13 webtekstblunders die we nooit meer maken
Hoog tijd dat ik mijn blogartikel uit november opvolg. Toen vroeg ik jullie je grootste webtekstergernissen naar me te sturen. Sommigen hebben dat gedaan, waarvoor dank! Daarom presenteer ik nu:
13 webtekstblunders die we vanaf nu vermijden!
Een mooi begin, 13! Maar de lijst moet veel langer worden, want ik ben ervan overtuigd dat er veel meer ergernissen leven onder websitebezoekend Nederland.
Daarom is deze lijst zeker niet statisch: wanneer ik nieuwe ergernissen binnenkrijg, voeg ik die toe. Ik zal jullie dan ook periodiek een update sturen, zodat jullie je bewust kunnen worden van ĂĄlle webtekstblunders, en die kunnen vermijden op je eigen website.
Gebruik de lijst als handig hulpmiddel
En stimulans om bétere, originelere, aansprekendere, en prikkelendere webteksten te verzinnen (anders doe ik dat wel voor jullie ;)).
Voor jullie gemak heb ik een printvriendelijke versie gemaakt, om aan je prikbord te hangen.
De webtekstergernissen zijn gerangschikt naar het aantal keer dat ze op websites voorkomen. Oftewel: naar het aantal zoekresultaten in Google. (Google is nooit helemaal accuraat, maar om te schikken wel zo handig.)
Goed dan, hier gaan we! Opdat we ons nimmer meer hoeven te storen aan elkaars webteksten:
Webtekstblunders die we beloven nooit meer te maken!
1. âu bent bij ons aan het juiste adresâ
Google-score: 2.790.000
Alleen gerechtvaardigd als iemand voor de deur staat en vraagt: âBen ik hier juist bij bedrijf x?â Dan kun je antwoorden: âJa hoor! U bent aan het juiste adres!â Dan is zoân bevestiging fijn.
In alle andere gevallen is dit een storend cliché dat op zich helemaal niets zegt. Bewijs je kwaliteit en onderscheidend vermogen. Dan beslist je klant wel of jij inderdaad de juiste partij bent om zaken mee te doen.
(Met dank aan inzender Aleid Bos van APCtekst)
2. âkwaliteit hoog in het vaandelâ
Google-score: 1.731.000
De open deur der open deuren. Stel dat je kwaliteit nĂet in het vaandel hebt. Dan heb je als dienstverlener/leverancier toch sowieso geen bestaansrecht? Ik zie het gesprek met een potentiĂ«le klant al voor me:
âBiedt u ook kwaliteit?â
âNee. Dat staat niet in ons vaandel.â
Of:
âBiedt u ook kwaliteit?â
âJazeker. Maar daar betaalt u extra voor.â
3. Welkom! (in welke variant dan ook)
Google-score: 1.674.600
Moet ik hier nog woorden aan vuil maken?
Help ondernemers met een titel die hun probleem benoemt. En jezelf door slimme zoekwoorden te gebruiken, zodat je gevonden wordt. âWelkomâ zegt helemaal niets; je bezoekers niet, maar ook Google niet. En zorgt er al helemaal niet voor dat bezoekers zich meer âwelkomâ voelen dan wanneer het er niet staat. (Een websitebezoek heeft sowieso niets te maken met een âechtâ bezoek in de âechteâ wereld. Niemand verwacht onderhoudende gesprekken of een lekkere kop koffie. Websitebezoekers willen alleen maar heel snel weten dat jij de beste leverancier/dienstverlener bent.)
Zie je, heb ik er toch weer woorden aan vuil gemaakt. :(
4. âde klant is koningâ
Google-score: 1.070.000
Een bedrijf dat beweert dat de klant op de eerste plaats komt, verdient ieders wantrouwen. Dan zit het waarschijnlijk niet goed, met het boven alles stellen van de klant. Waarschijnlijk is het interne missie: âKom op! We gaan nu eindelijk eens de klant koning maken!â
Of, inderdaad, ze maken simpelweg een webtekstblunder, maken zich schuldig aan een platgetrapt cliché. Dat kan ook.
(Wederom met dank aan inzender Aleid Bos van APCtekst)
5. âKijk rustig rondâ
Google-score: 426.000
Van dezelfde categorie als âwelkomâ: alsof bezoekers toestemming nodig hebben om een website te bekijken. Alsof bezoekers dat wĂllen! Nee: bezoekers willen niet nadenken, niet zoeken, niet rondkijken. Die willen oplossingen. En die moet jij ze tonen.
6. âik wil mijn liefde voor en kennis & kunde over laten zienâ
Google-score: 238.000
Laat me zéker je liefde voor je vak zien, en overtuig me van je kennis en kunde. Maar alleen als het me helpt voor jou te kiezen. Want in beginsel, het spijt me, ben ik alleen geïnteresseerd in mijn eigen probleem, zie je? Heel oppervlakkig van me, ik weet het. Maar als jij je bij het schrijven je teksten laat leiden door je liefde, kennis en kunde, daar oprecht in bent, laat je het me automatisch zien. Pak je me. Prikkel je me. En overtuig je me voor jou te kiezen. Ongetwijfeld.
(Met dank aan inzender Sandra Schouwenaars van StructuurWijzer)
7. âop mijn website kunt u veel informatie terugvindenâ
Google-score: 102.000
âKlanten willen geen informatiebrochure, maar een oplossingâ, aldus (wederom) inzender Sandra Schouwenaars van StructuurWijzer. Dat slaat de spijker afdoende op zân kop.
8. âSociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenlevingâ
Google-score: 35.900
Inzender Peter Kuipers schreef hierbij: âMet enige verbeeldingskracht zijn ze wĂ©l weg te denken. ;-)â Los daarvan is het een 13-in-een-dozijn-constructie die al zĂł vaak misbruikt is, dat het elke impact mist.
9. âWij stellen de klant centraalâ
Google-score: 22.720
Hier zegt de ondernemer: ik luister naar mijn doelgroep zodat ik mijn diensten en producten beter kan maken en op mijn klanten kan afstemmen. Dat is al heel lang niet meer bijzonder; de klant verwacht niet anders.
10. âWij onderscheiden ons door persoonlijke aandachtâ
Google-score: 14.290
Geen idee of dit ooit wĂ©l onderscheidend was. Ook geen idee wat dit precies betekent. Show, donât tell, zou ik zeggen.
11. âpersoonlijke, individuele begeleiding is het uitgangspunt (van de therapie)â
Google-score: 6
Een niche-ergernis van DaniĂ«lle Clasen-Bos van Instituut D&C (fysiotherapie), die schreef: âIs dat niet het hele doel van fysiotherapie?â Gelijk heeft ze. En ook hierin zit weer dat âklant centraal stellenâ, dat ontzettend NIET onderscheidende en daarom zo ergerlijke.
12. âMijn naam is en ik ben geboren op â
Google-score: ?
Kon deze precieze constructie met Google niet vinden, maar er zijn websites die op een dergelijke manier openen. In biografie-stijl. Denk vooral aan corporate websites met een opening als:
âOns bedrijf is opgericht in 1935 en was toentertijd gevestigd in Epe. Door groei moesten we verhuizen naar Monnikendam. Toen kwam de fusie en daarna nog 3 verhuizingen. Toen namen we meer personeel aan. Dit leidde tot nog meer groei. Bla. En nog meer bla waar u niet op zit te wachten. Toch nĂłg meer bla.â
Niemand is geĂŻnteresseerd in de geschiedenis van je bedrijf. Ze zijn alleen in je geĂŻnteresseerd voor zover je hun probleem kunt oplossen.
(Wederom met dank aan inzender Sandra Schouwenaars van Structuurwijzer)
13. Je verschuilen achter een contactpagina
Google-score: ?
Niet zozeer een tekstuele ergernis, als wel een ergerlijke gewoonte van sommige bedrijven om hardnekkig gĂ©Ă©n telefoonnummer, gĂ©Ă©n direct e-mailadres en gĂ©Ă©n adresgegevens weer te geven. Zodat je je als bezoeker afvraagt: is dit wel te vertrouwen? En eigenlijk al bijna zeker weet dat je nooit een reactie krijgt op zoân ingevuld contactformulier. Kost je conversie. Klaar.
(Met dank aan inzender Peter de Rooij van Kunstaastips)
Vul aan, vul aan, vul aan!
Deze lijst kan langer. Deel jouw ergernis in het commentaarveld hieronder, via social media, mail, telefoon. Scheelt me niks! Help me!
Maar natuurlijk eerst: je website checken, zodat je zeker weet dat déze top 13 in ieder geval niet voorkomt op die van jou. ;)
En deel dit artikel met anderen, zodat ook zij deze webtekstblunders kunnen vermijden.
Leuke tips… ik ga mijn eigen website teksten ook nog goed lezen met deze tips in het achterhoofd.
Wat ik altijd een blunder vind is het opnemen van nieuwsberichten op een site. De eerste vier Ă vijf weken kan de website bezitter dat wel invullen, maar na verloop van tijd komt dit op een lager plan en uiteindelijk staan er op de homepage nieuwsberichten van een half jaar oud op de site. Toont weinig activiteit aan.
Yup. Evenals een blog dat al maanden of jaren dood is. Anti-reclame.
Daarbij: die nieuwsberichten zijn meestal totaal oninteressant voor je bezoeker. Nieuws op je website zetten? Prachtig. Maar alleen als je bezoeker er iets aan heeft.
Dank voor de toevoeging, Sander!
Leuke blog! Het werd hoog tijd dat iemand die clichĂ©s eens op een rijtje zette! Al miste ik nog ‘een jong en dynamisch bedrijf’ ;-)
Enneuuu … onze blog is gelukkig helemaal springlevend! http://schrf.be/schrijfbeleeft
Dank je!
En een hele goeie toevoeging. Ik moet de lijst sowieso eens aanvullen, of een 2e deel maken.
Deze komt er dan in ieder geval in!
Leuk dta je dit bent gestart: een artikel over website ergernissen. Zag het toevallig langs komen op Facebook.
Mijn allergrootste ergernis is als er op websites bij activiteiten alleen de dag en de maand staan en géén jaartal, dus: op 18 juni is er dit of dat te beleven. Dan weet je nooit of het over dit jaar gaat of over een eerder jaar, want heel veel websites zijn helemaal niet up-to-date.
Een andere ergernis is ook dat ik me soms rot moet zoeken naar WIE er achter een website zit. Een soort valse bescheidenheid? Ik wil graag weten met wie ik van doen heb en daar wil ik niet lang naar moeten zoeken.
Ook op Facebook heb je dat vaak. Dan geven mensen de pagina hun bedrijfsnaam, of een soort slogan waar ze achter staan, maar kun je nergens vinden wie de “ik” is die de berichten en artikelen schrijft. Ook uit marketing-oogpunt geen slimme zet. Ik wil communiceren met een mens en niet met “Hartsgedragen bewustzijn” of zoiets.
Helemaal mee eens! Ik heb vaker dan eens aan ondernemers de tip gegeven zich kenbaar te maken op hun website. Ook een blogger die onder een pseudoniem blogt. Wees jezelf! Google gaat dat hoe langer hoe hoger waarderen (authorship, autoriteit).
Ook jouw datum-opmerking is terecht. Komt ook op het lijstje!
Dank voor je bijdragen.
Iedereen met een website, lees allemaal punt 13 van ‘Webtekstblunders die we nooit meer maken’ http://t.co/NnHlPrZXRR