• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

De 5 onmisbare pagina’s voor een gebruiksvriendelijke website

10 december 2013/in Gebruiksvriendelijkheid website /door Arjan Jonker

Een gebruiksvriendelijke website is vooral niet uniek. Op internet moet je gewoon nadoen wat anderen doen. Omdat bewezen is dat dat werkt. Omdat je dan zeker weet dat bezoekers je website begrijpen en direct kunnen gebruiken. En om diezelfde reden kan ik jou precies vertellen welke pagina’s je website móet bevatten. Zodat je er klanten door kunt krijgen.

Voor jouw en mijn gemak in dit artikel dus: de ‘moetjes’ van je website:

  1. Home
  2. Verkooppagina
  3. Klantenpagina
  4. Over-pagina
  5. Contact

Met de volgorde mag je een beetje goochelen. Als ‘Home’ en ‘Contact’ maar respectievelijk opener en hekkensluiter zijn. Waarom? Omdat je bezoeker die pagina’s – in de een of andere vorm – verwacht. En ze direct wil zien, zodat ‘ie erop kan klikken.

Hieronder per pagina de functie en inhoud.

1. Home

Niemand komt onder ‘Home’ uit. Je website heeft nu eenmaal een voorpagina nodig. Een voorpagina die prikkelt. Je product en dienst duidelijk maakt. En je doelgroep concreet en helder.

Er zijn bedrijven die ‘Home’ in het menu een andere titel geven. Niet doen. Want bezoekers willen altijd de weg terug weten. ‘Home’, het woord dus, geeft hen houvast, is het baken waar ze altijd op terug kunnen vallen.

Maar wat zet je dan precies op je homepage? Gek genoeg zijn daar weinig goede artikelen over te vinden. Dus ga ik het zelf maar doen. Snel. Tot die tijd kunnen jullie alvast hier en hier beginnen.

2. Verkooppagina (ook wel salespage of productpagina)

Misschien wel de belangrijkste pagina van je website: een goede verkooppagina is goud waard.

Je verkooppagina zou je zomaar een klant per dag kunnen opleveren. Dan moet je wel precies weten waar je klanten voor komen, en ze zonder genade overtuigen. Dat doe je allereerst met een kop die de aandacht grijpt. Vervolgens moet je interesse wekken, verlangen oproepen en tot actie oproepen.

Je website mag natuurlijk meer dan 1 verkooppagina bevatten. Maar onthoud: 1 verkooppagina per product. En nooit meerdere producten verkopen op 1 pagina. Houd de focus duidelijk en eenduidig.

En pas wel een klein beetje op: overdaad schaadt. Met té veel pagina’s verknal je je gebruiksvriendelijke website. Houdt het zo overzichtelijk mogelijk. Je bezoeker hoeft niet te weten van al jouw subproducten en –diensten. Ze willen alleen vinden wat ze zoeken. Zorg dus dat je inhoud altijd aansluit op hun zoektocht.

3. Klantenpagina

Je bezoeker laat zich graag overtuigen door je bestaande klanten: waarom hadden zij jouw dienst of product nodig? Welk probleem hadden ze? Is hun probleem daardoor opgelost? Zijn ze tevreden?

Zo kan je potentiële klant zich wel (óf niet) herkennen in jouw bestaande klanten. Hoe scherper jij je ideale klant weet te omschrijven, hoe vaker jij de klanten trekt die je wílt.

Verwoord dus heel concreet om welke redenen en waarom je klanten klant werden. En laat ze veelvuldig aan het woord, het liefst met naam, toenaam en bedrijfsnaam! Hoe controleerbaarder, hoe overtuigender de getuigenis.

4. Over-pagina

Een onderschatte pagina. Kijk maar eens in je websitestatistieken: dikke kans dat deze in de top 10 van meestgelezen pagina’s staat! Beschouw de tekst die je hier plaatst dan ook niet als een leuk, gezellig niets-aan-de-hand-verhaaltje waarin je vertelt hoe lang het bedrijf al bestaat, welke opleidingen je hebt gevolgd, etc. Die informatie mág je wel gebruiken, maar dan alleen in zoverre het jouw bezoekers overtuigt om klant te worden.

Kortom: maak stiekem een verkooppagina van je ‘Over’-pagina. Benoem ook hier de problemen die ze hebben, de ‘pijn’ die ze ervaren. Jijzelf komt pas op de 2e plaats.

Stan Lenssen van vrijewerker.nl schreef een goed artikel over hoe je een sterke ‘Over mij’-pagina schrijft. Van harte aanbevolen!

5. Contact

Contact-pagina’s zijn er in alle soorten en maten. Inspiratie genoeg, dus. Maar ze hebben allemaal hetzelfde doel: zorgen dat je bezoeker contact met je opneemt. Ja, inderdaad: dúh! Maar waarom zijn er dan nog zo veel ondernemers die geen telefoonnummer op hun contact-pagina zetten? Of gewoon een adres?

Voor de goede orde even kort de elementen die elke contact-pagina moet bevatten (punt!):

  1. Telefoonnummer
  2. E-mailadres
  3. Postadres
  4. Instructies (in geval van een webformulier, dat eigenlijk ook onmisbaar is)
  5. Call to action

Ik vond een goed artikel waarin deze onderdelen nader uitgelegd worden.

Dit zijn ze dus.

Die 5 onmisbare pagina’s. Natuurlijk noem je ze – behalve Home en Contact – meestal anders op je website. Je verkooppagina heet bijvoorbeeld ‘Workshops’, of is vernoemd naar je product. En je klantenpagina zou je bijvoorbeeld ‘Ben jij net als mijn klanten?’ kunnen noemen (nodigt uit tot lezen!).

Je ‘Over’-pagina kun je dan weer beter wél een titel met ‘Over’ erin geven. Is namelijk, net als Contact, zo standaard dat iedereen naar dat woord zoekt in het menu.

5 kraakheldere pagina’s: meer heb je niet nodig voor een gebruiksvriendelijke website. Vul ze natuurlijk wel ff met al even kraakheldere webteksten. 😉

Tags: usability, website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2013-12-10 15:52:362022-04-14 16:40:45De 5 onmisbare pagina’s voor een gebruiksvriendelijke website
Ook interessant voor jou
De lelijkste website ooit
11 goede voornemens voor je webteksten en website
"Bekijk onze nieuwe website", of: oude wijn in een nieuwe zak
Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed
Luieremmeradvies voor je website
Typografie op je website: Webteksten die pijn doen aan de ogen

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Meer bezoekers op je website krijgen?Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?