11 “onderscheidende” webtekstblunders

Arjan JonkerWebtekstblunders16 Comments

Ondernemend Nederland onderscheidt zich graag. De zinsconstructie “ik onderscheid mij door …” komt zowel in enkel- als in meervoud gigantisch vaak voor:

ik-onderscheid-mij

wij-onderscheiden-ons

En dat is natuurlijk niet gek: als jij of jouw product of dienst een eigenschap bezit die niemand anders heeft, val je op, overtref je de concurrentie, ken je je gelijke niet, ben je beter dan anderen.

Het is een sterk verkoopargument waardoor potentiële klanten massaal voor jou kiezen, ten koste van soortgelijke partijen.

Logisch dus dat ondernemers dat graag verkondigen op hun website.

Maar ja…

Dat is de theorie.

Nu de praktijk.

Google laat zien dat je willen onderscheiden in ieder geval niet onderscheidend is. Maar je daadwerkelijk onderscheiden? Dat blijkt zeer zeldzaam, zelfs onderscheidend op zich.

Want waar onderscheiden die duizenden Nederlandse ondernemers zich in? Waardoor zijn ze zó zeker van hun zaak, dat ze dat expliciet communiceren op hun website? Kortom: wat komt er op die puntjes na de zinderende zinssnede “wij onderscheiden ons door”?

Dit:

1. Persoonlijke aanpak

persoonlijke-aanpak

2. Vakmanschap

vakmanschap

3. Betrouwbaarheid

betrouwbaarheid

4. Deskundigheid

deskundigheid

5. Enthousiasme

enthousiasme

6. No-nonsense aanpak

no-nonsense-aanpak

7. Persoonlijke service

persoonlijke-service

8. Kwaliteit

kwaliteit

9. Proactieve werkhouding

pro-actief

10. Professionele aanpak

professionele-aanpak

11. Klantgerichte benadering

klantgerichte-benadering

Zie hierboven de 11 evergreens van onderscheidend Nederland

Onderscheidend? Niet dus. Algemene vaagheden, holle cliché’s, abstracte adjectieven.

De woorden ‘ik/wij onderscheid(en) me/ons door’ blijken niets meer dan de stuivers van een goedkoop zwaktebod. Een ondernemer die ze nodig heeft om zich zogenaamd te onderscheiden, weet in werkelijkheid niet waarin hij écht onderscheidend is.

En de bezoeker?

Die koopt er niets voor, in ieder geval niets bij déze ondernemers. Hij herkent ragfijn wat hij overál leest, en het raakt hem niet in het minst. Wordt hij tóch klant? Dan is het ondanks deze woorden, niet dankzij.

Nee, ik wil niemand voor schut zetten

Het ís ook niet makkelijk om echt onderscheidend te zijn. God weet dat ik er zelf moeite genoeg mee had, voorheen. Als het makkelijk was, werd iedereen wel ondernemer. Je moet ernaar op zoek gaan. Misschien kan ik je op weg helpen:

3 manieren om je daadwerkelijk te onderscheiden

Hieronder geef ik 3 manieren waar je misschien vandaag al iets mee kunt.

(Overigens: hierboven geef ik misschien de indruk dat je je alleen met USP’s kunt onderscheiden. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Voorbeeld: ik onderscheid me direct van een hele hoop tekstschrijvers door te kiezen voor één genre: webteksten. Maar daarin ben ik niet uniek.)

1. Toon je (grote) klanten

Laat zien voor je wie je werkt, en je kweekt vertrouwen in je kunde. Vooral als het om grote bedrijven gaat die iedereen kent:

opdrachtgevers

2. Toon je klantbeoordelingen

Veel Nederlanders doen alsof een klantgetuigenis iets vies is. Onecht. Slijmen. En dat het ze totaal niet raakt. Onzin. Waarom krijg je van bol.com, coolblue en talloze andere webshops altijd een e-mail met het verzoek om je laatste aankoop te beoordelen? In ruil ervoor krijg je zelfs korting op je volgende aankoop! Ze werken. Echt.

klantbeoordelingen

3. Niet goed geld terug

Toevallig vanochtend op de radio: de fabrikant van een peperduur medicijn tegen beenmergkanker heeft een afspraak met verzekeraars gemaakt. Als hun medicijn bij een patiënt niet aanslaat, krijgt de verzekeraar het geld terug. (Nu nog) uniek in die branche. Maar zelfs als het minder uniek of zelfs vanzelfsprekend is: als jij die garantie biedt, noem het!

niet-goed-geld-terug

Nu jij

Waardoor onderscheid jij je, heus en waarachtig? :-)

16 Comments on “11 “onderscheidende” webtekstblunders”

  1. Helemaal herkenbaar, zo zijn er natuurlijk nog veel meer clichés zoals: “jong en dynamisch” ed.

  2. Ik geloof nooit zo in die klantbeoordelingen….Wie zegt mij dat dat echt is en niet ingevuld door het bedrijf zelf?

    1. Goede vraag. De authenticiteit moet je bewijzen, met

      a) de naam van de beoordelaar,

      b) de naam van het bedrijf waar de beoordelaar eigenaar van is of voor werkt,

      c) het liefst met een foto.

      Zo maak je beoordelingen controleerbaar.

      Daarnaast erg belangrijk, met name voor webshops: volume. 1 of 2 klantbeoordelingen zeggen weinig. Maar tientallen, het liefst honderden? Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf die zelf allemaal geschreven heeft, zéker wanneer het allemaal controleerbare – dus geen anonieme – beoordelingen zijn.

      En, hoe gek het ook klinkt: een paar negatieve beoordelingen maken je ook geloofwaardiger. Zéker wanneer je een goede reactie erop geeft op je website of de beoordelingssite, waarin je meldt dat je je dienst of product hebt aangepast aan de hand van de feedback.

      1. Helemaal mee eens. Het gaat er juist om hoe je met negatieve beoordelingen of kritiek omgaat. Maar dat hoeft echter niet altijd te leiden tot een aanpassing van je product of dienst.
        Wij staan namelijk achter ons product. (Vaak ligt de oorzaak aan de kant van de klant.) De kunst is om het negatieve omdraaien in positief zonder dat je afbreuk doet aan jezelf..

        1. Goed verwoord. Zolang je maar geen excuses maakt; dat is altijd een zwaktebod.

          Overigens denk ik dat iedere rechtgeaarde ondernemer achter zijn product staat. Wil niet zeggen dat er nooit spaanders vallen tijdens het hakken. Foutjes gebeuren. De ondernemer die daar op de juiste manier mee omgaat, onderscheidt zich absoluut!

          1. Toch nog even: nooit excuses maken? Is dat altijd een zwaktebod?

          2. Alleen wanneer je willens en wetens iemand slecht bediend hebt. Maar zolang je oprecht een topproduct of -dienst hebt willen leveren, en je klant heeft kritiek, is ontevreden of het is een keer misgegaan, ja: dan is excuses maken altijd een zwaktebod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *