Het definitieve antwoord op de vraag ‘Is je website een visitekaartje?’

Arjan JonkerInternet Marketing11 Comments

Nee.

Driewerf nee.

Nee. Nee. Nee.

 

Website visitekaartje

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!

Redeneer zelf: wat doe je met een visitekaartje nadat je ‘m hebt gekregen op een netwerkbijeenkomst?

  • Je stopt ze in je portemonnee, om ze maanden later weg te gooien als je je portemonnee uitmest
  • Je stopt ze in je broekzak, vergeet ze, en vindt ze verpulpt pas weer terug nádat je broek uit de wasmachine komt
  • Je gooit ze in een hoekje, op een stapeltje, op je bureau, en kijkt er niet meer naar
  • Je gooit ze direct weg

Een visitekaartje staat gelijk aan vergeten

Goed, en soms – heel soms – bezoek je eenmaal op kantoor toch even de website van de ondernemer. Dan kan die ondernemer er maar beter voor gezorgd hebben dat z’n website géén visitekaartje is.

Een visitekaartje maakt doorgaans weinig indruk.

En je website…die moet juist wél een indruk achterlaten.

Sterker nog: die moet zorgen dat je bezoekers wat gaan dóen. Zich abonneren op je nieuwsbrief. Je gratis tips aanvragen. Je E-book downloaden. Misschien zelfs klant worden.

Hoe herken je een slechte webbouwer?

Als op zijn website staat dat hij een online visitekaartje voor je gaat maken. Die hebben hun eigen vak niet begrepen. En die webbouwers zijn er zat:

Slechte webbouwer 1

‘Een website is meer dan alleen “online” zijn. Daar heeft ‘ie dan weer wél gelijk in.

 

Slechte webbouwer 2

‘Een goede eerste indruk.’ Ja, daar kan een visitekaartje bij helpen. De eerste indruk van je website moet echter niet gewoon ‘goed’ zijn, die moet direct verleiden.

 

Slechte webbouwer 3

Een visitekaartje is juist nauwelijks effectief…

 

Slechte webbouwer 4

‘Het uitgangspunt’ nog wel. Dat kan nooit wat worden.

 

Op zzp-nederland.nl smeren ze je zelfs een letterlijk online visitekaartje aan:

Slecht idee

Elke miskoop is duurkoop, hoe goedkoop ook…

Het mag dan goedkoop zijn (1,79 per maand), maar het levert je behalve een beetje vindbaarheid niets op.

Zoek een webbouwer die begrijpt dat je website het hart is van je online marketing

Een webbouwer die begrijpt dat al je marketingwegwijzers naar je website wijzen. Dat je website dé plek is waar je potentiële klanten contact met je zoeken. Dat je website klanten moet opleveren.

En die zijn er gelukkig ook:

Goede webbouwer 1

Webdesign en online verkoop; te vaak gaan die 2 juist níet hand in hand

 

Goede webbouwer 2

Zet zich expliciet af tegen het idee van een website als visitekaartje

 

Goede webbouwer 3

En zo is het.

Je zult het nog vaak genoeg horen:

Ondernemers die hun website een online visitekaartje noemen.

Maar jij weet nu beter.

Je website is – als je het goed doet – een online marketingmachine, een machtig acquisitekanaal, het hart van je (online) communicatie. En geloof je mij niet, geloof dan Simone Levie. Die schreef al veel eerder dan ik dat je website geen visitekaartje is…

Lees ook het artikel van Paul Christian, die schrijft over de beginjaren van internet:

“Iedereen wou een website. En hoe die eruit zag, wat hij moest doen of hoe die ervaren werd door de gebruiker was niet aan de orde. Iedereen wou graag een online ‘visitekaartje’ en dat is exact wat iedereen kreeg. Niet meer…”

Niet meer…

11 Comments on “Het definitieve antwoord op de vraag ‘Is je website een visitekaartje?’”

  1. Iedereen kletst iedereen na. Dom, dom, dom. Overigens: zoek geen webbouwer, zoek een mooi WordPress theme. Laat een vormgever eventueel wat extra grahics ontwerpen om het áf te maken. Scheelt je kapitalen. Kunnen de vormgevers weer verder met de visitekaartjes ;-)

    1. Haha! Ik ken enkele webbouwers die het niet met je eens zullen zijn. (Ik nodig ze bij deze uit om hún commentaar toe te voegen. :) )

      Overigens ben ik bang dat heel veel ondernemers de technische kennis én het inzicht missen om zelf met WP aan de slag te gaan. (Voor wie dit leest en denkt dat WP voor ‘WordPerfect’ staat: misschien bedoel ik dan jou. ;) )

      Deze ondernemers hebben dan wel degelijk behoefte aan een webbouwer die ze minimaal goed begeleid.

  2. Daar zit hem nu juist de kneep Kitty! Vormgevers zijn géén webbouwers en webbouwers zijn géén vormgevers. Ze kennen allemaal een ‘eigen kunstje’. Om een website zijn doel te laten bereiken moeten juist al die ‘kunstenaars’ (incl. copywriter) met elkaar samewerken, en daar gaat het vaak mis.

    Zelf aan de slag gaan met WP kan natuurlijk altijd, maar ondernemers vergissen zich vaak in hoeveel tijd dat gaat kosten. Tijd die ze eigenlijk beter kunnen besteden aan iets waar ze wel goed in zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *