• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Wat zet je in je homepage-titel?

1 februari 2019/13 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Hé, ondernemer, je kop staat me niet aan!

Nee, nee, ga nou niet weg. Ik wil je niet beledigen. Het gaat me om de kop van je homepage. Wat zet je dáár nou eigenlijk in?

Want je homepage-titel, dat is zo’n beetje de belangrijkste webtekst op je hele website. Ga maar na: je homepage is de voordeur. Een groot deel van je bezoekers komt op die manier binnen (kijk je Analytics er maar eens op na). Dus het bordje wat op die deur hangt, dóet ertoe.

Helaas, bij de meeste ondernemers gaat het dáár al mis. Dat wil ik eerst even laten zien, met:

De 3 meestgemaakte fouten in de homepage-titel

1. Welkom
Mijn allereerste artikel op dit blog – we schrijven augustus 2013 – ging hier al over. En ik was absoluut niet de eerste die erover schreef. Maar nog steeds komen we welkom werkelijk overal online tegen:

Welkom op mijn website!

Waaróm ‘welkom’ geen goed idee is? Lees dat eerste artikel van mij. Dan weet je het.

2. Home
Simpelweg ‘Home’ als titel is nog nietszeggender dan ‘welkom’. Ook deze zie ik nog té vaak:

3. Creativiteit
Huh? Creativiteit een fout? Jazeker, wanneer die gaat ten koste van duidelijkheid. Je homepage-titel is geen slogan. Nogmaals: het moet direct duidelijk maken wie of wat je bent. Dus laat je bezoekers niet nadenken!

Enkele ‘creatieve’ of zogenaamd ‘pakkende’ titels die ik tegenkwam:

  • ‘Do less with more focus’
  • ‘Brengt tekst tot leven’
  • ‘Laat je bedrijf opstijgen’

Eerlijk: weet jij nu met wie of wat je te maken hebt? Alleen de middelste: dat zal vast een tekstschrijver of tekstbureau zijn. Maar is het nou een tekstschrijver of tekstbureau?

Wat je dan wél in je homepage-titel moet zetten

Heel simpel: wie of wat ben je? Zo specifiek mogelijk, in maximaal 6 á 7 woorden. Bijvoorbeeld:

  • Een CV-monteur in Den Haag
  • Een SEO-tekstschrijver in Amsterdam
  • Een platform voor beginnende ZZP’ers
  • Een business coach voor het MKB
  • Een administratiekantoor voor multinationals

Echt waar: simpelweg deze aanduidingen als kop gebruiken is – hoewel hartstikke sáái – veel duidelijker voor je bezoekers.

En niet alleen voor je bezoekers: óók voor zoekmachines! Want geloof me, je doelgroep gebruikt deze hele simpele, specifieke termen om naar jóu te zoeken online. Oftewel: je wordt er vindbaarder van.

Nu jij:

Kijk eens naar je eigen kop. Uhm, die van je homepage dus. Reflecteer op wat het je bezoekers vertelt. Vraag je af of ze bij de eerste indruk (toch een hele belangrijke) direct zien of jij de oplossing voor hun probleem hebt.

Neem de title-challenge: deel jóuw huidige homepage-titel hieronder. Je mag er direct een nieuwe, verbeterde bijzetten. En anders verzin ik ‘m voor je. Gratis! 😃


Tags: homepage, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/kop-homepage-1.jpg 403 700 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2019-02-01 12:33:172022-05-10 15:33:06Wat zet je in je homepage-titel?
Ook interessant voor jou
3 tips voor de webteksten van SpaansLerenRegioLeiden.nl
9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt
De bangmakende kracht van schaarste
Jouw meest waardevolle webteksten kan ik niet schrijven
Google Analytics gebruiken: je komt er écht niet onderuit
100 webquotes om te vermijden in 2016

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

13 antwoorden
  1. Leonore Noorduyn
    Leonore Noorduyn zegt:
    1 februari 2019 op 13:36

    Interessant, Arjan. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Alleen, als ik naar mijn eigen homepage kijk is het een rommeltje. Dat vind ik al langer, maar met het oog op die kop, wordt het extra duidelijk. Want de kop waar ik wat aan kan veranderen zit vrij laag. Naast mijn bedrijfsnaam helemaal bovenaan, staat tekst (die ik eigenlijk ook zou willen veranderen), daaronder een inschrijfformulier, dat ik het liefst helemaal weg heb. En daaronder pas de kop.

    Hier staat:
    Sterk Zakelijk Schrijven: zo, dat het goed voelt

    Met jouw suggestie zou ik daar van kunnen maken: Schrijfcoach en tekstschrijver.
    Alleen staat iets dergelijks dus al helemaal bovenaan, met: Teksten, Schrijfcoaching en -training. Omdat ik geen goede tagline kon verzinnen heb ik het maar zo gedaan. Waarbij ik wel dat -training wil vervangen door schrijftraining.
    Maar dan zegt de nieuwe kop haast hetzelfde.

    In die zin kun je jouw suggestie ook omdraaien: bij de plek voor de tagline zeggen wat je doet en dan de kop meer ingaan op de waarde die je biedt. Wat is jouw reactie daarop?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 februari 2019 op 14:50

      Nee, ik ben wat dat betreft een purist:

      – je tagline vertelt wat de waarde van jou/jouw website is voor je bezoeker
      – je titel vertelt wie of wat je bent

      Dus waar leiden ál jouw diensten uiteindelijk toe? Sterkere zakelijke teksten, of iets in die richting. Net zoals ik koos voor ‘Verbeter je webteksten. Ingrijpend’. Want of men mij nu inhuurt als tekstschrijver, of bij mij een schrijfcursus volgt, of mijn blog leest, uiteindelijk is dát het resultaat. :)

  2. Ramón Dorenbos
    Ramón Dorenbos zegt:
    1 februari 2019 op 13:50

    Beste Ajran,

    Met de titel en de introductie is niets mis maar HOME in het menu … wat maak je daar van?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 februari 2019 op 14:50

      Daar is dan weer helemaal niets mis mee! Waarom? Omdat je bezoeker ‘m daar verwacht. Het is de conventie geworden.

      Doe je het niet, moet je bezoeker weer zoeken hoe hij teruggaat naar home. En dat wil hij – en dus jij – niet. ;)

  3. Jolanda Touw
    Jolanda Touw zegt:
    1 februari 2019 op 15:29

    Hai Arjan,

    Dank voor je tip! Ik ben benieuwd of ik op de goede weg ben met titel en tagline van mijn website https://www.ontspannenwerken.nu.

    Mijn tagline zegt: Ontspannen werken helpt bedrijven bij stress, burn-out, verzuim, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

    Bij mij staat linksboven op mijn homepage mijn logo/bedrijfsnaam:

    Linea Directa
    Ontspannen werken

    Daaronder staat:

    Meer vitaliteit > Minder verzuim
    (die heb ik ter verduidelijking al eerder toegevoegd;-)

    en dan:

    Stress, spanningsklachten en burn-out zijn belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer werkgevers investeren daarom in vitaliteit en ontspanning. En dat loont, want vitale en ontspannen werknemers presteren beter en verzuimen minder.

    Als ervaren ontspannings- en mindfulnesstrainer en gecertificeerd TouchPro-stoelmasseur help ik bedrijven aan fitte en veerkrachtige medewerkers die duurzaam inzetbaar zijn (dit staat vet omdat dit aangeeft wie ik ben en wat bedrijven aan me hebben).

    Daar weer onder staat dan nog wat meer gespecificeerd welke diensten ik aanbied.

    Verbetertips zijn welkom…

    Hartelijke groet,
    Jolanda Touw

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 februari 2019 op 15:42

      Ha Jolanda,

      Laten we eerst even de terminologie scherpstellen:

      – een tagline is een regeltje tekst onder/naast je logo. Wat je aangeeft als jouw tagline is in werkelijkheid je meta-titel, zie ik (de titel die je ziet in de zoekresultaten van Google)
      – je titel is de h1-kop van je webpagina. Bij jou is dat ‘Meer vitaliteit > Minder verzuim’

      Je tagline (wat nu dus technisch gezien je meta-titel is) is niet eens zo gek. Alleen moet ‘ie véél korter. Niet meer dan een woord of 7! En ik zou het meer gooien op wat het bedrijven oplevert. Bijvoorbeeld: ‘minder zieke werknemers’

      Je titel zegt nu eigenlijk wat het je klanten oplevert. Maak daar dus van wie of wat je bent. In jouw geval, eeeeh…verzuimcoach o.i.d.? Wat is de overkoepelende naam voor alles wat je te bieden hebt?

      Succes! Groet, Arjan

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 februari 2019 op 15:45

      O, en wil je verder lezen over de tagline? Daar heb ik een hele bibliotheek over:

      https://waardevollewebteksten.nl/blog/tagline-10-voorbeelden/
      https://waardevollewebteksten.nl/blog/tagline-bedenken-in-3-stappen/
      https://waardevollewebteksten.nl/blog/misschien-wel-de-beste-tagline-ooit-maar-nog-ongebruikt/
      https://waardevollewebteksten.nl/blog/12-taglines-van-lezers-beoordeeld/

      Veel leesplezier! :)

  4. Patrick
    Patrick zegt:
    2 februari 2019 op 10:32

    Hey Arjan! Leuk weer van je te horen in wederom een nuttig artikel. Hoe zit dat met mijn titel?

    VITALITEITS- EN PROCESMANAGEMENT

    VITAAL PERSONEEL, EFFECTIEVERE PROCESSEN, HOGERE PERFORMANCE

    Mag wat concreter zeker? :-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 februari 2019 op 09:29

      Dank, Patrick! Ja, ik ben terug, maar zonder belofte over regelmaat van schrijven. ;)

      Jouw titel geeft niet aan wie of wat je bent. Want je ‘bent’ immers geen ‘vitaliteits- en procesmanagement’. Wellicht wél vitaliteitscoach en/of procesmanager? De huidige titel kun je gebruiken voor een dienstenpagina (verkooppagina).

      Dus: vraag jezelf af hoe je doelgroep jou noemt, en dus hoe ze naar jou zoeken. Dát is wat je in de titel van je homepage zet.

      En tja, ‘vitaal personeel’, ‘effectievere processen’, ‘hogere performance’? Als dat is wat je doelgroep wil, is er niet veel mis mee. Mits je in de tekst wel concreter maakt wat je er precies mee bedoelt, en wat het je klanten oplevert.

      Kun je hier verder mee? :)

  5. Jolanda Touw
    Jolanda Touw zegt:
    5 februari 2019 op 13:26

    Dank voor je tips, Arjan!
    groet, Jolanda

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      5 februari 2019 op 14:30

      Graag gedaan. :)

  6. Marie Louise
    Marie Louise zegt:
    6 februari 2019 op 18:30

    Fijn weer van je te horen Arjan!
    Ik heb last van tunnelvisie, lastig om over eigen dienst te schrijven. En dan natuurlijk nog discussie met partners…

    “Communicatie-oplossingen waarmee u uw bereik vergroot.”

    hm nu ik dit zo opschrijf moet het in ieder geval worden:
    Communicatie-oplossingen waarmee u uw doelgroep bereikt.
    Maar dat kan vast nog scherper , ik ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.

    https://m2c.company/

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 februari 2019 op 20:22

      Goed om weer terug te zijn! :-)

      De titel die je noemt is ok voor een dienstenpagina. Maar niet jullie homepage.

      Jullie zijn een onlinemarketingbureau? Of een communicatiebureau? Kies wat jullie zijn. En zet dát in de titel van je homepage. Eventueel kun je nog iets toevoegen: in Amsterdam, voor het MKB, voor meer omzet, etc.

      Dus vooral: niet te moeilijk doen!

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Verwijder die slider!De kracht van terugkerende bezoekers
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?