou je dat doen? –> Om méér te verkopen.
Maar… kun je daarmee volstaan?
Ik zou toch echt nog één woordje willen toevoegen aan die 3e vraag: ‘waarom zou je het hier doen?’. Ik ken inmiddels heel veel websites die het hebben over ‘meer verkopen’, ‘meer winst’, ‘meer klanten’, etc. Hoe weet je als ondernemer tegenwoordig waar je moet zijn als dat je doel is, waar je moet beginnen? Het zou toch mooi zijn als je dat onderscheidend vermogen in je tagline kan opnemen én tegelijkertijd duidelijk bent?
Daarom valt die tagline van Aartjan van Erkel me zo tegen: er zit geen enkel onderscheidend element in. Hij houdt zich niet aan zijn eigen richtlijn ‘onderscheid je’.
Desalniettemin: als je dat onderscheidend vermogen niet duidelijk kan maken in maximaal 7 woorden, ja, ga dan voor duidelijkheid. Clarity trumps persuasion. Akkoord. Onderscheiden kan ook elders op je website, immers.
Bovendien: ik – bluffende SEO-tekstschrijver – moet eerst nog maar eens laten zien dat ik het beter kan. Dat ga ik pogen, aan het einde van dit artikel.
Tot zover de theorie!
Hoe werkt het in de praktijk? Welnu, met de 3 cruciale vragen en bovenstaande criteria van Van Erkel in het voorhoofd heb ik gekeken naar alle inzendingen. Hieronder staan ze allemaal op een rij.
De beoordelingen zijn ingeklapt, zodat je zelf kunt kiezen wat je leest; dit artikel is héél lang, dus zo geef ik je wat overzicht.
Ik behandel de taglines op volgorde van binnenkomst, te beginnen met:
Disclaimer vooraf: verwacht niet dat ik voor iedere inzender ff een briljante tagline uit m’n mouw schud. Er kunnen uren, dagen, weken, máánden voorbijgaan met het bedenken van die ene juiste tagline. Je moet er echt de tijd voor nemen. Ik doe soms suggesties die goed of mwoah kunnen zijn. Het is aan jullie wat jullie ervan vinden of ermee doen.
Studio Bosgra
Tagline: ‘ontwerpt met verbeeldingskracht’
Wat ik goed vind aan deze tagline is dat direct duidelijk is dat het om een ontwerpstudio gaat. ‘Studio Bosgra’ kan immers ook op andere soorten studio’s duiden. 3 woorden…ook lekker kort, dus.
Maar ik heb moeite met ‘met verbeeldingskracht’. Kun je ook ontwerpen zónder verbeeldingskracht? Ongetwijfeld, maar dan ben je geen goede ontwerper, lijkt me. ‘Verbeeldingskracht’ is dus een vereiste en daarom overbodig in je tagline; het is sowieso geen punt waarop je je zou moeten onderscheiden van je concurrenten.
‘Ontwerpt’ is ook niet het woord waarop je klanten zoeken, dus we moeten kijken of we een woord kunnen vinden dat nét zo duidelijk – maar vindbaarder – is. Dat zou ‘ontwerpstudio’ of ‘vormgever’ kunnen zijn.
Daarmee is beantwoord wat de bezoeker bij jullie kan doen, maar nog niet waaróm ze dat zouden moeten doen, laat staan waarin jullie je onderscheiden. Jullie tagline zou iets kunnen zijn als ‘vormgevers die uw bedrijf herkenbaar maken’. Of in plaats van ‘herkenbaar’ een ander woord, als ‘memorabel’. Is iets spannender en allitereert met ‘maken’.
Maar ja…waarom zouden ze dan juist bij júllie moeten zijn? Er zijn immers talloze ontwerpstudio’s… Zorg dat dat ook duidelijk wordt. Als het niet in de tagline is, dan elders op de website.
Victor Webdesign
Tagline: ‘Websites tot in de puntjes…’
In je logo staat al wat men van jou mag verwachten: webdesign, hosting en onderhoud. Is in feite ook een tagline. ‘Websites tot in de puntjes…’ is eigenlijk de titel van je homepage. Daar worstel ik zelf ook regelmatig mee: heb je nog wel een tagline nodig met een ijzersterke paginatitel?
Het antwoord is ‘ja’: op iedere pagina van je website is de paginatitel anders, maar de tagline is de zin die altijd in beeld is in de onveranderlijke header van je website. In dat geval is je tagline onder je logo op zich prima: bezoekers zien altijd wat je biedt. Ze zien alleen niet waarom ze het moeten doen en/of waarin jij je onderscheidt.
Is ‘Websites tot in de puntjes…’ onderscheidend? Leveren andere webbouwers websites af die níet tot in de puntjes verzorgd zijn? Ze zullen natuurlijk altijd beweren van wél. Dus nee, puur op dat punt onderscheid je jezelf niet. Ik begrijp ‘m vanuit jezelf, maar het is de bezoeker die je wilt aanspreken.
Wat spreekt ondernemers aan als het gaat om hun website? Ent daar je tagline op. Het zou iets kunnen zijn als: ‘Ontwerpt, bouwt en host geoptimaliseerde websites’.
Op ‘website optimalisatie’ zit een hoog zoekvolume, dus dit vinden ondernemers duidelijk belangrijk. En het roept veel associaties op: hoog in Google, conversiegericht, goed bruikbaar op mobiele apparaten, etc. Een tot in de puntjes verzorgde website, dus! ;-)
VakantieXperts West-Friesland
Tagline: ‘Je mooiste vakantie is ons werk’/ ‘elke vakantie een ontdekking’
(Deze taglines staan nergens op de website. Ik meen dat jullie die offline veel gebruiken, toch? Ook dat kan, natuurlijk.)
VakantieXperts West-Friesland heeft er 2 ingestuurd, en ik heb een duidelijke voorkeur: ‘Je mooiste vakantie is ons werk’. ‘Elke vakantie een ontdekking’ is te abstract. Meer een slogan: de vakantieganger ontdekt uiteraard een nieuw land, een nieuwe bestemming, etc. En ontdekt iedere keer weer de service en dienstverlening van VakantieXperts. Zo interpreteer ik het, tenminste.
Maar ‘Je mooiste vakantie is ons werk’ zegt veel meer over wat jullie doen: het regelen van topvakanties. Er wordt een ‘-ste’-woord gebruikt: mooiste. In dit geval komen jullie ermee weg zonder bewijskracht: jullie zeggen niet keihard dat jullie de mooiste vakanties regelen. Het zijn jullie klanten die een duidelijk beeld hebben van hún mooiste vakantie in termen van bestemming en accommodatie.
De tagline suggereert alleen dat jullie service ervoor zorgt dat het ook hun mooiste vakantie wórdt, dat niets hun reisbeleving in de weg staat. Er staat dus in feite dat jullie de droomreis van jullie klanten werkelijkheid maken, puur door die te boeken en sublieme service te leveren. Dat is dus waarom ze het moeten doen.
Zo gauw zou ik niet weten wat ik daaraan kan verbeteren. Behalve…op jullie website zetten? :-)
Karien Vissers Tekst & Communicatie
Tagline: ‘Words need to be connected’
Een Engelse tagline voor een Nederlandse tekstschrijfster: een gedurfde keuze die ik niet direct begrijp. Ik ben niet tegen het gebruik van Engelse zinnen in het Nederlands, maar voor ónze beroepsgroep? Het Nederlands is rijk genoeg voor een dergelijke zin in onze moerstaal, toch?
Los van de taal vind ik dit geen goede tagline. Dit is duidelijk een slogan: abstract en ambigu. Het zegt niets over wat je doet, wat de bezoeker kan doen of waarom hij dat zou moeten doen. ‘Woorden moeten verbonden zijn.’ Verbonden waaraan? Aan elkaar? Aan een persoon, product of dienst? De betekenis ontsnapt me.
Webteksten zijn óók jouw niche, dus in je tagline moet daar wel degelijk een verwijzing naar zijn! Gezien de teksten op de rest van je website heb je meer dan genoeg in huis om er één te bedenken die recht doet aan jouw (onderscheidende) dienstverlening én jouw schrijfkwaliteiten!
LetterLuck
Tagline: ‘Iedere tekst is uw verhaal’
Ik begrijp je insteek: je wilt duidelijkmaken dat je sámen met je klanten de teksten schrijft, zodat ze zichzelf teruglezen. Zodat ze lezen wat ze bedoelen, ook al kunnen ze het zelf niet op papier krijgen. Maar als tagline vind ik deze zin niet geschikt, vanwege het belangrijkste criterium: hij is niet duidelijk.
Je zegt namelijk niet wat je doet. Schrijf je zelf teksten? Verbeter je ze alleen? De zin zegt meer over jouw intentie dan jouw dienstverlening.
Het grappige is: als ik naar je website kijk, is deze zin ook helemaal niet je tagline. Die staat namelijk gewoon onder je logo:
‘Johan Koning schrijft Tekst voor u’
Die is véél beter! Onderscheidend in zijn eenvoud, zelfs. De hoofdletter T begrijp ik alleen niet. Is die omdat je hemelse teksten schrijft? Dat zou best onderscheidend zijn… ;-)
Letterzaken
Tagline: ‘Haal meer omzet uit je website’
Deze tagline valt duidelijk in Aartjans favoriete categorie ‘saai maar duidelijk’. Toch mis ik hier één belangrijk element: waarméé bereik je dat dan? Goed, ‘Letterzaken’ doet vermoeden dat het met webteksten is, maar dat woord zou niet misstaan in je tagline – het is immers óók een belangrijk zoekwoord!
Het is in ieder geval wél duidelijk waar jouw teksten toe leiden. Is het ook onderscheidend? In eerste instantie zeg ik van niet: we roepen dit allemaal in de een of andere vorm. Waarom moet een potentiële klant dan bij jou zijn, en niet bij mij?
Aan de andere kant: nog te weinig tekstschrijvers kiezen deze insteek als ze hun webtekstdiensten aanprijzen. Vaak hebben ze het over ‘wij schrijven wat u wilt’ in plaats van ‘wij schrijven wat uw bezoekers willen lezen, zodat u meer verdient’. Dus in die zin…ja, misschien tóch onderscheidend.
Maar…kunnen wij copywriters niet meer maken van de tagline? Mijn taalplezierbotje wordt hier in ieder geval niet door geprikkeld. Prikkelt dit potentiële klanten wél…? In dat geval heb ik niets gezegd…
Joël Bosch
Tagline: ‘Mailing verzenden? E-mail designen? Campagne ontwikkelen? Dat kan ik voor je realiseren!’
Niet echt een tagline, maar Linkedin-omschrijving. Leuk voor de afwisseling! Er gelden voor bio’s op socialmedia-profielen wel iets andere regels dan voor de tagline. In dit geval krijgen zoekwoorden meer gewicht: je Linkedin-bio bepaalt of je getoond wordt in de zoekresultaten van Linkedin zelf. Dus je moet je afvragen: zoekt iemand binnen Linkedin op ‘mailing verzenden’ of ‘e-mail designen’? Nee. Men zoekt op beroepsnaam. In jouw geval: ‘marketeer’ o.i.d.
Ga na wat relevante beroepsnamen zijn, en neem die simpelweg op in je omschrijving. Je kunt er natuurlijk wél iets aan toevoegen om ervoor te zorgen dat mensen juist jóuw profiel gaan bekijken. Denk aan Roy Ishak: ‘8-figure copywriter’ in plaats van alleen ‘copywriter’.
(@Jeanet Bathoorn, wiens tagline ik hieronder ook bespreek: zeg ik dit goed? Social media is minder mijn expertise dan webteksten, dus als ik hier onzin verkoop hoor ik het graag in een comment hieronder.)
De Blogacademie
Tagline: ‘Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen’
Je schrijft dat dat ‘leert’ je stoort, want ‘dat roept iedereen’. Da’s waar. Steeds meer, in ieder geval. Het probleem is dat het dus gewoon duidelijk is. En deze heeft nog sjeu ook: ‘belachelijk’. Dat zorgt voor een glimlach, en dus direct sympathie. Het maakt dat déze tagline zowel duidelijk als onderscheidend is. Niets meer aan doen, zou ik zeggen.
Maar da’s te makkelijk. Is er een alternatief voor dat ‘leren’? Ik kan wel iets bedenken, maar ik ben bang dat het ten koste gaat van de duidelijkheid én de sjeu: ‘Blokken op zakelijk bloggen’. Allitereert heel fijn, dat wel. Misschien kan jij hier op voortborduren en een betere verzinnen? Anders zou ik het toch echt bij je huidige houden.
ZOMdir
Tagline: ‘De soepele startpagina’
Linkbuilders opgelet! Een startpagina waar je binnen enkele seconden in jouw categorie je link kunt plaatsen zónder tegenprestatie, met een domeinautoriteit van 28! Die is nooit weg, dunkt me.
En dat is, beste eigenaren van ZOMDir, ook waar de tagline over moet gaan: de eenvoud van het plaatsen van een link.
‘De soepele startpagina’ hint daar wel naar, maar is niet duidelijk genoeg. Zeg waar het op staat: ‘Link plaatsen in 10 seconden, géén addertjes’. Zoiets!
Dat jullie het aantal links tonen is trouwens wel sterk: bewijs voor de populariteit van de website!
Realiseer je Droombedrijf
Tagline: ‘Business Coaching voor daadkrachtige ondernemers’
Sterk: je schift direct je doelgroep: alleen voor daadkrachtige ondernemers. Ik zou die alleen nog wat beter uit de verf laten komen: ‘voor ondernemers die keuzes durven maken’. Is wel wat lang, geef ik toe. Kun je ‘ondernemers’ nog wat vernauwen qua doelgroep? Dus ‘voor zzp’ers die keuzes durven maken’ bijvoorbeeld?
Oh wacht! Op je website zie ik dat je je richt op vrouwen. Daar moet je dan echt wel iets mee doen in je tagline; dat onderscheidt jou immers. ‘Business Coaching voor daadkrachtige vrouwen’, bijvoorbeeld. Of nee, wacht, ik zie iets anders wat je uitstekend kunt gebruiken:
‘Business Coaching voor Sales Queens to be’.
Die laatste vind ik heel aardig, mits de doelgroep ‘sales queen’ snel genoeg begrijpt. Vooral dat ‘to be’ is in deze combinatie veelzeggend: het beantwoord – hoewel impliciet – de vraag ‘waarom moet ik dat doen?’. Het antwoord is dus: omdat je dan de sales queen wordt die wél in je zit, maar nog niet tot wasdom is gekomen – de sales queen die nog gekróónd moet worden.
Get Social
Tagline: ‘Hét Social Media opleidingsinstituut waar je wel persoonlijke aandacht krijgt en echt vooruitgang boekt!’
Ok, eerst het inkoppertje: een beetje te lang, Jeanet! ;-) Het moet sowieso korter, dus. Laten we de zin even ontleden:
- ‘Hét Social Media opleidingsinstituut’: je bedoelt ‘het beste instituut’. Kun je dat bewijzen?
- ‘wel persoonlijke aandacht’: in tegenstelling tot…? Kun je dat bewijzen?
- ‘echt vooruitgang boekt’: in tegenstelling tot…? Kun je dat bewijzen?
Je doet 3 beweringen in je tagline, maar als bezoeker ben ik pas overtuigd als je me bewijs hiervoor toont. Dus áls je dit allemaal beweert, moet je dat ook vrijwel direct staven. Voor iemand met jouw track record moet dat geen probleem zijn. En ik zie de bewijzen ook wel terug in je teksten en in de quotes van enkele klanten. Maar dat moet sneller, duidelijker en overzichtelijker.
Maar we hadden het over je tagline. Hoe kunnen we in veel minder woorden een krachtiger statement maken? Zoals gezegd: je hebt bewijs te over. Duizenden klanten, duizenden verkochte boeken…als je dáár iets mee kunt doen in je tagline, bewijs je je onderscheidend vermogen. Eens zien:
‘SocialMedia-opleidingen van de meest succesvolle expert van Nederland – 1000-en gingen u voor!’
Pfff…nog steeds veel te lang. En ook hier worden beweringen gedaan die snel bewezen moeten worden. Je kunt het laatste deel schrappen; dat kun je direct ná je tagline noemen. Over een andere boeg, dan: puur duidelijkheid, the Aartjan way:
‘Social Media effectief toepassen om méér te verkopen’
Misschien kunnen we er meer sjeu aan geven door één woord toe te voegen:
‘Social Media (eindelijk!) effectief toepassen om méér te verkopen’
Maar zorg voor die bewijskracht ná de tagline: waaróm lukt het met jóuw opleidingen wél, terwijl het me hiervóór nooit gelukt is?!
Schrijven & Schrappen
Tagline: ‘Online copywriting en communicatie’
(Allereerst: ligt het aan mijn browser dat jouw logo zo ontzettend klein wordt getoond?)
Duidelijke tagline…althans, ik weet wat jij voor mij kunt doen. Maar waaróm zou ik het moeten doen? Wat is het resultaat van jouw dienstverlening? Je zou er op z’n minst naar moeten hinten, door bijvoorbeeld het woordje ‘Waardevolle’ ervoor te zetten. O, nee, die is al van mij. ;-)
Maar je hebt zelf kwaliteit en stof genoeg. Ik lees ‘killer-content’. Klinkt lekker: ‘Killer-content voor meer omzet’ als tagline? O, er zijn absoluut betere te bedenken, maar dit is wel de richting die je zou moeten kiezen, vind ik!
En toen was ik aan de beurt…
Ik heb voor mezelf 3 mogelijke nieuwe taglines bedacht. Misschien zit dé tagline ertussen, misschien moet ik terug naar de tekentafel. Op z’n minst geeft het me richting. Om ze niet direct te verklappen, moet je ze hieronder zelf onthullen.
Klaar voor de eerste? Klik!
Optie 1
‘Copy met Kloten’
Goed, voordat je deze direct afschiet: laat ik eerst even uitleggen hoe ik hierbij kom.
Bij Kitty Kilian las ik in een recent artikel over ‘taalkundige preutsheid’ het volgende:
Teksten met Tieten. Die is toch briljant? Ik snap het volkomen, maar toch jammer dat deze tekstschrijfster nooit voor deze bedrijfsnaam is gegaan. Ze had ‘m minstens als tagline moeten gebruiken! ;-)
En zo vond ik dus de inspiratie voor een van mijn mogelijke taglines. Natuurlijk heb ik enkele meer voor de hand liggende alternatieven overwogen:
- Teksten met Testikels. Maar die vond ik iets te…plastisch.
- Tekst met ballen. Maar die allitereert niet.
Maar ‘Copy met Kloten‘…die houdt misschien nét het juiste midden tussen plat en briljant. Hij is duidelijk genoeg, én memorabel. Zegt waarvoor je bij moet zijn, en waaróm je bij mij moet zijn…
Hij past ook wel bij me: ik probeer mijn klanten ervan te overtuigen om webteksten met lef te plaatsen, in plaats van zich te verschuilen achter laffe cliché’s als ‘kwaliteit hoog in het vaandel’, ‘persoonlijke aandacht’ en…afijn, je kent mijn lijstjes met webtekstblunders.
Wat vinden jullie? Briljant? Zo-zo? Té gedurfd? Ordinair? Online zelfmoord? Ik hoor het graag. Maar dit is slechts optie 1. We hebben er nog 2 te gaan:
Optie 2
Gerard Bakker merkte in één van zijn reacties vorige week terecht op dat sommige bedrijfsnamen al beschrijvend genoeg zijn om een tagline (bijna) overbodig te maken. ‘Waardevolle Webteksten’ zegt natuurlijk al veel over mijn dienstverlening; die beantwoordt alle belangrijke vragen misschien al wel afdoende.
Dus: héb ik wel een tagline nodig? Ik zou ook out-of-the-box kunnen denken, en voor een hele andere insteek gaan, namelijk door direct te bewijzen dát mijn webteksten inderdaad waardevol zijn. Op klantenvertellen.nl scoor ik momenteel nét geen 9. In sterren: 4 (afgerond 4,5, vind ik).
Ik zie het volgende voor me:
Niet gek. Origineel. Overtuigend. Wat denken jullie?
Maar niet zo snel: bekijk ook de laatste optie:
Optie 3
‘Meer bezoekers omzetten in meer omzet’
Deze valt een beetje in de categorie ‘duidelijk, maar saai’.
Toch vind ik ‘m aardig: er zit alliteratie en herhaling in, én het zegt iets over de SEO-kwaliteiten en verleidingskracht van mijn webteksten.
(Hmm…verleidingskracht. ‘Copy met verleidingskracht’? Klinkt ook wel aardig, de softe variant op ‘Copy met Kloten‘.)
Dus.
Ik ben er inderdaad nog niet uit. Misschien zit ‘ie hier tussen. Misschien moet ik terug naar de tekentafel. Hoe dan ook: nu heb ik eerst jullie mening nodig.
Oftewel: help!