Hoger in Google komen? Hoezo?
Vraag een ondernemer waarom hij een website wil, en 9 van 10 keer is het antwoord ‘vindbaar zijn online’. Vraag een ondernemer waarom hij een nieuwe website wil, en 9 van de 10 keer is het antwoord ‘ik wil hoger in Google komen’.
(Meer) bezoekers op zijn website: dát is wat iedereen wil.
Maar ik zei het aan het einde van 2013 en ik zeg het weer aan het begin van 2015: bezoekers trekken is helemaal niet moeilijk, laat staan belangrijk!
Dat wil zeggen: natúúrlijk zijn bezoekers en vindbaarheid belangrijk. Maar stel jezelf een cruciale vraag:
Is mijn website de moeite van het vinden waard?
Oftewel: is je website gebruiksvriendelijk? Sluit de inhoud aan bij de behoefte van je bezoekers?
Pas dan heeft het nut als je veel – wat zeg ik? überhaupt(!) – bezoekers op je website krijgt. Anders zijn bezoekers zo weer weg en hadden ze er net zo goed nooit geweest kunnen zijn.
Maar bezoekers trekken moeilijk? Nee.
Gebruik AdWords, ga bloggen, verstuur nieuwsbrieven, maak slimme landingspagina’s, geef visitekaartjes en flyers weg, adverteer in bladen en de krant, ga netwerken, etc., etc. Via welke weg ook: als je een website bouwt, komen die bezoekers vanzelf. Het aantal bezoekers hangt af van de moeite die je doet of het geld dat je investeert.
“If you build it, they will come”,
een beroemde filmquote uit Field of Dreams. Kevin Costner bouwde een honkbalveld, en overleden honkbalhelden én zijn dode vader kwamen op bezoek.
Als jij je website bouwt, komen ‘ze’ ook. Geen dode mensen, maar wél bezoekers.
Zo wordt het een beetje onheilspellend, vind je niet? ‘If you build it, they will come!’ Ik hoop dat je er zelfs een beetje zenuwachtig wordt, het als een waarschuwing gaat zien: they WILL come! What cha’ gonna do about it?
‘Als die bezoekers er eenmaal zijn, wat dan? Hoe bereid ik mijn website op ze voor?’
Dát zijn de vragen die je moet stellen. Aan jezelf, maar ook aan online professionals die je helpen met je website. Pas daarna is de vraag ‘hoe kan ik hoger in Google komen?’ van belang.
Vroeger, toen Google nog jong en dom was, draaide SEO vooral om het zo vaak mogelijk gebruiken van veelgezocht sleuteltermen. De kans dat je website als een raket naar boven schoot in de gratis zoekresultaten was groot. Niemand leek er wakker van te liggen dat webteksten daardoor volstrekt onleesbaar werden, bezoekers direct door hadden dat de tekst niet voor hén, maar voor een zoekmachine geschreven was, en dus direct afhaakten.
Die tijden zijn voorbij, hoewel veel ondernemers zich daarvan nog niet bewust zijn. Gevaarlijk, want:
Google wordt steeds slimmer
De zoekmachine zelf heeft óók steeds sneller door wanneer je niet aan je bezoekers denkt, maar aan het aantal bezoekers. En daar reageert Google op door je juist naar beneden te drukken in de zoekresultaten.
De mate waarin je website relevant is voor je bezoekers, dát is het allerbelangrijkste
Was het natuurlijk altijd al, maar we beseffen het nog niet zo lang.
Natuurlijk blijft het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken; hoe gaan die bezoekers je anders vinden in de zoekmachine? Maar je schrijft in eerste instantie altijd voor je bezoekers, en dan pas voor Google. Als je dat goed doet, schrijf je automatisch voor Google, op een natuurlijke, organische wijze.
Sterker nog: volgens die filosofie moet je je SEO-teksten (laten) schrijven. Geloof me: een goede SEO-tekstschrijver weet hoe hij/zij dat doet.
Wat betreft SEO is bezoekersrelevantie 2-zijdig:
Je hebt de kant van Google (dus vóórdat een bezoeker op je website komt) en de kant van jouw website (dus wanneer de bezoeker daadwerkelijk op je website is).
Om het aan de Google-zijde goed te doen moet je zorgen dat je website SEO-geoptimaliseerd is. Aan de webzijde moet je zorgen dat de bezoeker zich aangesproken voelt op je website, zo lang mogelijk op je website blijft, en uiteindelijk iets gaat dóen.
Welke zijde is belangrijker?
Dat moge nu duidelijk zijn: de webzijde. Het mooie is dat wanneer je het aan de webzijde goed doet, je het automatisch aan de Google-zijde ook beter gaat doen. Google ziet namelijk óók dat bezoekers lang op je website blijven, rondklikken, interactie met je zoeken, en links naar je pagina’s delen op social media en andere websites.
Dus bouw je website voor je bezoekers als je in hoger in Google wilt komen!
Want die bezoekers, die komen toch wel. Onvermijdelijk. Hoe meer jij het ze naar hun zin maakt, hoe meer niet alleen Google dat waardeert, maar vooral je bezoekers. Die worden misschien zelfs wel klant!
Kortom: zorg voor je bezoeker, en je zult óók hoger in Google komen.
Je wilt dat je #website #vindbaar is… Is jouw website de moeite van het vinden waard, dan…? http://t.co/9SmEgE7GUW #google #seo
Webzijde. Wat een verrukkelijk woord, @arjan_jonker http://t.co/xQL8CfHvO7
Haha, dank! Wie weet beklijft het en wordt het jargon! ;)
En zo is het! Goed blog van @arjan_jonker -> Hoger in Google komen? Hoezo? http://t.co/FDURd5KVE9
Zorg voor je bezoeker, en je zult óók hoger in Google komen! http://t.co/bwmLq9BzEw Begin je weekend goed met deze blog van @arjan_jonker.
“Welke zijde is belangrijker? Dat moge duidelijk zijn: de webzijde.” http://t.co/vnpxY3p2xo @arjan_jonker