Wat betekent conversational search voor je webteksten?

Arjan JonkerInternet Marketing, SEO, Webteksten11 Comments

google-mic-icon“Ik kan beter tegen een stoel aanpraten, jij luistert toch niet!” 

Dat hebben we allemaal weleens geroepen in een eenzijdig gesprek, toch? (Of naar ons hoofd gesmeten gekregen… ;-) Welnu, een stoel zal nooit een gelijkwaardige gesprekspartner worden. Maar je computer of je smartphone, bezield door Google? Dat zou best eens kunnen. Het is dichterbij dan je denkt, en het heet:

Conversational search.

Heb je er al over gehoord? Ik denk het wel, hoewel je de térm misschien niet kent. Het gaat over gesproken zoekopdrachten in Google. Maar dat is lang niet het hele verhaal; dit gaat veel verder.

Conversational search begint bij dat guitige microfoontje rechts in de zoekbalk

Conversational search begint bij dat guitige microfoontje rechts in de zoekbalk

Eerst een stukje achtergrond:

geloof het of niet, maar Google is niet tevreden over hun eigen zoekbalk. Een zoekopdracht intikken en daar een antwoord op krijgen is hen…niet natuurlijk genoeg. Deze manier van zoeken biedt geen optimale ervaring. We zijn immers mensen, en mensen zijn gewend om a) te praten en b) een langere dialoog te voeren dan 1 keer vragen en 1 keer antwoorden.

Google heeft een aansprekend doel voor ogen:

Een zoekmachine die precies zo werkt als de computer uit Star Trek. Die computer was in staat om organische, natuurlijke dialogen aan te gaan met mensen, en ze van alle informatie te voorzien die zij nodig hadden. (Denk ook aan Iron Mans ‘Jarvis’.)

En Google heeft al een paar flinke stappen gezet naar dit doel. Kijk maar (duur: 1.28 minuten):

In de video zie je dat het systeem nog niet perfect werkt. Verre van. Maar wie weet hoe ver ze hiermee zijn over een jaar of 5?

(Overigens: op je smartphone werkt het veel beter, en dan hoor je Google ook terugpraten! Experimenteer er maar eens mee.)

Google wil dus de dialoog met jou aangaan.

Nu moeten wij nog gewend raken aan praten tegen een zoekmachine. Grappig: in mijn omgeving hoor ik van 40-plussers dat ze dat niet zien zitten (“Ik ga niet tegen een computer aanlullen!”), terwijl jongere mensen daar geen enkele moeite mee hebben. Althans: uit cijfers blijkt dat vooral jongeren constant zoekopdrachten inspreken in plaats van typen, met name op smartphones.

Wat betekent dat voor ons zoekgedrag?

Wanneer mensen zoekopdrachten inspreken, spreken ze vragen op natuurlijke wijze uit. In plaats van ‘supermarkt amsterdam’ in te tikken, zeggen ze:

‘Ik zoek een supermarkt in Amsterdam.’

Maar zelfs dát is niet helemaal natuurlijk. Als je in Amsterdam loopt en je vraagt aan iemand waar de dichtstbijzijnde supermarkt is, zeg je iets in de trant van:

‘Waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?’

Precies die vraag kun je in precies dezelfde bewoording aan Google stellen, en je krijgt een precies antwoord (duur: 28 seconden):

Waterdicht is helaas ook dit nog niet. Als ik mijn vraag anders formuleer, bijvoorbeeld ‘waar is hier een supermarkt’ of ‘ik zoek een supermarkt’, krijg ik niet het antwoord dat ik wil. Maar het is duidelijk waar Google naar onderweg is, niet?

Wat betekent dit alles nu voor je webteksten?

Google ziet dat het aantal gesproken zoekopdrachten toeneemt, en ziet daarin ook al enkele duidelijke trends. 3 daarvan zijn heel relevant voor website-eigenaren.

Trend 1: van enkele zoekwoorden naar zoekzinnen

Dit zagen we hierboven al: als je je zoekopdracht inspreekt, zeg je eerder ‘ik zoek een boekhouder in utrecht’ dan ‘boekhouder utrecht’. Hoe dit in de praktijk precies gaat uitpakken weet nog niemand, maar het staat vast dat het gevolgen heeft voor de manier waarop je je pagina’s SEO-optimaliseert.

Je pagina’s optimaliseren op ‘boekhouder utrecht’? Dat zou binnenkort een slechte SEO-strategie kunnen zijn.

Veel concreter houvast kan ik je nog niet geven, maar je zult moeten beseffen dat jouw webteksten steeds meer onderdeel worden van een steeds natuurlijkere conversatie, die begonnen is op Google…

Trend 2: steeds meer locatiegericht zoeken

Heb je een winkel of verleen je een dienst die locatieafhankelijk is? Zorg dat je adresgegevens overal op internet bekend zijn, te beginnen met je website en Google. Want steeds meer mensen lopen door een dorp of stad, en willen weten waar de dichtstbijzijnde kapper, garage, kledingwinkel of bakker is. Ze pakken hun smartphone en vragen Google om de weg.

Staat je concurrent wél goed vermeld, maar jij niet? Zwaai maar dág naar je nieuwe klant. Goede locatiedata wordt dus nóg crucialer dan het nu al is.

Trend 3: steeds meer zoekopdrachten met een waardeoordeel

‘De beste’, ‘de best beoordeelde’, ‘reviews’, ‘hoogst gewaardeerde’. Google krijgt steeds meer zoekopdrachten waarin een waardeoordeel gevraagd wordt over een dienst of product. Mensen zoeken niet zomaar een garage, maar de beste garage, met de hoogste klantbeoordeling. Dergelijk zoekgedrag neemt met tientallen procenten toe, mede onder invloed van conversational search.

Recensies van jouw product of dienst en bewijs van jouw kwaliteit worden dus belangrijker. Geloof je nog steeds mensen reviews niet belangrijk vinden? Dat wordt hoe langer hoe meer een gevaarlijke gedachte…

Conversational search: er komt een dag…

(duur: 16 seconden)

(Ok, hier komen reacties op. Ik zoek alvast dekking… X-P)

Bronnen en verder lezen/kijken:

11 Comments on “Wat betekent conversational search voor je webteksten?”

  1. Ik blijf het erg raar vinden om tegen een apparaat te praten ;-) Het begon ooit met ‘voice dialing’ op je telefoon (nee, toen nog géén smartphone). Ook dat heb ik nóóit gedaan. Nu heb ik de beschikking (als Apple liefhebber met natuurijk een iPhone) over Siri, de personal assistant ‘in’ je iPhone. Maar ik peins er niet over om dat te gaan gebruiken…en ‘ze’ praat nog terug ook hahaha. Nope, geef mij maar gewoon een zoekveld waar ik wat kan typen…dan maar ‘ouderwets’ ;-)

      1. Ik ben vijftigplusser en heb er geen moeite mee tegen mijn telefoon te spreken. Het is vaak heel grappig. Als je Siri bedankt zegt ie bijvoorbeeld: “ik ben er om je eeuwig dienstbaar te zijn.” Of als ie het niet verstaat, dan is het: “dit is wat ik op internet heb kunnen vinden over …. ” (en dan heeft ie jouw woorden zo verbasterd dat het hilarisch wordt). En het is ook nog heel makkelijk: “zet de wekker op half acht”, en klaar ben je. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met Google.

        1. Dank voor je reactie.

          Het is inderdaad gissen wat de toekomst brengt. Hoewel…de lijnen zijn uitgezet.

          En zolang de technologie nog niet perfect is en we vaak misverstanden hebben met onze telefoons…valt er voorlopig ook nog een hoop te lachen idd. ;-)

    1. Daarover verschillen de meningen. ;-)

      Op Twitter zei iemand dat de getoonde zoekresultaten beïnvloed zijn omdat ik ingelogd ben bij Google. XD

      Maar serieus: ik had gedacht dat dat filmpje wel wat meer stof zou doen opwaaien. Nou ja…

      (PS: aangenaam kennis te maken, Edward! Heb net even vertoefd op jouw blog. Ben bang dat ik daar vaker ga komen. :-)

  2. Informatief blog!

    Ik denk dat je tips niet alleen gelden voor copywriters, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Die boekhouder uit je voorbeeld, zal zich misschien wel gaan specialiseren.

    ‘De beste boekhouder voor het MKB, zit in de Utrechtse wijk Wittevrouwen!’

    Of zoiets ;-)

  3. Nu breekt mijn klomp. Ik was toevallig net bezig met de S voice functie op mijn telefoon en tegelijkertijd mijn mail aan het opschonen. Toch even lezen die mail van Arjan, en… Karma, spiritualisme? Je hebt er i.i.g een vaste lezer bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *