• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt

17 juli 2014/27 Reacties/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Er wordt soms héél gewichtig gedaan over SEO. Voor de leek: zoekmachineoptimalisatie. Jargonvrij: hoger in Google komen.

Maar SEO is eigenlijk verrassend eenvoudig. Het is alleen veel werk. Als je met een populair product of veelgevraagde dienst hoog wilt scoren, moet je veel investeren om je website op die felbegeerde 1ste pagina met zoekresultaten te krijgen. Bijvoorbeeld in héle goeie SEO-teksten laten schrijven.

Toch zijn er ook ‘quick-wins’: dingen die je direct kunt doen om snel een paar plaatsjes te pakken in de befaamde ‘Google PageRank’.

Hieronder 9 quick-wins. Met voorbeelden hóe je dat doet in het WordPress-cms.

(Heb je geen WordPress? Ook dan is het mogelijk om deze tips uit te voeren. Je moet dan alleen zelf even uitzoeken hóe. ;) )

Disclaimer: deze tips vind je ook op 1.000.000.001 andere websites. Toch zijn er nog maar verrassend weinig mensen die dit weten. Dat rechtvaardigt mijn onoriginele blogpost (een beetje).

1. Geef elke pagina een goede SEO-titel

Maar al te veel websites maken geen of niet goed gebruik van de ‘<title>-tag’. Dit is de titel die Google laat zien als jouw pagina in zoekresultaten wordt weergegeven.

De woorden in die titel gebruikt Google uiteraard om te bepalen op welke zoektermen jouw pagina gevonden zal worden. Dus het is belangrijk om in je paginatitel de woorden te gebruiken waarop jij gevonden wilt worden.

Een goede titel instellen is in WordPress niet moeilijk: installeer de gratis SEO-plugin van Yoast, en je kunt per pagina de titel instellen:

SEO-tip 1: SEO-titel instellen

SEO-tip 1: SEO-titel instellen

2. Geef elke pagina een goede Meta-omschrijving

In diezelfde Yoast-plugin kun je ook een goede Meta-omschrijving invullen (invulvak onder ‘SEO-titel’). Dat is de korte tekst die Google laat zien ónder je paginatitel.

In een goede Meta-omschrijving gebruik je natuurlijk belangrijke zoekwoorden. Maar het moet meer zijn: het moet mensen verleiden om jouw website te bezoeken. Probeer in 156 tekens (meer laat Google niet zien) te bewijzen waarom jouw aanbod nét iets aantrekkelijker is dan het zoekresultaat erboven of –onder.

Neem een voorbeeld aan de Internet Marketing Universiteit: goede titel, uitstekende omschrijving.

SEO-tip 2: Goede Meta-omschrijving instellen

SEO-tip 2: Goede Meta-omschrijving instellen

3. Gebruik zoekwoorden in de bestandsnaam van je logo

Bijna alle websites die ik bekijk, geven hun logo de eenvoudige bestandsnaam ‘logo’ mee.

Een gemiste kans!

Google leest ook de bestandsnaam van je logo, dus heeft het zin om in de bestandsnaam woorden te gebruiken waarop je gevonden wilt worden. Niet te veel, natuurlijk. Als je een website hebt over boekhouding uitbesteden, noem je je plaatje dus ‘boekhouding-uitbesteden’.

Ingewikkelder kan ik het niet maken.

Ja, toch. Een beetje: herhaal de woorden in de alternatieve tekst en beschrijving van de afbeelding.

Ga naar je WordPress-cms, klik op Media, zoek het bestand dat gebruikt wordt als jouw logo op je website, geef dat een slimmere naam, en voeg de alternatieve tekst en beschrijving toe:

SEO-tip 3: bestandsnaam van je logo

SEO-tip 3: bestandsnaam van je logo

4. Geef je menu-items een titelattribuut mee

Naast de zichtbare naam van je menu-items, kun je ook nog een ‘titelattribuut’ meegeven. Dat is de tekst die je ziet wanneer je met je muis even boven een menu-item hangt:

SEO-tip 4: Het titelattribuut

SEO-tip 4: Het titelattribuut

Herhaal daarin weer een belangrijk zoekwoord, want ook deze tekst neemt Google mee om jouw website te indexeren.

Ga naar je WordPress-cms, klik op ‘Weergave’ > ‘Menu’s’, klap een menu-item open, en vul je tekst in in het vak ‘Titelattribuut’:

SEO tip 4: Het titelattribuut

SEO tip 4: Het titelattribuut

5. Je belangrijkste zoekterm in je <h1> gebruiken

Eigenlijk een apart blogartikel waard: de <h1>-tag. Ik heb heel veel ondernemers de tip gegeven om die tag niet ongebruikt te laten op hun website. Dat gebeurt nog veel te vaak.

Want: de <h1>-tag geeft de titel aan van een individuele webpagina. Aan de woorden die tussen de <h1>-tag en zijn afsluitende </h1>-tag staan, hecht Google ontzettend veel waarde. De zoekmachine denkt: ‘Ah, dus dáár gaat deze webpagina over!’

Jammer: veel ondernemers gebruiken in de titel-positie van hun webpagina’s nutteloze en nietszeggende woorden, zoals ‘Welkom’…

Ga naar je WordPress-cms, klik op ‘Pagina’s’, open een willekeurige pagina, en kijk in de ‘Tekst’-omgeving van je WordPress teksteditor. Bovenaan moet je dan de <h1>-titel zien. Zo niet, maak ‘m!

6. Je eerste alinea beginnen met je belangrijkste zoekterm

Google let extra op de eerste woorden van de eerste alinea op je webpagina.

Open dus bij voorkeur met je belangrijkste zoekwoorden.

7. Maak de zoekwoorden in je eerste alinea vet

Belachelijker eenvoudiger kan ik het niet maken: maak je belangrijkste zoekterm vet wanneer je die voor het eerst in je tekst (bij voorkeur dus de eerste alinea) gebruikt.

Telt Google ‘m weer nét iets zwaarder mee.

8. Je belangrijkste zoekterm gebruiken in minstens één tussenkop

Tussenkoppen geven je webteksten structuur. Gebruik ze dus sowieso.

Maar zorg ook dat in minstens één van die tussenkoppen je belangrijkste zoekterm herhaald wordt.

9. Je belangrijkste zoekterm nog één keer herhalen in je laatste alinea

Gebruik belangrijke zoekwoorden ook nog even in je laatste alinea. Zo maak je de Google-cirkel mooi rond.

Let op: het is dus totaal onnodig om ‘zo vaak mogelijk’ je zoekterm(en) te herhalen. Vroeger kwam je daarmee hoger in Google. Nu krijg je daar strafpunten voor, en zak je er dus alleen maar door. Google laat zich écht niet (meer) voor de gek houden.

De tips zijn belachelijk eenvoudig. Maar geloof me: je concurrenten passen ze waarschijnlijk niet toe. Je kunt zomaar een voorsprong nemen als je even de moeite doet om ze te implementeren.

En nee, ik zeg niet dat je daarmee ‘bovenaan’ komt. Maar je wint er absoluut een paar plekken mee!

Succes!

PS: als je hier zelf geen zin in hebt, kun je natuurlijk ook altijd aankloppen bij een SEO-tekstschrijver… 🤓

Tags: seo, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-07-17 10:46:012022-03-09 15:34:269 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt
Ook interessant voor jou
Waarom ik webbouwer had moeten worden
De webteksten die je verdient, maar die je niet nodig hebt
SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 1: related keywords)
Geef je webteksten de kracht van herhaling
Wanneer ‘welkom’ op je website wél mag :-)
Wat is jouw meest memorabele webtekst?

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

27 antwoorden
  1. Jeanette van WifiTea
    Jeanette van WifiTea zegt:
    17 juli 2014 op 13:55

    Ik mis er 1, en dat is: zorg dat je foto’s /afbeeldingen die je in je tekst gebruikt ook dezelfde zoekwoorden bevatten

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      17 juli 2014 op 14:01

      Goede toevoeging, Jeanette, dank!

      Het hoeven overigens niet eens dezelfde te zijn, het kunnen ook ‘relevante’ zoekwoorden zijn!

  2. Jeanette van WifiTea
    Jeanette van WifiTea zegt:
    17 juli 2014 op 13:55

    Ik mis er 1, en dat is: zorg dat je foto’s /afbeeldingen die je in je tekst gebruikt ook dezelfde zoekwoorden bevatten

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      17 juli 2014 op 14:01

      Goede toevoeging, Jeanette, dank!

      Het hoeven overigens niet eens dezelfde te zijn, het kunnen ook ‘relevante’ zoekwoorden zijn!

  3. Riet de Wit
    Riet de Wit zegt:
    19 juli 2014 op 00:11

    Fijn deze tips op een rijtje en helder uitgelegd!
    Maar als ik Yoast goed begrepen heb is de H1 tag voorbehouden aan de titel van je post, en zou je ‘m in je tekst niet meer moeten gebruiken. Zoals een hoofdstuk in een boek ook maar 1 hoofdstuktitel heeft.
    https://yoast.com/blog-headings-structure/
    Dus de eerste Kop in je tekst moet dan een H2 zijn.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      21 juli 2014 op 09:23

      Dank je, Riet!

      En je hebt gelijk, hoor! (Alsof ik Yoast zou tegenspreken… ;) )

      Ik bedoel ook hetzelfde, alleen werkt een blogpost technisch nét weer ff anders dan een ‘gewone’ pagina in WordPress. Althans: bij mij. De titel die ik opgeef wordt niet automatisch als

      geplaatst op de pagina. Dat moet ik handmatig doen (en zo wil ik het ook). Bij mijn blogs is de titel die ik opgeef wél automatisch de

      (en zo wil ik het ook ;) ).

      Werkt het bij jou anders?

  4. Riet de Wit
    Riet de Wit zegt:
    19 juli 2014 op 00:11

    Fijn deze tips op een rijtje en helder uitgelegd!
    Maar als ik Yoast goed begrepen heb is de H1 tag voorbehouden aan de titel van je post, en zou je ‘m in je tekst niet meer moeten gebruiken. Zoals een hoofdstuk in een boek ook maar 1 hoofdstuktitel heeft.
    https://yoast.com/blog-headings-structure/
    Dus de eerste Kop in je tekst moet dan een H2 zijn.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      21 juli 2014 op 09:23

      Dank je, Riet!

      En je hebt gelijk, hoor! (Alsof ik Yoast zou tegenspreken… ;) )

      Ik bedoel ook hetzelfde, alleen werkt een blogpost technisch nét weer ff anders dan een ‘gewone’ pagina in WordPress. Althans: bij mij. De titel die ik opgeef wordt niet automatisch als

      geplaatst op de pagina. Dat moet ik handmatig doen (en zo wil ik het ook). Bij mijn blogs is de titel die ik opgeef wél automatisch de

      (en zo wil ik het ook ;) ).

      Werkt het bij jou anders?

  5. Emile leus
    Emile leus zegt:
    7 september 2016 op 13:21

    Hoi Arjan! Dank voor het zeer goede artikel. Ben me wat aan het afschrijven voor de TVworkshop.com http://tvworkshop.com/. Werk ook met Yoast en met de nieuwe update geeft het goed aan hoe je moet schrijven en gebruik SEO. Blijf je volgen. Emile Leus

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 september 2016 op 09:39

      Goed om te horen, Emile. Dank! :-) Succes met je website.

  6. Emile leus
    Emile leus zegt:
    7 september 2016 op 13:21

    Hoi Arjan! Dank voor het zeer goede artikel. Ben me wat aan het afschrijven voor de TVworkshop.com http://tvworkshop.com/. Werk ook met Yoast en met de nieuwe update geeft het goed aan hoe je moet schrijven en gebruik SEO. Blijf je volgen. Emile Leus

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 september 2016 op 09:39

      Goed om te horen, Emile. Dank! :-) Succes met je website.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Verkoop de oplossing. Niet je dienst10 nieuwe webtekstblunders om nóóit meer te maken!
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?