• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

HIEROM hebben we een website

25 september 2015/55 Reacties/in Online marketing /door Arjan Jonker

hierom-hebben-we-een-websiteVorige week stelde ik een schijnbaar eenvoudige vraag:

‘Waarom hebben we een website?’

Eenvoudige vraag
eenvoudig antwoord?

4 dappere zielen waagden een poging. Waarvoor mijn dank! Dit zijn hun antwoorden:

“Conversie! Turning Strangers into Friends, turning Friends into Clients and turning Clients into Ambassadors!” – Rob Vonk

“Nieuwsgierig maken en vertrouwen winnen.” – Marian van der Meer

“Omdat de mensen ons anders simpelweg bijna niet meer kunnen vinden. Telefoonboeken, de gele gids of lokale gidsen worden bijna niet meer door de mensen gebruikt. Verder, waren het voorheen alleen maar de bedrijven in de winkelstraten welke een etalage hadden, nu hebben alle bedrijven in alle bedrijfstakken de mogelijkheid om zichzelf te etaleren.” – Ramon Dorenbos

“Om de wereld te laten weten dat je bestaat en welke dienst je levert.” – Renemdis

Dezelfde vraag stelde ik een week geleden tijdens een cursus die ik gaf. Ik kreeg gelijksoortige antwoorden: ‘reclame maken’, ‘klanten krijgen’.

Geen van bovenstaande antwoorden is ‘fout’.

Het zijn zelfs goede antwoorden: we moeten ons realiseren dat een website geen ‘informatiekanaal’ is, geen ‘visitekaartje’ (een benaming die ik nog veel te vaak hoor). Toch zijn de antwoorden pas in 2e instantie goed. Want:

Alle antwoorden hebben één ding gemeen:

Ze zijn geformuleerd vanuit onszelf, de website-bezitters:

  • Wij willen conversie
  • Wij willen gevonden worden en onszelf etaleren
  • Wij willen vertrouwen winnen
  • Wij willen de wereld laten weten dat we bestaan en welke dienst we leveren

Samenvattend: Wij willen reclame maken en klanten krijgen.

Al het bovenstaande gaat uit van het volgende – voor de meesten wel bekende – klassieke model van communicatie:

zender-boodschap-ontvanger

Niets mis mee, zou je zeggen.

Toch wel:

In 2003 liep ik stage op de communicatieafdeling van een zorginstelling. Het hoofd van de afdeling – mijn stagebegeleider Ă©n later baas – leerde me iets cruciaals over dit model:

Het is achterhaald.

Het klopt niet meer.

Niet meer sinds internet.

Want wat doen mensen al vóór Google, vanaf de allereerste zoekmachine?

Ze stellen een vraag.

En zoeken het beste antwoord op die vraag.

Oftewel: we zijn geen ‘zenders’ meer die de ‘boodschap’ bepalen waar passieve ‘ontvangers’ op wachten. WIJ bepalen niet wat zij willen. ZIJ bepalen wat zij willen!

Het aloude ‘zender-boodschap-ontvanger’-schema is al minstens 20 jaar niet meer bruikbaar. Het zet ons constant op het verkeerde been:

ZBO-communiceren is de ouderwetse manier van communiceren.

Lastig, want het is onze natuurlijke manier van communiceren.

We denken vanzelfsprekend dat anderen zitten te wachten op wat wij te zeggen hebben. Uit dat kader stappen en een nieuwe manier van communiceren aannemen, dĂĄt is de uitdaging.

Maar geloof me: hoe beter je dat lukt, hoe groter je online succes.

Eén troost: het schema dat in de plaats is gekomen voor het oude, is in de basis kinderlijk eenvoudig:

vragensteller-beantwoorder

Wij, de website-eigenaren, komen niet meer vooraan in het schema.

Wij staan in dienst van de vragensteller, en niet andersom. Onze boodschap wordt in beginsel door hen bepaald. En hoe beter het je lukt om dienstbaar te zijn, hoe beter en vaker je je eigen doelen bereikt.

Hoe makkelijk klinkt dat?

En hoe moeilijk is het om dat voor elkaar te krijgen!

  • Allereerst moet je de vraag of vragen van je bezoeker achterhalen
  • Vervolgens moet je je hele website afstemmen op het zo goed mogelijk beantwoorden van die vraag

Dagelijks vuren we met z’n allen 3,5 BILJOEN(!) zoekvragen op Google af.

Daartussen zitten vragen die over jouw dienst of product gaan. En al die informatie slaat Google op en stellen ze beschikbaar.

DĂĄĂĄrom begint iedere webtekst met een zoekwoordenonderzoek. Zonder schrijven we een website volgens het aloude ZBO: we communiceren dan niet wat onze potentiĂ«le klanten willen weten, maar wat wij ze – gechargeerd gezegd – willen opdringen.

Dus wat is het antwoord dat ik het allerbeste antwoord vind op de vraag ‘Waarom hebben wij een website’?

Om de vraag van onze bezoekers te beantwoorden, beter dan onze concurrenten.

Pas dan winnen we vertrouwen en klanten, pas dan behalen we conversie. Een wezenlijk andere manier van kijken naar je website.

Met dank aan mijn ‘ex’, Hugo Koeman, bij wie het allemaal begon en van wie ik nog steeds leer.

Tags: website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-09-25 09:24:362022-05-10 15:40:08HIEROM hebben we een website
Ook interessant voor jou
Woorden zeggen meer dan 1.000 beelden
Waarom je website geen baby is
Waarom hebben we een website?
Waarom je nooit aan je vrienden moet vragen wat ze van je nieuwe website vinden
Luieremmeradvies voor je website
De Eerste Website Ooit: wat wij daarvan kunnen leren

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

55 antwoorden
  1. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    25 september 2015 op 10:09

    Whoa, sorry hoor, dat gaat me net ff te snel. Goed geschreven, mooi ingestoken. Maar zoekwoordenonderzoek MOET niet vooraf gaan aan een goede tekst. (Ask Jane Austen). En teksten op internet kunnen ook iets anders doen dan regelrechte vragen beantwoorden (amuseren, ontroeren, inspireren enz).

    Ik begin nooit met een keywordonderzoek. Never, ever.

    • Marian van der Meer
      Marian van der Meer zegt:
      25 september 2015 op 12:23

      Als je het over Jane Austen hebt, dan heb je het ook over een ander soort tekst lijkt mij Kitty? Als ik een boek van Jane Austen pak (wat overigens niet vaak voorkomt ;-) ) dan wil ik vermaakt worden. Ben ik met mijn website bezig voor mijn praktijk dan beoog ik niet om te amuseren. Dat kan wel een nevendoel zijn om dat wat er te lezen staat aantrekkelijker te maken en er zo voor te zorgen dat het beter blijft ‘hangen’. Om te onderscheiden.

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        25 september 2015 op 19:33

        Om JE te onderscheiden. Is wederkerend. Grijns. Er zijn een heleboel soorten teksten. Maar ik wou maar even aangeven dat keywordonderzoek historisch gezien een nieuw fenomeen is. En dat we al eeuwen aantrekkelijk kunnen schrijven zonder.

        Je kunt puur informatieve teksten schrijven. Maar dan is een lezer gauw klaar met je.

        • Marian van der Meer
          Marian van der Meer zegt:
          25 september 2015 op 19:40

          Om te onderscheiden is een typefout. Grijns.

          Puur informatief kan inderdaad saai worden. Vandaar enig amusement als nevendoel.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 10:16

            Heb ik beweerd dat je puur informatief moet schrijven? Nee toch?

            Een op Google – nee, op de bezoeker! – afgestemde tekst kan iedere soort tekst zijn: informatief, commercieel, amusement, etc. We moeten namelijk ook kijken naar de zoekINTENTIE: ‘iphone 6 kopen’ is een heel andere zoekopdracht dan ‘waarom moet ik een iphone 6 kopen’…

    • Marco Raaphorst
      Marco Raaphorst zegt:
      25 september 2015 op 12:51

      Bovendien zou je je dan alleen op Google Search richten en dat wordt maar kleiner en kleiner door Social Media. Kortom: denk niet vanuit keywords, maar gewoon vanuit de tekst en boodschap.

  2. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    25 september 2015 op 10:09

    Whoa, sorry hoor, dat gaat me net ff te snel. Goed geschreven, mooi ingestoken. Maar zoekwoordenonderzoek MOET niet vooraf gaan aan een goede tekst. (Ask Jane Austen). En teksten op internet kunnen ook iets anders doen dan regelrechte vragen beantwoorden (amuseren, ontroeren, inspireren enz).

    Ik begin nooit met een keywordonderzoek. Never, ever.

    • Marian van der Meer
      Marian van der Meer zegt:
      25 september 2015 op 12:23

      Als je het over Jane Austen hebt, dan heb je het ook over een ander soort tekst lijkt mij Kitty? Als ik een boek van Jane Austen pak (wat overigens niet vaak voorkomt ;-) ) dan wil ik vermaakt worden. Ben ik met mijn website bezig voor mijn praktijk dan beoog ik niet om te amuseren. Dat kan wel een nevendoel zijn om dat wat er te lezen staat aantrekkelijker te maken en er zo voor te zorgen dat het beter blijft ‘hangen’. Om te onderscheiden.

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        25 september 2015 op 19:33

        Om JE te onderscheiden. Is wederkerend. Grijns. Er zijn een heleboel soorten teksten. Maar ik wou maar even aangeven dat keywordonderzoek historisch gezien een nieuw fenomeen is. En dat we al eeuwen aantrekkelijk kunnen schrijven zonder.

        Je kunt puur informatieve teksten schrijven. Maar dan is een lezer gauw klaar met je.

        • Marian van der Meer
          Marian van der Meer zegt:
          25 september 2015 op 19:40

          Om te onderscheiden is een typefout. Grijns.

          Puur informatief kan inderdaad saai worden. Vandaar enig amusement als nevendoel.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 10:16

            Heb ik beweerd dat je puur informatief moet schrijven? Nee toch?

            Een op Google – nee, op de bezoeker! – afgestemde tekst kan iedere soort tekst zijn: informatief, commercieel, amusement, etc. We moeten namelijk ook kijken naar de zoekINTENTIE: ‘iphone 6 kopen’ is een heel andere zoekopdracht dan ‘waarom moet ik een iphone 6 kopen’…

    • Marco Raaphorst
      Marco Raaphorst zegt:
      25 september 2015 op 12:51

      Bovendien zou je je dan alleen op Google Search richten en dat wordt maar kleiner en kleiner door Social Media. Kortom: denk niet vanuit keywords, maar gewoon vanuit de tekst en boodschap.

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        25 september 2015 op 19:33

        Yep. Dat bedoel ik.

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          28 september 2015 op 10:03

          Maar jullie missen volgens mij een heel belangrijk kenmerk van keywords: achter die keywords zitten MENSEN. Zij geven ons iets heel krachtigs door hun vragen via Google te stellen: de ultieme methode om onze teksten af te stemmen op hun behoefte.

          Op Twitter schreef je: SEO is geen dwangbuis, maar een hulpmiddel. En zo zie ik het ook precies: het is een ontzettend waardevol hulpmiddel om mijn teksten krachtiger te maken. Ik bedoel in de verste verte niet dat je een doodsaaie tekst moet schrijven, alleen maar om bezoekers te trekken.

          Waarom zou je niet én vanuit de tekst en boodschap kunnen denken, én vanuit Google Search? Dat snap ik niet. Goede SEO is m.i. dat je juist beide weet te combineren.

          Ik begin altijd met een keywordonderzoek. Always, ever.

          (Alleen niet op mijn blog, waarmee ik mezelf weer tegenspreek, natuurlijk. ;-)

  3. Esmeralda Kok Bakker
    Esmeralda Kok Bakker zegt:
    25 september 2015 op 11:38

    Ik heb een website, omdat de klant daarom vroeg, niet omdat ik het idee had daar meer klanten door te krijgen……inmiddels versterkt het elkaar

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 september 2015 op 10:04

      Dus heb je de vraag van de klant beantwoord, puur door een website te hebben. ;)

  4. Rob Vonk
    Rob Vonk zegt:
    25 september 2015 op 12:19

    Goed verhaal Arjan, maar ik ben het deels met je eens ;-) Het primaire doel van een (zakelijke) website is voor een ondernemer ‘meer omzet behalen’. Dat je daarbij de vragen die een potentiĂ«le klant heeft niet uit het oog moet verliezen is duidelijk en een zoekwoordenonderzoek helpt daarbij. Als je vervolgens de juiste antwoorden geeft kweek je in eerste instantie ‘vertrouwen’ wat een mogelijke deal makkelijker maakt (je maakt ‘vrienden’). We zijn tenslotte géén filantroop, zelfs Google niet ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 september 2015 op 10:05

      Toch begint het bij dat antwoord, vind ik, Rob! Je kunt het mooiste aanbod hebben, maar als dat niet is waar de klant om vraagt…tja.

      • Rob Vonk
        Rob Vonk zegt:
        28 september 2015 op 10:23

        haha, toch is dat niet de reden waarom wij (ondernemers) een website hebben. Ik denk dan ook dat je vraagstelling niet past bij het antwoord dat je wilt horen ;-) Wat jij beschrijft is een ‘strategie’ om die gewenste conversie te behalen…

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          28 september 2015 op 10:28

          Klopt. Het is de ENIGE strategie die werkt, IMO. :-)

          • Rob Vonk
            Rob Vonk zegt:
            28 september 2015 op 10:36

            …en vandaar de ‘verwarring’ ivm de vraag “Waarom hebben we een website?”. Want je verhaal is dus géén antwoord op deze vraag, maar een strategie om het echte antwoord op de vraag (conversie) te bereiken.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 10:45

            Pffff, ik begin het gevoel te krijgen dat we toewerken naar een dooddoener: de kip of het ei? ;-P

          • Rob Vonk
            Rob Vonk zegt:
            28 september 2015 op 10:57

            hahaha… nee hoor, dit alles heeft met marketing strategieĂ«n te maken. Al het goed is lever je als ondernemer een product of dienst waar vraag naar is (als dat niet zo is heb je een ander probleem ;-)

            Om die vraag inzichtelijk te krijgen deden we ‘vroeger’ een ‘marktonderzoek’. Enquetteformulieren, interviews en heel veel andere blabla. Vervolgens gingen we aan de slag met een (print/tv) campagne met als doel zo veel mogelijke conversie te behalen.

            Nu zetten we onze website daarvoor in en is het marktonderzoek vervangen door een zoekwoordenonderzoek (en dan het liefst de ‘long-tail’ variant!). Strategie hetzelfde, het middel veranderd ;-)

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 12:41

            Nee. Ik blijf het toch niet met je eens, Rob.

            Allereerst: conversie is lang niet altijd het doel van een website. Je hebt websites als Wikipedia die puur bestaan uit kennisdelen, informeren, dus.

            Oftewel: iedere website kan een ander doel dienen. In beginsel gaat het altijd om hetzelfde: de vraag van de bezoeker beantwoorden, waardoor jij je doel (zo vaak mogelijk) bereikt.

            In den beginne is er de vraag. Altijd de vraag. :-)

  5. Andreas Bouman
    Andreas Bouman zegt:
    25 september 2015 op 14:06

    Vorige keer een mooie cliffhanger en nu een goed geschreven artikel. Complimenten daarvoor!

    Ik ben het echter maar deels met de inhoud eens. Hoe verkoop je nu iets waar mensen niet naar op zoek zijn? Is internet echt alleen een online encyclopedie? Nee, toch!

    Dagelijks zoeken biljoenen mensen iets op. Maar weet je hoeveel mensen dagelijks online zijn en niets opzoeken? Dat zijn er nog veel meer en daar zitten heel wat potentiĂ«le klanten tussen…! Die stellen geen vragen, dus die zul je niet bereiken door het geven van antwoorden.

    Ik geloof ook niet dat je er zelf helemaal achter staat wat je zegt.

    Heb je een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd voor dit blog? Ik geloof er niets van. Ook helemaal niet nodig, want je vertelt een persoonlijk verhaal. Een verhaal dat discussie uitlokt, bezoekers aantrekt en zo bijdraagt aan je status als expert op het gebied van webteksten.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 september 2015 op 10:09

      Guilty. Nee, voor dit blog heb ik geen zoekwoordenonderzoek gedaan. Maar het geeft wel een antwoord op een vraag waar veruit de meeste mensen voor op mijn website komen: ‘hoe schrijf je waardevolle webteksten’ of ‘hoe maak je een waardevolle website’. Het ligt volledig in de lijn van mijn website.

      Die mensen die ‘niets’ opzoeken, die stellen hun vragen niet hier, nee. Maar andere leden van die doelgroep wĂ©l. Oftewel: of ze nu zoeken of niet, door je teksten af te stemmen op het zoekgedrag van de groep, stem je ze automatisch af op de mensen die zelf niet zoeken. Die komen misschien op een andere manier op je website, en worden dan tĂłch geprikkeld.

  6. Andreas Bouman
    Andreas Bouman zegt:
    25 september 2015 op 14:06

    Vorige keer een mooie cliffhanger en nu een goed geschreven artikel. Complimenten daarvoor!

    Ik ben het echter maar deels met de inhoud eens. Hoe verkoop je nu iets waar mensen niet naar op zoek zijn? Is internet echt alleen een online encyclopedie? Nee, toch!

    Dagelijks zoeken biljoenen mensen iets op. Maar weet je hoeveel mensen dagelijks online zijn en niets opzoeken? Dat zijn er nog veel meer en daar zitten heel wat potentiĂ«le klanten tussen…! Die stellen geen vragen, dus die zul je niet bereiken door het geven van antwoorden.

    Ik geloof ook niet dat je er zelf helemaal achter staat wat je zegt.

    Heb je een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd voor dit blog? Ik geloof er niets van. Ook helemaal niet nodig, want je vertelt een persoonlijk verhaal. Een verhaal dat discussie uitlokt, bezoekers aantrekt en zo bijdraagt aan je status als expert op het gebied van webteksten.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 september 2015 op 10:09

      Guilty. Nee, voor dit blog heb ik geen zoekwoordenonderzoek gedaan. Maar het geeft wel een antwoord op een vraag waar veruit de meeste mensen voor op mijn website komen: ‘hoe schrijf je waardevolle webteksten’ of ‘hoe maak je een waardevolle website’. Het ligt volledig in de lijn van mijn website.

      Die mensen die ‘niets’ opzoeken, die stellen hun vragen niet hier, nee. Maar andere leden van die doelgroep wĂ©l. Oftewel: of ze nu zoeken of niet, door je teksten af te stemmen op het zoekgedrag van de groep, stem je ze automatisch af op de mensen die zelf niet zoeken. Die komen misschien op een andere manier op je website, en worden dan tĂłch geprikkeld.

  7. Rita Hooijmans
    Rita Hooijmans zegt:
    25 september 2015 op 14:39

    ‘Een vraag van een bezoeker beantwoorden’ hoeft geen encyclopedisch hoogstandje te zijn, Andreas. Onder ‘een vraag stellen’ verstaat Arjan ook het intoetsen van ‘blauwe laarsjes maat 40’ of ‘stratenmaker Amersfoort’, in het Google-blokje. Een bezoeker is ergens naar op zoek (stelt dus eigenlijk de vraag: wie biedt mij dat?) en komt – als je goede teksten hebt – bij jou terecht.
    Ik snap je tekst, Arjan en ik ben het met je eens. Hoewel ik zelf nog niet een officieel zoekwoordenonderzoek heb gedaan. ;-)

    • Andreas Bouman
      Andreas Bouman zegt:
      25 september 2015 op 15:13

      @ Rita Ik snap heel goed wat Arjan bedoelt met “een vraag stellen”.

      Maar snap je wat ik bedoel?

      Veel internetters zijn nergens naar op zoek, hebben geen vragen, willen niets kopen, maar klikken zich wel een ongeluk. Ze willen vermaak, ontspanning, sociaal contact, enz. Van blog, naar advertentie via nu.nl naar Facebook. Ze klikken bewust of onbewust. Nooit gedaan? Of ga je echt alleen maar van Google zoekopdracht naar Google zoekopdracht?

      Die mensen hengel je dus niet binnen met een seo-proof-tekstje, maar wel met een blog dat een kennis op Twitter of Facebook deelt.

      Snap je wat ik bedoel? Als je iets concreets (dienst/product) verkoopt is een zoekwoordenonderzoek bittere noodzaak, maar beslist niet altijd. Bijvoorbeeld niet bij dit blog.

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        28 september 2015 op 10:14

        Ik bedoel ook allerminst dat je bezoekers alleen maar kunt binnenhengelen met een ‘SEO-proof-tekstje’! JĂșist niet! Het gaat mij hierom:

        Er is een hele grote groep mensen dat Google gebruikt om te zoeken. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je specifieke vragen, maar ook trends in het zoekgedrag. Je komt erachter wat mensen belangrijk vinden aan jouw aanbod!

        Door je teksten daarop af te stemmen, stem je je teksten af op jouw doelgroep. Of je uiteindelijk de bezoekers binnenhengelt via Google, social media, je visitekaartje, whatever, dat maakt niet uit: de tekst is en blijft afgestemd op de behoeftes van je potentiële klanten, of ze die behoeftes nu wel of niet expliciet hebben verwoord via Google.

        En let wel, dit kan ik niet vaak genoeg herhalen: ik bedoel niet dat je van je webteksten onleesbare google-geoptimaliseerde draken moet maken. Als je het goed doet, is je tekst SEO-proof juist omdat je doelgroep zich zo aangesproken voelt als ze de tekst lezen. Waarom? Omdat je hĂșn taal gebruikt. :)

        • Andreas Bouman
          Andreas Bouman zegt:
          28 september 2015 op 12:10

          Dag Arjan, helder antwoord. Die nuance miste ik een beetje in je blog. Vooral hier: “DĂĄĂĄrom begint iedere webtekst met een
          zoekwoordenonderzoek.”

          Genoeg gezeurd, laat ik positief afsluiten. Ik vind je blogs inhoudelijk sterk en soepel geschreven. Geeft mij de motivatie om mijn hopeloos verouderde site deze week aan te pakken. Dank voor de inspiratie.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 12:39

            Haha! Je mag van mij altijd zeuren hoor. Vooral hier: is goed voor mijn SEO. ;-)

            Jij dus ook bedankt voor je kritische blik. Dat houdt mij weer scherp om mijn artikelen helderder en – indeed – genuanceerder te schrijven. :-)

        • Rita Hooijmans
          Rita Hooijmans zegt:
          29 september 2015 op 23:10

          Er is een hele grote groep mensen DIE ;-)

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            30 september 2015 op 09:15

            Haha! Nee, Rita, probeer niet de neerlandicus te slim af te zijn: zowel die als dat zijn beide juist: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1330/die_dat_een_aantal_medewerkers/ ;-)

          • Rita Hooijmans
            Rita Hooijmans zegt:
            30 september 2015 op 16:27

            Er is een groep voetballers DAT liever op de bank zit? Er is een groep kleuters DAT nooit kliedert? Misschien “mag” het wel zo geschreven worden maar het klinkt nergens naar, hahaha… ;-) (Enorm off-topic)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 september 2015 op 13:36

      Maar het gaat verder dan dat bezoekers alleen bij jou terechtkomen omdat je goede teksten hebt. Ze kĂłpen bij je omdat je goede teksten hebt, dus het beste antwoord hebt op hun zoekvraag. Het begint met vinden, dĂĄn verder. :)

  8. Rita Hooijmans
    Rita Hooijmans zegt:
    25 september 2015 op 14:39

    ‘Een vraag van een bezoeker beantwoorden’ hoeft geen encyclopedisch hoogstandje te zijn, Andreas. Onder ‘een vraag stellen’ verstaat Arjan ook het intoetsen van ‘blauwe laarsjes maat 40’ of ‘stratenmaker Amersfoort’, in het Google-blokje. Een bezoeker is ergens naar op zoek (stelt dus eigenlijk de vraag: wie biedt mij dat?) en komt – als je goede teksten hebt – bij jou terecht.
    Ik snap je tekst, Arjan en ik ben het met je eens. Hoewel ik zelf nog niet een officieel zoekwoordenonderzoek heb gedaan. ;-)

    • Andreas Bouman
      Andreas Bouman zegt:
      25 september 2015 op 15:13

      @ Rita Ik snap heel goed wat Arjan bedoelt met “een vraag stellen”.

      Maar snap je wat ik bedoel?

      Veel internetters zijn nergens naar op zoek, hebben geen vragen, willen niets kopen, maar klikken zich wel een ongeluk. Ze willen vermaak, ontspanning, sociaal contact, enz. Van blog, naar advertentie via nu.nl naar Facebook. Ze klikken bewust of onbewust. Nooit gedaan? Of ga je echt alleen maar van Google zoekopdracht naar Google zoekopdracht?

      Die mensen hengel je dus niet binnen met een seo-proof-tekstje, maar wel met een blog dat een kennis op Twitter of Facebook deelt.

      Snap je wat ik bedoel? Als je iets concreets (dienst/product) verkoopt is een zoekwoordenonderzoek bittere noodzaak, maar beslist niet altijd. Bijvoorbeeld niet bij dit blog.

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        28 september 2015 op 10:14

        Ik bedoel ook allerminst dat je bezoekers alleen maar kunt binnenhengelen met een ‘SEO-proof-tekstje’! JĂșist niet! Het gaat mij hierom:

        Er is een hele grote groep mensen dat Google gebruikt om te zoeken. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je specifieke vragen, maar ook trends in het zoekgedrag. Je komt erachter wat mensen belangrijk vinden aan jouw aanbod!

        Door je teksten daarop af te stemmen, stem je je teksten af op jouw doelgroep. Of je uiteindelijk de bezoekers binnenhengelt via Google, social media, je visitekaartje, whatever, dat maakt niet uit: de tekst is en blijft afgestemd op de behoeftes van je potentiële klanten, of ze die behoeftes nu wel of niet expliciet hebben verwoord via Google.

        En let wel, dit kan ik niet vaak genoeg herhalen: ik bedoel niet dat je van je webteksten onleesbare google-geoptimaliseerde draken moet maken. Als je het goed doet, is je tekst SEO-proof juist omdat je doelgroep zich zo aangesproken voelt als ze de tekst lezen. Waarom? Omdat je hĂșn taal gebruikt. :)

        • Andreas Bouman
          Andreas Bouman zegt:
          28 september 2015 op 12:10

          Dag Arjan, helder antwoord. Die nuance miste ik een beetje in je blog. Vooral hier: “DĂĄĂĄrom begint iedere webtekst met een
          zoekwoordenonderzoek.”

          Genoeg gezeurd, laat ik positief afsluiten. Ik vind je blogs inhoudelijk sterk en soepel geschreven. Geeft mij de motivatie om mijn hopeloos verouderde site deze week aan te pakken. Dank voor de inspiratie.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 12:39

            Haha! Je mag van mij altijd zeuren hoor. Vooral hier: is goed voor mijn SEO. ;-)

            Jij dus ook bedankt voor je kritische blik. Dat houdt mij weer scherp om mijn artikelen helderder en – indeed – genuanceerder te schrijven. :-)

        • Rita Hooijmans
          Rita Hooijmans zegt:
          29 september 2015 op 23:10

          Er is een hele grote groep mensen DIE ;-)

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            30 september 2015 op 09:15

            Haha! Nee, Rita, probeer niet de neerlandicus te slim af te zijn: zowel die als dat zijn beide juist: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1330/die_dat_een_aantal_medewerkers/ ;-)

          • Rita Hooijmans
            Rita Hooijmans zegt:
            30 september 2015 op 16:27

            Er is een groep voetballers DAT liever op de bank zit? Er is een groep kleuters DAT nooit kliedert? Misschien “mag” het wel zo geschreven worden maar het klinkt nergens naar, hahaha… ;-) (Enorm off-topic)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 september 2015 op 13:36

      Maar het gaat verder dan dat bezoekers alleen bij jou terechtkomen omdat je goede teksten hebt. Ze kĂłpen bij je omdat je goede teksten hebt, dus het beste antwoord hebt op hun zoekvraag. Het begint met vinden, dĂĄn verder. :)

  9. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    28 september 2015 op 10:03

    Maar jullie missen volgens mij een heel belangrijk kenmerk van keywords: achter die keywords zitten MENSEN. Zij geven ons iets heel krachtigs door hun vragen via Google te stellen: de ultieme methode om onze teksten af te stemmen op hun behoefte.

    Op Twitter schreef je: SEO is geen dwangbuis, maar een hulpmiddel. En zo zie ik het ook precies: het is een ontzettend waardevol hulpmiddel om mijn teksten krachtiger te maken. Ik bedoel in de verste verte niet dat je een doodsaaie tekst moet schrijven, alleen maar om bezoekers te trekken.

    Waarom zou je niet én vanuit de tekst en boodschap kunnen denken, én vanuit Google Search? Dat snap ik niet. Goede SEO is m.i. dat je juist beide weet te combineren.

    Ik begin altijd met een keywordonderzoek. Always, ever.

    (Alleen niet op mijn blog, waarmee ik mezelf weer tegenspreek, natuurlijk. ;-)

  10. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    28 september 2015 op 10:04

    Dus heb je de vraag van de klant beantwoord, puur door een website te hebben. ;)

  11. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    28 september 2015 op 10:05

    Toch begint het bij dat antwoord, vind ik, Rob! Je kunt het mooiste aanbod hebben, maar als dat niet is waar de klant om vraagt…tja.

    • Rob Vonk
      Rob Vonk zegt:
      28 september 2015 op 10:23

      haha, toch is dat niet de reden waarom wij (ondernemers) een website hebben. Ik denk dan ook dat je vraagstelling niet past bij het antwoord dat je wilt horen ;-) Wat jij beschrijft is een ‘strategie’ om die gewenste conversie te behalen…

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        28 september 2015 op 10:28

        Klopt. Het is de ENIGE strategie die werkt, IMO. :-)

        • Rob Vonk
          Rob Vonk zegt:
          28 september 2015 op 10:36

          …en vandaar de ‘verwarring’ ivm de vraag “Waarom hebben we een website?”. Want je verhaal is dus géén antwoord op deze vraag, maar een strategie om het echte antwoord op de vraag (conversie) te bereiken.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 10:45

            Pffff, ik begin het gevoel te krijgen dat we toewerken naar een dooddoener: de kip of het ei? ;-P

          • Rob Vonk
            Rob Vonk zegt:
            28 september 2015 op 10:57

            hahaha… nee hoor, dit alles heeft met marketing strategieĂ«n te maken. Al het goed is lever je als ondernemer een product of dienst waar vraag naar is (als dat niet zo is heb je een ander probleem ;-)

            Om die vraag inzichtelijk te krijgen deden we ‘vroeger’ een ‘marktonderzoek’. Enquetteformulieren, interviews en heel veel andere blabla. Vervolgens gingen we aan de slag met een (print/tv) campagne met als doel zo veel mogelijke conversie te behalen.

            Nu zetten we onze website daarvoor in en is het marktonderzoek vervangen door een zoekwoordenonderzoek (en dan het liefst de ‘long-tail’ variant!). Strategie hetzelfde, het middel veranderd ;-)

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            28 september 2015 op 12:41

            Nee. Ik blijf het toch niet met je eens, Rob.

            Allereerst: conversie is lang niet altijd het doel van een website. Je hebt websites als Wikipedia die puur bestaan uit kennisdelen, informeren, dus.

            Oftewel: iedere website kan een ander doel dienen. In beginsel gaat het altijd om hetzelfde: de vraag van de bezoeker beantwoorden, waardoor jij je doel (zo vaak mogelijk) bereikt.

            In den beginne is er de vraag. Altijd de vraag. :-)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Waarom hebben we een website?Get up fucking early
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?