Wanneer ‘welkom’ op je website wél mag :-)
Jullie weten het, hè? ‘Welkom’ zeggen op je website is de grootste webtekstblunder ooit. Nog steeds zijn er ondernemers die stellig beweren dat dat nu eenmaal ‘netjes’ is. Getuigt van ‘goede manieren’.
Niets is minder waar: je bezoeker heeft geen tijd voor teksten waar ‘ie niets aan heeft. Hij komt met een doel, een taak, een missie. Jouw website bestaat om hem van dienst te zijn. Je website daarop inrichten: dát getuigt pas van goede manieren.
Maar ik heb goed nieuws voor de meest fanatieke welkom-fetisjisten onder jullie. Er is wel degelijk een goede manier om het gewraakte woordje te verwerken in je webteksten.
Eigenlijk heel simpel:
Vernieuw het.
Plaats het in de juiste context. Maak het onderdeel van je copywriting. Hanteer het woord als wapen in de verleidingsoorlog waarin je verwikkeld bent met je concurrenten.
Ik geef je een voorbeeld:
Een oude klant van me, een advocatenkantoor, had een pittige slogan. Een héle pittige slogan voor een advocatenkantoor.
Nee, ze openden hun website er niet mee. Dat was wat ál te boud geweest. Het was de uitsmijter op de homepage:
‘Welkom bij de winnaars.’
Oef!
Nogal een uitspraak voor advocaten, niet? Je wekt torenhoge verwachtingen.
Krachtig. Gedurfd. Verrassend. Alles wat ‘Welkom op mijn website’ níet is.
Zie je wat ik bedoel met ‘Vernieuw het’? Geef een uitgekauwde term nieuwe inhoud, en opeens raakt ‘ie weer.
Overigens gebruikt het advocatenkantoor de slogan inmiddels niet meer. En dat is wel logisch, ook: hoe krachtig ook, bewijs die bewering maar eens. Maak het maar eens waar. Dat is onmogelijk: ook al win je 99% van al je zaken, je wint nooit áltijd. Bovendien geeft het je een behoorlijk patserig, Amerikaans imago. Ik zeg niet dat dat niet werkt in Nederland; de vraag is of het bij dit kantoor paste. Blijkbaar zijn ze tot de tegengestelde conclusie gekomen.
Dit artikel ging eigenlijk niet om dat ene woordje ‘welkom’
Dat heb je nu wel door. De boodschap is: blaas dode taal nieuw leven in. SEO-copywriting betekent dat je nadenkt over ieder woord dat je plaatst. Als je dat doet, staat ieder woord weer tot je beschikking. Zelfs de meest uitgeholde cliché’s en meest ingetrapte open deuren.
Niet voor niets zeg ik tegen mijn opdrachtgevers: je mag kritiek hebben op ieder woord dat ik voor je schrijf, maar weet dat ik ieder woord kan verdedigen.
Tss, copywriting: bijkans literatuur! ;-)
Heel mooi voorbeeld. Zo zie je maar wat je met copywriting kunt bewerkstelligen. Ik heb jong en dynamisch op mijn homepage staan. Zal ik dit nu aanpassen naar ‘jeugdig en bewegelijk? ;)
Wat dacht je van ‘nieuwbakken en krachtdadig’? ;-P
Briljant
Het mooiste woord uit jouw blog van deze week: bijkans! Gaf me zojuist, na je natuurlijk zeer ware verhaal, een glimlach op mijn gezicht. Dank! :-)
Dank je, Mieke! Ja, ik moet mijzelf blijven wijzen op het gebruik van mooie woorden. Geen ‘moeilijke’ woorden die niemand begrijpt, maar woorden die je niet vaak hoort en iedereen direct begrijpt. :-)
Ja, die is leuk. Welkom bij de winnaars.
Maar zou jij ‘m gebruiken, als je advocaat was? Ik ben er niet uit.