NIET welkom op mijn weblog
Dat wil zeggen: natúúrlijk ben je welkom op mijn weblog, beste ondernemer. Maar op welk weblog ben je ONwelkom? Dus ik hoef je helemaal niet te vertellen dat je hier welkom bent. Jij weet ook wel dat ik juist heel blij ben dat je hier bent.
Toch word je op veel websites (én weblogs) tegen wil en dank genadeloos welkom geheten. In dit bericht leer je waarom je dat echt, echt, écht niet moet doen.
- ‘Welkom op mijn website’
- ‘Welkom op deze website’
- ‘Welkom op de website van XYZ’
Er zijn veel varianten op de welkomstzin die je op letterlijk 100.000-en websites terugvindt. Doodzonde, want die zin geeft geen waardevolle informatie, maar staat ondertussen wél op één van de meest belangrijke posities op je website: de ‘<H1>-positie’. Oftewel: de ‘kop 1’ (in Word-termen) boven de tekst op je homepage.
Waarom is de welkomstzin niet waardevol?
Omdat de bezoeker de informatie die de zin biedt al weet:
- ‘Welkom’: net als op dit weblog, weet de bezoeker wel dat hij/zij welkom is. Overbodige informatie, dus.
- ‘op de website van XYZ’: als het goed is, staat jouw logo prominent linksboven op je website. De bezoeker wéét dus al met welk bedrijf hij/zij te maken heeft. Eveneens overbodig, dus.
Wat is dan wél een waardevolle openingszin?
Een kop die hele belangrijke vragen beantwoordt die bezoekers hebben, zoals:
- Wat heeft dit bedrijf me te bieden?
- Wat kan ik doen op deze website, en is dat wat ik zoek?
- Waarom is dit de beste website om dat te doen?
Maak dus duidelijk wat je bezoekers te bieden hebt, en waarin je je onderscheidt. Dan ben je al heel veel concurrenten te slim af!
Ook Google vindt je leuker met een goede kop
Google (en andere zoekmachines) gebruiken de KOP1 om je website vindbaar te maken. Aangezien ‘welkom’ niets inhoudelijks communiceert, word je website daar niet vindbaarder van.
Een voorbeeld van een goede openingszin
Het zou vreemd zijn als ik niet mijn best had gedaan om op mijn eigen website een goede KOP1 te bedenken:
‘Waardevolle Webteksten Voor Meer Bezoekers En Meer Klanten’
Deze regel vertelt jou precies wat mijn waardevolle webteksten voor jou kunnen betekenen.
Ga op zoek naar de waardevolle openingszin voor jouw website.
Waardevolle tip! Ik had eerst een ‘redelijke kop’ tot men mij adviseerde om ‘Welkom BEDRIJFSNAAM’ te gebruiken. Nu snel weer veranderd. Overigens staat er in je artikel een kapotte shortcode [contact-form-7 404 "Not Found"] Bekijk mijn Homepage maar, ik ben benieuwd ! groetjes
Is jou dat geadviseerd? Ik hoop niet door een partij die zich internetprofessionals noemen…? Je huidige kop is hoe dan ook 580.000x beter dan ‘Welkom bij …’. :-)
Dank dat je me wijst op de 404; dit was mijn allereerste blogartikel ooit op deze site. Sindsdien is er het eea veranderd en verdwenen… ;-)
Eigenlijk wel haha. Ach je kan het ook nooit iedereen naar de zin maken. Zoals je zelf ook ergens zei: eenheidsworst. Wat de meeste mensen prettig vinden, dat moet je gebruiken. Bedankt!