• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Corpulente corporate websites: websites met overgewicht

15 mei 2015/15 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Ik heb een idee voor een nieuw tv-programma, in navolging van kijkcijferkanonnen als ‘Obese’ en ‘XXL’. Want net als mensen lijken ook steeds meer websites aan overgewicht te lijden. Het is een serieus maatschappelijk probleem:

Ondernemers – met náme grote bedrijven – stoppen hun webstek het liefste vol met allerlei overbodige dikmakers. Het onvermijdelijke gevolg: een kapitaal corpus aan corpulente corporate websites, waar werkelijk geen bezoeker op zit te wachten.

En daarom is het hard nodig: een tv-programma ter bewustwording. Een toepasselijke naam heb ik al: Website Weight Watchers, kortweg WWW.

Websites met bierbuiken: we zien ze steeds meer...

Websites met bierbuiken: we zien ze steeds meer…

Allereerst even over dat woord: ‘corporate’

De vertaling van dit Engelse woord is simpelweg ‘zakelijk’. Daaruit is de term ‘corporate website’ ontstaan, om websites van bedrijven aan te duiden. Ik associeer de term echter met een bepaald type website, die van grote bedrijven (of overheidsinstaties), met een overdaad aan pagina’s vol nutteloze informatie, bestaande uit:

  • ClichĂ©taalgebruik en nietszeggende kreten als ‘wij hebben kwaliteit hoog in het vaandel’
  • Talloze opsommingen van productkenmerken, die niet vertaald worden in klantvoordelen
  • Die vreselijke ‘Visie’ en ‘Missie’, waar werkelijk niemand in geĂŻnteresseerd is

Daarnaast heeft de corporate website meestal de volgende kenmerken:

  • In het menu staat de ‘Over ons’-pagina altijd vooraan, omdat deze bedrijven alleen vanuit zichzelf en/of hun product praten, maar nooit vanuit de klant
  • Eindeloze menu’s met sub-items, subsub-items en het liefst subsubsub-items
  • De content is ĂŒbersaai en ‘veilig’: niet gericht op verkoop maar alleen op eindeloos informeren
  • Vaak Ăłf heel saai ontworpen, Ăłf juist over-ontworpen, maar altijd slĂ©cht ontworpen

Kortom: grote bedrijven zijn belabberde webbouwers

Ze denken dat hun website even uitgedijd moet zijn als het bedrijf zelf. (“HĂ©, we zijn een GRÓÓT bedrijf man, dan kunnen we toch niet toe met een lullig websiteje van een krappe 10 pagina’s?” Stel je vóór!) Dat bezoekers ondertussen geen touw aan de navigatie vast kunnen knopen, na 10 woorden al vermoeid zijn van hun bla-bla, nergens de informatie vinden die ze zochten en zo snel mogelijk hun website weer verlaten boeit ondertussen blijkbaar niet.

Deze bedrijven en hun websites – maar stiekem de bezoeker waar het allemaal om draait – moeten we helpen. Er moet bewustwording komen. We hebben nationale exposure nodig (en het liefst internationaal, maar dat komt wel wanneer het format in Nederland een succes is en gekocht wordt door het buitenland). We hebben de Website Weight Watchers nodig! En om dat te bewijzen komen hieronder een 5-tal van die corpulente corporate websites aan bod:

1. Tata Steel: net zo saai als staal(?)

Staal saai? De website in ieder geval wél!

Staal saai? De website in ieder geval wél!

Staal hoeft niet saai te zijn. Geloof me: ik heb ooit een jubilieumboek voor een staalbedrijf gemaakt. Toen heb ik geleerd dat staal zelfs sexy kan zijn. Maar de website van Tata Steel blinkt uit in vreugdeloos veilig ontwerp. En let op het menu: te veel onduidelijke menu-items, en het begint met ‘Profiel’, wat gewoon een andere term is voor ‘Over ons’.

De content op de homepage is wĂ©l prikkelend: staal een eerste levensbehoefte? Dat roept een beetje dat ‘huh?’-effect op. Als bezoeker wil je toch ff weten hoe dat zit.

2. LyondellBasell: egocentrisch en een overdaad aan (sub)menu-items

Egocentrische website...

Egocentrische website…

Ook deze website begint weer lekker egocentrisch met ‘About us’. Als je op dat item gaat staan, komen er 9 submenu-items tevoorschijn, waarvan ik de meeste niet direct begrijp. Maar wat ik wel begrijp, is dat ze heel graag over zichzelf lullen: Company overview, Our strategy, What we do, Vision & Values (visie en missie dus, bah), History, etc.

3. Incotec: kenmerken, maar voordelen
?

Blijft abstract allemaal...

Blijft abstract allemaal…

Laten we even de content doornemen die als eerste op je afgevuurd wordt:

“een indrukwekkende variĂ«teit aan zaadbehandelingen, -technologieĂ«n en andere diensten”

Ok, dit prikkelt wel een beetje: wat is er zo indrukwekkend aan? (En even mierenneuken: wat voor andere diensten? Postbezorging? Accountancy? Verzekeringen?)

“vestigingen over de hele wereld en levert producten en diensten op het gebied van zaadcoating, pillering, zaadverbetering en analytisch onderzoek voor genetische analyse en kwaliteitsinspectie”

Weer wat Incotec doet, maar niet wat die diensten opleveren.

“Onze producten verrijken en verbeteren de zaadkwaliteit”

Aha: het levert verbetering van de kwaliteit van zaad. Maaruh
wát voor verbetering dan?

“INCOTEC’s technologieĂ«n halen het maximale prestatievermogen in uw zaad naar boven, meteen vanaf het begin.”

‘Maximale prestatievermogen’. Toe maar. En vanaf het begin zelfs! (Het begin van wát, eigenlijk?)

Het lijkt misschien alsof ze concreet zijn, maar dat zijn ze niet. Wat wil Ă­k als teler lezen? Best simpel, eigenlijk: gaan mijn gewassen harder groeien? Gaan ze sneller bloeien zodat de tijd van zaad tot zaad korter is? Oftewel: ga ik meer verdienen aan mijn product?

Helaas, die vragen blijven onbeantwoord. Ik moet het doen met een ‘Over ons’-pagina (ook weer als eerste genoemd in het menu) die het vaag heeft over ‘oplossingen’ bij ‘problemen’. Maar welke problemen dat zijn en of dat ook mijn problemen zijn die ik als teler ervaar? Geen idee


4. Campina: over-ontworpen

't Ziet er prachtig uit, maar bruikbaar...?

’t Ziet er prachtig uit, maar bruikbaar…?

Campina wilde van hun website een feestje maken. Dat is te zien. Maar wat nĂ­et te zien is, is waar je als bezoeker moet beginnen. Van alles trekt de aandacht, en het maakt alles onduidelijk. Het duurde bijvoorbeeld even voordat ik het menu had geĂŻdentificeerd: die iconen aan de linkerkant.

Een erg onrustig makende website doordat ze te veel afwijken van conventioneel webdesign. En conventioneel betekent niet ‘saai’ in webland. ‘Conventioneel’ betekent: gebaseerd op best-practises. Oftewel: webconventies die ontstaat zijn omdat ze wĂ©rken, omdat de bezoeker het dan beter snĂĄpt, etc.

5. Facilicom: clichétaal

corporate-website-facilicom

‘Klantgerichtheid is mijn hoogste goed.’ Echt waar? In mijn geval is dat mijn gezin, of mijn gezondheid. Dat soort dingen. Maar klantgerichtheid? Volgens mij is dat iets wat iedere ondernemer van nature moet zijn. Toegegeven: het is wĂ©l een originele variatie op ‘de klant staat bij ons centraal’, maar even nietszeggend en in betekenis zĂ©ker clichĂ©.

Op de rest van de website wordt het niet beter. Dit staat bijvoorbeeld op de pagina ‘Bedrijfscultuur’ (in godsnaam, waarom heb je een pagina nodig die de bedrijfscultuur beschrijft? Afijn
):

'resultaatgerichte houding van het management'...asjeblief zeg!

‘resultaatgerichte houding van het management’…asjeblief zeg!

Deze websites moeten afslanken

  • Afslanken in content: alle voor de bezoeker nutteloze pagina’s eruit.
  • Afslanken in menu-items: alleen overhouden wat de bezoeker zoekt en direct begrijpt.
  • Afslanken in ontwerp: zorgen dat de website direct overzicht biedt.
  • Afslanken in taal: geen bezoeker wordt geraakt door veilige, holle als teksten ‘wij bieden kwaliteit’. Schrijf wat de bezoeker wil lezen, en doe dat het liefst op een zo origineel mogelijke manier.
  • Afslanken in ego: als je je klant centraal stelt, stel die dan centraal in je webontwerp! Kieper je bedrijfsego overboord en vermoei je bezoekers niet met talloze productkenmerken, visies, missies en bedrijfscultuur!

De overheid heeft het inmiddels wél begrepen

Gemeentes werden de afgelopen jaren verplicht om hun website ingrijpend te verbeteren. Nu moet je weten dat die websites uit honderden pagina’s bestaan, die allemaal in potentie nuttige informatie voor burgers bevatten. Het probleem was dat er heel veel dubbele en vooral ongeordende informatie was. Die websites waren min of meer organisch gegroeid, zonder plan. Resultaat: een brij aan webpagina’s waar niemand wijs uit werd.

Ik mocht meewerken aan het verbeteren van de webteksten van Gemeente Medemblik. Ik heb meer dan 600 pagina’s herschreven, zodat die veel beter leesbaar werden dankzij een veel betere informatiestructuur. Ook het ontwerp werd aangepast: de belangrijkste pagina’s direct overzichtelijk op en makkelijk bereikbaar vanaf de homepage.

Nog steeds bevat de Medemblikse website honderden pagina’s, maar gek genoeg voelt die site niet ‘zwaar’ meer.

medemblik.nl: 100-en pagina's, en toch niet zwaar!

medemblik.nl: 100-en pagina’s, en toch niet zwaar!

Neem geen voorbeeld aan grote bedrijven!

Veel kleine(re) bedrijven proberen het voorbeeld van de grote bedrijven te volgen; ‘Als zij het doen, moet het wel goed zijn, toch?’ En dus beginnen veel ondernemers, van ZZP tot groot-MKB ook vooral over zichzelf te vertellen, hun missie en visie te formuleren, etc.

Vergeet dat! Ga voor een slanke, overzichtelijke en op de bezoeker gerichte website!

Zal het tv-programma er komen? Mwoah. Ik ben bang dat ik de eerste en enige Website Weight Watcher ooit zal zijn. Maar dat geeft niet: voor alle websites met overgewicht heb ik een pasklaar afslankprogramma op de plank liggen. I’ll be watching
 ;-)

PS: excuses dat mijn blogartikel ook ietwat ‘zwaar’ geworden is qua aantal woorden. Ik hoop dat het lezen ervan vederlicht voelde. :-)

Tags: tips, usp
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-05-15 15:56:452022-03-09 14:21:20Corpulente corporate websites: websites met overgewicht
Ook interessant voor jou
Hoe maak je lucht onweerstaanbaar?
Wanneer ‘welkom’ op je website wĂ©l mag :-)
11 goede voornemens voor je webteksten en website
Heeft jouw bedrijf wel bestaansrecht?
Google Analytics gebruiken: je komt er écht niet onderuit
Verkoop de oplossing. Niet je dienst

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

15 antwoorden
  1. Rob Vonk
    Rob Vonk zegt:
    15 mei 2015 op 16:29

    I’m in! Laten we de ‘www-club’ starten. Wie volgt?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      15 mei 2015 op 16:58

      That’s the spirit! Vandaag een club, morgen een tv-programma! :) :) :)

      • Rob Vonk
        Rob Vonk zegt:
        15 mei 2015 op 17:03

        die volgt vanzelf ;-)

  2. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    15 mei 2015 op 16:58

    That’s the spirit! Vandaag een club, morgen een tv-programma! :) :) :)

    • Rob Vonk
      Rob Vonk zegt:
      15 mei 2015 op 17:03

      die volgt vanzelf ;-)

  3. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    16 mei 2015 op 13:16

    Redelijk eens. Die Medembikwebsite zit ik even over te dubben. Inwoner en bezoeker als aparte categorieen? WHY? Dan twijfelt elke inwoner. Dat is vanuit de makers gedacht. Geef liever diensten aan ofzo.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      17 mei 2015 op 15:46

      Eens. Dat onderscheid was er nog niet toen ik met de site bezig was (2012). Jammer dat ze deze indeling hebben gekozen. In mijn herinnering was het overzicht op de homepage ook overzichtelijker: de ’toptaken’ zijn nu moeilijk van elkaar te onderscheiden (m.n. qua belang).

      Wel leuk is de soort ‘conversie’ waar gemeentelijke websites naar streven: niet méér telefoontjes van ‘klanten’, maar juist mĂ­nder telefoontjes van burgers die een vraag hebben, bijvoorbeeld over hoe ze een paspoort moeten aanvragen. Het scheelt aanzienlijk in tijd en dus kosten wanneer die informatie goed vindbaar en begrijpelijk is op de website. Helaas heeft Medemblik daar geen harde cijfers van, maar er was wel degelijk een groot verschil merkbaar na de grote verbeteringsslag van 2012.

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        17 mei 2015 op 16:42

        Haha, ja, hoe minder klantcontact hoe beter ;-)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          18 mei 2015 op 06:10

          Ja, als je het zo zegt klinkt het opeens een stuk minder positief… XD

          • Kitty Kilian
            Kitty Kilian zegt:
            18 mei 2015 op 08:28

            Nee was een geintje. Voor die gemeente werkt dat uiteraard zo, in dit geval.

  4. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    16 mei 2015 op 13:16

    Redelijk eens. Die Medembikwebsite zit ik even over te dubben. Inwoner en bezoeker als aparte categorieen? WHY? Dan twijfelt elke inwoner. Dat is vanuit de makers gedacht. Geef liever diensten aan ofzo.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      17 mei 2015 op 15:46

      Eens. Dat onderscheid was er nog niet toen ik met de site bezig was (2012). Jammer dat ze deze indeling hebben gekozen. In mijn herinnering was het overzicht op de homepage ook overzichtelijker: de ’toptaken’ zijn nu moeilijk van elkaar te onderscheiden (m.n. qua belang).

      Wel leuk is de soort ‘conversie’ waar gemeentelijke websites naar streven: niet méér telefoontjes van ‘klanten’, maar juist mĂ­nder telefoontjes van burgers die een vraag hebben, bijvoorbeeld over hoe ze een paspoort moeten aanvragen. Het scheelt aanzienlijk in tijd en dus kosten wanneer die informatie goed vindbaar en begrijpelijk is op de website. Helaas heeft Medemblik daar geen harde cijfers van, maar er was wel degelijk een groot verschil merkbaar na de grote verbeteringsslag van 2012.

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        17 mei 2015 op 16:42

        Haha, ja, hoe minder klantcontact hoe beter ;-)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          18 mei 2015 op 06:10

          Ja, als je het zo zegt klinkt het opeens een stuk minder positief… XD

          • Kitty Kilian
            Kitty Kilian zegt:
            18 mei 2015 op 08:28

            Nee was een geintje. Voor die gemeente werkt dat uiteraard zo, in dit geval.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Google Analytics gebruiken: je komt er écht niet onderuitWoorden zeggen meer dan 1.000 beelden
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?