Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden
Iedereen doet het. Niemand zou het moeten doen. Ook jij niet:
Aan vrienden, familie en goede zakenrelaties vragen wat ze van je nieuwe website vinden.
Ja: ik heb het ook gedaan
En ik kreeg natuurlijk de meest enthousiaste reacties:
‘Prachtig, Arjan! Succes ermee!’
‘Wow, wat een moderne website. Ben jaloers!’
‘Ziet er heel professioneel uit!’
‘Goed, zeg!’
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De reacties waren waarschijnlijk oprecht, en sowieso goedbedoeld. Maar ik had er niets aan. Want mijn eerste websites waren helemaal niet ‘goed’:
- Het ontwerp ging mank in de basis
- De webteksten waren niet wervend geschreven
- De inhoud sloot niet aan op wat bezoekers zochten
- Bezoekers werden niet verleid om wat dan ook te gaan doen
Kortom:
Je vrienden, familie en zakenrelaties kunnen jouw website niet goed beoordelen
Allereerst zijn ze meestal geen marketeers. Ze weten niet wat een website succesvol, dan wel waardeloos maakt.
Daarnaast behoren ze vaak niet tot jouw doelgroep, dus ze weten niet of wat jouw klanten zoeken direct zichtbaar/vindbaar is. Of de content van je webteksten überhaupt voldoet aan wat je klanten zoeken.
Tot slot willen ze je sparen. Zélfs als ze je website niet mooi of goed vinden, zeggen ze dat liever niet. Ze willen je niet kwetsen, willen je niet afvallen. Zij beseffen ook wel dat je er veel geld aan uitgegeven hebt.
Ze weten wat je wil horen: dat je website helemaal toppie-joppie is
Meningen van bekenden geven de valse schijn dat je nieuwe website goed is. En misschien Ãs je website ook wel goed, maar je kunt gewoonweg niet op hun oordeel afgaan.
Prima dat je website ‘mooi’ is en ‘professionaliteit’ uitstraalt volgens de mensen die je kent.
Maar helpt je website je om met potentiële klanten in contact te komen?
Dááraan moet je het succes afmeten. Niet de juichreacties van naasten die al heel snel weer wegsterven. Daarna komt de leegte: wéér een website die geen of te weinig klanten oplevert.
Wil je écht weten of je (nieuwe) website een geoliede marketingmachine is?
Vraag het de specialisten: SEO-tekstschrijvers en online marketeers
Met hun mening en tips kom je verder. Zélfs als je er daarmee achter komt dat je nieuwe website, die zo duur is, helemaal niet zo geweldig was als jij (en je vrienden, familie en relaties) dacht(en).
Dan weet je in ieder geval dat je het de volgende keer anders moet aanpakken.
En vraag het je doelgroep, natuurlijk!
Laat die jouw website testen, en vraag feedback. Daar komen ontzettend waardevolle verbetertips uit.
Daar is wel durf voor nodig
Want dan krijg je heel andere reacties dan ‘prachtig’ en ‘modern’ en ‘professioneel’ en ‘jaloers!’. Je moet de kritiek kunnen hebben, ongeacht de hoeveelheid bloed, zweet en tranen die je geplengd hebt tijdens het wordingsproces van je website.
Maar geloof me: je kúnt er wel wat mee…
Helemaal toppie-joppie, deze post ;-)
Het is nogal een vak, websites maken. Ik mag er nu een maken (eenmalig) voor een goed doel waarbij ik als schrijver het hele concept en de planning en de usability en de seo en het ontwerp en de marketing enz coördineer – steeds met hulp van anderen die goed zijn in dat vakgebied. Dat werkt als een trein, wat mij betreft. Maar meestal laten niets vermoedende mensen een site bouwen en gaan ze daarna denken over de tekst. Enzo.
Ook bij professionele bureaus is de tekst vaak het sluitstuk. Verbazingwekkend.
Overigens laat ik ook niks bouwen, gebruik gewoon een premium WP-theme.
Er is een enorme verschuiving gaande. Althans, dat hoop ik: online copywriter, webbouwer, online marketeer, SEO-specialist, etc. Dat zijn allang geen aparte vakgebieden meer, ook al behandelen we ze nog te vaak op die manier.
Het probleem is natuurlijk dat je niet op élk gebied gespecialiseerd kunt zijn. Nou ja, dat kan wel, maar daar heb je jaren voor nodig.
Jouw aanpak is dus de enige juiste: één coördinator, die zich omringt met specialisten. Zo zou het altijd moeten zijn. Maar ja…
Nog erger zijn de ondernemers die wel zo’n professional vragen (inhuren) en vervolgens vinden dat die ‘het niet snapt’, waarna ze vrolijk hun eigen teksten er weer in gaan zetten.
Breek me de bek niet open…
En zie daar de basis voor de vele succesvolle cursussen die je gaat geven Arjan. Vanuit jouw vakgebied ingestoken, met als aanvulling de andere specialisaties. Wellicht kun je de marketeer, webbouwer, SEO-specialist een gastrol geven. Dat ze aanhaken als gastdocent in de meest uitgebreide cursus die 3 dagen duurt. Of suks…:-)
Haha! Dank, Mieke. Aan samenwerking wat cursussen betreft zat ik ook zeker al te denken. Maar goed, stapje voor stapje, niet?
Maaruh…sssst…dat ik met een cursusaanbod bezig ben hoeft nog niet iedereen te weten! ;-)
Nieuw blog: waarom je nooit vooraf moet melden dat je met een cursusaanbod bezig bent… Ben je overigens ook echt niet. Ik hijg alleen maar in je nek ;-)
Haha! Ik noteer ‘m! :)
Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden @arjan_jonker
Ik kreeg ook altijd super positieve reacties en ik was zeer tevreden over mijn werk. Als ervaren adviseur procesmanagement heb ik geleerd om doelgericht te schrijven en te redeneren vanaf de andere kant.
….. maar mijn eigen website kreeg ik maar niet zoals ik vond dat ie moest zijn.
Volgens mij is de verklaring simpel. Hoe goed je ook denkt te zijn of bent in het schrijven van teksten, als je je eigen website maakt, heb je een derde nodig die je hierin begeleid.
Sinds enkele maanden begeleidt Arjan mij met mijn teksten, maakt hij nieuwsbrieven en redigeert mijn artikelen. Zo komt mijn boodschap veel beter door en zie ik het nut van mijn website stijgen.
Ik denk zelfs, dat een goede tekst met plaatjes en eventuele video’s meer effect heeft dan een prachtig design.
dank dus voor weer een “raak” artikel, Arjan!
Dank voor je mooie woorden, Patrick!
En tekst belangrijker dan design? Jazeker, daar heb ik héél lang al eens over geschreven: Waarom webteksten altijd belangrijker
Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden
Klopt, ben ik ook achter inmiddels. Maar aan wie je het dan wel vraagt vind ik nog lastig. Zou dan feed back willen krijgen waar ik zelf weer mee verder kan. Niet dat zo’n specialist advies geeft met zijn eigen rol erin ;-)
Hmmmm…maar ben je dan bereid te betalen voor het advies? Wij specialisten moeten ook brood op de plank, tenslotte. ;)
Klopt. @KittyKilian ‘Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden’ @arjan_jonker
‘Prachtig, Arjan! Succes ermee!’ @arjan_jonker
RT @indigonl: Waarom je nóóit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe #website vinden: (via @arjan_jonker)