• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Hoger in Google komen? Hoezo?

9 januari 2015/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Vraag een ondernemer waarom hij een website wil, en 9 van 10 keer is het antwoord ‘vindbaar zijn online’. Vraag een ondernemer waarom hij een nieuwe website wil, en 9 van de 10 keer is het antwoord ‘ik wil hoger in Google komen’.

(Meer) bezoekers op zijn website: dát is wat iedereen wil.

Maar ik zei het aan het einde van 2013 en ik zeg het weer aan het begin van 2015: bezoekers trekken is helemaal niet moeilijk, laat staan belangrijk!

Dat wil zeggen: natúúrlijk zijn bezoekers en vindbaarheid belangrijk. Maar stel jezelf een cruciale vraag:

Is mijn website de moeite van het vinden waard?

Oftewel: is je website gebruiksvriendelijk? Sluit de inhoud aan bij de behoefte van je bezoekers?

Pas dan heeft het nut als je veel – wat zeg ik? überhaupt(!) – bezoekers op je website krijgt. Anders zijn bezoekers zo weer weg en hadden ze er net zo goed nooit geweest kunnen zijn.

Maar bezoekers trekken moeilijk? Nee.

Gebruik AdWords, ga bloggen, verstuur nieuwsbrieven, maak slimme landingspagina’s, geef visitekaartjes en flyers weg, adverteer in bladen en de krant, ga netwerken, etc., etc. Via welke weg ook: als je een website bouwt, komen die bezoekers vanzelf. Het aantal bezoekers hangt af van de moeite die je doet of het geld dat je investeert.

“If you build it, they will come”,

een beroemde filmquote uit Field of Dreams. Kevin Costner bouwde een honkbalveld, en overleden honkbalhelden én zijn dode vader kwamen op bezoek.

Als jij je website bouwt, komen ‘ze’ ook. Geen dode mensen, maar wél bezoekers.

Zo wordt het een beetje onheilspellend, vind je niet? ‘If you build it, they will come!’ Ik hoop dat je er zelfs een beetje zenuwachtig wordt, het als een waarschuwing gaat zien: they WILL come! What cha’ gonna do about it?

FIELD-OF-DREAMS_510x380

Kevin Costner trok zijn bezoekers uit het maïsveld door een honkbalveld te bouwen. Bouw een website, en je trekt ook onvermijdelijk bezoekers aan. Hoeveel is pas in 2e instantie belangrijk!

‘Als die bezoekers er eenmaal zijn, wat dan? Hoe bereid ik mijn website op ze voor?’

Dát zijn de vragen die je moet stellen. Aan jezelf, maar ook aan online professionals die je helpen met je website. Pas daarna is de vraag ‘hoe kan ik hoger in Google komen?’ van belang.

Vroeger, toen Google nog jong en dom was, draaide SEO vooral om het zo vaak mogelijk gebruiken van veelgezocht sleuteltermen. De kans dat je website als een raket naar boven schoot in de gratis zoekresultaten was groot. Niemand leek er wakker van te liggen dat webteksten daardoor volstrekt onleesbaar werden, bezoekers direct door hadden dat de tekst niet voor hén, maar voor een zoekmachine geschreven was, en dus direct afhaakten.

Die tijden zijn voorbij, hoewel veel ondernemers zich daarvan nog niet bewust zijn. Gevaarlijk, want:

Google wordt steeds slimmer

De zoekmachine zelf heeft óók steeds sneller door wanneer je niet aan je bezoekers denkt, maar aan het aantal bezoekers. En daar reageert Google op door je juist naar beneden te drukken in de zoekresultaten.

De mate waarin je website relevant is voor je bezoekers, dát is het allerbelangrijkste

Was het natuurlijk altijd al, maar we beseffen het nog niet zo lang.

Natuurlijk blijft het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken; hoe gaan die bezoekers je anders vinden in de zoekmachine? Maar je schrijft in eerste instantie altijd voor je bezoekers, en dan pas voor Google. Als je dat goed doet, schrijf je automatisch voor Google, op een natuurlijke, organische wijze.

Sterker nog: volgens die filosofie moet je je SEO-teksten (laten) schrijven. Geloof me: een goede SEO-tekstschrijver weet hoe hij/zij dat doet.

Wat betreft SEO is bezoekersrelevantie 2-zijdig:

Je hebt de kant van Google (dus vóórdat een bezoeker op je website komt) en de kant van jouw website (dus wanneer de bezoeker daadwerkelijk op je website is).

Om het aan de Google-zijde goed te doen moet je zorgen dat je website SEO-geoptimaliseerd is. Aan de webzijde moet je zorgen dat de bezoeker zich aangesproken voelt op je website, zo lang mogelijk op je website blijft, en uiteindelijk iets gaat dóen.

Welke zijde is belangrijker?

Dat moge nu duidelijk zijn: de webzijde. Het mooie is dat wanneer je het aan de webzijde goed doet, je het automatisch aan de Google-zijde ook beter gaat doen. Google ziet namelijk óók dat bezoekers lang op je website blijven, rondklikken, interactie met je zoeken, en links naar je pagina’s delen op social media en andere websites.

Dus bouw je website voor je bezoekers als je in hoger in Google wilt komen!

Want die bezoekers, die komen toch wel. Onvermijdelijk. Hoe meer jij het ze naar hun zin maakt, hoe meer niet alleen Google dat waardeert, maar vooral je bezoekers. Die worden misschien zelfs wel klant!

Kortom: zorg voor je bezoeker, en je zult óók hoger in Google komen.

Tags: seo
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-01-09 14:01:502022-05-10 15:22:12Hoger in Google komen? Hoezo?
Ook interessant voor jou
Google bewijst: we deugen écht!
SEO-teksten schrijven: tips SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
Meer bezoekers op je website krijgen?
Hoe preuts is Google?
Wat betekent conversational search voor je webteksten?
Waarom ik webbouwer had moeten worden
  1. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    9 januari 2015 op 14:30

    Je wilt dat je #website #vindbaar is… Is jouw website de moeite van het vinden waard, dan…? http://t.co/9SmEgE7GUW #google #seo

  2. @MarlijnMosterd
    @MarlijnMosterd zegt:
    9 januari 2015 op 14:53

    Webzijde. Wat een verrukkelijk woord, @arjan_jonker http://t.co/xQL8CfHvO7

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      9 januari 2015 op 15:44

      Haha, dank! Wie weet beklijft het en wordt het jargon! ;)

  3. @marjons
    @marjons zegt:
    9 januari 2015 op 21:29

    En zo is het! Goed blog van @arjan_jonker -> Hoger in Google komen? Hoezo? http://t.co/FDURd5KVE9

  4. @PMNetworking
    @PMNetworking zegt:
    10 januari 2015 op 09:58

    Zorg voor je bezoeker, en je zult óók hoger in Google komen! http://t.co/bwmLq9BzEw Begin je weekend goed met deze blog van @arjan_jonker.

  5. Kitty Kilian (@KittyKilian)
    Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt:
    10 januari 2015 op 12:02

    “Welke zijde is belangrijker? Dat moge duidelijk zijn: de webzijde.” http://t.co/vnpxY3p2xo @arjan_jonker

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Als(of) er geen liefde in de wereld is…Het hart van je marketing moet wel klóppen (De 3 meestgemaakte fouten bij ...
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?