• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden

23 januari 2015/17 Reacties/in Andere zaken /door Arjan Jonker
Nieuwe website!

Ja. En?

Iedereen doet het. Niemand zou het moeten doen. Ook jij niet:

Aan vrienden, familie en goede zakenrelaties vragen wat ze van je nieuwe website vinden.

Ja: ik heb het ook gedaan

En ik kreeg natuurlijk de meest enthousiaste reacties:

‘Prachtig, Arjan! Succes ermee!’

‘Wow, wat een moderne website. Ben jaloers!’

‘Ziet er heel professioneel uit!’

‘Goed, zeg!’

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

De reacties waren waarschijnlijk oprecht, en sowieso goedbedoeld. Maar ik had er niets aan. Want mijn eerste websites waren helemaal niet ‘goed’:

  • Het ontwerp ging mank in de basis
  • De webteksten waren niet wervend geschreven
  • De inhoud sloot niet aan op wat bezoekers zochten
  • Bezoekers werden niet verleid om wat dan ook te gaan doen

Kortom:

Je vrienden, familie en zakenrelaties kunnen jouw website niet goed beoordelen

Allereerst zijn ze meestal geen marketeers. Ze weten niet wat een website succesvol, dan wel waardeloos maakt.

Daarnaast behoren ze vaak niet tot jouw doelgroep, dus ze weten niet of wat jouw klanten zoeken direct zichtbaar/vindbaar is. Of de content van je webteksten überhaupt voldoet aan wat je klanten zoeken.

Tot slot willen ze je sparen. Zélfs als ze je website niet mooi of goed vinden, zeggen ze dat liever niet. Ze willen je niet kwetsen, willen je niet afvallen. Zij beseffen ook wel dat je er veel geld aan uitgegeven hebt.

Ze weten wat je wil horen: dat je website helemaal toppie-joppie is

Meningen van bekenden geven de valse schijn dat je nieuwe website goed is. En misschien ís je website ook wel goed, maar je kunt gewoonweg niet op hun oordeel afgaan.

Prima dat je website ‘mooi’ is en ‘professionaliteit’ uitstraalt volgens de mensen die je kent.

Maar helpt je website je om met potentiële klanten in contact te komen?

Dááraan moet je het succes afmeten. Niet de juichreacties van naasten die al heel snel weer wegsterven. Daarna komt de leegte: wéér een website die geen of te weinig klanten oplevert.

Wil je écht weten of je (nieuwe) website een geoliede marketingmachine is?

Vraag het de specialisten: SEO-tekstschrijvers en online marketeers

Met hun mening en tips kom je verder. Zélfs als je er daarmee achter komt dat je nieuwe website, die zo duur is, helemaal niet zo geweldig was als jij (en je vrienden, familie en relaties) dacht(en).

Dan weet je in ieder geval dat je het de volgende keer anders moet aanpakken.

En vraag het je doelgroep, natuurlijk!

Laat die jouw website testen, en vraag feedback. Daar komen ontzettend waardevolle verbetertips uit.

Daar is wel durf voor nodig

Want dan krijg je heel andere reacties dan ‘prachtig’ en ‘modern’ en ‘professioneel’ en ‘jaloers!’. Je moet de kritiek kunnen hebben, ongeacht de hoeveelheid bloed, zweet en tranen die je geplengd hebt tijdens het wordingsproces van je website.

Maar geloof me: je kúnt er wel wat mee…

Tags: website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-01-23 07:37:352022-05-10 15:23:47Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden
Ook interessant voor jou
Waarom webteksten altijd belangrijker zijn dan beelden
Is een gebruiksvriendelijke website sááááái?
Woorden zeggen meer dan 1.000 beelden
"Bekijk onze nieuwe website", of: oude wijn in een nieuwe zak
Rara, welk bedrijf heeft géén website nodig?
De 5 onmisbare pagina’s voor een gebruiksvriendelijke website

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

17 antwoorden
  1. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    23 januari 2015 op 09:38

    Helemaal toppie-joppie, deze post ;-)

    Het is nogal een vak, websites maken. Ik mag er nu een maken (eenmalig) voor een goed doel waarbij ik als schrijver het hele concept en de planning en de usability en de seo en het ontwerp en de marketing enz coördineer – steeds met hulp van anderen die goed zijn in dat vakgebied. Dat werkt als een trein, wat mij betreft. Maar meestal laten niets vermoedende mensen een site bouwen en gaan ze daarna denken over de tekst. Enzo.

    Ook bij professionele bureaus is de tekst vaak het sluitstuk. Verbazingwekkend.

    Overigens laat ik ook niks bouwen, gebruik gewoon een premium WP-theme.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      23 januari 2015 op 09:53

      Er is een enorme verschuiving gaande. Althans, dat hoop ik: online copywriter, webbouwer, online marketeer, SEO-specialist, etc. Dat zijn allang geen aparte vakgebieden meer, ook al behandelen we ze nog te vaak op die manier.

      Het probleem is natuurlijk dat je niet op élk gebied gespecialiseerd kunt zijn. Nou ja, dat kan wel, maar daar heb je jaren voor nodig.

      Jouw aanpak is dus de enige juiste: één coördinator, die zich omringt met specialisten. Zo zou het altijd moeten zijn. Maar ja…

  2. Leonore
    Leonore zegt:
    23 januari 2015 op 09:44

    Nog erger zijn de ondernemers die wel zo’n professional vragen (inhuren) en vervolgens vinden dat die ‘het niet snapt’, waarna ze vrolijk hun eigen teksten er weer in gaan zetten.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      23 januari 2015 op 09:54

      Breek me de bek niet open…

  3. Mieke
    Mieke zegt:
    23 januari 2015 op 10:17

    En zie daar de basis voor de vele succesvolle cursussen die je gaat geven Arjan. Vanuit jouw vakgebied ingestoken, met als aanvulling de andere specialisaties. Wellicht kun je de marketeer, webbouwer, SEO-specialist een gastrol geven. Dat ze aanhaken als gastdocent in de meest uitgebreide cursus die 3 dagen duurt. Of suks…:-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      23 januari 2015 op 11:02

      Haha! Dank, Mieke. Aan samenwerking wat cursussen betreft zat ik ook zeker al te denken. Maar goed, stapje voor stapje, niet?

      Maaruh…sssst…dat ik met een cursusaanbod bezig ben hoeft nog niet iedereen te weten! ;-)

  4. Mieke
    Mieke zegt:
    23 januari 2015 op 12:07

    Nieuw blog: waarom je nooit vooraf moet melden dat je met een cursusaanbod bezig bent… Ben je overigens ook echt niet. Ik hijg alleen maar in je nek ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      23 januari 2015 op 13:05

      Haha! Ik noteer ‘m! :)

  5. Caroline vd Laan (@carolaanCL)
    Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt:
    23 januari 2015 op 11:21

    Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden @arjan_jonker

  6. Patrick
    Patrick zegt:
    23 januari 2015 op 12:09

    Ik kreeg ook altijd super positieve reacties en ik was zeer tevreden over mijn werk. Als ervaren adviseur procesmanagement heb ik geleerd om doelgericht te schrijven en te redeneren vanaf de andere kant.

    ….. maar mijn eigen website kreeg ik maar niet zoals ik vond dat ie moest zijn.

    Volgens mij is de verklaring simpel. Hoe goed je ook denkt te zijn of bent in het schrijven van teksten, als je je eigen website maakt, heb je een derde nodig die je hierin begeleid.

    Sinds enkele maanden begeleidt Arjan mij met mijn teksten, maakt hij nieuwsbrieven en redigeert mijn artikelen. Zo komt mijn boodschap veel beter door en zie ik het nut van mijn website stijgen.

    Ik denk zelfs, dat een goede tekst met plaatjes en eventuele video’s meer effect heeft dan een prachtig design.

    dank dus voor weer een “raak” artikel, Arjan!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      23 januari 2015 op 13:07

      Dank voor je mooie woorden, Patrick!

      En tekst belangrijker dan design? Jazeker, daar heb ik héél lang al eens over geschreven: Waarom webteksten altijd belangrijker

  7. Christian Slagter (@slagter)
    Christian Slagter (@slagter) zegt:
    23 januari 2015 op 13:11

    Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden

  8. Muriel Warners
    Muriel Warners zegt:
    23 januari 2015 op 14:15

    Klopt, ben ik ook achter inmiddels. Maar aan wie je het dan wel vraagt vind ik nog lastig. Zou dan feed back willen krijgen waar ik zelf weer mee verder kan. Niet dat zo’n specialist advies geeft met zijn eigen rol erin ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      23 januari 2015 op 19:52

      Hmmmm…maar ben je dan bereid te betalen voor het advies? Wij specialisten moeten ook brood op de plank, tenslotte. ;)

  9. @murielwarners
    @murielwarners zegt:
    23 januari 2015 op 14:17

    Klopt. @KittyKilian ‘Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden’ @arjan_jonker

  10. Kitty Kilian (@KittyKilian)
    Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt:
    23 januari 2015 op 17:07

    ‘Prachtig, Arjan! Succes ermee!’ @arjan_jonker

  11. @annedien
    @annedien zegt:
    23 januari 2015 op 23:35

    RT @indigonl: Waarom je nóóit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe #website vinden: (via @arjan_jonker)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Het hart van je marketing moet wel klóppen (De 3 meestgemaakte fouten bij ...GRATIS WEBTEKSTEN!! Knippen, plakken, KLAAR!!!
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?