11 “onderscheidende” webtekstblunders
Ondernemend Nederland onderscheidt zich graag. De zinsconstructie âik onderscheid mij door âŠâ komt zowel in enkel- als in meervoud gigantisch vaak voor:
En dat is natuurlijk niet gek: als jij of jouw product of dienst een eigenschap bezit die niemand anders heeft, val je op, overtref je de concurrentie, ken je je gelijke niet, ben je beter dan anderen.
Het is een sterk verkoopargument waardoor potentiële klanten massaal voor jou kiezen, ten koste van soortgelijke partijen.
Logisch dus dat ondernemers dat graag verkondigen op hun website.
Maar jaâŠ
Dat is de theorie.
Nu de praktijk.
Google laat zien dat je willen onderscheiden in ieder geval niet onderscheidend is. Maar je daadwerkelijk onderscheiden? Dat blijkt zeer zeldzaam, zelfs onderscheidend op zich.
Want waar onderscheiden die duizenden Nederlandse ondernemers zich in? Waardoor zijn ze zĂł zeker van hun zaak, dat ze dat expliciet communiceren op hun website? Kortom: wat komt er op die puntjes na de zinderende zinssnede âwij onderscheiden ons doorâ?
Dit:
1. Persoonlijke aanpak
2. Vakmanschap
3. Betrouwbaarheid
4. Deskundigheid
5. Enthousiasme
6. No-nonsense aanpak
7. Persoonlijke service
8. Kwaliteit
9. Proactieve werkhouding
10. Professionele aanpak
11. Klantgerichte benadering
Zie hierboven de 11 evergreens van onderscheidend Nederland
Onderscheidend? Niet dus. Algemene vaagheden, holle clichĂ©âs, abstracte adjectieven.
De woorden âik/wij onderscheid(en) me/ons doorâ blijken niets meer dan de stuivers van een goedkoop zwaktebod. Een ondernemer die ze nodig heeft om zich zogenaamd te onderscheiden, weet in werkelijkheid niet waarin hij Ă©cht onderscheidend is.
En de bezoeker?
Die koopt er niets voor, in ieder geval niets bij déze ondernemers. Hij herkent ragfijn wat hij overål leest, en het raakt hem niet in het minst. Wordt hij tóch klant? Dan is het ondanks deze woorden, niet dankzij.
Nee, ik wil niemand voor schut zetten
Het Ăs ook niet makkelijk om echt onderscheidend te zijn. God weet dat ik er zelf moeite genoeg mee had, voorheen. Als het makkelijk was, werd iedereen wel ondernemer. Je moet ernaar op zoek gaan. Misschien kan ik je op weg helpen:
3 manieren om je daadwerkelijk te onderscheiden
Hieronder geef ik 3 manieren waar je misschien vandaag al iets mee kunt.
(Overigens: hierboven geef ik misschien de indruk dat je je alleen met USPâs kunt onderscheiden. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Voorbeeld: ik onderscheid me direct van een hele hoop freelance tekstschrijvers door te kiezen voor Ă©Ă©n genre: webteksten. Maar daarin ben ik niet uniek.)
1. Toon je (grote) klanten
Laat zien voor je wie je werkt, en je kweekt vertrouwen in je kunde. Vooral als het om grote bedrijven gaat die iedereen kent:
2. Toon je klantbeoordelingen
Veel Nederlanders doen alsof een klantgetuigenis iets vies is. Onecht. Slijmen. En dat het ze totaal niet raakt. Onzin. Waarom krijg je van bol.com, coolblue en talloze andere webshops altijd een e-mail met het verzoek om je laatste aankoop te beoordelen? In ruil ervoor krijg je zelfs korting op je volgende aankoop! Ze werken. Echt.
3. Niet goed geld terug
Toevallig vanochtend op de radio: de fabrikant van een peperduur medicijn tegen beenmergkanker heeft een afspraak met verzekeraars gemaakt. Als hun medicijn bij een patiënt niet aanslaat, krijgt de verzekeraar het geld terug. (Nu nog) uniek in die branche. Maar zelfs als het minder uniek of zelfs vanzelfsprekend is: als jij die garantie biedt, noem het!
Nu jij
Waardoor onderscheid jij je, heus en waarachtig? :-)
Helemaal herkenbaar, zo zijn er natuurlijk nog veel meer clichĂ©s zoals: “jong en dynamisch” ed.
Dat mag je alleen zeggen als je echt jong en dynamisch bent, zoals ik:
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=jong%20en%20dynamisch
Haha! Zo is het, Nils! Als Google zegt dat je ’t bent, ben je het ook, onomstotelijk bewezen.
Helemaal herkenbaar, zo zijn er natuurlijk nog veel meer clichĂ©s zoals: “jong en dynamisch” ed.
Yep. Zie ook: https://waardevollewebteksten.nl/blog/webtekstblunders-die-we-nooit-meer-maken/ en https://waardevollewebteksten.nl/blog/10-nieuwe-webtekstblunders-om-nooit-meer-te-maken/
Dat mag je alleen zeggen als je echt jong en dynamisch bent, zoals ik:
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=jong%20en%20dynamisch
Haha! Zo is het, Nils! Als Google zegt dat je ’t bent, ben je het ook, onomstotelijk bewezen.
Ik geloof nooit zo in die klantbeoordelingen….Wie zegt mij dat dat echt is en niet ingevuld door het bedrijf zelf?
Goede vraag. De authenticiteit moet je bewijzen, met
a) de naam van de beoordelaar,
b) de naam van het bedrijf waar de beoordelaar eigenaar van is of voor werkt,
c) het liefst met een foto.
Zo maak je beoordelingen controleerbaar.
Daarnaast erg belangrijk, met name voor webshops: volume. 1 of 2 klantbeoordelingen zeggen weinig. Maar tientallen, het liefst honderden? Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf die zelf allemaal geschreven heeft, zĂ©ker wanneer het allemaal controleerbare – dus geen anonieme – beoordelingen zijn.
En, hoe gek het ook klinkt: een paar negatieve beoordelingen maken je ook geloofwaardiger. ZĂ©ker wanneer je een goede reactie erop geeft op je website of de beoordelingssite, waarin je meldt dat je je dienst of product hebt aangepast aan de hand van de feedback.
Helemaal mee eens. Het gaat er juist om hoe je met negatieve beoordelingen of kritiek omgaat. Maar dat hoeft echter niet altijd te leiden tot een aanpassing van je product of dienst.
Wij staan namelijk achter ons product. (Vaak ligt de oorzaak aan de kant van de klant.) De kunst is om het negatieve omdraaien in positief zonder dat je afbreuk doet aan jezelf..
Goed verwoord. Zolang je maar geen excuses maakt; dat is altijd een zwaktebod.
Overigens denk ik dat iedere rechtgeaarde ondernemer achter zijn product staat. Wil niet zeggen dat er nooit spaanders vallen tijdens het hakken. Foutjes gebeuren. De ondernemer die daar op de juiste manier mee omgaat, onderscheidt zich absoluut!
Toch nog even: nooit excuses maken? Is dat altijd een zwaktebod?
Alleen wanneer je willens en wetens iemand slecht bediend hebt. Maar zolang je oprecht een topproduct of -dienst hebt willen leveren, en je klant heeft kritiek, is ontevreden of het is een keer misgegaan, ja: dan is excuses maken altijd een zwaktebod.
Ik geloof nooit zo in die klantbeoordelingen….Wie zegt mij dat dat echt is en niet ingevuld door het bedrijf zelf?
Goede vraag. De authenticiteit moet je bewijzen, met
a) de naam van de beoordelaar,
b) de naam van het bedrijf waar de beoordelaar eigenaar van is of voor werkt,
c) het liefst met een foto.
Zo maak je beoordelingen controleerbaar.
Daarnaast erg belangrijk, met name voor webshops: volume. 1 of 2 klantbeoordelingen zeggen weinig. Maar tientallen, het liefst honderden? Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf die zelf allemaal geschreven heeft, zĂ©ker wanneer het allemaal controleerbare – dus geen anonieme – beoordelingen zijn.
En, hoe gek het ook klinkt: een paar negatieve beoordelingen maken je ook geloofwaardiger. ZĂ©ker wanneer je een goede reactie erop geeft op je website of de beoordelingssite, waarin je meldt dat je je dienst of product hebt aangepast aan de hand van de feedback.
Helemaal mee eens. Het gaat er juist om hoe je met negatieve beoordelingen of kritiek omgaat. Maar dat hoeft echter niet altijd te leiden tot een aanpassing van je product of dienst.
Wij staan namelijk achter ons product. (Vaak ligt de oorzaak aan de kant van de klant.) De kunst is om het negatieve omdraaien in positief zonder dat je afbreuk doet aan jezelf..
Goed verwoord. Zolang je maar geen excuses maakt; dat is altijd een zwaktebod.
Overigens denk ik dat iedere rechtgeaarde ondernemer achter zijn product staat. Wil niet zeggen dat er nooit spaanders vallen tijdens het hakken. Foutjes gebeuren. De ondernemer die daar op de juiste manier mee omgaat, onderscheidt zich absoluut!
Toch nog even: nooit excuses maken? Is dat altijd een zwaktebod?
Alleen wanneer je willens en wetens iemand slecht bediend hebt. Maar zolang je oprecht een topproduct of -dienst hebt willen leveren, en je klant heeft kritiek, is ontevreden of het is een keer misgegaan, ja: dan is excuses maken altijd een zwaktebod.
Kostelijk :)
Wat me opvalt bij puntje 9 is dat er staat “ben vasthoudendheid en accuraat.”
Ik ben zelf ook wel eens “acccuraat” (met 3 c’s) tegengekomen.
Hm, ja, beetje ongelukkige constructie. “Ik ben de vasthoudendheid zelve, joh!” :)
(Overigens: nummer 5 is mijn persoonlijke favoriet. Vooral door die foto ernaast… XD )
Ja die is ook episch
Kostelijk :)
Wat me opvalt bij puntje 9 is dat er staat “ben vasthoudendheid en accuraat.”
Ik ben zelf ook wel eens “acccuraat” (met 3 c’s) tegengekomen.
Hm, ja, beetje ongelukkige constructie. “Ik ben de vasthoudendheid zelve, joh!” :)
(Overigens: nummer 5 is mijn persoonlijke favoriet. Vooral door die foto ernaast… XD )
Ja die is ook episch
Goed artikel.
Fuck clichés, leve de overtuigingskracht van je referenties.
Hear-hear! :)
Goed artikel.
Fuck clichés, leve de overtuigingskracht van je referenties.
Hear-hear! :)