Een succesvolle website maken vereist slechts één inzicht
Het internet staat vol met wat je ‘moet’ weten om een succesvolle website te maken. Vergeet alles. Je hoeft maar 1 eenvoudig ding te weten over je website. Daarna kun je de juiste keuzes maken om online succesvol te worden. Dat ding is dit:
Jouw websitebezoeker weet al dat hij jouw dienst wil
Zo. Die komt aan. Of niet?
Op internet gaan consumenten heel gericht op zoek naar wat ze willen. Als ze op een website komen, verwachten ze daar ‘slechts’ een overtuigend aanbod te zien van wat ze al willen kopen.
Ik wil bijvoorbeeld goedkoop visitekaartjes laten drukken. Ik tik in op Google: ‘goedkoop visitekaartjes drukken’. Dan krijg ik goede resultaten:
De 1e resultaten zijn drukwerkdeal.nl, print24.com, en drukkerij123.nl. Die 3 websites ga ik bezoeken en vergelijken, want ik wil natuurlijk wel zo goedkoop mogelijk tegen zo hoog mogelijke kwaliteit.
Ik wil dus NIET geïnformeerd worden over
- Wat een visitekaartje is
- Hoe handig die zijn om mee te nemen naar netwerkbijeenkomsten
- Dat ik als ondernemer écht niet zonder kan
Dat weet ik al. Ik wil gewoon visitekaartjes bij de aantrekkelijkste aanbieder!
Dus het enige wat die 3 visitekaartjes-websites moeten doen, is mij overtuigen. Overtuigen dat ik alleen bij hen aan het enige juiste adres ben. De website die daar het beste in slaagt, krijgt mij als klant en is dus een succesvolle website.
Precies hetzelfde geldt voor jouw website:
- Bezoekers vinden jou, omdat ze al weten dat ze je dienst of product willen/nodig hebben
- Op je website willen ze geen uitleg over wat jouw dienst of product is en wat het kan
- Op je website willen ze niet overtuigd worden over de onmisbaarheid van je product of dienst
En helaas…ze kijken ook even op 2 of 3 websites van jouw concurrenten.
Je zit dus eigenlijk al in een soort offertefase: je potentiële klant heeft 3 bedrijven geselecteerd, en gaat een keuze maken. Met wie gaat hij in zee? Met het bedrijf dat de meest overtuigende website heeft, en geen ander.
Dit belangrijke inzicht leidt tot 1 onvermijdelijke conclusie:
Informeer niet. Overtuig.
Tja. En wat kan je dan met dit inzicht en deze conclusie? De dienstverleners aansturen die je inhuurt om je succesvolle website op te tuigen!
Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen website: jij weet het allerbeste hoe je klanten overtuigt, want elke ondernemer heeft zelf zijn eigen klanten binnengehaald. Wat is voor hen belangrijk? Welke twijfels hebben ze? Waarom kiezen ze voor de ene partij in plaats van de andere?
Instrueer je webdesigner, je SEO-tekstschrijver, je onlinemarketingspecialist, zelfs je fotograaf. Laat je nooit wijsmaken dat zij het beter weten dan jij. Ja, zij weten beter hoe zij een website bouwen, een tekst schrijven, een foto maken. Maar alleen jij kunt beoordelen of hun werk jouw klanten overtuigt!
Dus, beste toekomstige klant. Jij weet het beter dan ik. Geloof me niet als ik iets anders beweer. Zorg zelf voor een succesvolle website!