Geef je webteksten de kracht van herhaling
‘Ik lees steeds hetzelfde in de webteksten. Dat is toch overbodig?’
Bovenstaande feedback krijg ik vaak van mijn opdrachtgevers. Logisch, want ik herhaal belangrijke informatie en argumenten op verschillende pagina’s van hun website.
Maar die herhaling is allerminst overbodig. Sterker:
Herhaling in je webteksten is ontzettend zinvol
Noodzakelijk, zelfs.
Want waar zit de denkfout? Juist: in de aanname dat bezoekers je website lezen als een boek of brochure. Dat doen ze gewoon niet. Ze beginnen niet op je homepage, om vervolgens geduldig al je verkooppagina’s te lezen, en via je ‘Over’ pas te stoppen bij de laatste letter van je ‘Contact’-pagina.
Er is maar één type bezoeker dat je website van A tot Z leest: robots van zoekmachines. Die pluizen werkelijk elke letter in elke uithoek van je website uit. Zo bepalen ze waar je webteksten over gáán. Om je webpagina’s vindbaar te maken.
Veel bezoekers komen niet eens binnen op je homepage. Die landen via Google direct op bijvoorbeeld een productpagina. Stel nu dat je je krachtigste argumenten slechts op één pagina noemt. Dan missen veel van je bezoekers die. En hebben ze minder reden om voor jou te kiezen.
Weg verkoop. Bovendien:
Herhaling geeft kracht aan je boodschap
‘De kracht van herhaling.’ Dat is geen mythe. Die kracht bestáát.
Het is zelfs een bekend marketingprincipe: de wet van 7 contactmomenten. Die stelt het volgende: potentiële klanten moeten ongeveer 7 keer met je boodschap in aanraking komen. Pas dan onthouden ze je, pas dan besluiten ze tot aankoop over te gaan.
Als bezoekers consistent op verschillende plekken dezelfde argumenten tegenkomen, komt het tussen hun oren. Je boodschap wint aan overtuigingskracht.
Herhaling, herhaling, herhaling
Stop het in je webteksten. En ik bedoel natuurlijk niet dat je teksten letterlijk moet kopiëren en plakken. Verpak de informatie steeds op verschillende manieren: verschillende vormen en bewoordingen.
Dit is een belangrijke boodschap. Ik wil dat je ‘m goed tussen je oren krijgt. Daarom heb ik ‘m op een wandtegeltje gezet. Kun je zó ophangen op kantoor. Je ziet direct hoe je dezelfde boodschap op verschillende manieren kan brengen:
Ik dacht al, ik ken deze boodschap ;)
Ja, klopt. Wel een mooie manier van ‘practice what you preach’, niet? ;-)
Okay, in de herhaling ligt de boodschap. Toch valt mij op, dat ik vragen krijg over het begin en het einde van mijn reizen, terwijl deze info bovenaan de reisbeschrijving staat. En toch heb ook ik deze blog twee jaar geleden evenzeer gelezen. Fijne zomer!
Dus dat ondersteunt mijn verhaal, toch? Mensen scannen zich een ongeluk op je website. Veel vergeten ze weer. Dus herhaling is noodzaak, voor én nadat ze op je website zijn geweest.
En verder: yup, ook dit blog is in herhaling gegaan vandaag. Binnenkort weer verse blogs, hoor! ;-)