Woorden zeggen meer dan 1.000 beelden
Ik ben fan van Ype Driessen, een fotostripmaker die ook iedere maand een strip maakt voor tijdschrift Onze Taal. Iedere maand maakt hij er een hele scherpe, sterke taalgrap van. Meestal zet hij taalpuristen scherp tegenover personages die juist moderne taaltrends volgen. De laatste editie ging over de jeugd en ‘hun’ emoji:
Goed gevonden, maar het bewees voor mij maar weer eens:
1.000 beelden zeggen vaak minder dan 1 woord
De betekenis van één enkele emoji wordt vaak al verkeerd begrepen (weet jij bijvoorbeeld de werkelijke oorsprong en betekenis van de lachende drol?), laat staan een hele reeks emoji achter elkaar, als ware het werkelijke zinnen. De vondst van Ype is erg goed, maar niemand kan die reeksen emoji ontcijferen. Getuige ook de ‘vertaling’ van zelfs de korte emoji-zinnen in de hierboven getoonde strip.
Ik ben het er absoluut mee eens dat beelden in een specifieke context meer kúnnen zeggen dan 1.000 woorden. In een strip, bijvoorbeeld (om in de sfeer te blijven). Sommige van de sterkste afleveringen van Calvin & Hobbes bevatten (bijna) geen tekst:
Dan websites:
Vormgeving/afbeeldingen versus webteksten
Wat is belangrijker? Webdesigners, vormgevers en fotografen zullen wellicht direct naar het grafische wijzen. Want ja, als je website er niet uitziet, neemt niemand je toch serieus als ondernemer/bedrijf? Dan zijn ze zó weer weg.
Een freelance tekstschrijver als ik vindt uiteraard teksten belangrijker.
Maar laten we de proef simpelweg eens extreem op de som nemen met een website die iedereen kent:
Facebook zonder webteksten:
En Facebook zonder beelden:
Toegegeven: de eerste ziet er fraaier uit. Maar communiceert niets. De tweede is lelijk en spreekt visueel niet aan, maar je kunt de updates en alles eromheen tenminste nog lezen en begrijpen.
Kan een website toe met alléén webteksten, of alléén beelden?
Nooit. Er moet altijd een mooie mix van beide zijn voor maximaal effect. Dus denk niet dat ik hier zit te verdedigen dat je alleen maar webteksten nodig hebt op je website. Integendeel:
Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden?
Lang niet altijd.
Woorden zeggen meer dan 1.000 beelden?
Kan. In ieder geval zijn woorden op zichzelf altijd te begrijpen.
Conclusie:
Beelden en woorden samen zeggen meer dan 1.000.000 beelden of woorden alleen
Spijker op de kop, dunkt me.
Interessant! Maar de tweede FB pagina is duidelijk véél mooier hoor, ondanks het ‘gemis’ aan foto’s. Vormgeving is nl. niet alleen het gebruik van foto’s, maar zeker ook (en misschien wel in de eerste plaats) de layout én het op een juiste manier gebruiken van typografie!
Goeie toevoeging, Rob. Layout en typografie zijn ook van die typische ondergeschoven kindjes op websites, waarvan het belang schromelijk onderschat wordt. Iets wat jij me geleerd hebt! :-)
Inderdaad Rob, een slechte website leest niet prettig. Wat dat betreft mag het uiterlijk van jouw website wel een keer opgefrist worden Arjan! No offense maar hij komt bij mij toch wel gedateerd over. Maar als fotograaf en grafisch behoorlijk onderlegd type begin ik niet eens met lezen als het visuele plaatje niet klopt.
Grappig dat je dat zegt; ik krijg juist ook veel complimenten over het uiterlijk van mijn website. Ik zou het zelf niet gedateerd willen noemen, maar juist een duidelijk herkenbare stijl. Zelf ben ik er nog altijd ontzettend blij mee. En ik zal je nog wat vertellen: Rob heeft ‘m gemaakt. ;-)
Ik ben meer van de typografie en strakke heldere lijnen. Maar als jij er blij mee bent…
Begrijp me niet verkeerd: ik waardeer je feedback, Nicolet! Komende zomer wil ik mijn website weer een flinke (vooral tekstuele) update geven, en dan neem ik jouw opmerkingen zeker mee.
Wat betreft regelafstand en lettergrootte: Rob heeft veel aandacht aan de typografie besteed, en ook daarover heb ik complimenten gekregen van mensen die vinden dat mijn website prettig leest. De meningen zijn verdeeld, da’s duidelijk.
Mijn probleem met jouw website is de enorme font grootte en dan is het ook nog in een schreefletter die fijn is op papier en voor koppen maar mijns inziens minder voor beeld. Ook de regelafstand is fors waardoor ik geen gevoel van eenheid krijg in de tekst. Deze commentaren lezen beter, gemakkelijker dan de tekst hierboven. Tenzij je doelgroep een leesbril nodig heeft natuurlijk, dan is het een ander verhaal.
Goeie toevoeging, Rob. Layout en typografie zijn ook van die typische ondergeschoven kindjes op websites, waarvan het belang schromelijk onderschat wordt. Iets wat jij me geleerd hebt! :-)
Inderdaad Rob, een slechte website leest niet prettig. Wat dat betreft mag het uiterlijk van jouw website wel een keer opgefrist worden Arjan! No offense maar hij komt bij mij toch wel gedateerd over. Maar als fotograaf en grafisch behoorlijk onderlegd type begin ik niet eens met lezen als het visuele plaatje niet klopt.
Grappig dat je dat zegt; ik krijg juist ook veel complimenten over het uiterlijk van mijn website. Ik zou het zelf niet gedateerd willen noemen, maar juist een duidelijk herkenbare stijl. Zelf ben ik er nog altijd ontzettend blij mee. En ik zal je nog wat vertellen: Rob heeft ‘m gemaakt. ;-)
Ik ben meer van de typografie en strakke heldere lijnen. Maar als jij er blij mee bent…
Begrijp me niet verkeerd: ik waardeer je feedback, Nicolet! Komende zomer wil ik mijn website weer een flinke (vooral tekstuele) update geven, en dan neem ik jouw opmerkingen zeker mee.
Wat betreft regelafstand en lettergrootte: Rob heeft veel aandacht aan de typografie besteed, en ook daarover heb ik complimenten gekregen van mensen die vinden dat mijn website prettig leest. De meningen zijn verdeeld, da’s duidelijk.
Mijn probleem met jouw website is de enorme font grootte en dan is het ook nog in een schreefletter die fijn is op papier en voor koppen maar mijns inziens minder voor beeld. Ook de regelafstand is fors waardoor ik geen gevoel van eenheid krijg in de tekst. Deze commentaren lezen beter, gemakkelijker dan de tekst hierboven. Tenzij je doelgroep een leesbril nodig heeft natuurlijk, dan is het een ander verhaal.