Durf jij de duurste te zijn?
Ze wilden koste wat het kost de duurste zijn: telkens als concurrenten hun prijs verhoogden, deden zij dat ook.
Waarom? ‘Want dan denken opdrachtgevers dat onze dienst wel goed móet zijn.’
De strategie werkte: veel bedrijven kozen voor hén. Er was alleen één probleempje: hun dienst was niet goed. En dus spatte hun zeepbel al snel uit elkaar. Het bedrijf ging failliet.
Dit is een waargebeurd verhaal. Een teleurstellend verhaal, vind je niet?
Te vaak proberen we juist de goedkoopste te zijn
Uit angst omdat we bang zijn dat klanten anders wegblijven. Onterechte angst, zo blijkt ook uit dit verhaal.
Dus dat dit bedrijf de duurste wilde zijn, vond ik sterk: een gedurfde, verfrissende manier om je te onderscheiden van concurrenten.
Je geeft daarmee inderdaad het signaal af dat je topdiensten levert. Alleen bedoeld voor opdrachtgevers die daarvoor willen en kunnen betalen, omdat zij alleen het allerbeste willen of verwachten.
En daarom zó teleurstellend dat de intentie van deze ondernemers niet oprecht was. Zij wilden alleen dat opdrachtgevers dáchten dat hun dienst de allerbeste was. Verblinden door ze (te) veel te laten betalen. En hopen dat het gebrek aan kwaliteit dan niet opvalt. Zoiets.
Erg jammer.
Ben jij de duurste? Dúrf je dat te zijn?
En kun je het wél waarmaken met superhoge kwaliteit en service?
Wees er trots op! Laat het zien. Om te beginnen met je tagline. Bijvoorbeeld:
Janssen Drukwerk: wegens compromisloze kwaliteit de duurste drukker van Nederland
(Júist een drukker als voorbeeld. Omdat die onder hoge prijsdruk staan het afgelopen decennium. Als je in die branche de duurste durft te zijn, heb je pas écht lef…)
Schrik je daarmee klanten af?
Ongetwijfeld. De klanten die je niet wilt, welteverstaan; waar je te hard voor werkt voor te weinig geld. (Ja, je weet precies wat ik bedoel, niet? We zijn er allemaal weleens ingetrapt.)
En je trekt de klanten die je wél wilt. Om bij het voorbeeld te blijven: klanten die spatzuiver drukwerk verlangen, en daarvoor willen betalen zonder gezeik.
Je hoeft niet eens de duurste te zijn
De boodschap is: durf een goede prijs te vragen voor je diensten. Spreek de klantengroep aan die wil betalen voor kwaliteit. En ja, dat kan je ondernemersleven drastisch veranderen, zegt ook Laura Babeliowsky.
En als ik uit eigen ervaring spreek: het is 100% waar. En het werkt niet alleen voor mij. Ook voor vele ondernemers om me heen. Die net als ik gemerkt hebben dat een prijsverhoging eerder méér dan minder klanten oplevert.
Het enige wat je moet doen, is durven.
PS: Ben je niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste? Ga dan op zoek naar jóuw ‘-ste’. En doordrenk je webteksten ervan. Want een woord dat eindigt met die 3 letters heeft enorm veel kracht. Lees copywriter Roy Ishak maar eens hierover.