De 5 onmisbare pagina’s voor een gebruiksvriendelijke website
Een gebruiksvriendelijke website is vooral niet uniek. Op internet moet je gewoon nadoen wat anderen doen. Omdat bewezen is dat dat werkt. Omdat je dan zeker weet dat bezoekers je website begrijpen en direct kunnen gebruiken. En om diezelfde reden kan ik jou precies vertellen welke pagina’s je website móet bevatten. Zodat je er klanten door kunt krijgen.
Voor jouw en mijn gemak in dit artikel dus: de ‘moetjes’ van je website:
- Home
- Verkooppagina
- Klantenpagina
- Over-pagina
- Contact
Met de volgorde mag je een beetje goochelen. Als ‘Home’ en ‘Contact’ maar respectievelijk opener en hekkensluiter zijn. Waarom? Omdat je bezoeker die pagina’s – in de een of andere vorm – verwacht. En ze direct wil zien, zodat ‘ie erop kan klikken.
Hieronder per pagina de functie en inhoud.
1. Home
Niemand komt onder ‘Home’ uit. Je website heeft nu eenmaal een voorpagina nodig. Een voorpagina die prikkelt. Je product en dienst duidelijk maakt. En je doelgroep concreet en helder.
Er zijn bedrijven die ‘Home’ in het menu een andere titel geven. Niet doen. Want bezoekers willen altijd de weg terug weten. ‘Home’, het woord dus, geeft hen houvast, is het baken waar ze altijd op terug kunnen vallen.
Maar wat zet je dan precies op je homepage? Gek genoeg zijn daar weinig goede artikelen over te vinden. Dus ga ik het zelf maar doen. Snel. Tot die tijd kunnen jullie alvast hier en hier beginnen.
2. Verkooppagina (ook wel salespage of productpagina)
Misschien wel de belangrijkste pagina van je website: een goede verkooppagina is goud waard.
Je verkooppagina zou je zomaar een klant per dag kunnen opleveren. Dan moet je wel precies weten waar je klanten voor komen, en ze zonder genade overtuigen. Dat doe je allereerst met een kop die de aandacht grijpt. Vervolgens moet je interesse wekken, verlangen oproepen en tot actie oproepen.
Je website mag natuurlijk meer dan 1 verkooppagina bevatten. Maar onthoud: 1 verkooppagina per product. En nooit meerdere producten verkopen op 1 pagina. Houd de focus duidelijk en eenduidig.
En pas wel een klein beetje op: overdaad schaadt. Met té veel pagina’s verknal je je gebruiksvriendelijke website. Houdt het zo overzichtelijk mogelijk. Je bezoeker hoeft niet te weten van al jouw subproducten en –diensten. Ze willen alleen vinden wat ze zoeken. Zorg dus dat je inhoud altijd aansluit op hun zoektocht.
3. Klantenpagina
Je bezoeker laat zich graag overtuigen door je bestaande klanten: waarom hadden zij jouw dienst of product nodig? Welk probleem hadden ze? Is hun probleem daardoor opgelost? Zijn ze tevreden?
Zo kan je potentiële klant zich wel (óf niet) herkennen in jouw bestaande klanten. Hoe scherper jij je ideale klant weet te omschrijven, hoe vaker jij de klanten trekt die je wílt.
Verwoord dus heel concreet om welke redenen en waarom je klanten klant werden. En laat ze veelvuldig aan het woord, het liefst met naam, toenaam en bedrijfsnaam! Hoe controleerbaarder, hoe overtuigender de getuigenis.
4. Over-pagina
Een onderschatte pagina. Kijk maar eens in je websitestatistieken: dikke kans dat deze in de top 10 van meestgelezen pagina’s staat! Beschouw de tekst die je hier plaatst dan ook niet als een leuk, gezellig niets-aan-de-hand-verhaaltje waarin je vertelt hoe lang het bedrijf al bestaat, welke opleidingen je hebt gevolgd, etc. Die informatie mág je wel gebruiken, maar dan alleen in zoverre het jouw bezoekers overtuigt om klant te worden.
Kortom: maak stiekem een verkooppagina van je ‘Over’-pagina. Benoem ook hier de problemen die ze hebben, de ‘pijn’ die ze ervaren. Jijzelf komt pas op de 2e plaats.
Stan Lenssen van vrijewerker.nl schreef een goed artikel over hoe je een sterke ‘Over mij’-pagina schrijft. Van harte aanbevolen!
5. Contact
Contact-pagina’s zijn er in alle soorten en maten. Inspiratie genoeg, dus. Maar ze hebben allemaal hetzelfde doel: zorgen dat je bezoeker contact met je opneemt. Ja, inderdaad: dúh! Maar waarom zijn er dan nog zo veel ondernemers die geen telefoonnummer op hun contact-pagina zetten? Of gewoon een adres?
Voor de goede orde even kort de elementen die elke contact-pagina moet bevatten (punt!):
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Postadres
- Instructies (in geval van een webformulier, dat eigenlijk ook onmisbaar is)
- Call to action
Ik vond een goed artikel waarin deze onderdelen nader uitgelegd worden.
Dit zijn ze dus.
Die 5 onmisbare pagina’s. Natuurlijk noem je ze – behalve Home en Contact – meestal anders op je website. Je verkooppagina heet bijvoorbeeld ‘Workshops’, of is vernoemd naar je product. En je klantenpagina zou je bijvoorbeeld ‘Ben jij net als mijn klanten?’ kunnen noemen (nodigt uit tot lezen!).
Je ‘Over’-pagina kun je dan weer beter wél een titel met ‘Over’ erin geven. Is namelijk, net als Contact, zo standaard dat iedereen naar dat woord zoekt in het menu.
5 kraakheldere pagina’s: meer heb je niet nodig voor een gebruiksvriendelijke website. Vul ze natuurlijk wel ff met al even kraakheldere webteksten. 😉