• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Waarom je website geen baby is

23 april 2014/in Online marketing /door Arjan Jonker

babyā€œMijn website is mijn kindje.ā€

Ondernemers zeggen dit echt. Vaker dan je denkt.

Vraagt iemand me naar zijn of haar (nieuwe) website te kijken, en zegt dat er dan bij: ā€œMijn kindjeā€¦ā€ Durf dan nog maar eens te zeggen wat voor gedrocht het is. Want ze reageren dan net als echte ouders: kom niet aan hun kindje!

Ik snap het niet. Echt niet.

Een folder mag gewoon een folder zijn.

Een visitekaartje mag gewoon een visitekaartje zijn.

Een advertentie een advertentie.

Een jaarverslag een jaarverslag.

Maar van alle marketingmiddelen moet een website zo nodig een baby zijn. Legers ondernemers doen alsof ze een stukje software met veel pijn, moeite en liefde persoonlijk gebaard hebben.

Waarom?

Waarom kan een website niet gewoon gezien worden als wat het is:

een onlinemarketingmiddel. Een acquisitietool. Want dat is het! Niets minder, maar ook zƩker niet meer.

Maar nee hoor: ā€œMijn website is mijn kindje.ā€ En hóp, mijn fantasie slaat op hol: ik zie de man of vrouw in kraambed, van boven zakelijk gekleed in mantelpakje of overhemd met jasje, en van onder wijdbeens naakt, persweeĆ«n wegpuffend, uren vechtend voor elke centimeter ontsluiting, en uiteindelijk luid kreunend de vrucht werpend: ā€œGefeliciteerd, meneer, het is een website! Hoe gaat u ā€˜m noemen?ā€ De ondernemer, in tranen en blozend: ā€œwww.kerncoaching.nlā€.

Belachelijk? Natuurlijk!

Maar ondertussen voelt de ondernemer wĆ©l alle emoties die bij ā€˜een kindje’ komen kijken. En als ze het dan aandurven om dat kindje door mij tekstueel en structureel te laten verbouwen, doet elke wijziging van mijn hand ze – zo lijkt het – Ā fysiek pijn.

Die opdrachtgevers zijn moeilijk tevreden te stellen. Ik kan praten als Brugman, beargumenteren waarom dit of dat wel of niet slim is in relatie tot bezoekersconversie of weet ik veel, maar uiteindelijk gaat het maar om ƩƩn ding: of de website – excuses – het kindje nog wel genoeg op de trotse ouder lijkt. Dan krijg je discussies over of mijn stijl niet ā€˜te verkoperig’ is, of ā€˜te direct’. Zoiets.

Als je website al op Ć­emand moet lijken, is het de klant

DIE moet zichzelf in je website herkennen. Jouw website moet een beetje van hĆ©m worden. Nee, niet zijn kindje, maar hij moet er wel emotioneel van worden. Hij moet zijn probleem terugvinden, en in jouw oplossing geloven. Omdat die onderscheidend is. Of gewoon kraakhelder geformuleerd is. Hij moet denken: “Dit bedrijf gaat mijn leven beter maken.”

Dus, ondernemend Nederland:

Laat je website los

Ook al heb je het gevoel dat ā€˜ie ā€˜uit jezelf’ is gekomen. Want dan gaan de discussies om je website te verbeteren om de verkeerde dingen: je luistert niet meer naar rationele argumenten, maar bent alleen bezig met beschermen en behouden van wat je zelf hebt bedacht.

Dit geldt ook voor ondernemers die hun website hebben laten bouwen en/of schrijven door vrienden of familieleden: als het hún kindje is, vinden ondernemers het zowaar vaak nóg moeilijker om iets te veranderen, omdat men bang is anderen voor het hoofd te stoten.

Je website in een onlinemarketingmiddel. Punt

En een verdomd krachtige, als je het goed aanpakt.

Dus snij die navelstreng alsjeblieft door. En stuur je kindje naar de plastische webtekstchirurg voor een grondige verbouwing.

Tags: website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-04-23 12:00:382022-03-09 16:04:48Waarom je website geen baby is
Ook interessant voor jou
Dit verhaal gaat over jou. Over je teleurstelling in je website
Waarom webteksten altijd belangrijker zijn dan beelden
Het definitieve antwoord op de vraag ā€˜Is je website een visitekaartje?’
Waarom ik webbouwer had moeten worden
Succesvolle website bouwen? Begin bij de basis!
"Bekijk onze nieuwe website", of: oude wijn in een nieuwe zak
  1. Patrick Hageman
    Patrick Hageman zegt:
    24 april 2014 op 10:48

    Hij is weer duidelijk, direct en helemaal waar. Leuk artikel Arjan!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 april 2014 op 11:15

      Haha, dank, Patrick! :)

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 Ā© Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Waarom ik niet naar de open dag van het crematorium gaLuieremmeradvies voor je website
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. šŸ™„ Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiƫle Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?