• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Copywriting: uitbesteden of zelf doen?

5 maart 2014/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

PrullenmandInteressante discussie (vorig jaar alweer) op de website van Aartjan van Erkel: moet je copywriting uitbesteden, of moet je het zelf leren? Je kúnt het namelijk heel goed zelf leren, beweert Van Erkel. Sterker nog: je zou het móeten leren als ondernemer. Want het hoort bij je core business.

Je hoeft mij dus helemaal niet in te huren voor je webteksten.

Doe het lekker zelf!

Maar wil je dat eigenlijk wel? In dit artikel de voor- en nadelen van zelf leren schrijven dan wel uitbesteden van copywriting/je webteksten.

Allereerst de argumenten van Van Erkel.

Waarom je copywriting absoluut zelf moet leren:

Alles is copywriting. Niet alleen je PR-uitingen, ook je e-mails, telefoongesprekken, brieven, offertes, etc. Elk geschreven of gesproken woord dat je uit richting (potentiële) klanten draagt bij aan jouw aantrekkelijkheid als leverancier.

Oftewel: copywriting heb je elke dag nodig, het hoort bij je core business. En als je elke dag een copywriter inhuurt, ben je snel blut. Aldus Van Erkel.

Zit wat in.

Dingen die je veel minder vaak nodig hebt, zoals een webbouwer, boekhouder, automonteur…ja, díe dingen moet je uitbesteden, want die diensten heb je slechts incidenteel nodig. Het loont de moeite niet om dat allemaal zelf te leren.

Impliciet beweert Van Erkel dat je als ondernemer pas écht succesvol kan zijn wanneer je zelf de juiste woorden leert te gebruiken.

Natuurlijk wist hij van tevoren dat hij reacties uitlokte van tekstschrijvers/copywriters die het totaal oneens zijn met zijn stelling. Tijd voor hun tegenargumenten.

Waarom je copywriting absoluut moet uitbesteden:

Tegenstanders van de mening van Van Erkel roepen: ondernemers kúnnen helemaal niet (leren) schrijven. En moeten dat ook niet willen; als ze zelf wat gaan hobbyen, komt er niets van terecht. Schoenmaker, blijf bij je leest!

Van Erkel zegt daarover: ‘Van een goede mentor kunnen ze het wél leren.’ (Hij bedoelt zichzelf, uiteraard. ;) )

Deze discussie is moeilijk te beslechten; in principe kan iedereen alles leren, zolang er maar genoeg inzet is. In die zin heeft Van Erkel gelijk. Wij kunnen moeilijk voor iemand bepalen wat hij niet kan.

Een heel realistisch nadeel van zélf leren is evident: het kost je heel veel tijd en moeite. Een cursus van Van Erkel kost al gauw zo’n 1500 tot 2500 euro, en dan ben je 3 maanden zoet. Daarna moet je tijd vrijmaken om je webteksten (en folders, brochures, advertenties, offertes, etc.) zelf te schrijven.

Zelf schrijven vraagt een hoop commitment van jezelf, en tijdens de cursus heb je dat wel. Je hebt er immers voor betaald. Maar daarna? Als je weer in de vaart der volkeren verkeert en je laat meesleuren met alle andere dingen die je als ondernemer moet doen?

De vraag is dus niet zozeer of je zelf schrijven kán. De vraag is of je het wílt. Of je er zin in hebt. Of het na een cursus copywriting zozeer in je vingers én tussen je oren zit, dat het écht onderdeel wordt van je core business.

Copywriting uitbesteden boekt resultaat

Het resultaat van uitbesteden is in ieder geval bewezen: legers professionele copywriters behalen prachtige resultaten voor hun klanten. Dat geldt ook voor déze SEO-copywriter.

En echt niet door élke e-mail of offerte te schrijven. Maar door incidenteel ragfijne teksten af te leveren waarmee ondernemers keiharde winst halen.

Bovendien: mijn dienst kost al gauw de helft minder in vergelijking met een cursus van Van Erkel. ;)

Iedereen preekt hier voor eigen parochie

Aartjan heeft baat bij cursisten, en wij copywriters die met onze poten in de modder blijven staan hebben baat bij opdrachtgevers. Dus natúúrlijk zegt de een dat je het best zelf kan, natúúrlijk zegt de ander dat het helemaal niet zelf kan of moet willen en je lekker moet laten ‘ontzorgen’.

Uiteindelijk beslis je het gewoon zelf: ga je voor een goede training in copywriting zodat je zelf je waardevolle webteksten kan schrijven, of ga je voor mijn kwaliteiten en bestel je hier je webteksten?

Laat hieronder in een reactie weten wat jouw mening is!

Tags: copywriting
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-03-05 11:29:412022-03-09 16:08:16Copywriting: uitbesteden of zelf doen?
Ook interessant voor jou
Schrijf je webteksten in spreektaal
Hoe ik als vermoeide ouder verleid werd (en 2 tips waardoor je baby direct beter slaapt!)
Een succesvolle website maken vereist slechts één inzicht
10 nieuwe webtekstblunders om nóóit meer te maken!
Waarom je in webteksten stellig moet zijn
Waarom ik niet naar de open dag van het crematorium ga
  1. Erno Hannink
    Erno Hannink zegt:
    5 maart 2014 op 13:24

    Door met een logische conclusie te komen lok je natuurlijk minder reacties uit Arjan.

    Ik blijf van mening dat je echt zelf moet leren teksten te schrijven (en ik verkoop geen dienst hierin en ook geen copywriting diensten). Het is te belangrijk om te laten liggen. Datzelfde geldt voor verkoop, dit is ook echt iets wat je als ondernemer moet leren.

    Het vergroot je bereik en je succes.
    Je kunt niet elke tekst, blog, email uitbesteden. Je kunt wel de belangrijkste pagina’s in je site laten controleren/verbeteren door een copywriter. Zolang de stem van de ondernemer maar bewaard blijft.

    Erno

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      5 maart 2014 op 14:30

      Tja, dat wist ik ook wel. Daarom stelt Aartjan van Erkel het natuurlijk lekker zwart-wit. Kan er niets aan doen, ben nu eenmaal een heel redelijk persoon. :)

       

      En trouwens…ondanks je opmerking reageer je wél! ;)

       

      ‘De stem van de ondernemer bewaren’. Weet je wat in eerste instantie belangrijker is: dat de ondernemer zijn stem víndt.

       

      Als ik webteksten voor een klant heb geschreven, zeggen ze bijna allemaal: ‘Ik moest er even aan wennen. Ben ik dat?’

       

      Wat ze bedoelen is: duidelijke, heldere, concrete taal over hun diensten. Inderdaad: verkoopgericht.

       

      Ik merk dat mijn schrijfproces voor ondernemers ook een bewustwordingsproces is: bewust van hun eigen onderscheidende kwaliteiten, en die van hun diensten en producten, natuurlijk. In die zin ben ik blijkbaar ook een soort ‘coach’ of ‘mentor’.

       

      Maar betekent dat dat ze het daarna zelf kunnen? Nee. Na een cursus copywriting? Wellicht.

       

      Argument blijft: mijn klanten wíllen dat gewoon niet. Dan is uitbesteden ’the next best thing’.

  2. Suzane
    Suzane zegt:
    6 maart 2014 op 11:44

    Wat je in je laatste comment schrijft, herken ik erg van mijn opdrachtgevers. Het voortraject kost me veel meer tijd dan het schrijven zelf.

    Als we de briefing doornemen stuur ik ze 9 van de 10 keer eerst weer terug achter hun computer. Ondernemers kunnen heel goed omschrijven waar ze goed in zijn, wat ze doen etc.

    Maar waar ze nou echt onderscheidend in zijn, waarom ze doen wat ze doen, wat de kern van hun dienstverlening is, omschrijven ze vaak veel minder goed. In veel gevallen omdat ondernemers zich niet zo bewust zijn van welk probleem ze nou eigenlijk oplossen en nog teveel vanuit hun bedrijf en aanbod denken.

    Alleen al daarom heeft een tekstschrijver toegevoegde waarde, je zet de ondernemer aan het denken. Het is daarna alleen nog een kwestie van opschrijven ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 maart 2014 op 13:21

      Yep.

      En daarom verdienen we ook eigenlijk veel meer dan we krijgen… ;)

  3. Rutger Steenbergen
    Rutger Steenbergen zegt:
    22 september 2014 op 19:43

    Dan meng ik me hier ook nog even in de discussie :)

    Je schrijft: “In principe kan iedereen alles leren, zolang er maar genoeg inzet is.”

    Dat is inderdaad wat heel veel coaches je willen doen geloven, maar het is gewoon niet waar! ik kan geen roman schrijven en als ik ga zingen haal ik de hoge f nooit. Door heel hard te oefenen misschien wel iets dat erbij in de buurt komt, maar ik ben geen professionele zanger en dat zal ik ook nooit worden.

    Ik ben het met Erno eens dat verkopen ontzettend belangrijk is voor elke ondernemer. Dat moe je leren en dat moet je in genen gaan zitten. Maaarrr….. als je je website inzet als verkoopmachine en je bent geen geboren verkoper, dan laat je omzet liggen. En dan kun je trainen wat je wilt, maar alleen willen is dan niet genoeg. Daar komt ook talent bij kijken.

    Aspecten die ik ook mis in de discussie is ervaring en leren door vallen en opstaan. Dat leer je niet even tijdens een training en daar beschikt een ervaren tekstschrijver wel over. Omdat hij of zij er simpelweg dag in dag uit en jaar in jaar uit mee bezig is. En de ontwikkelingen volgt, zichzelf constant aanscherpt en groeit in zijn ambacht.

    Misschien is de vergelijking met een fotograaf nog wel een treffende. Zet mij een maand naast een World Press Photo-winnaar en ik weet precies wat elk knopje op zijn toestel doet. Ik kan er zelfs foto’s mee maken, maar op de een of andere manier worden ze nooit zo goed als die van hem. Dat hoeft ook niet altijd, maar als een tekst bedoeld is om te verkopen, zou ik geen genoegen nemen met: “Nou ja, dit is zo goed als ik kan.”

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 september 2014 op 13:54

      Vooral dat vallen en opstaan: dat ondervind ik bijna dagelijks. In het begin doet vallen veel pijn, maar inmiddels accepteer ik het als onlosmakelijk onderdeel van het ondernemerschap in het algemeen, en tekstschrijverschap in het bijzonder.

      Je hebt gelijk: die ervaring is niet alleen onmisbaar, maar ook nooit in te halen als doe-het-zelver.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Vecht voor je recht je eigen website aan te passenOok jij bent te bescheiden
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?