• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Emoticons en emoji als verleidingsmiddel in je webteksten

31 juli 2015/11 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker
Emoji, wie kent ze niet?

Emoji, wie kent ze niet?

Ik ben verslaafd aan ze: emoticons en emoji. Wat mij betreft een van de leukste taalontwikkelingen van de afgelopen decennia. Taal? Ja: deze olijke gezichtjes zijn onderdeel van onze taal. Ze worden zelfs beschouwd én onderzocht door wetenschappers als een taal op zich!

Hun populariteit is geheel te danken aan internet. Je komt ze te pas en te onpas tegen op websites, blogs, social media en berichtenapps zoals Whatsapp.

Voordat ik verder ga, zodat we weten waarover we precies praten:

Dit is een emoticon:

;-)

Dit is een emoji:

emoji-knipoog

Maar ‘mag’ je ze eigenlijk gebruiken in je webteksten?

Gebruik jij ze in je webteksten? ‘Durf’ je dat? ‘Mag’ het? Staat het wel professioneel? Word je nog wel serieus genomen als je ze gebruikt? Is het afhankelijk van de situatie of de tekstsoort? Kun je ze te vaak of juist niet vaak genoeg gebruiken?

Antwoorden op bovenstaande vragen vind je niet of nauwelijks op internet. Ja, wel over hóe we emoticons en emoji gebruiken: we blijken allemaal intuïtief ongeschreven grammaticale regels te hanteren. Maar je vindt nergens iets over het gebruik op websites. Daarom ga ik trachten de vragen te beantwoorden, en proberen een begin van een ‘emotiquette’ te formuleren.

Daarvoor is het allereerst van belang om te weten waarom we ze ĂŒberhaupt gebruiken. Waarom hebben we ze nodig of vinden we het zo leuk om ze te gebruiken?

Het waarom van emoticons en emoji

Ene Scott Fahlman van Carnegie Mellon University gebruikte in 1982 misschien wel als eerste een emoticon: de “:-)”. We kunnen rustig stellen dat het vuurtje dat hij begon, inmiddels een niet te stoppen eeuwige bosbrand is geworden van epische proporties.

Scott Fahlmann, de grondlegger van de emoticon

Scott Fahlmann, de grondlegger van de emoticon

Niet gek dus, dat ook wetenschappers zich inmiddels hebben gebogen over de gezichtjes-taal. Uit hun onderzoeken blijkt dat je door emoticons en emoji te gebruiken ‘vriendelijker, populairder en zelfs gelukkiger’ wordt! Er zijn dus wetenschappelijke argumenten om ze te gebruiken!

En nee, dat geldt niet alleen voor je privĂ©-communicatie. In het artikel ‘7 Science-Based Reasons to Use Emoticons in Your Writing‘ staat dit over zakelijk gebruik van emoticons en emoji:

“researchers discovered that the smiley faces made the recipient like the sender more and feel that the sender liked them more. Even in the work oriented mail, the sender’s credibility wasn’t affected by the emoticons—even when they used 4!”

Hetzelfde geldt voor je zakelijke website. Emoticons gebruiken lijkt misschien onprofessioneel, je bent bang dat je bezoeker je minder serieus neemt, maar in werkelijkheid stimuleer je hen op een positieve manier. Want:

“Scientists have discovered that when we look at a smiley face online, the same very specific parts of the brain are activated as when we look at a real human face.”

En dat heeft een duidelijk effect op hoe je bezoeker jou ziet, en of hij jouw boodschap onthoudt:

“Want to look smarter and more approachable online? Emoticons could be the answer.

In a study that had participants chat online with “health experts” and “film experts” who either used or avoided emoticons, the participants rated the experts in both topics friendlier and more competent when they communicated with emoticons.

This study also noted an awesome side benefit to emoticons: It might help you remember what you’ve read more easily!”

(Bron voor alle bovenstaande quotes: https://blog.bufferapp.com/7-reasons-use-emoticons-writing-social-media-according-science)

Samenvattend:

  • Lezers vinden je leuker, slimmer en toegankelijker wanneer je emoticons en emoji gebruikt
  • Je (boodschap) wordt beter onthouden
  • Je (professionele) geloofwaardigheid komt niet in het geding

Emoticons en emoji blijken zo een uitstekend beĂŻnvloedingsmiddel om je websitebezoekers voor je te winnen!

Heb je de tekentjes en gezichtjes tot nu toe bewust vermeden in al je zakelijke communicatie? Niet doen, dus!

Emoticons en emoji in je webteksten

Alle reden om emoticons en emoji te gebruiken, óók in je webteksten. Maar het is wel handig om er wat richtlijnen bij te hebben. Om je houvast te geven heb ik er 5 geformuleerd. Het is onontgonnen gebied, dus ik heb jullie ook nodig: welke vragen laat ik onbeantwoord, en zijn jullie het wel eens met mijn richtlijnen?

5 richtlijnen voor het gebruik van emoji en emoticons in je webteksten

1. Gebruik emoticons rond belangrijke informatie

Een voordeel of argument dat gevolgd wordt door een emoticon, wordt beter onthouden. Natuurlijk ga je ze niet na élk voordeel gebruiken (zie richtlijn 3), dus bepaal waarmee jij je het meest onderscheidt en kijk of je dat argument extra kunt ondersteunen door de juiste emoticon. En zo komen we op richtlijn 2:

2. Gebruik de juiste emoticon in de juiste situatie

Waarschijnlijk is dit ook grotendeels intuïtief: we weten wel wanneer we een knipoog moeten geven, wanneer we een sip gezichtje moeten gebruiken, en wanneer een blij gezichtje. Maar toch: ontkracht je serieuze argumenten niet met een ongepaste emoticon. Dus niet: “Vandaag besteld, morgen in huis! 😜” ‘Maar niet heus!’, zegt dat knipoogje.

3. Overdaad schaadt

Net als alles, verliezen emoticons en emoji hun kracht wanneer je ze Ăłveral, na Ă­edere zin of alinea plaatst. Juist spaarzaam gebruik kan een zakelijke tekst niet alleen opfleuren, maar vooral laten oplichten op de juiste plekken (zie richtlijn 1). Je geeft kleuraccenten aan je webteksten door de juiste emoticons op de juiste momenten te gebruiken.

4. Gebruik je intuĂŻtie

Wanneer we met iemand praten, gebruiken we constant ons gezicht om de juiste emotie uit te drukken bij wat we op dat moment zeggen. Dat voelen we intuïtief aan, zonder moeite. Een veelgehoorde tip voor je webteksten is dat je ze moet schrijven alsof je met iemand in dialoog bent. Zo schrijf je spreektaliger en wordt je tekst beter onthouden. Wanneer je zo schrijft, ‘hoor’ je automatisch waar je een zin extra kracht kunt bijzetten door een emoticon te gebruiken. Probeer het maar eens! 🙂

5. Stem je schrijfstijl af op emoticons en emoji

Een emoticon kan een droge, zakelijke tekst opleuken. Toch staat het dan ook raar: je begaat dan eigenlijk een stijlbreuk. De lezer verwacht geen joligheid als je tekst superzakelijk is. Gelukkig: bewezen is dat wanneer je losser schrijft, in spreektaal, je teksten beter gelezen én onthouden worden. Wanneer je de intentie hebt met emoticons te gaan werken, ga je waarschijnlijk automatisch ook informeler schrijven! 2 vliegen in 1 klap.

Dus, wil je een beter zakelijk imago?

Ga voor emoticons en emoji in je webteksten! 😃

Ik hoop dat bovenstaande richtlijnen helpen. Heb jij een vraag die hierboven nĂ­et beantwoord is? Heb jij een aanvulling op mijn richtlijnen? Ik hoor het graag in een reactie hieronder!

Tags: tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-07-31 11:48:372022-04-14 16:43:47Emoticons en emoji als verleidingsmiddel in je webteksten
Ook interessant voor jou
Een succesvolle website maken vereist slechts één inzicht
Corpulente corporate websites: websites met overgewicht
Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed
Waarom webteksten altijd belangrijker zijn dan beelden
Wanneer ‘welkom’ op je website wĂ©l mag :-)

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

11 antwoorden
  1. Daniëlle Clasen-Bos
    Daniëlle Clasen-Bos zegt:
    31 juli 2015 op 12:43

    To do or not to do…. That’s the question. Ik zal onze website eens bekijken en er een paar mooiste emoijies inplanten… :-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      31 juli 2015 op 14:02

      Zoals ik al schrijf: het moet ook passen! Past het nu niet in de stijl van de website en de teksten, doe het dan vooral (nog even) niet. Maar dat ze werken, da’s bewezen! :)

  2. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    31 juli 2015 op 14:02

    Zoals ik al schrijf: het moet ook passen! Past het nu niet in de stijl van de website en de teksten, doe het dan vooral (nog even) niet. Maar dat ze werken, da’s bewezen! :)

  3. Stella
    Stella zegt:
    31 juli 2015 op 19:54

    Leuk om te lezen! Het voelt nu beter als ik het doe. ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 augustus 2015 op 06:26

      Ja hoor, het mag! En zĂ©ker op jouw website; geen ouder verwacht formeel, zogenaamd ‘zakelijk’ gedoe op een site over kinderkleding.

  4. Stella
    Stella zegt:
    31 juli 2015 op 19:54

    Leuk om te lezen! Het voelt nu beter als ik het doe. ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 augustus 2015 op 06:26

      Ja hoor, het mag! En zĂ©ker op jouw website; geen ouder verwacht formeel, zogenaamd ‘zakelijk’ gedoe op een site over kinderkleding.

  5. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    2 augustus 2015 op 10:40

    Ik gebruik emoticons altijd als ik verwarring wil vermijden. Mijn ironie wordt weleens opgevat als ernst. In mijn commentaar op social media gebruik ik het trouwens veel meer dan in blogposts. Daar alleen bij hoge uitzondering.

    Handleidingen lijken me een tikkie overbodig. En hier doe je iets wat nou juist niet moet, volgens mij:

    Je citeert conclusies: ‘Lezers vinden je leuker, slimmer en toegankelijker wanneer je emoticons en emoji gebruikt’ – ‘Een boodschap gevolgd door een emoticon wordt beter onthouden’ – en dan verbind je er een advies aan: gebruik ze DUS in je blog en wie weet wel op je verkooppagina’s enz.

    Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Emoticons zijn bedoeld om de afwezigheid van mimiek te ondervangen. Niet om een boodschap beter te laten beklijven. Het kan wel zijn dat mensen iemand aardiger vinden online omdat hij de moeite neemt zijn emoties te tonen met ;-) – en dus dat de boodschap beter aankomt – maar het draait allemaal om context. Op een verkooppagina of in een blog gebruik je ze dan meteen als handelstruc en daar prikken mensen feilloos doorheen.

    De logica klopt niet, en de intentie ook niet. Vinnik dan.

    Overigens zou ik dat hele rapport moeten nalezen om te kijken of ik alles goed interpreteer en of jij het goed interpreteert – daar ben ik te lui voor. Deze dingen snappen we intuĂŻtief al.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      3 augustus 2015 op 07:51

      Ik geef toe dat mijn theorie niet onderbouwd is met resultaten uit experimenten. Maar het artikel waarnaar ik verwijs is gebaseerd op gedegen onderzoek. Voor mij voldoende bewijskracht, voor nu.

      Als bewezen is dat mensen iets beter onthouden dankzij een emoticon, waarom zou je ze dan nĂ­et gebruiken – zelfs op een verkooppagina – om dat te bewerkstelligen. Mits het past, uiteraard, want in die zin ben ik het volledig met je eens:

      In mijn artikel komt het misschien niet goed uit de verf, maar ik bedoel ook zeker niet dat je ze als ’truc’ moet gebruiken, dan wel geforceerd moet inpassen.

      En ja, je hebt gelijk: we gebruiken ze intuĂŻtief, dus de richtlijnen zijn wellicht overbodig. Wat ik vooral wil zeggen met mijn artikel is dat je niet bang moet zijn om ze te gebruiken, omdat je website ‘zakelijk’ zou moeten zijn. Dat had ik misschien meer centraal moeten stellen.

  6. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    2 augustus 2015 op 10:40

    Ik gebruik emoticons altijd als ik verwarring wil vermijden. Mijn ironie wordt weleens opgevat als ernst. In mijn commentaar op social media gebruik ik het trouwens veel meer dan in blogposts. Daar alleen bij hoge uitzondering.

    Handleidingen lijken me een tikkie overbodig. En hier doe je iets wat nou juist niet moet, volgens mij:

    Je citeert conclusies: ‘Lezers vinden je leuker, slimmer en toegankelijker wanneer je emoticons en emoji gebruikt’ – ‘Een boodschap gevolgd door een emoticon wordt beter onthouden’ – en dan verbind je er een advies aan: gebruik ze DUS in je blog en wie weet wel op je verkooppagina’s enz.

    Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Emoticons zijn bedoeld om de afwezigheid van mimiek te ondervangen. Niet om een boodschap beter te laten beklijven. Het kan wel zijn dat mensen iemand aardiger vinden online omdat hij de moeite neemt zijn emoties te tonen met ;-) – en dus dat de boodschap beter aankomt – maar het draait allemaal om context. Op een verkooppagina of in een blog gebruik je ze dan meteen als handelstruc en daar prikken mensen feilloos doorheen.

    De logica klopt niet, en de intentie ook niet. Vinnik dan.

    Overigens zou ik dat hele rapport moeten nalezen om te kijken of ik alles goed interpreteer en of jij het goed interpreteert – daar ben ik te lui voor. Deze dingen snappen we intuĂŻtief al.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      3 augustus 2015 op 07:51

      Ik geef toe dat mijn theorie niet onderbouwd is met resultaten uit experimenten. Maar het artikel waarnaar ik verwijs is gebaseerd op gedegen onderzoek. Voor mij voldoende bewijskracht, voor nu.

      Als bewezen is dat mensen iets beter onthouden dankzij een emoticon, waarom zou je ze dan nĂ­et gebruiken – zelfs op een verkooppagina – om dat te bewerkstelligen. Mits het past, uiteraard, want in die zin ben ik het volledig met je eens:

      In mijn artikel komt het misschien niet goed uit de verf, maar ik bedoel ook zeker niet dat je ze als ’truc’ moet gebruiken, dan wel geforceerd moet inpassen.

      En ja, je hebt gelijk: we gebruiken ze intuĂŻtief, dus de richtlijnen zijn wellicht overbodig. Wat ik vooral wil zeggen met mijn artikel is dat je niet bang moet zijn om ze te gebruiken, omdat je website ‘zakelijk’ zou moeten zijn. Dat had ik misschien meer centraal moeten stellen.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Mijn meest succesvolle tekst ooit11 “onderscheidende” webtekstblunders
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?