Luieremmeradvies voor je website
Stomvervelend voor elke (aanstaande) ouder: zodra je een kind verwacht, krijg je talloze gevraagde en – vooral – ongevraagde adviezen. Over slaapjes, eten, hoe je je kind moet oppakken, hoe je hun ontwikkeling stimuleert, etc.
Allemaal goedbedoelde adviezen, maar totaal nutteloos. Iedereen spreekt elkaar tegen. En wat bij de ene baby werkt, werkt bij jouw baby juist weer niet.
Als de baby er eenmaal is, ben je al die adviezen op slag vergeten en ga je lekker zelf het wiel uitvinden. Zoals het hoort.
En toch geef ik nieuwe ouders óók advies. Eén advies, welteverstaan. Het allerbelangrijkste advies. Het advies dat ík had willen horen toen onze eerste dochter nog net niet geboren was. Het advies dat ik nooit heb gekregen.
Dit advies:
INVESTEER IN EEN GOEDE LUIEREMMER!!!
Wij dachten dat we het met een goedkoop exemplaar ook wel zouden redden. Een simpel plastic emmertje met deksel. Nou, dat hebben we geweten. Ik weet niet meer waar, maar ik las laatst ergens: ‘Je kent het kwaad pas écht, als je een luieremmer hebt geleegd.’ Ouders weten dat een spijker nog nooit zo hard op z’n kop is geslagen. Het heeft een paar dagen geduurd, toen kochten we een dure emmer. Om het kwaad in huis te beteugelen.
Dit luieremmeradvies is het enige dat ouders moeten weten voordat het kind er is. De rest vogelen ze zelf wel uit.
Is er ook zo’n luieremmeradvies voor je website? Dat ene ding dat alle andere adviezen overbodig maakt? Of: waar alle andere adviezen op gestoeld zijn?
Ja. Dat is er.
Namelijk:
Zorg dat je website deugt!
Want:
Je website is het absolute middelpunt van je online marketing. Als je website niet deugt, heeft al dat andere – social media, AdWords, SEO-teksten, etc. – geen zin. En kun je het net zo goed laten.
Shocking? Een eyeopener? Voor veel ondernemers zeker. Want waarom gaat er zoveel mis online? Waarom zien ondernemers door de bomen het bos niet meer als het gaat om online marketing? Omdat (bijna) niemand ze vertelt dat ze moeten beginnen met het optimaliseren van hun website.
Je ‘moet’ als ondernemer zogenaamd wel ontzettend veel op internet. Je ‘moet’ op Facebook, want daar zit ‘iedereen’. Twitter je nog niet? Dan ‘doe je niet meer mee’. Wacht, je ‘moet’ nú op Google+, want dáár gaat ‘het’ straks gebeuren, en je wilt niet de boot missen…
Ondernemers worden onrustig, hebben geen overzicht, en investeren min of meer ad hoc in online marketeers, socialmediagoeroe’s en AdWords-experts om toch vooral geen kansen te missen. Vaak met te weinig resultaat.
Maar weet je…het belangrijkste doel van al die onlinemarketingactiviteiten is: bezoekers naar je website trekken. Want als je de doelgroep weet te prikkelen búiten je website, en ze raken geïnteresseerd, is de volgende stap: je website bekijken. Dáár besluiten ze al dan niet contact op te nemen, al dan niet klant te worden.
Verkoop vindt niet plaats op social media. Een klik op je AdWords-advertentie is nog geen klant.
Als de potentiële klant op je website komt en het dáár niet kan vinden, niet overtuigd wordt, kortom een waardeloze website treft, ben je ‘m kwijt!
Geeft dat geen rust?
Voordat je je zorgen maakt over je bedrijfspagina op Facebook waar al weken niets gebeurt, voordat je je druk maakt omdat je al dagen geen tweet hebt gestuurd, voordat je meer gaat investeren in AdWords:
Zorg eerst dat je website deugt!
Investeer in een goed ontwerp, goede gebruiksvriendelijkheid en ja, goede webteksten.
En ga daarna onderzoeken wat de beste manier is om bezoekers te trekken. Zit je doelgroep op Facebook? Maak een goede bedrijfspagina en deel waardevolle informatie met je potentiële klanten. Loont het om betaalde bezoekers via AdWords te krijgen? Zorg voor een advertentie die opvalt tussen alle andere. Liggen er kansen op Twitter? Ga de dialoog aan.
Doe niet alles tegelijk. Houdt het overzichtelijk. Maak het behapbaar.
Dan gaat online marketing ook voor jouw bedrijf mooie dingen opleveren.
Dat is mijn luieremmeradvies voor je website. Dat ene ding dat ik zélf zou willen horen als ik als ondernemer serieus online resultaat wil boeken.
Wat is jóuw luieremmeradvies?
Niet over websites of webteksten, maar over je eigen vakgebied.
Wat is dat ene ding dat jóuw potentiële klanten moeten weten van jouw dienst of product?
Mag trouwens ook over andere dingen gaan, zoals luieremmers, oftewel: het leven.
Zet het hieronder in een comment. En zet er direct een link bij naar je website. :)
Ben benieuwd!
Gaaf artikel. En wat is het eigenlijk eenvoudig…
Mijn luieremmeradvies voor mijn doelgroep (huisartsen) is:
Pas de vaardigheden die je gebruikt in het contact met patiënten ook in het contact met je team!
Dat verbetert jullie communicatie, daarmee de samenwerking en komt uiteindelijk ook de kwaliteit van de patiëntenzorg ten goede.
Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork
Dank, Esther!
Ik zal je luieremmeradvies aan m’n huisarts doorgeven. ;)