Corpulente corporate websites: websites met overgewicht
Ik heb een idee voor een nieuw tv-programma, in navolging van kijkcijferkanonnen als âObeseâ en âXXLâ. Want net als mensen lijken ook steeds meer websites aan overgewicht te lijden. Het is een serieus maatschappelijk probleem:
Ondernemers â met nĂĄme grote bedrijven â stoppen hun webstek het liefste vol met allerlei overbodige dikmakers. Het onvermijdelijke gevolg: een kapitaal corpus aan corpulente corporate websites, waar werkelijk geen bezoeker op zit te wachten.
En daarom is het hard nodig: een tv-programma ter bewustwording. Een toepasselijke naam heb ik al: Website Weight Watchers, kortweg WWW.
Allereerst even over dat woord: âcorporateâ
De vertaling van dit Engelse woord is simpelweg âzakelijkâ. Daaruit is de term âcorporate websiteâ ontstaan, om websites van bedrijven aan te duiden. Ik associeer de term echter met een bepaald type website, die van grote bedrijven (of overheidsinstaties), met een overdaad aan paginaâs vol nutteloze informatie, bestaande uit:
- ClichĂ©taalgebruik en nietszeggende kreten als âwij hebben kwaliteit hoog in het vaandelâ
- Talloze opsommingen van productkenmerken, die niet vertaald worden in klantvoordelen
- Die vreselijke âVisieâ en âMissieâ, waar werkelijk niemand in geĂŻnteresseerd is
Daarnaast heeft de corporate website meestal de volgende kenmerken:
- In het menu staat de âOver onsâ-pagina altijd vooraan, omdat deze bedrijven alleen vanuit zichzelf en/of hun product praten, maar nooit vanuit de klant
- Eindeloze menuâs met sub-items, subsub-items en het liefst subsubsub-items
- De content is ĂŒbersaai en âveiligâ: niet gericht op verkoop maar alleen op eindeloos informeren
- Vaak óf heel saai ontworpen, óf juist over-ontworpen, maar altijd slécht ontworpen
Kortom: grote bedrijven zijn belabberde webbouwers
Ze denken dat hun website even uitgedijd moet zijn als het bedrijf zelf. (âHĂ©, we zijn een GRĂĂT bedrijf man, dan kunnen we toch niet toe met een lullig websiteje van een krappe 10 paginaâs?â Stel je vóór!) Dat bezoekers ondertussen geen touw aan de navigatie vast kunnen knopen, na 10 woorden al vermoeid zijn van hun bla-bla, nergens de informatie vinden die ze zochten en zo snel mogelijk hun website weer verlaten boeit ondertussen blijkbaar niet.
Deze bedrijven en hun websites â maar stiekem de bezoeker waar het allemaal om draait â moeten we helpen. Er moet bewustwording komen. We hebben nationale exposure nodig (en het liefst internationaal, maar dat komt wel wanneer het format in Nederland een succes is en gekocht wordt door het buitenland). We hebben de Website Weight Watchers nodig! En om dat te bewijzen komen hieronder een 5-tal van die corpulente corporate websites aan bod:
1. Tata Steel: net zo saai als staal(?)
Staal hoeft niet saai te zijn. Geloof me: ik heb ooit een jubilieumboek voor een staalbedrijf gemaakt. Toen heb ik geleerd dat staal zelfs sexy kan zijn. Maar de website van Tata Steel blinkt uit in vreugdeloos veilig ontwerp. En let op het menu: te veel onduidelijke menu-items, en het begint met âProfielâ, wat gewoon een andere term is voor âOver onsâ.
De content op de homepage is wĂ©l prikkelend: staal een eerste levensbehoefte? Dat roept een beetje dat âhuh?â-effect op. Als bezoeker wil je toch ff weten hoe dat zit.
2. LyondellBasell: egocentrisch en een overdaad aan (sub)menu-items
Ook deze website begint weer lekker egocentrisch met âAbout usâ. Als je op dat item gaat staan, komen er 9 submenu-items tevoorschijn, waarvan ik de meeste niet direct begrijp. Maar wat ik wel begrijp, is dat ze heel graag over zichzelf lullen: Company overview, Our strategy, What we do, Vision & Values (visie en missie dus, bah), History, etc.
3. Incotec: kenmerken, maar voordelen�
Laten we even de content doornemen die als eerste op je afgevuurd wordt:
“een indrukwekkende variĂ«teit aan zaadbehandelingen, -technologieĂ«n en andere diensten”
Ok, dit prikkelt wel een beetje: wat is er zo indrukwekkend aan? (En even mierenneuken: wat voor andere diensten? Postbezorging? Accountancy? Verzekeringen?)
“vestigingen over de hele wereld en levert producten en diensten op het gebied van zaadcoating, pillering, zaadverbetering en analytisch onderzoek voor genetische analyse en kwaliteitsinspectie”
Weer wat Incotec doet, maar niet wat die diensten opleveren.
“Onze producten verrijken en verbeteren de zaadkwaliteit”
Aha: het levert verbetering van de kwaliteit van zaad. MaaruhâŠwĂĄt voor verbetering dan?
“INCOTECâs technologieĂ«n halen het maximale prestatievermogen in uw zaad naar boven, meteen vanaf het begin.”
âMaximale prestatievermogenâ. Toe maar. En vanaf het begin zelfs! (Het begin van wĂĄt, eigenlijk?)
Het lijkt misschien alsof ze concreet zijn, maar dat zijn ze niet. Wat wil Ăk als teler lezen? Best simpel, eigenlijk: gaan mijn gewassen harder groeien? Gaan ze sneller bloeien zodat de tijd van zaad tot zaad korter is? Oftewel: ga ik meer verdienen aan mijn product?
Helaas, die vragen blijven onbeantwoord. Ik moet het doen met een âOver onsâ-pagina (ook weer als eerste genoemd in het menu) die het vaag heeft over âoplossingenâ bij âproblemenâ. Maar welke problemen dat zijn en of dat ook mijn problemen zijn die ik als teler ervaar? Geen ideeâŠ
4. Campina: over-ontworpen
Campina wilde van hun website een feestje maken. Dat is te zien. Maar wat nĂet te zien is, is waar je als bezoeker moet beginnen. Van alles trekt de aandacht, en het maakt alles onduidelijk. Het duurde bijvoorbeeld even voordat ik het menu had geĂŻdentificeerd: die iconen aan de linkerkant.
Een erg onrustig makende website doordat ze te veel afwijken van conventioneel webdesign. En conventioneel betekent niet âsaaiâ in webland. âConventioneelâ betekent: gebaseerd op best-practises. Oftewel: webconventies die ontstaat zijn omdat ze wĂ©rken, omdat de bezoeker het dan beter snĂĄpt, etc.
5. Facilicom: clichétaal
âKlantgerichtheid is mijn hoogste goed.â Echt waar? In mijn geval is dat mijn gezin, of mijn gezondheid. Dat soort dingen. Maar klantgerichtheid? Volgens mij is dat iets wat iedere ondernemer van nature moet zijn. Toegegeven: het is wĂ©l een originele variatie op âde klant staat bij ons centraalâ, maar even nietszeggend en in betekenis zĂ©ker clichĂ©.
Op de rest van de website wordt het niet beter. Dit staat bijvoorbeeld op de pagina âBedrijfscultuurâ (in godsnaam, waarom heb je een pagina nodig die de bedrijfscultuur beschrijft? AfijnâŠ):
Deze websites moeten afslanken
- Afslanken in content: alle voor de bezoeker nutteloze pagina’s eruit.
- Afslanken in menu-items: alleen overhouden wat de bezoeker zoekt en direct begrijpt.
- Afslanken in ontwerp: zorgen dat de website direct overzicht biedt.
- Afslanken in taal: geen bezoeker wordt geraakt door veilige, holle als teksten âwij bieden kwaliteitâ. Schrijf wat de bezoeker wil lezen, en doe dat het liefst op een zo origineel mogelijke manier.
- Afslanken in ego: als je je klant centraal stelt, stel die dan centraal in je webontwerp! Kieper je bedrijfsego overboord en vermoei je bezoekers niet met talloze productkenmerken, visies, missies en bedrijfscultuur!
De overheid heeft het inmiddels wél begrepen
Gemeentes werden de afgelopen jaren verplicht om hun website ingrijpend te verbeteren. Nu moet je weten dat die websites uit honderden paginaâs bestaan, die allemaal in potentie nuttige informatie voor burgers bevatten. Het probleem was dat er heel veel dubbele en vooral ongeordende informatie was. Die websites waren min of meer organisch gegroeid, zonder plan. Resultaat: een brij aan webpaginaâs waar niemand wijs uit werd.
Ik mocht meewerken aan het verbeteren van de webteksten van Gemeente Medemblik. Ik heb meer dan 600 paginaâs herschreven, zodat die veel beter leesbaar werden dankzij een veel betere informatiestructuur. Ook het ontwerp werd aangepast: de belangrijkste paginaâs direct overzichtelijk op en makkelijk bereikbaar vanaf de homepage.
Nog steeds bevat de Medemblikse website honderden paginaâs, maar gek genoeg voelt die site niet âzwaarâ meer.
Neem geen voorbeeld aan grote bedrijven!
Veel kleine(re) bedrijven proberen het voorbeeld van de grote bedrijven te volgen; âAls zij het doen, moet het wel goed zijn, toch?â En dus beginnen veel ondernemers, van ZZP tot groot-MKB ook vooral over zichzelf te vertellen, hun missie en visie te formuleren, etc.
Vergeet dat! Ga voor een slanke, overzichtelijke en op de bezoeker gerichte website!
Zal het tv-programma er komen? Mwoah. Ik ben bang dat ik de eerste en enige Website Weight Watcher ooit zal zijn. Maar dat geeft niet: voor alle websites met overgewicht heb ik een pasklaar afslankprogramma op de plank liggen. Iâll be watching⊠;-)
PS: excuses dat mijn blogartikel ook ietwat ‘zwaar’ geworden is qua aantal woorden. Ik hoop dat het lezen ervan vederlicht voelde. :-)
I’m in! Laten we de ‘www-club’ starten. Wie volgt?
That’s the spirit! Vandaag een club, morgen een tv-programma! :) :) :)
die volgt vanzelf ;-)
That’s the spirit! Vandaag een club, morgen een tv-programma! :) :) :)
die volgt vanzelf ;-)
Redelijk eens. Die Medembikwebsite zit ik even over te dubben. Inwoner en bezoeker als aparte categorieen? WHY? Dan twijfelt elke inwoner. Dat is vanuit de makers gedacht. Geef liever diensten aan ofzo.
Eens. Dat onderscheid was er nog niet toen ik met de site bezig was (2012). Jammer dat ze deze indeling hebben gekozen. In mijn herinnering was het overzicht op de homepage ook overzichtelijker: de ’toptaken’ zijn nu moeilijk van elkaar te onderscheiden (m.n. qua belang).
Wel leuk is de soort ‘conversie’ waar gemeentelijke websites naar streven: niet mĂ©Ă©r telefoontjes van ‘klanten’, maar juist mĂnder telefoontjes van burgers die een vraag hebben, bijvoorbeeld over hoe ze een paspoort moeten aanvragen. Het scheelt aanzienlijk in tijd en dus kosten wanneer die informatie goed vindbaar en begrijpelijk is op de website. Helaas heeft Medemblik daar geen harde cijfers van, maar er was wel degelijk een groot verschil merkbaar na de grote verbeteringsslag van 2012.
Haha, ja, hoe minder klantcontact hoe beter ;-)
Ja, als je het zo zegt klinkt het opeens een stuk minder positief… XD
Nee was een geintje. Voor die gemeente werkt dat uiteraard zo, in dit geval.
Redelijk eens. Die Medembikwebsite zit ik even over te dubben. Inwoner en bezoeker als aparte categorieen? WHY? Dan twijfelt elke inwoner. Dat is vanuit de makers gedacht. Geef liever diensten aan ofzo.
Eens. Dat onderscheid was er nog niet toen ik met de site bezig was (2012). Jammer dat ze deze indeling hebben gekozen. In mijn herinnering was het overzicht op de homepage ook overzichtelijker: de ’toptaken’ zijn nu moeilijk van elkaar te onderscheiden (m.n. qua belang).
Wel leuk is de soort ‘conversie’ waar gemeentelijke websites naar streven: niet mĂ©Ă©r telefoontjes van ‘klanten’, maar juist mĂnder telefoontjes van burgers die een vraag hebben, bijvoorbeeld over hoe ze een paspoort moeten aanvragen. Het scheelt aanzienlijk in tijd en dus kosten wanneer die informatie goed vindbaar en begrijpelijk is op de website. Helaas heeft Medemblik daar geen harde cijfers van, maar er was wel degelijk een groot verschil merkbaar na de grote verbeteringsslag van 2012.
Haha, ja, hoe minder klantcontact hoe beter ;-)
Ja, als je het zo zegt klinkt het opeens een stuk minder positief… XD
Nee was een geintje. Voor die gemeente werkt dat uiteraard zo, in dit geval.