Rara, welk bedrijf heeft géén website nodig?
Iedereen heeft vandaag de dag een website nodig. Geen bedrijf kan zonder. Dan bestá je niet.
Tot 2014 geloofde ik 100% in bovenstaande beweringen. Toen ging ik op bezoek bij een flitshandelbedrijf. Jawel, waar Arjen Lubach het over had in zijn programma op 22 maart 2020:
Ik was net zo verbaasd als Lubach over deze branche. En ik werd er net zo droevig van.
Maar de reden waarom ik er in 2014 dit blogbericht over schreef (dat ik nu weer even oppoets), is omdat het mijn overtuiging onderuit haalde. De overtuiging dus, dat ieder bedrijf een website móet hebben.
Want wat bleek: er zijn wel degelijk ondernemers die zich absoluut niet druk hoeven te maken over online acquisitie & marketing.
Sterker nog: die zich überhaupt niet druk hoeven te maken over acquisitie & marketing.
Sterkerder nogger: die niet eens KLANTEN (nodig) hebben.
Flitshandelaren, dus
Of, zoals het bedrijf waar ik op bezoek was zich noemde: ‘handelshuis’.
Wat dat is? Precies wat Lubach zei: elke dag zitten daar tig effectenhandelaren aan werkplekken met een computerscherm of 10, die de wereldwijde markten bestormen.
Wat ze doen? Precies wat Lubach zei: niets anders dan kopen en verkopen. Aandelen en effecten voor een x-bedrag aankopen, en zo snel mogelijk voor een klein beetje meer weer doorverkopen. ‘Snel erin, snel eruit’, dat is het motto. Met als enige hoger doel: winst pakken.
De handelaren van het bedrijf waar ik op bezoek was, waren allemaal in loondienst. Zij krijgen een vast salaris plus een bonus als ze veel winst maken. Zo worden ze gemotiveerd. En dat zorgt ook voor een hoop stress, zo blijkt:
De eigenaar vertelde me dat hij regelmatig huilende handelaren aan zijn bureau had. Omdat ze grote sommen geld van het bedrijf verspeeld hadden. Vergokt. Foetsie. ‘Fairy dust‘, zoals die beroemde quote uit The Wolf of Wall Street luidt.
Dit bedrijf was in 2014 relatief klein, maar toch waren daar elke maand honderden miljoenen in omloop. Er bestaan dus handelshuizen die véél meer handelaren in dienst hebben. Zoals dat ‘Flow Traders’ uit het item van Lubach.
Dag in, dag uit, inkopen, verkopen
In 2014 – en nog steeds – vond ik het krankzinnig. Dit was toen mijn observatie:
“In die bedompte kantoorruimte zitten elke dag 15 mensen van geld meer geld te maken. Gebaseerd op…wat, eigenlijk? ‘Schommelingen in de markt’, geloof ik. Ze verlenen niemand een dienst, alleen zichzelf en hun baas. Ze verkopen niemand een product. Het is geld verdienen om het geld verdienen.”
Die mensen vinden misschien de diepste voldoening in dit wereldwijde ‘spel’ met geld. Maar mij lijkt het zo léég…en zoals Lubach aantoonde: het kan heel schadelijk zijn, bijvoorbeeld voor pensioenfondsen. En ja, nu profiteren ze van de Corona-crisis. In 2014 wilde ik er niet over oordelen. Maar nu?
Volgens mij moet hier zo snel mogelijk een verbod op komen. Dit kun je gewoon niet maken. Kappen met die flitshandel.
Maar terug naar de kern:
Die flitshandelaren zijn dus totaal niet afhankelijk van klanten. Aandelen en effecten zijn er altijd. Zelfs als het economisch beroerd gaat, kunnen zij geld verdienen.
Conclusie: een website is voor dit bedrijf echt totaal nutteloos. Behalve zijzelf heeft echt helemaal niemand belang bij wat zij doen. Niemand is op zoek naar ze, en zij zijn naar niemand op zoek.
Ja, er is wellicht één nut voor een website te bedenken: vacatures. Het zou voor hen een middel kunnen zijn om nieuwe handelaren aan te trekken. Maar daar zijn veel effectievere middelen voor, zoals vacaturesites.
Ik stond perplex
Vanwege de voor mij ondraaglijke leegte van hun werk. Maar ook omdat ik mijn overtuiging los moest laten: niet élk bedrijf heeft een website nodig.
Mijn hele geloof in één veeg van tafel…
Nu ik van die klap bekomen ben, ben ik nieuwsgierig: als er één soort bedrijf is dat geen website nodig heeft, zijn er misschien nog veel méér!
Ken jij ondernemingen die zonder website kunnen? Deel ze hieronder!
Elk bedrijf heeft een website nodig. Toch? Dat dacht ik ook. Maar ik zat ernaast: http://t.co/CXV4c93UwK
Beste Arjan,
Jouw artikel heeft getriggerd om verder te lezen en om daarna vast te stellen welke specifieke bedrijven er zijn die geen website nodig hebben!
Met vriendelijke groet,
Frits Meester
Graag gedaan, Frits!
Ken jij nog andere bedrijven die géén website nodig hebben?
Gezien jouw vak: heb je ooit een bedrijf geadviseerd géén website te nemen?
Misschien interessanter nog: moet je nog vaak ondernemers overtuigen dat een website essentieel is voor hun overlevingskansen? :)
Een handelshuis geen klanten nodig? Met welk geld spelen ze dan? Niet elk handelshuis heeft een eigenaar met tientallen miljoenen. Ja vaak is het een onderdeel van een groter geheel, maar als ze geld voor bedrijven beleggen, zijn dit toch ook klanten?
Goeie, Erwin!
In het geval van dit handelshuis ‘speelden’ ze uitsluitend met eigen geld, nadat de eigenaar het startkapitaal had verzorgd.
Dus je hebt gelijk: andere handelshuizen zouden in die zin wél ‘klanten’ nodig hebben. Dit bedrijf niet.
Leuke blog die een handige kapstok is naar een intrigerende vraag. Zijn er bedrijven die gaan website nodig hebben!? Natuurlijk zijn die er. meer dan we nu beseffen.
Er namelijk nogal wat bedrijven te vinden die nu een website hebben om het hebben van een website. Zonder enige toegevoegde waarde. Blijkbaar is er ook geen reden voor deze bedrijven dit anders te doen. Dan zou je zeggen, dan kunnen ze toch ook zonder?
Haha! Dat is mooi gesteld, Bert.
Beter geen website dan een waardeloze website.
Het probleem is dat je van de meeste websites gewoon niet wéét of het iets oplevert. Het wordt niet gemeten, en aan klanten wordt niet gevraagd of ze eerst de website bekeken hebben.
Zijn er veel mensen die bedrijf diskwalificeren puur en alleen omdat ze geen website hebben? Ik denk het wel. Dan is zelfs een slechte website van waarde.
Ik zou bedrijven nooit adviseren om hun website te verwijderen omdat ‘ie niet aan mijn maatstaven voldoet, in ieder geval. ;)
Zou een groenteboer minder groente verkopen als hij/zij geen website heeft? Hetzelfde geldt voor de viskraam op de hoek, de slager en “Patat van Ad”.
Heeft een drukkerij een website nodig om aan nieuwe klanten te komen? Ik ben een bedrijf in Alphen aan den Rijn geweest waar ze autoruiten ontwikkelen en produceren voor grote Duitse autobedrijven. Die hebben een website, maar die gaan nergens op gevonden worden. Dat soort opdrachten worden nog veel door traditionele marketing verkregen (netwerken, events).
Ik denk ook niet dat Apple de eerste iPhones heeft verkocht vanwege hun mooie website. En ja, toch hebben zij een website, maar die dient meer als visitekaartje en aftersales dan dat ze er echt handel mee binnenhalen. Andere websites promoten of verkopen dan wel weer veel iPhones (en andere producten) voor hen.
De vraag is denk niet zo zeer of dat ieder bedrijf een website nodig heeft, maar wat deze bedrijven meer zouden kunnen met een goede website.
Ja, dat vind ik een hele mooie, Nils, die laatste zin.
En normaal gesproken zou ik zeggen: Patat van Ad heeft een website nodig voor de openingstijden en adres enzo. Maar ja, daar heb je eigenlijk Google voor tegenwoordig. Toch kun je daar ook nog niet 100% op vertrouwen: niet iederéén gebruikt Google.
Helemaal eens Arjan, Elk bedrijf heeft een website nodig in deze tijd. Zonder een website heb je minder bekendheid en minder bekendheid wilt zeggen minder afzet van je product.