De webteksten die je verdient, maar die je niet nodig hebt

Arjan JonkerInternet Marketing, Verleiding, Webteksten2 Comments

"He's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him. Because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark knight." - Lt. James Gordon in The Dark Knight

“He’s the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we’ll hunt him. Because he can take it. Because he’s not our hero. He’s a silent guardian, a watchful protector. A dark knight.” – Lt. James Gordon in The Dark Knight

De webteksten die mijn opdrachtgevers willen, zijn meestal niet de webteksten die ik voor ze schrijf. Concreter gezegd: ik schrijf niet voor mijn klanten, ik schrijf voor de klanten van mijn klanten.

Jij bent trots op je bedrijf

Terecht, natuurlijk. En die trots wil je terugzien op je website, gereflecteerd in je webteksten. Daarin schuilt een valkuil: dat je je website leest door eigen ogen. Je beoordeelt de tekst vanuit je trots, je éigen perspectief. En dus niet het perspectief van (potentiële) klanten.

Als het aan sommige opdrachtgevers ligt, vertellen ze zo uitgebreid mogelijk over de weg die ze afgelegd hebben, van eenpitter in hun garage tot directeur van een multinational. Het hele verhaal moet op de website, van home tot contact, inclusief beschrijvingen van verhuizingen, fusies, personeelsgroei, noem maar op. En niet te vergeten de holle uitroepen over kwaliteit, klant centraal en meer van dat soort gratis webteksten.

Willen bezoekers jouw verhaal lezen?

Helaas, nee. Jij wil het vertellen, maar klanten willen het niet horen. Ze zijn geïnteresseerd in zichzelf, niet in jou. Ze willen zo snel en scherp mogelijk horen wat je voor ze kan betekenen:

  • Welk probleem los je voor ze op?
  • Welke voordelen kleven daaraan?
  • Wat doet jij anders dan je concurrenten?

Ik begrijp de trots natuurlijk wél:

Ik heb die zelf ook, en ook ik verhaal er graag over. Je bouwt iets helemaal zelf op, en daar mag – nee móet – je trots op zijn. Dus ja: de webteksten die veel van mijn klanten willen, zijn wel degelijk de teksten die ze verdienen. En in de ideale wereld zou iedere websitebezoeker ruimschoots de tijd nemen om die teksten tot zich te nemen, zich te verwonderen en verbazen over de wilskracht en kunde van de ondernemer, en alleen op basis daarvan al klant worden. Helaas, zo werkt het niet.

Er is een plaats en tijd voor trots

Maar die plaats is niet je website, je webteksten geven slechte timing.

De webteksten die je verdient, beste ondernemer, zijn niet degene die je nodig hebt.

Wat jij nodig hebt zijn webteksten die het verhaal van je klant vertellen

Webteksten die bezoekers aanspreken, grijpen en op je website houden, hen verleiden interactie met je te zoeken, hen terug laten komen, hen klant doen worden.

Want dát verdien je. Nog veel meer dan webteksten die recht doen aan jouw trots.