• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Bronzen, Zilveren en Gouden verkoopargumenten:

Maak je aanbod Olympisch Kampioen

Wat zijn jouw verkoopargumenten? Met welke frasen probeer jij je concurrenten achter je te laten en klanten over de streep te trekken? Toch geen holle, hoop ik? ;-)

Het zijn de lastigste vragen die ik mijn klanten kan stellen (mezelf ook, trouwens):

  • Wat zijn de voordelen van jouw aanbod?
  • Waarin onderscheid je je van de rest?
  • Wat is werkelijk uniek aan jouw dienst of product?

Niet zelden is het antwoord: ‘Dat weet ik niet. Ik doe gewoon wat de rest ook doet.’

Ga er dan maar aanstaan om waardevolle webteksten te schrijven, die bezoekers feilloos overtuigen tot koop over te gaan.

Tussen voordeel en USP…

Tot enkele productvoordelen kom ik altijd wel met mijn klanten. Maar onderscheidend vermogen? Oftewel: USP’s (Unique Selling Points)? Daarvan stokt de adem in menig keel.

Vroeger liet ik ze daarmee wegkomen. Maar nu houd ik vast, graaf ik dieper, tart met doortastendheid. En dan blijkt dat er wel degelijk USP’s verborgen zitten achter hun aanbod, dat volgens henzelf zo ‘doodgewoon’ is.

O, en ik heb alle begrip voor mijn klanten, hoor. Lange tijd had ook ik geen idee van mijn onderscheidend vermogen. Verkopen ging toen een stuk lastiger, kan ik je vertellen.

USP’s. Ieder bedrijf heeft ze nodig. Potentiële klanten moeten antwoord krijgen op die ene vraag:

Waarom moeten ze bij JÓU zijn?

Nu is er iets vervelends met USP’s: ze worden vaak verward met voordelen of – erger nog – cliché’s en wegwerpteksten (webtekstblunders!) als ‘wij zijn een jong en dynamisch bedrijf’.

Daardoor is de term inmiddels ontzettend onderhevig aan inflatie: alles wat maar ietwat op een voordeel lijkt, wordt direct als ‘USP’ bestempeld. Uit armoe, uiteraard: het bedrijf in kwestie kan gewoonweg niets beters verzinnen.

Maar échte USP’s hebben ongelofelijk veel verkoopkracht. Nauwelijks te onderschatten. Lees Roy Ishaks De kracht van –ste er maar eens op na.

3 niveaus van verkoopargumenten

Om verkoopargumenten overzichtelijk in te delen en te rangschikken op verkoopkracht, maak ik onderscheid in 3 niveaus (klik op een niveau voor de definitie en voorbeelden):

Brons

BronsDefinitie: voordelen die je concurrenten ook hebben, maar die wél van belang zijn voor je doelgroep voor bevestiging en geruststelling. Je moet ze dus wel noemen. Want als jij ze niet noemt en je concurrenten wél, diskwalificeer je jezelf.

En als je concurrent ze vergeet te noemen en jij niet, wek je wellicht de schijn van onderscheidend vermogen… ;-)

Hoe dan ook: voordelen moet je minimaal benoemen om potentiële klanten in ieder geval iets in handen te geven om voor jou te kiezen.

Voorbeelden:

  • Gratis verzending (o.a. Zalando)
  • Gratis terugsturen (o.a. Wehkamp)
  • Vóór 23.59 uur besteld, morgen in huis (o.a. 123inkt.nl)
  • Niet-goed-geld-terug-garantie (o.a. Yourhosting)
  • Aanbiedingen bij supermarkten (onderscheidend is het allerminst, maar stel je voor dat één supermarkt níet aan aanbiedingen doet…)

Zilver

zilverDefinitie: je komt met een voordeel dat nog bijna niemand heeft. Of je kiest voor een specialisme terwijl je meeste vakgenoten generalisten blijven. Dan ben je nog niet uniek, maar je onderscheidt je wel van de meute.

Pas wel op: deze semi-unieke USP’s kunnen na verloop van tijd degraderen tot een ‘gewoon’ voordeel. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ bijvoorbeeld, was een aantal jaar terug misschien zelfs wel een ‘-ste’-USP: ‘De snelste webwinkel van Nederland!’. Totdat andere webwinkels dat begonnen te kopiëren. Toen werd het ‘slechts’ onderscheidend. Maar nu diskwalificeer je jezelf als webwinkel als je NIET je producten de volgende dag levert. Dus is het verworden tot een ordinair voordeel.

Voorbeelden:

Eerder deze week liep ik in Tilburg, en daar zag ik dit reclamebord:

Vandaag besteld, vandaag in huis! (Mits je ophaalt, trouwens.)

Vandaag besteld, vandaag in huis! (Mits je ophaalt, trouwens.)

Ik weet niet of bol.com de eerste is die komt met ‘vandaag besteld, vandaag in huis’, dus misschien zijn ze nu de snelste en is dit een 100% unieke USP en hoort dit voorbeeld een trap hoger. Maar het is hoe dan ook een kwestie van tijd voordat dit gekopieerd wordt. Voor de veiligheid plaats ik ‘m hier.

Een ander voorbeeld: een aantal condoomleveranciers bezorgt hun waar 7 dagen per week. Belangrijk in die business, lijkt me. Is dit onderscheidend of een ‘gewoon’ voordeel? Daarvoor zou ik een *ahum* dieper onderzoek moeten doen naar deze branche, maar als consument kun je in ieder geval kiezen uit een heel aantal 24/7-condoomleveranciers:

7 dagen per week thuisbezorgd. Je weet immers nooit wanneer de nood het hoogst is...

7 dagen per week thuisbezorgd. Je weet immers nooit wanneer de nood het hoogst is…

Deze zilveren categorie is echt het grijze gebied van mijn indeling: iets wat onderscheidend lijkt, kan slechts een voordeel zijn. Ben je thuis in je branche, kun je dit meestal wel goed inschatten.

Goud

goudDefinitie: dít zijn de USP’s waarnaar je absoluut op jacht moet, maar die het moeilijkst te vangen zijn. Vind één of meerdere USP’s die jij als enige bezit, en ik garandeer je succes van Olympische proporties.

Dít is ‘de kracht van –ste’, zoals Roy Ishak het zo treffend omschreef: de beste, goedkoopste, hoogst beoordeelde, grootste (of juist kleinste), etc. Je bent waarlijk uniek; van een –ste kan er immers maar één zijn.

Ook hierin is een kleine indeling op zijn plaats:

  • Kopieerbare ‘-ste’s’: misschien ben je vandaag nog de snelste of goedkoopste, maar morgen? Pas op dat je concurrenten je niet achterhalen!
  • Niet-kopieerbare ‘-ste’s’: als je in een bepaald jaar bent uitgeroepen tot ‘de beste blogger’, kan niemand dát ooit van je afpakken. Net als wanneer je de ‘eerste’ in iets bent.

Communiceer jouw –ste op de juiste manier, en je geeft potentiële klanten een niet te ontkennen reden om voor jou te kiezen, al heb je miljoenen concurrenten.

Voorbeelden:

  • De enige littekencrème met wetenschappelijk bewezen werking (ALHYDRAN)
  • Het lekkerste bakkie van Nederland (Man Met Bril Koffie)
  • Laagsteprijs-garantie (Jumbo)
  • De beste werkgever van Nederland:
Er kan er maar één de beste zijn...

Er kan er maar één de beste zijn…

  • Baas boven baas: Vandaag besteld, gister in huis.

Deze laatste is natuurlijk een grap; Coolblue speelde briljant in op de Back To The Future-hype van de afgelopen week. Daarmee bewijzen ze overigens wél een van hun échte USP’s: ze zijn zonder twijfel de leukste webwinkel van Nederland.

Dit zijn ze: de Olympische trappen der verkoopsucces

Noem je de juiste voordelen? Prachtig: je wint brons. Je staat nét op het erepodium, maar je hebt concurrenten die boven je staan en meer succes oogsten.

Heb je USP’s die weliswaar niet uniek zijn, maar waarmee je een (groot) deel van je concurrentie uitschakelt? Gefeliciteerd: je wint zilver. Je nadert de top, maar andere bedrijven geven je nog steeds het omhoogkijken.

Bezit jij een –ste, of zelfs méér unieke USP’s? Game over voor je concurrenten. Hijs je vlag en speel je bedrijfslied. Pink je tranen weg en neem het GOUD in ontvangst. Je bent Olympisch Verkoopkampioen! :-)

En nu húp!

Trainen die voordelen en USP’s. Kweek ze, vind ze, verzamel ze en communiceer ze. Ga de competitie met je concurrenten aan als nooit tevoren! Ga voor brons of zilver, maar het liefst voor GOUD!

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Wat betekent conversational search voor je webteksten?Investeer in webteksten, niet in webdesign
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?