Het beste antwoord op iedere vraag
Of: waarom een zoekwoordenanalyse onmisbaar is
Stel je eens voor: dagelijks geeft Google antwoord op 3,5 miljard(!!!) zoekvragen.
En op iedere vraag komt een antwoord. Zó vanzelfsprekend. Maar als je er even bij stil staat, dringt het wonder zich op.
Toch is dit wonder voor de zoekmachinegigant niet genoeg. Ze willen namelijk niet zomaar een antwoord geven. Nee:
Google wil het antwoord geven:
Het allerbeste antwoord op iedere mogelijke zoekvraag.
En dat kunnen ze niet alleen. Daar hebben ze ons – degenen die internet vullen met onze websites en blogs – hard bij nodig.
Google houdt zich bezig met het optimaliseren van hun algoritme: zodat de website met dat allerbeste antwoord, beloond wordt met de hoogste positie.
Ons aandeel is dat antwoord te leveren
Maar o, wat laten we de zoekmachine in dat opzicht maar al te vaak in de steek.
Met iedere update van het algoritme proberen we de regels naar ons hand te zetten. De afsnijroute te vinden naar de top van Mount Google. En de slimste Rikken vinden ‘m nog ook.
Maar die strategie is altijd kortetermijn: Google ontdekt de stiekeme paadjes altijd. En sluit die af. Waarna wij weer naarstig op zoek gaan naar nieuwe.
Op deze manier zijn al vele valse SEO-strategieën een terechte dood gestorven. Mount Google telt wat dat betreft minstens zo veel lijken als Everest…
Dan zijn er nog ondernemers die Google links laten liggen. ‘Ik wil niet schrijven voor robots.’ (Echt, als dat nog steeds je mening is, ben je toe aan een update.)
Maar wat nu als…?
Wat nu als we onze rol vervullen?
Wat nu als iedere webtekst die we schrijven, vanaf nu geschreven is met het oprechte doel dat allerbeste antwoord te formuleren op de corresponderende zoekvraag?
Wat nu als we Google als samenwerkingspartner zien. In plaats van een geminachte minnares die we met trucjes om de tuin (ver)leiden?
Is dat een hele gekke gedachte? Naïef, misschien zelfs?
Tekstschrijvers van Nederland, collega’s!
Dit is in feite een oproep aan jullie.
De tijd dat we ons oor te veel te luister laten liggen bij onze opdrachtgevers is voorbij. Met alle respect voor hen, bijna nooit weten zij wat hun klanten écht willen horen.
(Hoe vaak heb jíj een tekst tegen je zin aangepast omdat hij vooral zijn eigen verhaal wilde doen? Juist.)
De tijd dat je Google kan negeren, heeft nooit bestaan. Het is tijd om een andere bril op te zetten.
Het wordt tijd dat we écht naar de doelgroep luisteren
Naar hun vragen, die ze massaal aan Google stellen. En dáár het allerbeste antwoord op geven, namens onze opdrachtgevers.
En hoe achterhalen we die vragen? Juist:
Met een zoekwoordenanalyse
Dáár vinden we de goudeerlijke input die we nodig hebben om de ultieme doelgroepgerichte tekst te schrijven. Want:
Wat is een zoekwoordenanalyse anders dan een interview met de klant van onze klant?
En die discussies met je opdrachtgever over wat er in de tekst moet? Die win je altijd. Want jíj kan je keuzes motiveren en onderbouwen op basis van keiharde data.
Het zou de basis moeten zijn van iedere tekst die je schrijft
Een zoekwoordenanalyse uitvoeren moet dus tot je basisvaardigheden behoren. Nee, veel sterker:
Het is nu al de belangrijkste vaardigheid die je als tekstschrijver moet bezitten.
Anno 2022 moet je niet meer ‘gewoon’ een freelance tekstschrijver zijn. Je moet een freelance SEO-tekstschrijver zijn.
Hoe kun je immers het beste antwoord geven, als je de vraag niet kent?
Hoe goed je ook kunt schrijven?
(En het mooie van schrijven op deze manier: het is de duurzaamste SEO-strategie die je maar kunt bedenken. Google zal goede SEO-teksten, goede content, altijd blijven belonen.)
En vergis je niet:
Steeds meer opdrachtgevers beseffen dit
En zullen steeds vaker hun tekstleverancier daarop selecteren.
Denk dáár eens over na…en onderneem actie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!