Ook jij bent te bescheiden
Mijn klanten schrikken, wanneer ik ze de conceptversie van hun webteksten stuur. Zij hebben moeite om hun eigen product zo direct verkocht te zien worden. Ze zijn niet gewend aan de directe stijl waarmee zij voor het eerst actief hun websitebezoekers proberen te verleiden klant te worden.
Mijn klanten zijn gewend om voorzichtig, omzichtig en bescheiden hun waar aan de man te brengen.
Net als jij.
Net als ik.
Want we zijn Nederlanders, en Nederlanders zijn van huis uit bescheiden over wat ze goed kunnen. Stel je voor dat we onszelf GOED vinden. Stel je voor dat we dat ook nog eens ZEGGEN.
Stel je voor dat we actief proberen anderen klant te maken
Veel te agressief. Veel te veel kop boven het maaiveld. Stel je voor dat iemand ‘m eraf hakt.
Met mijn dienst behaal ik resultaat: voor mijn klanten én voor mezelf. Stiekem vind ik mezelf daarom best goed en ben ik trots. Maar als rechtschapen Nederlander blijf ik daar moeite mee hebben. Het gonst in m’n hoofd: ‘Allemaal toeval!’ ‘Anderen zijn beter!’ ‘Wie ben jij nou helemaal?’
En de enige reden waarom ik die stemmen kan negeren, is omdat anderen die ík bewonder, waarvan ik echt vind dat ze ongelofelijk goed zijn, óók bescheiden en/of onzeker zijn. Allemaal!
Neem nou dit Twitter-gesprek:
@arjan_jonker nou nou nou.. niet overdrijven.. maar ik was ook een tikje jaloers toen ik jou las. Dus we moeten maar es gaan skypen.
— Kitty Kilian (@KittyKilian) November 7, 2013
Kitty Kilian heeft De Blogacademie opgericht, en leert je belachelijk goed bloggen. En natuurlijk heeft ze dan zélf een belachelijk goed blog. Nee, ik overdrijf niet.
En zelfs zij was dus (ietwat) bescheiden over haar eigen kwaliteiten.
Ondertussen wéét ze heus wel dat ze heel goed blogt. Net als anderen die ik bewonder óók weten dat ze goed zijn in wat ze doen en bieden.
Net als jij weet dat je product of dienst Echt Heel Goed is
Maar waarom zég je dat dan niet? Waarom bewijs je dat dan niet op je website? Waarom probeert de gemiddelde Nederlandse ondernemer zijn klant te verleiden met lullige, voorzichtige webteksten als:
“Wij zijn een administratiekantoor, gevestigd in xxx en kunnen voor u de boekhouding, administratie, jaarstukken en aangiften verzorgen.
Wij zijn gestart in 2008. Inmiddels is er een tevreden klantenbestand, welke nog groeiend is, opgebouwd.
Wij werken vanuit huis om de kosten zolaag mogelijk te houden. Als gevolg hiervan kunnen wij onze tarieven laag houden. Er is nu, november 2013, een start gemaakt om een deel van het huis, de garage, te verbouwen tot kantoor.
Indien u gebruik wilt maken van onze diensten, vul dan het contactformulier in en wij nemen contact met u op voor het maken van een intakegesprek. Dit gesprek is natuurlijk kostenloos. Het gesprek vindt plaats bij u thuis of op uw ondernemersadres. Bellen kan ook.
Lees de site verder door en misschien zijn wij het administratiekantoor dat u van dienst kan zijn.
Met vriendelijke groeten,”
De omzichtigheid is stuitend:
- ‘wij kunnen voor u’
- ‘indien u gebruik wilt maken’
- ‘misschien zijn wij het’
En denk nou niet dat ik lang gezocht heb naar deze website. Ik googelde ‘administratiekantoor’, en klikte de eerste de beste website aan.
Wij denken dat potentiële klanten hier op zitten te wachten:
De zachte hand. Want anders wordt het te dwingend. Onze doelgroep wil zogenaamd niet verleid worden.
Maar de zachte hand werkt dus niet. Zo heb ik het ook jarenlang geprobeerd. Webteksten die mij geen enkele klant opleverden. Nu doe ik het anders. Nu krijg ik 1 klant per week dankzij deze website.
Dus.
Kappen met dat softe gedoe!
Kom uit voor je kwaliteit!
Bedankt voor deze waardevolle tip Arjan. Zelf merk ik ook vaak dat ik nog te soft ben, waarschijnlijk aard van het beestje. Maar zeker een punt van aandacht om mee aan de slag te gaan!
We doen het allemaal, Christian, en blijven dat af en toe altijd wel doen, ben ik bang! Waarschijnlijk siert het ons, maar we krijgen er nu eenmaal geen klanten door. ;)