3 tips voor de webteksten van SpaansLerenRegioLeiden.nl
Ik gaf 3 gratis tips voor de webteksten van Amy Suzanne van der Moore, van spaanslerenregioleiden.nl.
Ze was erg blij met mijn tips. En met haar toestemming mag ik ze hier met jullie delen. Hoewel ze over háár webteksten gaan, weet ik zeker dat jij er ook iets van kan opsteken.
Enjoy!
Inhoud:
- Tip 1: Verander je tagline
- Tip 2: Maak je teksten toegankelijk met opmaak
- Tip 3: Maak van je homepage geen opsomming
Tip 1: Verander je tagline
Je tagline: die ene zin onder je logo, die je bezoekers vertelt wat ze op je website of bij jou kunnen doen. Nu is jouw tagline:
‘Leren is leuk – Aprender es un placer’
Nu mag dat zo zijn, dat leren leuk is. En de Spaanse zin is ongetwijfeld de vertaling ervan? Maar als tagline vind ik ‘m niet sterk. Want:
Deze tagline kan op heel veel websites geplaatst worden: overal waar je iets kunt leren. Ik zou ‘m zelfs kunnen gebruiken.
Wat je wilt, is een zin die concreet iets zegt over jóuw specifieke aanbod. Bijvoorbeeld:
‘Snel Spaans leren, voor volwassenen en kinderen’
Ben niet heel wild van deze hoor. Hij is wel duidelijk. Maar je kunt vast een betere bedenken, als je er even voor gaat zitten.
Tip 2: Maak je teksten toegankelijk met opmaak
Structuur en overzicht aanbrengen in je webteksten, is misschien wel even belangrijk als het schrijven zelf. Want daarmee maak je je pagina’s toegankelijk.
En dat ontbreekt nog op een aantal plekken op je website. Met name op je pagina ‘Reviews’:
Je hebt duidelijk vele, mooie reviews. Maar ze vallen nu een beetje weg door het gebrek aan opmaak. Anders gezegd:
Ik heb nu geen zin om ze te lezen, omdat ik daar teveel moeite voor moet doen. Ik zie nauwelijks waar de ene review eindigt en de andere begint.
Zet iedere review apart in een kader, bijvoorbeeld. Of zet er strepen tussen. Tussenkopjes desnoods. Maar maak het voor mij makkelijk om ze te lezen!
Tip 3: Maak van je homepage geen opsomming
Je homepage bevat alle ingrediënten voor een overtuigende pagina: duidelijk aanbod, aansprekende voordelen, reviews, etc.
Maar de pagina leest niet fijn. Deels heeft dat weer te maken met tip 2: ik mis de structuur. Want nu is je homepage één lange opsomming, met bijna voor iedere zin een voordeelvinkje. En bij sommige zinnen juist weer niet. Waaróm die juist geen vinkje krijgen, is dan weer niet duidelijk.
Het is misschien wel vooral de logica die ik mis. Wat je kunt doen: groepeer alle informatie die nu op je homepage staat. Bijvoorbeeld in:
- Aanbod (cursussen, gratis les, etc.)
- Doelgroep (beginner, gevorderd, etc.)
- Voordelen (maatwerk, diverse werkvormen, etc.)
- Onderbouwing (reviews, ervaring, etc.)
Maak dáárvan een goede indeling, en ga je homepage opnieuw opbouwen. Dat zorgt voor een hoop rust, overzicht en daardoor óók overtuigingskracht.
(O, en zet die 10 redenen om Spaans te leren op je blog. Op je homepage zijn die een beetje misplaatst…)